2025-02-23, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Ni som vill leva länge o hälsosamt o må bra som gamla skall äta som 7-edagsadventisterna i USA
hur gott de äter kan Ni komma tillbaka med - jag vet att en del av det de äter är väldigt gott
Kollade upp.
Många adventister är vegetarianer och avhåller sig från koffein. Sjundedagsadventistsamfundet uppmuntrar vegetarisk kost då vissa djur anses som orena att äta eftersom de omnämns som sådana i Bibeln; fläskkött och skaldjur utgör två exempel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sjundedagsadventisterna

Säkert nyttigt, men det får mig att tänka på den gamla klassiska, "Lever du verkligen längre med din diet?"
"Näe, men det känns så."
Citera
2025-02-23, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kollade upp.
Många adventister är vegetarianer och avhåller sig från koffein. Sjundedagsadventistsamfundet uppmuntrar vegetarisk kost då vissa djur anses som orena att äta eftersom de omnämns som sådana i Bibeln; fläskkött och skaldjur utgör två exempel.

Säkert nyttigt, men det får mig att tänka på den gamla klassiska, "Lever du verkligen längre med din diet?"
"Näe, men det känns så."

Dom äter mycket frukt o nötter o torkad frukt - nötter är tydligen mycket nyttigare än vad folk tror
Citera
2025-02-23, 19:43
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Svensk är väl nyttig? Potatis, fisk och rotfrukter. Dock fruktansvärt äcklig.
Citera
2025-02-23, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Svensk är väl nyttig? Potatis, fisk och rotfrukter. Dock fruktansvärt äcklig.
komplettera det med ägg, kuckelikuuuu lite muuu lite bäää & bär och du har en vansinnigt hälsosam kost , vill man går det självklart ha i lite örter också.

-Ingen fritering
-Ingen olja
Som räknas som dom värsta bovarna

Den som säger att Svensk husmanskost är dålig eller bristfällig på något sätt bör ju få hjärnan undersökt. Eller lära sig räkna hälsa igen.
Senast redigerad av Chilledippen 2025-02-23 kl. 20:03.
Citera
2025-02-23, 20:21
Medlem
Sladdarens avatar
Känns som typiska matkulturer där brödet är i centrum känns onyttigast, typ Italien med vit mjöl i de mesta liksom
Citera
2025-02-23, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kollade upp.

"Näe, men det känns så."

Smartaste är nog att äta 7-edags plus juste kött o fisk - gärna viltkött oxfile, lamm men inte alltför processed som korv - eftersom jag är lat äter jag en del torkat o rökt när jag inte har matlagardam - t ex corned beef tror jag är dåligt.
Citera
2025-02-23, 20:26
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Svår fråga men om man kollar på blåa zoner så är det två som utmärker sig väldigt väl. japanska och medelhavsdieten. Finns ett par andra också men det är egentligen inte specifikt för landet i sig utan innehållet. Låga mängde kött, fisk etc. Läga mängder fetter. Mycket grönt.

Blåzonerna är där människor lever längst och har färst antal hälsoproblem. Återigen tror jag inte så mycket på att ett helt land har det på ett visst sätt just pga att efter 80-talet började hälsoproblemen, tillsammans med KFC, Mconalds och annat skit, att importeras även i Ostasien. Traditionell kost är alltid hälsosammare än den nya skiten folk stoppar i sig via snabbmatsrestauranger, så det är helt klart och då spelar det ingen roll vilket land vi pratar om. Dock går alltid sjukdomsantalen upp (hjärt och kärl, alzheimers, artros, diabetes, etc.) upp i antal ju mer kött man konsumerar så däri ligger en viktig faktor att ha i åtanke. Ju rikare ett land blir desto fler äter "lyxigare" och desto högre andel problem.

