2025-02-24, 19:59
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag tar tillbaks allt jag har skrivit om pausen. Har tyvärr missuppfattat klockslag.
Det verkar ha varit när polisen kom in och då finns det flera klipp som nog gör att alla skott inte spelades in.
Ber så hemskt mycket om ursäkt för det!

Har citerat mig själv också och hoppas att ingen spinner vidare på det för min uppgift stämmer alltså inte. Sorry!
Ingen fara, det är sånt som sker. Det var en spännande diskussion åtminstone, jag lärde mig en del.
Citera
2025-02-24, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Det han kan ha gjort som jag finner sannolikt, är att han har laddat magasinen. Alltså stoppat i patroner i dom tomma magasinen, jag uppfattade det som att han hade lösa patroner med sig också i alla fall. Och när han hittades hade han flera fulla magasin, eller hur? Då är det mycket sannolikt att han fyllt på magasinen. Det tar ju lite längre tid. Jag gissar att han använt 10 skottsmagasin och mindre. Kanske 20 om det finns till den. Men det lär ju framkomma när man ser hur många magsin han har haft med sig och hur många som var fulla efter hans död.

Mycket talar för att han haft åtminstone ett 10-skottsmagasin.

12:36:37-12:36:44 (filmtid) 10 skott på ~7 s. Nästa skott 8 s senare.
Citera
2025-02-24, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
När polisen bad om hjälp från vittnen sade de att de saknar info om vad RA gjorde mellan strax innan kl 8 och 11.30 men vi får hoppas på att de har mer info än vi.
Hon utvecklar ju det där senare. Med saknar info betyder ju inte att dom inte har någon alls. Dock måste uppgifterna bekräftas av flera för att det ska vara värt något. Nu är det säkert folk som tror sig sett honom men det är någon helt annan. Osv.. Men om tex 3 oberoende av varandra sett honom 09:25 i musiksal 99B3, CB korridoren så kan man liksom slå fast det. Och det är väl det dom vill ha in. Jag mins det som att hon var ganska tydlig med att dom hade info, men obekräftad sådan. Jag uppfattar iaf henne så. På sitt myndighetsspråk. Och det är väl i intervjun efteråt som hon hintar om att dom har uppgifter.

Självklart har dom fått många uppgifter även mellan 08:00-11:30. Men som du säkert redan fattat så blir det väldigt många otydliga uppgifter också. Och rent felaktiga. Men det är en lång tidsspann utan några spektakulära händelser, så då krävs det väl lite mer för att kunna bekräfta det.
Citera
2025-02-24, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Mycket talar för att han haft åtminstone ett 10-skottsmagasin.

12:36:37-12:36:44 (filmtid) 10 skott på ~7 s. Nästa skott 8 s senare.
Okej Hur räknar man ut vilken tid det är i filmen då?
Citera
2025-02-24, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Så är det. Hashem skriver själv: ”jag gick precis in för att kissa, då började han skjuta”.

https://ibb.co/YTyX9fvs

Ja han fipplar med patroner och magasin utanför dörren så han har väl pangat iväg 10 skott redan innan filmen börjar. Sedan blir han konfronterad av en kvinna. Kan det vara matteläraren. Hon säger go go away eller något i den stilen och ringer ett larmsamtal innan han skjuter henne
Citera
2025-02-24, 20:39
Medlem
Citat:
Hon utvecklar ju det där senare. Med saknar info betyder ju inte att dom inte har någon alls. Dock måste uppgifterna bekräftas av flera för att det ska vara värt något. Nu är det säkert folk som tror sig sett honom men det är någon helt annan. Osv.. Men om tex 3 oberoende av varandra sett honom 09:25 i musiksal 99B3, CB korridoren så kan man liksom slå fast det. Och det är väl det dom vill ha in. Jag mins det som att hon var ganska tydlig med att dom hade info, men obekräftad sådan. Jag uppfattar iaf henne så. På sitt myndighetsspråk. Och det är väl i intervjun efteråt som hon hintar om att dom har uppgifter.

Självklart har dom fått många uppgifter även mellan 08:00-11:30. Men som du säkert redan fattat så blir det väldigt många otydliga uppgifter också. Och rent felaktiga. Men det är en lång tidsspann utan några spektakulära händelser, så då krävs det väl lite mer för att kunna bekräfta det.

Ja, så är det nog.
Man hoppas att de också haft med spårhundar som nosade upp var han har rört sig.
Citera
2025-02-24, 20:42
Medlem
Citat:
Okej Hur räknar man ut vilken tid det är i filmen då?

