2025-02-25, 10:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Det lönar sig sällan att spara i länder som Sverige. Slösa belönas och Spara bestraffas. Åker du dit för nåt kommer staten tjuven att stjäla allt du har sparat ihop under din livstid.

Ja man måste ha struktur och långsiktighet om man ska bli rik på sparande och det är inte sparkonto som gäller då.

Se bara de signaler samhället sänder ut med ränteavdrag för de flesta skuldräntor men skatt på intäktsräntor. Det skulle vara tvärt om kan man tycka om nu staten såg ett värde i att privatpersoner sparade. Vänstern ser dock ett hot i privat sparande eftersom folk då får ökade möjligheter att göra egna fria val vilket är ett hot.
Citera
2025-02-25, 10:21
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Jag lägger undan minst 20k i månaden. Jag höjer inte levnadsstandarden bara för att jag får en bättre lön då och då.
Du måste tänka utanför boxen alla kan inte vara som dig. Rimligen så höjer man standarden.
Det innebär inte att alla gör detta eller hur. Det är ungefär som att jämföra med att alla inte handlar på Lidl eller Citygross.
Det finns alltid någon som gör annorlunda naturligtvis borde du väl fatta.
Jag tänker på att det är väl sunt förnuft Det är väl bra att du kan spara så mycket. Däremot en yngre generationen har väldigt svårt att spara.
Det känns inte som att det är något konstigt heller. När man är ung vill man gärna leva livet och slösa pengar. Sedan finns det undantag med folk som bara sitter hemma och vill spara.
Det är ju någonting som du måste ta mig beräkningarna. Då är vi där igen alla är olika.
Citera
2025-02-25, 10:27
Avstängd
Alla har dock inte möjlighet att spara varje månad.
Citera
2025-02-25, 10:28
Medlem
DickeFixs avatar
Politiker, banker och storföretag har inget intresse av att människor sparar. De vill istället driva på konsumtion och slöseri, eftersom deras egna inkomster—i form av skatter, räntor och vinster—är beroende av andras produktion och konsumtion. Deras mål är att vi ska arbeta och konsumera så mycket som möjligt under hela våra liv. De kallar detta för "ekonomisk tillväxt" och har fått oss att tro att det per definition är detsamma som välstånd och lycka.

I storstäderna tvingas många unga skuldsätta sig för hela livet bara för att ha någonstans att bo. Vi springer i ekorrhjulet, jagar en materiell lycka som ständigt hägrar men aldrig riktigt infinner sig. Att både vi och miljön skulle må bättre av mindre konsumtionshysteri, enklare livsstilar och minskat resursslöseri är av underordnad betydelse i makthavarnas ögon.

Att leva sparsamt, spendera mer tid med familjen, ta hand om sina egna barn och föräldrar, odla sin egen mat, reparera saker, köpa begagnat eller byta varor istället för att köpa nytt—allt detta ses som ett hot mot deras system. Sådana val gynnar varken banker, storföretag eller staten, eftersom de inte driver ekonomisk tillväxt och inte genererar skatteintäkter, ränteinkomster eller företagsvinster.

Och det är inte bara vi själva som betalar priset. Vår planet drabbas också. Naturresurser utarmas, miljön förstörs, och allt för vad? För att vi ska köpa mer, arbeta mer och konsumera mer—så att de som redan har makt och pengar kan få ännu mer.
Senast redigerad av DickeFix 2025-02-25 kl. 10:33.
Citera
2025-02-25, 10:30
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Om något inträffar som gör att du behöver mer pengar än så då? Du kanske blir av med jobbet och inte hittar ett nytt på ett bra tag? Om du har ett hus så kanske något oförutsägbart händer med huset som du måste åtgärda?

Man måste dra gränsen någonstans. De flesta tycker att ca tre månaders buffert räcker, så att man kan ha resten investerat. För en genomsnittlig arbetande person skadar det ekonomin mer att ha massor av pengar som ligger och tappar värde på ett sparkonto hela livet.
Citera
2025-02-25, 10:31
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Det lönar sig sällan att spara i länder som Sverige. Slösa belönas och Spara bestraffas. Åker du dit för nåt kommer staten tjuven att stjäla allt du har sparat ihop under din livstid.
Om du väljer att spara dom ynka slantar du har kvar efter skatt osv dragits så belönas du nu mer mer att kunna spara skattefritt på ISK konto upp till 150.000.
Dom flesta har väl kanske mer än så men det är ändå en morot att börja spara.
Citera
2025-02-25, 10:38
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Till er som lever från lön till lön; Varför sparar ni inte era pengar? Jag hade blivit väldigt stressad om jag inte la undan pengar varje månad.

Att öppna kontot och se att det snart närmar sig noll kronor och det är en vecka kvar till löning.. Det hade varit förjävligt.

Jag förstår att folk som lever knapert inte har något annat val. Men jag menar folk som har en vanlig lön som har möjligheter att lägga undan pengar varje månad, men som ändå inte gör det.
Varför blir du stressad?
Du vet ju att det snart är löning igen.
Citera
2025-02-25, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Dom vill ha KUUL för sina stålar o inte sitta hemma o rannzaka o leva ruttet liv som du

Varför lever man ett ruttet liv, om man är en sparare?

Är livet ruttet om man inte maximerar sin konsumtion? Det är ju vad miljardärer vill att vi ska göra, konsumera bort alla våra pengar så de kan plocka dom istället. Men varför gynna miljardärer som just vill att vi ska vara fattiga och hungriga, så vi köper deras produkter?

Det är ju genom att spara man får marginaler i sin ekonomi, man får större valfrihet och frihet över lag, man behöver inte sälja sig åt den som betalar minst utan åt någon som betalar bättre.

Sparande ger luft under vingarna!
Senast redigerad av PetterRetard 2025-02-25 kl. 10:43.
Citera
2025-02-25, 10:40
Sveriges ekonomi är inte gjord för att kunna spara. Höga skatter och dyra levnadskostnader gör det svårt för många.
Citera
2025-02-25, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
För en genomsnittlig arbetande person skadar det ekonomin mer att ha massor av pengar som ligger och tappar värde på ett sparkonto hela livet.

Sparkonton brukar väl ha räntor som ska motsvara inflationen? Så ett sparande där behåller åtminstone sitt värde hyfsat, men det dras ju visserligen 30% skatt på räntan varje år....så sparränta borde vara lite högre än inflationen för att kompensera för skatten.
Citera
2025-02-25, 10:44
Medlem
awoke11s avatar
Citat:

Aldrig hört om något sådant. Åka dit på vad? Du låter efterbliven
Citera
2025-02-25, 10:44
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Spara kan man, men de flesta vet inte hur man investerar.
Börsen känns knepig.

Sverige är ett oerhört bra land för att spara och investera. Troligen bäst i världen.
ISK där banken skickar uppgifterna direkt till skatteverket och du behöver inte göra ett dugg inför din deklaration eller dina affärer. Indexfonder med NOLL kronor i avgift och extremt låga avgifter för indexfonder som investerar utomlands.
Kapitalförsäkring där du inte heller behöver göra ett dugg för deklarationen och banken kan till och med begära tillbaka utländsk källskatt åt dig, helt gratis.
Det är helt jävla fantastiskt egentligen vilka möjligheter vi har.

Jag började spara och investera för drygt 10 år sen. Tog en del av min lön varje månad och investerade. Nu har jag gått över till en väldigt defensiv portfölj för utdelning. Får in lite under 15000 i månaden i aktieutdelning.
Är så jävla glad att jag började att spara för det ger en enorm trygghet och frihet efter ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in