2025-02-25, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Inte fan kommer priset gå ner iallafall.
Att priser går upp på bostäder = 99% chans
Att priset går ner = 1% chans.
I långa loppet ja. Frågan är om privat ägande ens är tillåtet framöver. Inget tyder på det tyvärr, inte för den vanliga skattebetalarn iaf.

Går ekonomin sämre (inga jobb finnes) så kommer fler tvingas sälja samtidigt som ingen har råd att köpa. Då går priserna ner.
Citera
2025-02-25, 10:56
Medlem
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/dRQglX/nordea-rorliga-rantan-har-bottnat
Nordea: Rörliga räntan har bottnat

Om räntan skulle börja ticka upp blir det intressant. Ränteläget kan nu börjar klassas som mellan neutralt och negativt. Framåt sommaren pekar allt på att över 100K bostäder kommer vara till salu och nya rekord i utbud.
Citera
2025-02-25, 11:09
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/dRQglX/nordea-rorliga-rantan-har-bottnat
Nordea: Rörliga räntan har bottnat

Om räntan skulle börja ticka upp blir det intressant. Ränteläget kan nu börjar klassas som mellan neutralt och negativt. Framåt sommaren pekar allt på att över 100K bostäder kommer vara till salu och nya rekord i utbud.

Räntan kommer inte ticka. Om den mot förmodan skulle "ticka" så kommer amorteringskravet lättas vilket för övrigt redan är på gång. Är ju konkurser till höger och vänster idag bland firmor i och kring byggbranschen.
Citera
2025-02-25, 12:46
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
I långa loppet ja. Frågan är om privat ägande ens är tillåtet framöver. Inget tyder på det tyvärr, inte för den vanliga skattebetalarn iaf.

Går ekonomin sämre (inga jobb finnes) så kommer fler tvingas sälja samtidigt som ingen har råd att köpa. Då går priserna ner.

Så sant så. Men den chansen lär inte bli
Citera
2025-02-25, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Räntan kommer inte ticka. Om den mot förmodan skulle "ticka" så kommer amorteringskravet lättas vilket för övrigt redan är på gång. Är ju konkurser till höger och vänster idag bland firmor i och kring byggbranschen.

Om räntan inte går ner mer känns det som att förslaget att sänka kontantinsats och amorteringskravet har väldigt hög chans att klubbas
Citera
2025-02-25, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Så sant så. Men den chansen lär inte bli
Säg inte det. Folk förlorar jobb till höger och vänster just nu. Samtidigt ska man veta att det är många starka krafter som aktivt jobbar för en kraschad marknad.
Citera
2025-02-25, 21:32
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tomten med rätten att bygga ett hus är värdefull.

En trött 30-tals villa i Bromma som går för 9 msek skulle inte ens vara värd 200k i Kramfors på 1500 kvm mark.

Ett fräscht nybygge i Kramfors däremot är värt många miljoner.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-norrfallsviken-kramfors-kommun-vasterlandet-214-21057696
Det lönar sig sällan att bygga nytt i glesbygden. Jag säger inte att det är fel att göra det, men då ska man nog inte ha som huvudsyfte att tjänat pengar.
Citera
2025-02-26, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det har dom inte, generellt i landet är det trögt för allt utom toppobjekt
Vet inte om områden utanför Gbg är topp objekt men har svårt att tro det... Min BR jag saålde förra onsdagen ökade i värde från 4.2 till 4.8 miljoner på ett år..... Samma utveckling utanför Kungsbacka där jag själv söker hus nu. DVS INGA topp objekt
Citera
2025-02-26, 03:36
Medlem
Citat:

Hur tänker du då? Varför skall man inte kunna äga sin bostad??? Antar att du är en bitter vänstermänniska i en HR som sitter och gråter över att folk har råd att köpa fina boenden som du bara kan drömma om......
Citera
2025-02-26, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Hur tänker du då? Varför skall man inte kunna äga sin bostad??? Antar att du är en bitter vänstermänniska i en HR som sitter och gråter över att folk har råd att köpa fina boenden som du bara kan drömma om......
Va inte många rätt där inte. Du är nog den första som kallat mig vänster här på flashback. Känner mig förolämpad.

Agenda 2030 låter inte bekant?
Citera
2025-02-26, 04:51
Medlem
Citat:
Va inte många rätt där inte. Du är nog den första som kallat mig vänster här på flashback. Känner mig förolämpad.

Agenda 2030 låter inte bekant?
Nej berätta gärna mera! "Agenda 2030" är väl ett program för miljö vad jag har lärt mej. Så hur ska det påverka bostadspriserna?
Citera
2025-02-26, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag påstod bara att priserna börjar rusa uppåt igen....

I rätt område ja.

Bra objekt i innerstan är nu hetare än någonsin. En bekant sålde precis och fick nära 2 msek mer än hen köpte för på hösten 2023
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in