2025-02-25, 09:51
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det räcker med tre månaders buffert, brutto. Tanken är att man ska leva här och nu.
Om något inträffar som gör att du behöver mer pengar än så då? Du kanske blir av med jobbet och inte hittar ett nytt på ett bra tag? Om du har ett hus så kanske något oförutsägbart händer med huset som du måste åtgärda?
Citera
2025-02-25, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag tror att du måste tänka på att det finns olika situationer och olika möjligheter.
När du tjänar en mindre summa så sparar du in och gör det bästa av situationen. Om du helt plötsligt får ett annat arbete som betalar mer så ökar du levnadsstandarden.
Det innebär att du kanske köper ett hus och en snyggare bil. Helt plötsligt så åker du på restauranger och äter lite gott.
Det känns som att det är skillnad om du tjänar 15.000 eller 38.000.
Man ökar alltid levnadsstandard efter situationen. Om du har 100.000 i månaden så kommer du att skaffa på dig större skulder. Däremot har du större möjligheter att spara pengar naturligtvis.
Det innebär att alla har olika förutsättningar.

Vi delar samma tankesätt här vilket yngre verkar ha svårt att inse att livet förändras,
allt kan vända på en 5 öring i ens liv och plötsligt står man där utan att kunna spara en enda krona "grovt uttryckt"
Citera
2025-02-25, 09:52
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Det lönar sig sällan att spara i länder som Sverige. Slösa belönas och Spara bestraffas. Åker du dit för nåt kommer staten tjuven att stjäla allt du har sparat ihop under din livstid.
Varför skulle man åka dit för något? Om man begår brott så hoppas jag att staten tar den kriminellas alla tillgångar och lite till.
Citera
2025-02-25, 09:54
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag tror att du måste tänka på att det finns olika situationer och olika möjligheter.
När du tjänar en mindre summa så sparar du in och gör det bästa av situationen. Om du helt plötsligt får ett annat arbete som betalar mer så ökar du levnadsstandarden.
Det innebär att du kanske köper ett hus och en snyggare bil. Helt plötsligt så åker du på restauranger och äter lite gott.
Det känns som att det är skillnad om du tjänar 15.000 eller 38.000.
Man ökar alltid levnadsstandard efter situationen. Om du har 100.000 i månaden så kommer du att skaffa på dig större skulder. Däremot har du större möjligheter att spara pengar naturligtvis.
Det innebär att alla har olika förutsättningar.
Jag lägger undan minst 20k i månaden. Jag höjer inte levnadsstandarden bara för att jag får en bättre lön då och då.
Citera
2025-02-25, 09:55
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Fuckoffpengar är det bästa som finns, blir det dåligt på jobbet skiter man i det. (Typ sämre arbetstider, schema; chef osv.)
Och du tänker att det kommer att gå lätt att få ett nytt jobb efter det? Referenserna från förra jobbet gör att du är rökt.
Citera
2025-02-25, 09:57
Medlem
Den enkla förklaringen är som redan sagts i tråden att folk skaffar sig utgifter när de får inkomster.

Vilket i många fall är förståeligt eftersom många av utgifterna är nödvändiga för att leva som man vill leva.

Det inkluderar ofta lån till

- högre utbildning (studielån)
- bra bostad, ofta att man köper sin bostad (bostadslån)
- en bil (billån)
- resor (man sparar kortsiktigt, några månader för att sedan resa)
- man unnar sig lite extra när det finns lite slantar över (prylar, nöjen), poängen är att man förbrukar månadens inkomst.

Med andra ord, väldigt många har inte gjort som rika personer gör. En rik person har från början bestämt sig för att avsätta en tvåssiffrig andel av inkomsten till sparande och investeringar och SEN börjar spendera resten.

Många inser inte att de egentligen konsumerat för mycket (för stor bostad, för dyr bil) eller har en låg lön som aldrig tillåter att man sparar kanske 15-20% av lönen till framtida behov.

Så det blir att man lever från lön till lön, vilket funkar fint om man lever ett rutinliv och har en fast anställning.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-02-25 kl. 10:00.
Citera
2025-02-25, 09:58
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Till er som lever från lön till lön; Varför sparar ni inte era pengar? Jag hade blivit väldigt stressad om jag inte la undan pengar varje månad.

Att öppna kontot och se att det snart närmar sig noll kronor och det är en vecka kvar till löning.. Det hade varit förjävligt.

Jag förstår att folk som lever knapert inte har något annat val. Men jag menar folk som har en vanlig lön som har möjligheter att lägga undan pengar varje månad, men som ändå inte gör det.

Om du lever loppan för dina pengar och ser till att inte ha nåt sparat kapital, kan du få över 7'000 i bostadstillägg varje månad när du blir pensionär. Det är ju en fördel!
Citera
2025-02-25, 10:02
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Det lönar sig sällan att spara i länder som Sverige. Slösa belönas och Spara bestraffas. Åker du dit för nåt kommer staten tjuven att stjäla allt du har sparat ihop under din livstid.
Säg detsamma till Wallenberg och andra krösusar. Tror inte dom håller med.
Citera
2025-02-25, 10:05
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Till er som lever från lön till lön; Varför sparar ni inte era pengar? Jag hade blivit väldigt stressad om jag inte la undan pengar varje månad.

Att öppna kontot och se att det snart närmar sig noll kronor och det är en vecka kvar till löning.. Det hade varit förjävligt.

Jag förstår att folk som lever knapert inte har något annat val. Men jag menar folk som har en vanlig lön som har möjligheter att lägga undan pengar varje månad, men som ändå inte gör det.
Kan det vara så enkelt som att vissa människor tjänar skitsummor varje månad och levnadsstandarden i Sverige just nu är rätt så pissig, då blir det dyrt att leva = går inte spara pengar då? Kan det vara så enkelt? Eller blev det krångligt för dig nu...?
Citera
2025-02-25, 10:09
Medlem
HaveFuns avatar
Prioriteringar, inget annat.

Vissa vill leva nu och andra känner trygghet i att spara och vissa känner sig rika utan att köpa något. Så länge man gjort ett aktivt val tycker jag man får göra vad man vill.
Citera
2025-02-25, 10:11
Medlem
InnesIs avatar
Citat:

Det finns såklart många olika anledningar men en sak som faktiskt förvånade mig är antalet mänjniskor som helt enkelt inte har kapacitet för planering. Jag började jobba med människor för kanske sju år sedan och även om jag i hela mitt liv sett hut människor har olika kapacitet till saker och ting blev jag förvånad över hur många som saknar just grundläggande planeringsförmåga. Det handlar inte bara om pengar utan rent allmänt. Ofta har det att göra med någon NPF-diagnos. Det är människor som inte kan se hur en handling nu kan göra livet lättare och bättre i framtiden. Folk som itne kan planera, spara, blicka framåt och liknande utan lever helt i ett nu som är styrt av känslor de inte riktigt kan kontrollera. Detta helt utan yttre faktorer som påverkar (som kanske gambling eller droger, vilket i.o.f.s. ofta också hänger ihop med brist på planeringsförmåga).
Citera
2025-02-25, 10:17
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Kan det vara så enkelt som att vissa människor tjänar skitsummor varje månad och levnadsstandarden i Sverige just nu är rätt så pissig, då blir det dyrt att leva = går inte spara pengar då? Kan det vara så enkelt? Eller blev det krångligt för dig nu...?

Klart att vissa människor tjänar sämre. Men sen finns det dom som tjänar bra och tagit lån till allt dom äger och lönen går till att betala mat och låne skulder. För det är mer viktigt att visa utåtsett att "vi har råd" att ha dessa saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in