Citat:
Ursprungligen postat av
Rumpkorven
Till er som lever från lön till lön; Varför sparar ni inte era pengar? Jag hade blivit väldigt stressad om jag inte la undan pengar varje månad.
Att öppna kontot och se att det snart närmar sig noll kronor och det är en vecka kvar till löning.. Det hade varit förjävligt.
Jag förstår att folk som lever knapert inte har något annat val. Men jag menar folk som har en vanlig lön som har möjligheter att lägga undan pengar varje månad, men som ändå inte gör det.
Det finns såklart många olika anledningar men en sak som faktiskt förvånade mig är antalet mänjniskor som helt enkelt inte har kapacitet för planering. Jag började jobba med människor för kanske sju år sedan och även om jag i hela mitt liv sett hut människor har olika kapacitet till saker och ting blev jag förvånad över hur många som saknar just grundläggande planeringsförmåga. Det handlar inte bara om pengar utan rent allmänt. Ofta har det att göra med någon NPF-diagnos. Det är människor som inte kan se hur en handling nu kan göra livet lättare och bättre i framtiden. Folk som itne kan planera, spara, blicka framåt och liknande utan lever helt i ett nu som är styrt av känslor de inte riktigt kan kontrollera. Detta helt utan yttre faktorer som påverkar (som kanske gambling eller droger, vilket i.o.f.s. ofta också hänger ihop med brist på planeringsförmåga).