2025-02-25, 14:27
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Gjort detta nu.
Såg på Lexbase hemsida att dom har högt tryck just nu men skriver också
Intressant. De kommer alltså kämpa fram till sin egen konkurs istället för att likvidera med hedern i behåll.
Citera
2025-02-25, 14:34
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Jag tycker du själv med din slapphänta mentalitet illustrerar så väl hur folks fördomar kan grundas och hur folk på grund av det stängs ute ur samhället. Folk är som dig, de läser inte alla domar.

De går på sina egna fördomar om att man existerar i dessa rättsdatabaser offentligt och där man inte urskiljer om det är ett brottmål & civilrättsligt mål i syfte att locka folk att köpa en Lexbase dom för 149 kr.

Tror du folk kommer betala 149 kr för att få reda på det?
Tror du verkligen att alla arbetsgivare gör det i rekryteringsprocesser?

Hur många tror du ställer in en dejt, eller att rykten sprids på en arbetsplats och skapar dålig stämning?
Folk som blivit friade hängs också ut.

Därutöver så finns det ett annat signalvärde och det är att du kan framstå som en "rättshaverist" eller "bråkstake" om du varit involverad i tvister. Då åker du ut där i folks ögon.

Det finns folk på Flashback som har aktivt valt att inte utöva sin rätt i processmål för att de är rädda att bli uthängda på dessa sidor.

Är det ett demokratiskt och rättssäkert samhälle anser du?

Ja, i högsta grad. Att förfarande i domstolar är öppna och att man kan sprida uppgifter därifrån av alla slag är förutsättningen och grundvalen flr rättsäkerhet och demokrati.

Om du tror att det är rättssäkerhet att en liten grupp experter sitter och i hemlighet avgör rättsfall och rättstvister och att ingen skall få granska det så har du kraftigt missuppfattat vad rättssäkerhet är. Den går ut på att journalister och andra intresserade medborgarjournalister kan granska förfarandet efter att ha fått ut uppgifterna.

Och ett samhälle där människor inte fritt kan diskutera vad som hänt i ett rättsfall utan begränsningar har ingen som helst yttrandefrihet. Och ett samhälle utan yttrandefrihet är ingen demokrati.

Och det är vad den här domen och GDPR i stort innebär. JD Vance har rätt i sitt Münchental. EU och Sverige är långt gånga i totalitär riktning.
Citera
2025-02-25, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, sker det i det offentliga sammanhang och det innebär en domstol där staten representerar det offentliga, så är det inte en privatsak mellan dig och staten. Det är inte ett demokratiskt samhälle där Staten är en självständig aktör som inte representerar medborgarna utan något annat.

Ditt sätt att resonera är vidrigt och typiskt för förbrytare och deras mentalitet (men det hindrar ju inte att du kan tagit till dig det ändå.) Jag har rätt att begå brott mot mina medmänniskor, men de har ingen rätt att få veta det och diskutera min brottslighet för det är enbart mellan mig och en anonym stat.

Om du är så intresserad av rättsprocessen kan du gå den vanliga vägen och begära ut domarna. Om det bara är för att snoka i syfte att göra godtyckliga bedömningar baserat på vem som är bra och vem som är dålig så är det stopp med det. Du är fortfarande fri att gå på min rättegång eller begära ut domen efteråt om det är av intresse. Om du däremot ska lägga upp den i din databas och varna andra för mig så är det tyvärr inte OK.

Jag tycker man inte alls ska begå brott mot sina medmänniskor. Jag tycker även att folk ska bestraffas för det. I vissa fall tycker jag straffen kan vara lite för tama. Men att bestraffa folk för evigt för ungdomliga idiotgrejer eller saker de begick för att de var i en dålig situation i livet är inte rättvist. Vi får helt enkelt utgå ifrån att folk som är fria ute i samhället inte är någon fara för dig. Folk som skadar andra och stjäl sitter i fängelset.
Citera
2025-02-25, 14:38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Villkoren i en stadfäst förlikning är alltid offentlig. Finns inga skäl till att det inte skulle vara det.

