Citat:
Ursprungligen postat av
neige
Om man har fotat och de kommer senare och anklagar en för något som redan fanns där, kan man anmäla de för bedrägeri?
Jodå, det går att göra. Svårigheten där ligger i att bevisa att de visste om att skadan fanns där. Det är en förutsättning för bedrägeri. Det kan ju vara så att skadan har uppkommit efter att personalen kontrollerade bilen medan den stod på deras parkering. Det kan också vara så att de helt enkelt missade det vid förra kontrollen även om skadan fanns där.
I båda ovanstående fall ska du som kund slippa betala för det hela, men det är heller inte frågan om något bedrägeri.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klas-Peter
För övrigt kan jag informera TS om att när jag hyrt bil i ordnade och välfungerande länder, så har alltid uthyraren tillsammans mend mig inspekterat bilen, och vi har tillsammans enats om ifall det finns några synliga skador på bilen som behöver noteras i papprena, innan jag kör iväg med bilen.
Precis som det borde vara. Tror faktiskt jag ska göra så nästa gång jag hyr. Jag tar med mig någon ur personalen ut och ber dem peka ut allt som är fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Om vi då är överens om att TS inte har att visa på att bilen har skadats (culpa), varför tycker du då att han ska förklara vem som har skadat bilen? Det är helt oväsentligt till målet. Det är kärandens sak att rikta skadestånd mot rätt medkontrahent.
Nja, det där gäller så länge man inte har avtalat något annat. Nu hittade jag inte de villkoren för OKQ8, men CircleK:s avtal säger detta:
Citat:
HT ansvarar gentemot UH för att fordonet inte skadas eller förkommer under hyrestiden. HT går fri från
ansvar om skadan eller förlusten beror på brister i det hyrda fordonet eller om HT kan göra sannolikt att
skadan eller förlusten inte vållats av HT genom oaktsamhet eller vårdslöshet.