2025-02-25, 14:49
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Det kan man ju tycka, men det är ju till syvende och sist offentliga handlingar gällande brott som folk faktiskt har begått.
Vill man inte att det ska finnas den typen av handlingar om en själv så ska man inte begå brott kan jag tycka.

Det handlar om offentlighetsprincipen när den möter personlig integritet. En viktig och intressant diskussion.

Men jag tycker dagens dom var rimlig. Jag uppskattade den gamla goda tiden innan internet och smartphones då man fick bege sig till något dammigt kontor och begära ut offentliga handlingar över disk. Folk i dag har blivit så jävla lata och vill inte anstränga sig det minsta.
Citera
2025-02-25, 14:51
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
hade väl det problemet lösts om domarna gick att hämta ut direkt från domstolarna

…Det går att hämta ut domarna direkt från domstolarna.
Citera
2025-02-25, 14:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är inte att bestraffa om jag diskuterar en våldtäkt du begick för tjugo år sedan. Det är fullt naturligt att du får leva med det resten av ditt liv i form av att folk pratar och vet om det. Du förväxlar som då många andra straff och följd. I ett öppet samhälle råder yttrandefrihet för det inte finns någon tidsgräns för följderna av dina gärningar som det gör för din skuld till samhället i form av direkt straff.

Det är motbjudande med alla som anser att man har rätt att utöva våld mot vanliga hederliga medborgare för att få dem att hålla tyst om någons illgärningar.

Det kan du för all del göra. Om du känner till det förstås. Det är inte en självklarhet att alla ska veta det i evigheters evighet om du inte har någon koppling till fallet på ett eller annat sätt. I vårt system är tanken att man ska gå vidare. Det får man inte om alla enkelt kan googla sig till att du gjorde något skit för en massa år sedan.

Tycker du att det är en bra ordning så tycker jag du får verka för en ändring i lagarna. Jag tycker livstidsstraff för alla former av brottslighet. I samhället har de inget att göra ändå i Lexbases Sverige, då de i hög grad kommer vara en belastning för samhället och leva på skattebetalarna. Lika bra att sätta dem i livstids arbetsläger där de gör nytta.
Citera
2025-02-25, 14:52
Medlem
Lifeisnows avatar
Detta är åt helvete fel. Ännu ett hot mot vår demokrati. Jag som medborgare ska ha rätt till att på ett smidigt sätt få domar och därmed en insyn i hur vår rättsstat fungerar..jag vill även kunna kartlägga tex etnicitet på våldtäktsmän, mördare etc. Lexbase samt Krimfup spelar en viktig roll i vår chans att få insyn. Men detta vill inte staten. Vad blir nästa steg? Att inte längre få ut domar via kontakt med tex Tingsrätten? Att förbjuda Flashback?
Citera
2025-02-25, 14:53
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Knark spelar stor roll eftersom knark är en central del bland gängkriminaliteten. Men du kanske inte tycker att din eller din grannes sprängda port är så märkvärdigt ?
Du menar alltså att bara för att din granne torskat för några gram hasch så kommer eran gemensamma port bli sprängd?
Citera
2025-02-25, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Du menar alltså att bara för att din granne torskat för några gram hasch så kommer eran gemensamma port bli sprängd?
Nä, men låt säga att han inte har pröjsat och ligger i skuld till nån. Dådu! Då kan det smälla!
Citera
2025-02-25, 14:57
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
förjävlligt tycker man har rätt att kolla upp sina grannar eller jobbkollegor om de t.ex. knarkat och liknande
Din late jävel. Du får maila alla tingsrätter och fråga om det finns något på aktuell person.
Senast redigerad av FuckSweden 2025-02-25 kl. 15:04.
Citera
2025-02-25, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Det går fortfarande att hämta ut domar, även för rättsdatabaser. De får bara inte publicera den för allmänheten.
Aha så jag fortfarande som privatperson få tillgång till en dom precis som vanligt om man betalar 129 kr till Lexbase ?
Citera
2025-02-25, 14:58
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
Detta är åt helvete fel. Ännu ett hot mot vår demokrati. Jag som medborgare ska ha rätt till att på ett smidigt sätt få domar och därmed en insyn i hur vår rättsstat fungerar..jag vill även kunna kartlägga tex etnicitet på våldtäktsmän, mördare etc. Lexbase samt Krimfup spelar en viktig roll i vår chans att få insyn. Men detta vill inte staten. Vad blir nästa steg? Att inte längre få ut domar via kontakt med tex Tingsrätten? Att förbjuda Flashback?
Inget hindrar dig att kontakta domstolar för att få ut eventuella domar.
Citera
2025-02-25, 14:58
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
jag vill även kunna kartlägga tex etnicitet på våldtäktsmän, mördare etc. Lexbase samt Krimfup spelar en viktig roll i vår chans att få insyn.
Du skulle ju behöva köpa material för hundratusentals kronor från dessa tjänster för att få ett tillförlitligt statistiskt underlag att utgå ifrån där..
Har du verkligen råd med det?
Citera
2025-02-25, 14:59
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Nä, men låt säga att han inte har pröjsat och ligger i skuld till nån. Dådu! Då kan det smälla!

Och sån information köper du av Lexbase ??
Citera
2025-02-25, 14:59
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Aha så jag fortfarande som privatperson få tillgång till en dom precis som vanligt om man betalar 129 kr till Lexbase ?

De har höjt priset till 149 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in