Citat:
Ursprungligen postat av
PatricHbg
Tyvärr ligger det ju hos dig. Att hyra och köra iväg med en bil, utan att se till att man har alla papper i ordning är galet. Att dessutom skriva under på skaderapporten gör det inte bättre.
Jag har aldrig varit med om, att man får ta över en hyrbil direkt från en annan person. Det verkar mycket märkligt att varken du, personalen eller någon annan kollade av status på bilen, fick den nya mätarställningen registrerad och bilen tankad.
Varför lägger du ansvaret på honom att bevisa att den var skadad när han hämtade den? En allmän princip ska ju vara att man är oskyldig till motsatsen är bevisad. Det är alltså OKQ8 som är ansvarig för att visa att den inte var skadad när han hämtade bilen.
Har TS däremot skrivit på skade-rapporten och att han är ansvarig, så har han väl däremot tyvärr frivilligt tagit på sig skulden, och då kan det kanske vara svårt att ta tillbaka det.
Att företag och myndigheter missköter sig är inte det minsta förvånande i dagens läge. Jag blir istället förvånad om någon sköter sitt arbete. De flesta tycks sönderstressade, svarar ofta inte på frågor man frågar dem, utan svarar på något annat, påstår felaktiga saker som inte stämmer och så vidare. Att träffa kunniga personer som uppträder professionellt och följer lagen är mycket ovanligt i Sverige nu för tiden skulle jag påstå.
Jag har därför inga problem att tro på att han felaktigt blev itutad att han "måste skriva under skaderapporten", eller att man glömde att göra att upprätta en skaderapport efter förra kunden o.s.v.
Det låter typiskt, sådana saker förekommer jämt och ständigt är mitt intryck.