Jag hyrde en personbil från OKQ8 mellan perioden 6/4-23 t.o.m. 10/4-23. När jag lämnade tillbaka den påstod de att bilen hade skrapats på bakre sidan och således blivit skyldiga dem 12500kr. De påstod inte att jag hade orsakat skadan men att den fanns där under perioden jag hyrde bilen. Personalen kollade inte med personen som hyrde bilen innan mig för skador utan gav mig bilen i det skick personen innan mig hade lämnat den i. De kollade däremot efter skador när jag lämnade in samma bil.
Saken är den att varken jag eller någon annan orsakat skadan under perioden jag hyrde bilen vilket jag vet då jag parkerade den på ett privat område där skadan inte kunnat ske där OKQ8 beskrev att skadan hittats. Jag har dessutom fläckfri historik och aldrig varit i en olycka sedan jag tog körkort för ca 4-5 år sedan om det hjälper mig i ärendet vilket jag antar det inte gör.
Jag tog dessvärre inga bilder på bilen innan jag körde iväg med den och personalen sade inget om det heller så jag trodde att jag säkert kunde köra iväg med bilen utan att dubbelkolla eventuella skador/fel. Det är såklart mitt fel men det känns fel av dem att inte säga något om det förrän efteråt. De sade i efterhand att det är kundens ansvar vilket känns fel när de inte berättade det för mig innan jag körde iväg med bilen.
OKQ8 har inte heller några bevis på att jag eller någon annan orsakat skadan under tiden jag hyrde bilen. De har inga foton eller videor på bilen innan jag körde iväg med den. Det är dessutom minst en person innan mig som hyrde bilen och lämnade tillbaka den utan att personalen kollade eventuella skador. Skadan är med stor sannolikhet orsakad av någon annan vilket jag kommer få betala för vilket är väldigt tråkigt.
Rätta mig om jag har fel men jag trodde att OKQ8 var tvungna att dubbelkolla eventuella fel och skador efter varje person hyrt bilen vilket de inte gjorde med personen innan mig. Rent spontant känns det som att OKQ8 ska ha skyldigheter och inte bara konsumenten då de påstår att det är kundens ansvar att kolla eventuella skador medan de själva inte alltid dubbelkollar deras bilar mellan hyresperioderna.
Vad kan jag göra nu? Gärna steg för steg då detta är nytt för mig. Vilka ska jag ta kontakt med förutom OKQ8s kundservice? Mitt hemförsäkringsbolag? Hur överklagar jag?
Finns det någon mer jag bör tillägga eller dylikt får ni gärna kommentera detta nedan.
Mvh arg och ledsen
Saken är den att varken jag eller någon annan orsakat skadan under perioden jag hyrde bilen vilket jag vet då jag parkerade den på ett privat område där skadan inte kunnat ske där OKQ8 beskrev att skadan hittats. Jag har dessutom fläckfri historik och aldrig varit i en olycka sedan jag tog körkort för ca 4-5 år sedan om det hjälper mig i ärendet vilket jag antar det inte gör.
Jag tog dessvärre inga bilder på bilen innan jag körde iväg med den och personalen sade inget om det heller så jag trodde att jag säkert kunde köra iväg med bilen utan att dubbelkolla eventuella skador/fel. Det är såklart mitt fel men det känns fel av dem att inte säga något om det förrän efteråt. De sade i efterhand att det är kundens ansvar vilket känns fel när de inte berättade det för mig innan jag körde iväg med bilen.
OKQ8 har inte heller några bevis på att jag eller någon annan orsakat skadan under tiden jag hyrde bilen. De har inga foton eller videor på bilen innan jag körde iväg med den. Det är dessutom minst en person innan mig som hyrde bilen och lämnade tillbaka den utan att personalen kollade eventuella skador. Skadan är med stor sannolikhet orsakad av någon annan vilket jag kommer få betala för vilket är väldigt tråkigt.
Rätta mig om jag har fel men jag trodde att OKQ8 var tvungna att dubbelkolla eventuella fel och skador efter varje person hyrt bilen vilket de inte gjorde med personen innan mig. Rent spontant känns det som att OKQ8 ska ha skyldigheter och inte bara konsumenten då de påstår att det är kundens ansvar att kolla eventuella skador medan de själva inte alltid dubbelkollar deras bilar mellan hyresperioderna.
Vad kan jag göra nu? Gärna steg för steg då detta är nytt för mig. Vilka ska jag ta kontakt med förutom OKQ8s kundservice? Mitt hemförsäkringsbolag? Hur överklagar jag?
Finns det någon mer jag bör tillägga eller dylikt får ni gärna kommentera detta nedan.
Mvh arg och ledsen