2023-04-17, 16:33
  #1
Medlem
Jag hyrde en personbil från OKQ8 mellan perioden 6/4-23 t.o.m. 10/4-23. När jag lämnade tillbaka den påstod de att bilen hade skrapats på bakre sidan och således blivit skyldiga dem 12500kr. De påstod inte att jag hade orsakat skadan men att den fanns där under perioden jag hyrde bilen. Personalen kollade inte med personen som hyrde bilen innan mig för skador utan gav mig bilen i det skick personen innan mig hade lämnat den i. De kollade däremot efter skador när jag lämnade in samma bil.

Saken är den att varken jag eller någon annan orsakat skadan under perioden jag hyrde bilen vilket jag vet då jag parkerade den på ett privat område där skadan inte kunnat ske där OKQ8 beskrev att skadan hittats. Jag har dessutom fläckfri historik och aldrig varit i en olycka sedan jag tog körkort för ca 4-5 år sedan om det hjälper mig i ärendet vilket jag antar det inte gör.

Jag tog dessvärre inga bilder på bilen innan jag körde iväg med den och personalen sade inget om det heller så jag trodde att jag säkert kunde köra iväg med bilen utan att dubbelkolla eventuella skador/fel. Det är såklart mitt fel men det känns fel av dem att inte säga något om det förrän efteråt. De sade i efterhand att det är kundens ansvar vilket känns fel när de inte berättade det för mig innan jag körde iväg med bilen.

OKQ8 har inte heller några bevis på att jag eller någon annan orsakat skadan under tiden jag hyrde bilen. De har inga foton eller videor på bilen innan jag körde iväg med den. Det är dessutom minst en person innan mig som hyrde bilen och lämnade tillbaka den utan att personalen kollade eventuella skador. Skadan är med stor sannolikhet orsakad av någon annan vilket jag kommer få betala för vilket är väldigt tråkigt.

Rätta mig om jag har fel men jag trodde att OKQ8 var tvungna att dubbelkolla eventuella fel och skador efter varje person hyrt bilen vilket de inte gjorde med personen innan mig. Rent spontant känns det som att OKQ8 ska ha skyldigheter och inte bara konsumenten då de påstår att det är kundens ansvar att kolla eventuella skador medan de själva inte alltid dubbelkollar deras bilar mellan hyresperioderna.

Vad kan jag göra nu? Gärna steg för steg då detta är nytt för mig. Vilka ska jag ta kontakt med förutom OKQ8s kundservice? Mitt hemförsäkringsbolag? Hur överklagar jag?

Finns det någon mer jag bör tillägga eller dylikt får ni gärna kommentera detta nedan.

Mvh arg och ledsen
Citera
2023-04-17, 16:37
  #2
Medlem
Ditt egna ansvar att kontrollera skador innan du rullar iväg från macken.

Skyll dig själv att du va svensk blåögd och hyrde den från en mack där ägaren va arab och luras
Citera
2023-04-17, 16:40
  #3
Medlem
Det står troligen i kontraktet att du skall avsyna bilen innan. Varför gjorde du inte detta?
Nu får du ta det som läropengar. Du har blivit en erfarenhet rikare och kommer i framtiden kräva att allt dokumenteras innan du drar iväg med något du hyrt. Även fota bilen runt om.

Hyr inte bil hos OKQ8 eftersom de behandlar kunderna som bajs.
Citera
2023-04-17, 16:50
  #4
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Kryssa i den där rutan "Självriskeliminering" nästa gång...
Lätt värt några hundringar för att slippa allt sånthär skit.
Citera
2023-04-17, 16:54
  #5
Medlem
Sillsvins avatar
Hur man bil eller vad som helst gör man givetvis en översyn innan. Det är bara att betala och se glad ut.
Citera
2023-04-17, 16:55
  #6
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Kryssa i den där rutan "Självriskeliminering" nästa gång...
Lätt värt några hundringar för att slippa allt sånthär skit.

Jo, det där med att snåla in på en hundring eller två känns jäkligt korkat. Även parkeringsskador kostar.
Citera
2023-04-17, 16:55
  #7
Medlem
HerbieCars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iWiking
Jag hyrde en personbil från OKQ8 mellan perioden 6/4-23 t.o.m. 10/4-23. När jag lämnade tillbaka den påstod de att bilen hade skrapats på bakre sidan och således blivit skyldiga dem 12500kr. De påstod inte att jag hade orsakat skadan men att den fanns där under perioden jag hyrde bilen. Personalen kollade inte med personen som hyrde bilen innan mig för skador utan gav mig bilen i det skick personen innan mig hade lämnat den i. De kollade däremot efter skador när jag lämnade in samma bil.

