2025-02-25, 08:52
Medlem
Rumpkorvens avatar
Till er som lever från lön till lön; Varför sparar ni inte era pengar? Jag hade blivit väldigt stressad om jag inte la undan pengar varje månad.

Att öppna kontot och se att det snart närmar sig noll kronor och det är en vecka kvar till löning.. Det hade varit förjävligt.

Jag förstår att folk som lever knapert inte har något annat val. Men jag menar folk som har en vanlig lön som har möjligheter att lägga undan pengar varje månad, men som ändå inte gör det.
Citera
2025-02-25, 08:58
Medlem
Det räcker med tre månaders buffert, brutto. Tanken är att man ska leva här och nu.
Citera
2025-02-25, 09:07
Medlem
sebastian66s avatar
Jag tror att du måste tänka på att det finns olika situationer och olika möjligheter.
När du tjänar en mindre summa så sparar du in och gör det bästa av situationen. Om du helt plötsligt får ett annat arbete som betalar mer så ökar du levnadsstandarden.
Det innebär att du kanske köper ett hus och en snyggare bil. Helt plötsligt så åker du på restauranger och äter lite gott.
Det känns som att det är skillnad om du tjänar 15.000 eller 38.000.
Man ökar alltid levnadsstandard efter situationen. Om du har 100.000 i månaden så kommer du att skaffa på dig större skulder. Däremot har du större möjligheter att spara pengar naturligtvis.
Det innebär att alla har olika förutsättningar.
Citera
2025-02-25, 09:12
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det räcker med tre månaders buffert, brutto. Tanken är att man ska leva här och nu.
Fuckoffpengar är det bästa som finns, blir det dåligt på jobbet skiter man i det. (Typ sämre arbetstider, schema; chef osv.)

Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Det lönar sig sällan att spara i länder som Sverige. Slösa belönas och Spara bestraffas. Åker du dit för nåt kommer staten tjuven att stjäla allt du har sparat ihop under din livstid.
Åker dit? Gör man inget kriminellt åker man inte dit. (Tja, fortkörning och parkeringsböter då men men) Är man ute och stjäl, slåss och rånar så förtjänar man att sitta inne.
Citera
2025-02-25, 09:17
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Åker dit? Gör man inget kriminellt åker man inte dit. (Tja, fortkörning och parkeringsböter då men men) Är man ute och stjäl, slåss och rånar så förtjänar man att sitta inne.
Ja, va fan är det för argument? Var bland det dummaste jag läst.
Självklart ska man spara, man behöver inte spara mycket utan det viktigaste är att man sparar något.
Det blir såklart lättare och roligare om man har möjlighet att spara mycket.
Citera
2025-02-25, 09:18
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag tror att du måste tänka på att det finns olika situationer och olika möjligheter.
När du tjänar en mindre summa så sparar du in och gör det bästa av situationen. Om du helt plötsligt får ett annat arbete som betalar mer så ökar du levnadsstandarden.
Det innebär att du kanske köper ett hus och en snyggare bil. Helt plötsligt så åker du på restauranger och äter lite gott.
Det känns som att det är skillnad om du tjänar 15.000 eller 38.000.
Man ökar alltid levnadsstandard efter situationen. Om du har 100.000 i månaden så kommer du att skaffa på dig större skulder. Däremot har du större möjligheter att spara pengar naturligtvis.
Det innebär att alla har olika förutsättningar.

Klart det är en stor skillnad om man tjänar 15 000 eller 38 000kr men även de som tjänar 38 000kr/mån har många gånger slut på kontot när ny lön är på väg in.
Jag jobbade för länge sen på en industri där vi ibland köpte hamburgare under nattpassen men då och då så var vi tvungna att vänta till över klockan 00:00 när lönen kom in och kollegorna blev rika igen och hade råd att köpa en hamburgare.
Det var inga av dessa som tjänade 38 000kr ska tilläggas men detta skedde också på 90-talet så få industriarbetare hade så höga löner men vi hade absolut inte sämsta lönerna heller utan kollegorna levde helt enkelt efter devisen att lönen skulle vara slut innan det kom in en ny.

