• 1
  • 2
2025-02-23, 10:44
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Vilken matkultur skulle ni bedöma som nyttigast resp. onyttigast?

Med matkultur åsyftas det kulturella sammanhang som maten associeras med (vanligen det land som en viss maträtt kommer ifrån), dvs. italienska köket förknippas med pizza osv. (snarare än att fokus ligger på den folkgrupp/land/etc. där mest pizza äts idag).

Spontant tänker jag japanska och indiska köken som väldigt nyttigt - bra råvaror, många antioxidanter (ingefära, vitlök, chili, koriander, gurkmeja), lagom med kolhydrater (och de kolhydrater som används är ofta från fullkorn), måttliga portioner, väldigt växtbaserat.

Som onyttigast tänker jag italienska köket (mycket vitt bröd och pasta, mycket ost och transfetter, väldigt mycket salt, charkprodukter) samt amerikanska köket (givetvis svårdefinierat då USA är ett land byggt på invandring, men snabbmat är generellt representativt för en stor del av den amerikanska matkulturen - få näringsämnen, mycket salt och transfetter, väldigt lite grönsaker, mycket socker och tillsatser). Franska köket kännetecknas typiskt sett också av mycket fett (främst smör), salt samt ofta billigt (sämre) kött som "piffas upp".

Persiska köket är väl dock generellt ganska nyttigt - många växtbaserade röror och då ofta baserat på baljväxter, bra råvaror med antioxidanter (vitlök, gurkmeja, koriander), nyttiga kryddor.

Vad säger ni?
Citera
2025-02-23, 10:49
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage

Med matkultur åsyftas det kulturella sammanhang som maten associeras med (vanligen det land som en viss maträtt kommer ifrån), dvs. italienska köket förknippas med pizza osv. (snarare än att fokus ligger på den folkgrupp/land/etc. där mest pizza äts idag).

Spontant tänker jag japanska och indiska köken som väldigt nyttigt - bra råvaror, många antioxidanter (ingefära, vitlök, chili, koriander, gurkmeja), lagom med kolhydrater (och de kolhydrater som används är ofta från fullkorn), måttliga portioner, väldigt växtbaserat.

Som onyttigast tänker jag italienska köket (mycket vitt bröd och pasta, mycket ost och transfetter, väldigt mycket salt, charkprodukter) samt amerikanska köket (givetvis svårdefinierat då USA är ett land byggt på invandring, men snabbmat är generellt representativt för en stor del av den amerikanska matkulturen - få näringsämnen, mycket salt och transfetter, väldigt lite grönsaker, mycket socker och tillsatser). Franska köket kännetecknas typiskt sett också av mycket fett (främst smör), salt samt ofta billigt (sämre) kött som "piffas upp".

Persiska köket är väl dock generellt ganska nyttigt - många växtbaserade röror och då ofta baserat på baljväxter, bra råvaror med antioxidanter (vitlök, gurkmeja, koriander), nyttiga kryddor.

Vad säger ni?

Svensk balanserad husmanskost fungerar strålande .. Kött , fisk , fågel , grönsaker mm mm

Sämst behöver man inte fundera länge på .. USA så klart .
Citera
2025-02-23, 10:52
Medlem
Citat:

Vad säger ni?

Det vietnamesiska är nyttigast. Indien absolut inte nyttigt, massor av grädde och fett.
Citera
2025-02-23, 10:54
Grekiska köket tycker jag verkar hyllningsvärt med sina oliver, frukter, sallader och yoghurt.
Rödvinspimplandet tvista de lärde tydligen om... men men gott och glatt skadar inte det heller.
Citera
2025-02-23, 10:55
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Svensk balanserad husmanskost fungerar strålande .. Kött , fisk , fågel , grönsaker mm mm

Sämst behöver man inte fundera länge på .. USA så klart .

Svensk husmanskost har väl dock rätt lite grönsaker, och tenderar även att vara rätt ovarierad (lök, potatis, bröd ingår ju i typ alla rätter). Även mycket transfetter (chark, svåler, etc.).
Citera
2025-02-23, 10:56
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det vietnamesiska är nyttigast. Indien absolut inte nyttigt, massor av grädde och fett.