Men om man ska följa ditt exempel av länder och tänker enbart traditionella måltider, inte något nymodernt, så är japanska, italienska och franska köket säkerligen de "bästa". Håll oljan på en låg nivå bara. Oljeindustrin gled ganska starkt in på att medelhavsdieten ska vara bra (vilket den är i jämförelse med västerländska dieter som amerikanska til lexempel) och använde det för att trycka propaganda om att olivolja är såååå hälsosamt.
Blue zones® är ett varumärke som blivit avslöjat sedan länge. Det är bara rent trams och fiffel med statistiken. De undersökta personerna har alla tappat bort sina födelsebevis och de nationella systemen blev förstörda av krig. Jämför man med ny statistik så har de blå zonerna blivit omsprungna av andra platser.

I övrigt håller jag med om att traditionell mat är nyttigast, men jag skulle vilja tillägga en sak. I nästan alla traditionella kök så är fiberinnehållet väldigt högt. Det är bara det senaste seklet som vi nästan helt tagit bort fibrerna. En maträtt som t.ex. helt dominerande i Sverige var ärtsoppa.
Citera
2025-02-23, 21:49
Medlem
jugbandbluess avatar
vietnamesisk mat är nyttig. god också. onyttigast är väl antagligen typ belgisk där det mest är pommes frites och baguetter.
Citera
2025-02-23, 22:29
Avstängd
Crabby88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vilken matkultur skulle ni bedöma som nyttigast resp. onyttigast?

Med matkultur åsyftas det kulturella sammanhang som maten associeras med (vanligen det land som en viss maträtt kommer ifrån), dvs. italienska köket förknippas med pizza osv. (snarare än att fokus ligger på den folkgrupp/land/etc. där mest pizza äts idag).

Spontant tänker jag japanska och indiska köken som väldigt nyttigt - bra råvaror, många antioxidanter (ingefära, vitlök, chili, koriander, gurkmeja), lagom med kolhydrater (och de kolhydrater som används är ofta från fullkorn), måttliga portioner, väldigt växtbaserat.

Som onyttigast tänker jag italienska köket (mycket vitt bröd och pasta, mycket ost och transfetter, väldigt mycket salt, charkprodukter) samt amerikanska köket (givetvis svårdefinierat då USA är ett land byggt på invandring, men snabbmat är generellt representativt för en stor del av den amerikanska matkulturen - få näringsämnen, mycket salt och transfetter, väldigt lite grönsaker, mycket socker och tillsatser). Franska köket kännetecknas typiskt sett också av mycket fett (främst smör), salt samt ofta billigt (sämre) kött som "piffas upp".

Persiska köket är väl dock generellt ganska nyttigt - många växtbaserade röror och då ofta baserat på baljväxter, bra råvaror med antioxidanter (vitlök, gurkmeja, koriander), nyttiga kryddor.

Vad säger ni?

Du får nog specificera sig bilen region av det indiska köket du syftar på.
Citera
2025-02-23, 22:35
Avstängd
USA onyttigast - flott, fett och ost
Mellanöstern nyttigast - mycket grönsaker o baljväxter
Citera
2025-02-24, 00:57
Medlem
Skulle tro att de nyttigaste är medelhavskost och det japanska köket är de nyttigaste. Det beror på grönsaker, fisk och frukt.

Men det vi har här i norden är inte heller helt fel. Fet fisk, viltkött, rotfrukter, äpplen, plommon, olika bär, päron samt rågbröd och havregrynsgröt är inte att förakta.

Kan inte tänka mig att det finns något onyttigheter kök än det amerikanska med tanke på deras problem med fetma.
Citera
2025-02-24, 02:50
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Ni har inte en susning vad ni pratar om. När jag var ung och student i Japan beklagade sig de amerikanska tjejerna över att de hade gått upp i vikt! Japansk mat är för helvete inte nyttigt, massvis av friterad mat (tonkatsu, tempura/tendon, korokke, karaage) i kombination med vitt ris eller nudlar.

Små portioner är nyckeln!

Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Japanska köket är inte utmärkande nyttigt.
Det finns en annan förklaring till att befolkningen blir gamla. Vill ni höra hemligheten?
Trumvirvel....här kommer det:
Dom äter mindre.

Helt korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in