Problemet bli när dessa uppgifter hängs ut på en rättsdatabas som även publicerar domar på kriminella, också skapar ett förhållande för den enskilde där den kan uppfattas som kriminell. Är det då rimligt att denna person ska vara utestängd från arbetsmarknaden? Låt säga att personen är svarande i målet. Den kan inte välja att bli stämd. Det händer lik förbannat ändå. Och oavsett om målet går till domslut, förlikning eller återkallas (avskrivs) så hängs personen ändå ut. På vilket sätt gynnar detta din idylliska demokrati?

Om det är så att själva upplägget på Lexbase utgör en felaktig presentation av fakta som ger fel bild hade väl det problemet lösts om domarna gick att hämta ut direkt från domstolarna som inte hade behövt göra så och då detta dessutom hade gjort att Lexbase knappast hade kunnat fungera med sitt nuvarande affärsupplägg?
Citera
2025-02-25, 14:39
Medlem
Mycket bra, hoppas att det här är ett första steg att avveckla offentlighetsprincipen för privatpersoner; det finns ingen anledning till att kreti och pleti ska kunna kolla upp min adress, telefonnummer, inkomst eller andra personuppgifter. Det är i vanlig ordning Sverige som är extrema jämfört med resten av världen.

Undantaget är sexualbrott mot barn, där borde det finnas ett lättillgängligt offentligt register.
Citera
2025-02-25, 14:39
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Om det är så att själva upplägget på Lexbase utgör en felaktig presentation av fakta som ger fel bild hade väl det problemet lösts om domarna gick att hämta ut direkt från domstolarna som inte hade behövt göra så och då detta dessutom hade gjort att Lexbase knappast hade kunnat fungera med sitt nuvarande affärsupplägg?
Vad menar du nu? Det går att hämta ut domar (och inlagor för den delen) från domstolarna. Det gör jag hela tiden.
Citera
2025-02-25, 14:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Om du är så intresserad av rättsprocessen kan du gå den vanliga vägen och begära ut domarna. Om det bara är för att snoka i syfte att göra godtyckliga bedömningar baserat på vem som är bra och vem som är dålig så är det stopp med det. Du är fortfarande fri att gå på min rättegång eller begära ut domen efteråt om det är av intresse. Om du däremot ska lägga upp den i din databas och varna andra för mig så är det tyvärr inte OK.

Jag tycker man inte alls ska begå brott mot sina medmänniskor. Jag tycker även att folk ska bestraffas för det. I vissa fall tycker jag straffen kan vara lite för tama. Men att bestraffa folk för evigt för ungdomliga idiotgrejer eller saker de begick för att de var i en dålig situation i livet är inte rättvist. Vi får helt enkelt utgå ifrån att folk som är fria ute i samhället inte är någon fara för dig. Folk som skadar andra och stjäl sitter i fängelset.

Det är inte att bestraffa om jag diskuterar en våldtäkt du begick för tjugo år sedan. Det är fullt naturligt att du får leva med det resten av ditt liv i form av att folk pratar och vet om det. Du förväxlar som då många andra straff och följd. I ett öppet samhälle råder yttrandefrihet för det inte finns någon tidsgräns för följderna av dina gärningar som det gör för din skuld till samhället i form av direkt straff.

Det är motbjudande med alla som anser att man har rätt att utöva våld mot vanliga hederliga medborgare för att få dem att hålla tyst om någons illgärningar.
Citera
2025-02-25, 14:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Vad menar du nu? Det går att hämta ut domar (och inlagor för den delen) från domstolarna. Det gör jag hela tiden.

Om det hade gjort det hade det inte funnits något behov av eller grund för den här domen.
Citera
2025-02-25, 14:45
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ja, i högsta grad. Att förfarande i domstolar är öppna och att man kan sprida uppgifter därifrån av alla slag är förutsättningen och grundvalen flr rättsäkerhet och demokrati.

