Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det är inte att bestraffa om jag diskuterar en våldtäkt du begick för tjugo år sedan. Det är fullt naturligt att du får leva med det resten av ditt liv i form av att folk pratar och vet om det. Du förväxlar som då många andra straff och följd. I ett öppet samhälle råder yttrandefrihet för det inte finns någon tidsgräns för följderna av dina gärningar som det gör för din skuld till samhället i form av direkt straff.
Det är motbjudande med alla som anser att man har rätt att utöva våld mot vanliga hederliga medborgare för att få dem att hålla tyst om någons illgärningar.
Det kan du för all del göra. Om du känner till det förstås. Det är inte en självklarhet att alla ska veta det i evigheters evighet om du inte har någon koppling till fallet på ett eller annat sätt. I vårt system är tanken att man ska gå vidare. Det får man inte om alla enkelt kan googla sig till att du gjorde något skit för en massa år sedan.
Tycker du att det är en bra ordning så tycker jag du får verka för en ändring i lagarna. Jag tycker livstidsstraff för alla former av brottslighet. I samhället har de inget att göra ändå i Lexbases Sverige, då de i hög grad kommer vara en belastning för samhället och leva på skattebetalarna. Lika bra att sätta dem i livstids arbetsläger där de gör nytta.