Ja, många indiska rätter är rätt fettiga, men inte alla, grillrätter (sizlar) samt rätter baserade på baljväxter (t.ex. dhal) är inte lika fettigt.
Citera
2025-02-23, 10:57
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grangerillan
Grekiska köket tycker jag verkar hyllningsvärt med sina oliver, frukter, sallader och yoghurt.
Rödvinspimplandet tvista de lärde tydligen om... men men gott och glatt skadar inte det heller.

Yes, medelhavskost är nyttig, väldigt växtbaserat, måttligt med rött kött, mycket fisk (omega 3), bra fett (olivolja i typ allt).

Rödvin är nyttigt pga. resveratrol men alkohol i sig är såklart inte bra.
Citera
2025-02-23, 10:58
Medlem
Svår fråga men om man kollar på blåa zoner så är det två som utmärker sig väldigt väl. japanska och medelhavsdieten. Finns ett par andra också men det är egentligen inte specifikt för landet i sig utan innehållet. Låga mängde kött, fisk etc. Läga mängder fetter. Mycket grönt.

Blåzonerna är där människor lever längst och har färst antal hälsoproblem. Återigen tror jag inte så mycket på att ett helt land har det på ett visst sätt just pga att efter 80-talet började hälsoproblemen, tillsammans med KFC, Mconalds och annat skit, att importeras även i Ostasien. Traditionell kost är alltid hälsosammare än den nya skiten folk stoppar i sig via snabbmatsrestauranger, så det är helt klart och då spelar det ingen roll vilket land vi pratar om. Dock går alltid sjukdomsantalen upp (hjärt och kärl, alzheimers, artros, diabetes, etc.) upp i antal ju mer kött man konsumerar så däri ligger en viktig faktor att ha i åtanke. Ju rikare ett land blir desto fler äter "lyxigare" och desto högre andel problem.

Men om man ska följa ditt exempel av länder och tänker enbart traditionella måltider, inte något nymodernt, så är japanska, italienska och franska köket säkerligen de "bästa". Håll oljan på en låg nivå bara. Oljeindustrin gled ganska starkt in på att medelhavsdieten ska vara bra (vilket den är i jämförelse med västerländska dieter som amerikanska til lexempel) och använde det för att trycka propaganda om att olivolja är såååå hälsosamt.
Citera
2025-02-23, 11:10
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Svensk husmanskost har väl dock rätt lite grönsaker, och tenderar även att vara rätt ovarierad (lök, potatis, bröd ingår ju i typ alla rätter). Även mycket transfetter (chark, svåler, etc.).

Ok..

Nötkött innehåller 0.1g transfetter per 100g .. RDI 1g

Ingen varierande kost är nog från person till person

Äter grönsaker dagligen och inte bara lök
Citera
2025-02-23, 11:16
Medlem
Jag vet inte riktigt vilken matkultur som är nyttigast, men håller nog mest med de som förespråkar medelhavskosten och den japanska.

Däremot är jag ganska säker på att USAs matkultur är den klart onyttigaste vilket också visar sig på att de har en extrem ohälsa i sin befolkning.
Citera
2025-02-23, 11:16
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Håller med, svensk husmanskost är bra mat om man gör den från grunden men nyttig kan jag nog inte säga att den är. Dessutom väldigt lite sallad och grönt i den svenska husmanskosten. Mycke potatis, sås och något kött, fisk eller fågel till.
Som jag läst så är väl just medelhavsdieten en av de bättre om man pratar nyttigheter.
Citera
2025-02-23, 11:26
Medlem
Jag skulle säga att Italiensk mat visst är nyttig, allt hänger såklart på att äta balanserat. Samma med Frankrike; jag är lite av ett fan av fransk mat & restaurangkultur. Om du åker till en svensk byhåla, typiskt bruksort, avfolkningsbygd så är restaurangutbudet inte sällan en misär; medioker pizzeria, thai-vagn, mellan-östern grill med kebab, burgare, frites. Kanske en McDo, eller B.K. Åker du till motsvarande byhåla i Frankrike så kan du ge dig f-n på att där finns en med svenska mått riktigt bra restaurang, bra mat, inte alltför dyrt, och bra service.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in