Om du tror att det är rättssäkerhet att en liten grupp experter sitter och i hemlighet avgör rättsfall och rättstvister och att ingen skall få granska det så har du kraftigt missuppfattat vad rättssäkerhet är. Den går ut på att journalister och andra intresserade medborgarjournalister kan granska förfarandet efter att ha fått ut uppgifterna.

Och ett samhälle där människor inte fritt kan diskutera vad som hänt i ett rättsfall utan begränsningar har ingen som helst yttrandefrihet. Och ett samhälle utan yttrandefrihet är ingen demokrati.

Och det är vad den här domen och GDPR i stort innebär. JD Vance har rätt i sitt Münchental. EU och Sverige är långt gånga i totalitär riktning.

Jag tycker det är uppseendeväckande att du i ditt resonemang, själv i ena stunden har en viss form av självinsikt och erkänner att du inte studerat ämnet djupare, för att med den insikten ändå dra en massa slutsatser som är uppbyggda på bristande underlag.

Det illustrerar att du har en mycket ytlig förståelse och brist på förmåga till reflektion när det gäller detta ämne, du missar nyanser. Du verkar inte ens själv riktigt intresserad av att du själv inte har tillräckligt med kunskaper från olika infallsvinklar.

Du borde rannsaka dig själv lite.

Vi har ett rättssystem med 3 olika instanser i Sverige, där du kan få det prövat, det innebär att flertalet instanser med 10-tals människor inom rätt har granskat det om det når upp till HD. I vissa fall har du möjlighet att begära in förhandsavgörande från EU-domstolen, en slags 4 instans.

Möjligheten till insyn försvinner inte till hur domstolar har tolkat det, det som sker är att folks identiteter blir anonymiserade och att folk på Flashback inte behöver sitta och leka hobby-detektiver för att de inte har något bättre för sig och spekulera i folks identiteter.
Citera
2025-02-25, 14:47
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ännu en spik i kistan för öppenhet, demokrati och yttrandefrihet. HD begränsar journalistik och medborgarjournalistik kraftigt och hindrar insynen i domstolarnas maktutövning.

Våra domstolar står inte längre för lag och rätt i Sverige och juristerna där är brottslingar som hör hemma i fängelse.

Det kommer fortfarande att vara möjligt för dig (eller mig) att begära ut domar, så jag vet inte vad du menar med ditt inlägg.
Citera
2025-02-25, 14:48
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Om det hade gjort det hade det inte funnits något behov av eller grund för den här domen.
Det går fortfarande att hämta ut domar, även för rättsdatabaser. De får bara inte publicera den för allmänheten.
Citera
2025-02-25, 14:49
Citat:
Det är inte att bestraffa om jag diskuterar en våldtäkt du begick för tjugo år sedan. Det är fullt naturligt att du får leva med det resten av ditt liv i form av att folk pratar och vet om det. Du förväxlar som då många andra straff och följd. I ett öppet samhälle råder yttrandefrihet för det inte finns någon tidsgräns för följderna av dina gärningar som det gör för din skuld till samhället i form av direkt straff.

Det är motbjudande med alla som anser att man har rätt att utöva våld mot vanliga hederliga medborgare för att få dem att hålla tyst om någons illgärningar.

Fast nu handlar de flesta domar på lexbase inte om våldtäkter eller våldsbrott mot andra människor. Betydligt vanligare med t.ex. ringa narkotika eller småtvister utan några offer.

Det syns dock inte för de som inte betalar för tjänsten och alla som förekommer dras över samma kam och sorteras bort av t.ex. arbetsgivare.

Offentlighetsprincipen var aldrig tänkt att fungera på sättet den gör idag på internet.
Senast redigerad av HasseVonKlasse 2025-02-25 kl. 14:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in