Citat:
Ursprungligen postat av
sebastian66
Jag tror att du måste tänka på att det finns olika situationer och olika möjligheter.
När du tjänar en mindre summa så sparar du in och gör det bästa av situationen. Om du helt plötsligt får ett annat arbete som betalar mer så ökar du levnadsstandarden.
Det innebär att du kanske köper ett hus och en snyggare bil. Helt plötsligt så åker du på restauranger och äter lite gott.
Det känns som att det är skillnad om du tjänar 15.000 eller 38.000.
Man ökar alltid levnadsstandard efter situationen. Om du har 100.000 i månaden så kommer du att skaffa på dig större skulder. Däremot har du större möjligheter att spara pengar naturligtvis.
Det innebär att alla har olika förutsättningar.
Klart det är en stor skillnad om man tjänar 15 000 eller 38 000kr men även de som tjänar 38 000kr/mån har många gånger slut på kontot när ny lön är på väg in.
Jag jobbade för länge sen på en industri där vi ibland köpte hamburgare under nattpassen men då och då så var vi tvungna att vänta till över klockan 00:00 när lönen kom in och kollegorna blev rika igen och hade råd att köpa en hamburgare.
Det var inga av dessa som tjänade 38 000kr ska tilläggas men detta skedde också på 90-talet så få industriarbetare hade så höga löner men vi hade absolut inte sämsta lönerna heller utan kollegorna levde helt enkelt efter devisen att lönen skulle vara slut innan det kom in en ny.
Själv ser jag alltid till att spara pengar från lönen direkt och sen används dessa pengar till inköp när behov finns. Är alltid skönt med en buffert.