Saken är den att varken jag eller någon annan orsakat skadan under perioden jag hyrde bilen vilket jag vet då jag parkerade den på ett privat område där skadan inte kunnat ske där OKQ8 beskrev att skadan hittats. Jag har dessutom fläckfri historik och aldrig varit i en olycka sedan jag tog körkort för ca 4-5 år sedan om det hjälper mig i ärendet vilket jag antar det inte gör.

Jag tog dessvärre inga bilder på bilen innan jag körde iväg med den och personalen sade inget om det heller så jag trodde att jag säkert kunde köra iväg med bilen utan att dubbelkolla eventuella skador/fel. Det är såklart mitt fel men det känns fel av dem att inte säga något om det förrän efteråt. De sade i efterhand att det är kundens ansvar vilket känns fel när de inte berättade det för mig innan jag körde iväg med bilen.

OKQ8 har inte heller några bevis på att jag eller någon annan orsakat skadan under tiden jag hyrde bilen. De har inga foton eller videor på bilen innan jag körde iväg med den. Det är dessutom minst en person innan mig som hyrde bilen och lämnade tillbaka den utan att personalen kollade eventuella skador. Skadan är med stor sannolikhet orsakad av någon annan vilket jag kommer få betala för vilket är väldigt tråkigt.

Rätta mig om jag har fel men jag trodde att OKQ8 var tvungna att dubbelkolla eventuella fel och skador efter varje person hyrt bilen vilket de inte gjorde med personen innan mig. Rent spontant känns det som att OKQ8 ska ha skyldigheter och inte bara konsumenten då de påstår att det är kundens ansvar att kolla eventuella skador medan de själva inte alltid dubbelkollar deras bilar mellan hyresperioderna.

Vad kan jag göra nu? Gärna steg för steg då detta är nytt för mig. Vilka ska jag ta kontakt med förutom OKQ8s kundservice? Mitt hemförsäkringsbolag? Hur överklagar jag?

Finns det någon mer jag bör tillägga eller dylikt får ni gärna kommentera detta nedan.

Mvh arg och ledsen

Det är bara att glatt betala. Gyllene regeln vid bilhyrning är alltid att fotografera skador runt om. Även kolla invändigt efter fläckar etc. Personen innan dig kunde nog bevisa att skadan inte orsakats av densamme.
__________________
Senast redigerad av HerbieCar 2023-04-17 kl. 16:59.
Citera
2023-04-17, 17:05
  #8
Medlem
BlaBalks avatar
Sånt här bör man alltid vara skitnoga med när man hyr dyra prylar, särskilt utomlands. Det är knepigt att "bara förstå" exakt vad man riskerar bli ersättningsskyldig för, under vilka förutsättningar, och vad självriskreducering/-eliminering innebär i respektive fall. Läs alltid avtalen noggrant, och förstå vad det står. Kolla alltid över objektet när du tar emot det, ta gärna egna bilder.

Såna här situationer uppstår lätt, enkelt för oseriösa att utnyttja okunskapen hos hyresman, och lätt att misstag sker under hög belastning även hos seriösa uthyrare. Oavsett, så är situationen skitkass om man som hyresman slarvat med sina åtaganden, kostnaden kan bli hög och det är svårt att värja sig utan bevis.

Be att de ska gå igenom tidigare besiktningar av bilen, och att de ska tala med föregående hyresman, om det saknas besiktningsprotokoll där, känns ju självklart. Men i slutändan vet du faktiskt inte om skadan skett när du haft fordonet, även om du "tycker" det själv.
Citera
2023-04-17, 17:09
  #9
Medlem
12500 låter som en väldigt hög självrisk på en hyrbil.
Citera
2023-04-17, 17:18
  #10
Medlem
När jag hyrde hos OK sist så fanns det en ritning på bilen med befintliga skador markerade. Då gick de igenom dessa med mig innan jag körde iväg. Har OK olika rutiner på olika orter?
Citera
2023-04-17, 17:52
  #11
Medlem
doggydees avatar
Bara skit i att betala. Svårare än så är det inte.
Citera
2023-04-17, 17:59
  #12
Medlem
Jag var tvungen att ta bärgare från garaget och innan han drog ut bilen fotade han bilen inne i garaget! Jag kanske skulle gå ut och kolla bilen nu (kört hem den själv) om det är nåt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in