Filmtid utgår från en uppgift att filmen startade 12:32:30 (SVT har en något senare starttid). 12.36:37 är alltså 4 min 7 s in i filmen.
Citera
2025-02-24, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nja, du underskattar vikten på vapnen. En Bar longtrac av den typ som han använde är en rätt tung bössa. Utan optik vill jag minnas att den väger in på 4,3 kg, med optik någonstans mellan 4,5-5. En mossberg pumphagel lär också vara minst 4 kg, antagligen lite mer. Rugern väger nog in på runt 3 kg, beroende på kolv m.m även optik kan också tynga ned. Säg att bössorna tillsammans vägde 12 kg.
En patron med hylsa, krut, tändhatt samt kula. Jag säger runt 20 gram för en 30-06. 300 oskjutna blir då 6 kg, men sen hade han ju skjutit 70 skott också. Sedan tillkommer hagel och 22LR skott. Nu vet jag inte hur tillförlitliga alla uppgifter är. Men läser man vad som framkommit borde bara bössorna och ammon vägt in på minst 20 kg. Sedan var det visst andra kläder, rökgranater, en mängd magasin m.m. det är säkert inte omöjligt att bära runt på, men låter ju inte som något han borde skuttat fram med.
Jag tror inte att GM bär 25 kg på den bilden som vi har sett från övervakningskameran. Misstänker att han antingen förvarar lite saker på skolan under natten alternativt att han använde tiden mellan 07.45-11.30 till att hämta saker. Oavsett måste han under en period haft prylarna i ett skåp i skolan åtminstone några timmar.

Jag må vara klen men om jag bär två matkassar som väger närmare tio kilo var så hänger de mot benen och jag går inte lika avslappnat som GM. Dessutom att ha dryga tio kilo i gitarrfodralet.

Vore väldigt intressant om någon kunde prova om de lyckas att få in två vapnen i ett vanligt gitarrfodral och om de ser att det ens är tekniskt möjligt att få plats med tre stycken.
Citera
2025-02-24, 21:09
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Du tror det blir något polisförhör om detta ”klickbait”?
Dölja sitt ansikte och en film då man blir inrymd i sin egen lektionssal.
Finns inga styrkta uppgifter om att hon sett, hört eller vet något.
Exakt. Finns inget trovärdigt i det vittnesmålet. Hon kan knappt prata. "Han har en stor vaaap".

Helt sjukt att dölja sitt ansikte också när det råder maskeringsförbud i hela landet. Men vad ska man förvänta sig av islamister?
Citera
2025-02-24, 21:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Nån tolk behövs inte till den intervjun, hon erbjöd nog intervjun & filmen till högstbjudande.
Inte faan springer man dit där det skjuts ifrån, helt befängt beteende, flykt till trygghet är naturligt.
O inte springer man mot GM och ser honom tydligt i ögonen, för att sedan vända därifrån så man kan ”hämta mobiltelefonen” för att kunna filma honom men hamnar i sitt eget klassrum.
Filmen visar att hon startar mobilfilm springer in i klassrummet och enda som hörs är ”lås, lås”

Jag förstår att du menar att hon ljuger.

För mig är hennes berättelse otydlig, men jag tvivlar inte på att hon kan ha både sett honom och känt sig hotad.
Ni har hon ett med vittne som hon berättar att hon drog in i klassrummet.

Jag tror inte som du.

Jag tror att varenda vittne som har något att berätta kommer att höras. Det kommer med all sannolikhet finnas felaktiga minnesbilder.

Hon har med vittne, en filmsnutt. Allt är av värde. Även att fm inte syns vid det klassrummet vid den tidpunkten t ex.

Varenda liten sak kommer att läggas in i pusslet, även om den till synes verkar obetydlig.
Citera
2025-02-24, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Jag tycker det är direkt olämpligt av kyrkoherden att yttra sig om detta. Har de inte tystnadsplikt?
Låter som en jävligt smidig idé att berätta när RA ska ha sin begravning så att kyrkan exploderar i ett hämnddåd, men så långt tänkte väl inte idioten..

Hoppas kyrkoherden får sparken.
Det finns ju även vita lögner. Begravning kan redan vara utförd eller att de anhöriga avstår att ha en begravning och bara kremerar kroppen. Dessutom så finns det ju femhundra kyrkor i mälardalen att välja på. Misstänker att de anhöriga får rätt bra stöd så det går nog att lösa väldigt diskret och säkert.
Citera
2025-02-24, 21:21
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om jag minns rätt, var han på toa när dådet började. Alltså inte gömde sig där från början, utan blev kvar.
Han var sekunder ifrån att möta skytten i korridoren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in