Själv ser jag alltid till att spara pengar från lönen direkt och sen används dessa pengar till inköp när behov finns. Är alltid skönt med en buffert.
Citera
2025-02-25, 09:21
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Klart det är en stor skillnad om man tjänar 15 000 eller 38 000kr men även de som tjänar 38 000kr/mån har många gånger slut på kontot när ny lön är på väg in.
Jag jobbade för länge sen på en industri där vi ibland köpte hamburgare under nattpassen men då och då så var vi tvungna att vänta till över klockan 00:00 när lönen kom in och kollegorna blev rika igen och hade råd att köpa en hamburgare.
Det var inga av dessa som tjänade 38 000kr ska tilläggas men detta skedde också på 90-talet så få industriarbetare hade så höga löner men vi hade absolut inte sämsta lönerna heller utan kollegorna levde helt enkelt efter devisen att lönen skulle vara slut innan det kom in en ny.

Själv ser jag alltid till att spara pengar från lönen direkt och sen används dessa pengar till inköp när behov finns. Är alltid skönt med en buffert.
Med tanke på att du är lite äldre så har du fått lite mer i pannan. Det är ungefär som mig själv.
När man är äldre så tänker hjärnan lite annorlunda. När man är yngre så lever man livet och tror att man är kungen på stan.
Jag var väl i denna situationen för typ 25 år sedan. Då var det nästan så att man stod på bankomaten och väntade på att lönen skulle trilla in på kontot 00.01
Citera
2025-02-25, 09:21
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Spara kan man, men de flesta vet inte hur man investerar.
Börsen känns knepig.
Citera
2025-02-25, 09:26
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Folk skaffar sig utgifter i takt med att inkomsterna ökar. Vi betalar dessutom hutlösa skatter till div skyddsnät.

Men visst eget ansvar lyser med sin frånvaro i trygghetsnarkomanernas land!
Citera
2025-02-25, 09:29
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Med tanke på att du är lite äldre så har du fått lite mer i pannan. Det är ungefär som mig själv.
När man är äldre så tänker hjärnan lite annorlunda. När man är yngre så lever man livet och tror att man är kungen på stan.
Jag var väl i denna situationen för typ 25 år sedan. Då var det nästan så att man stod på bankomaten och väntade på att lönen skulle trilla in på kontot 00.01

Jag har faktiskt aldrig levt så, tror det max skett en handfull gånger att det verkligen varit slut på kontot men då har det oftast varit något specifikt som skett just den månaden och det har alltid funnits en buffert att plocka från om det skulle skita sig helt.
Citera
2025-02-25, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Fuckoffpengar är det bästa som finns, blir det dåligt på jobbet skiter man i det. (Typ sämre arbetstider, schema; chef osv.)

Ja, fortkörning, parkeringsböter, skriva att man äcklas av dragqueens, ha en för tjock hund, gå till massagen och tacka ja till lite extra... man läser ju om fall gång på gång där det går åt helvete.
Citera
2025-02-25, 09:48
Medlem
När jag var "ung" så sparade jag så mycket som det bara gick på sparkonto när lönen kom,
sedan när barnen kom och livet förändrades så gick det inte lika lätt att spara så då var man tvungen att använda det mesta av lönen till att köpa mat, kläder osv nödvändigheter till barnen och mig.

Nu som arbetslös och bidragsberoende med svårt att få jobb inom den bransch som man har erfarenhet och kunnande inom vilket är som svetsare och montör på tillverkande industri och det län man bor i är även det inte det optimalaste heller att finna jobb inom detta Östergötland.

Jag hade gärna flyttat men tyvärr så går det inte då det blir ett stort projekt.

Så att leva från lön till lön utan att spara några pengar beror på individens livssituation
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in