2025-02-23, 13:38
Bannlyst
Fast man måste ändå höja lite på ögonbrynen att DaddyPutte lyckats hålla Dumpen Media Group AB vid liv såhär "länge" ändå. Annars brukar exakt ALLT fallera totalt från några månader till något år som DaddyPutte har sina fingrar i.

Antagligen för att BPSara verkar överträffa t.o.m. DaddyPutte vad gäller sådant här. Så hon går att använda som syndabock så fokuset hamnar mer på henne i just detta fall/verksamhet.
Citera
2025-02-23, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
https://www.bokio.se/ordlista-for-foretagare/egenavgifter/
Egenavgifter enskild firma

Den som har aktiebolag är antingen anställd och där med får lön och då skall arbetsgivaravgift betalas.
Den som har aktiebolag men inte jobbar i den verksamheten tar ut en aktieutdelning eller vinstutdelning.

https://www.etc.se/inrikes/dumpen-en-vinstfest-foer-patrik-sjoeberg

Egenavgifter är arbetsgivaravgifter fast för enskild firma som namnet påvisar har man ingen arbetsgivare. Ett AB är en juridisk person och där med är företaget arbetsgivare, men företaget kan inte ta egna beslut.

Sprid inte massa felinformation som om du har super koll.
Du beter dig som du har sjukt god insikt i Dumpen och i Gräv och allt som rör de två.
Hur mycket koll har du egentligen? och hur mycket är bara skit du slänger ur dig för de låter bra?
Tack, då slapp jag... Sedan kontrollerar PS via bolag så vägen till privat beskattning är ännu längre.
Citera
2025-02-23, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
https://www.bokio.se/ordlista-for-foretagare/egenavgifter/
Egenavgifter enskild firma

Den som har aktiebolag är antingen anställd och där med får lön och då skall arbetsgivaravgift betalas.
Den som har aktiebolag men inte jobbar i den verksamheten tar ut en aktieutdelning eller vinstutdelning.

https://www.etc.se/inrikes/dumpen-en-vinstfest-foer-patrik-sjoeberg

Egenavgifter är arbetsgivaravgifter fast för enskild firma som namnet påvisar har man ingen arbetsgivare. Ett AB är en juridisk person och där med är företaget arbetsgivare, men företaget kan inte ta egna beslut.

Sprid inte massa felinformation som om du har super koll.
Du beter dig som du har sjukt god insikt i Dumpen och i Gräv och allt som rör de två.
Hur mycket koll har du egentligen? och hur mycket är bara skit du slänger ur dig för de låter bra?

Ok, jag hade fel där och kunde kanske kollat upp det lite noggrannare men det ger dig ingen anledning att skuldbelägga mig för det

Det bidrar inte till något gott öht utan förstör bara Diskussionen

Jag är då glad att jag aldrig sjunker mig till din bottenlåga nivå
Citera
2025-02-23, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Det finns flera case där gratis arbetskraft bedömts som så att de BORDE haft lön. Då belastas arbetsgivaravg baserat på en schablon, oftast på en minimilön för den typ av arbete som utförs.

Kan du ge något exempel?

Jag kan tänka mig att det kan bli fallet ifall det handlar om människohandel och "volontärerna" väljer att dra det inför domstol
Citera
2025-02-23, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Och var utläser du att kvinnor inte använder internet? För övrigt om det är så att de främst nyttjar närstående, så innebär det att de blir ännu högre traumatiserade.

Det är expertens ord i länkad artikel att kvinnliga förövare hittar offer bland närstående. Det är min kvalificerade gissning att de inte använder nätet för att kontakta närstående. Eller tror du att de går via kontaksajter för det? 😂 Ja, det är oftast mer traumatiserande att bli utsatt för närstående, men det försvarar inte övriga övergrepp mot barn.
Citera
2025-02-23, 15:15
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Både förhandlingarna och utfallet blir oerhört intressant. En friande dom är juben indirekt legalisering av Dumpen, om ej än så i juridiska termer.
En fällande dom kan få rejäla svallvågor i form av ytrerligare stämningar osv.

En friande dom blir ju inte vägledande på samma sätt som en fällande dom kan bli (gå ända till HD), så det säger inget om hur andra Dumpenfall kan komma att bedömas. En fällande dom kommer sannolikt att påverka benägenheten hos fler att vilja åtala.

Citat:
Ursprungligen postat av Regislator
Någon som vet hur många dagar de avsatt för förhandlingen? (Som ett mått på hur komplext Tingsrätten bedömer det vara).

Jag har för mig att det bara var en dag utsatt, men ej säker.

Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Blir det praxis om Sara torskar i rätten? Gäddan krävde väl ca 150.000 kr i skadestånd? Man kan ju tänka sig att fler gäddor blir sugna på att casha in? Hur ska Sara kunna betala kalaset 500 ggr 150.000 kr?

Då löser jag det genom att ta med mig henne utomlands.

Man måste ändå ge henne att hon tar det hela med en klackspark och typ skiter i det.

Vid fällande dom kan Sara överklaga. Det ska väl inte uteslutas att HD vill ha ett eller annat ord med i laget vad det lider, så om målet väl når Bondeska palatset kan det hända att justitieråden lägger sig i det hela. Först därefter har vi ett prejudikat.

Det kan bli mycket svårt att betala för Sara, om hon fälls i flera framtida mål. Obetalda skulder ligger på bevakning hos fogden.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Vad händer om utgivaren dör. Beviset är endast kopplat till Sara och webbadressen? Tror inte ABt äger webbadressen.

Om utgivaren dör, inträder ställföreträdande utgivare om sådan finns. Annars är det den som bedriver sändingsverksamheten som ansvarar tills ny utgivare är utsedd. Om en åtalad utgivare dör under målets handläggning, ska rätten avskriva målet, det vill säga inte pröva åtalet i sak. Så sker alltid när den åtalade går bort.

Citat:
Det korta svaret är att domen inte kommer ge någon som helst vägledning. Fällande dom som går hela vägen till HD blir däremot vägledande. Friande dom kan inte överklagas. Kanske kan man däremot överklaga hur rättegångskostnaderna fördelas?

Beslut om rättegångskostnader i samband med dom får överklagas särskilt, så den delen går att överklaga i målet.
Citera
2025-02-23, 15:16
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
En friande dom blir ju inte vägledande på samma sätt som en fällande dom kan bli (gå ända till HD), så det säger inget om hur andra Dumpenfall kan komma att bedömas. En fällande dom kommer sannolikt att påverka benägenheten hos fler att vilja åtala.

Jag har för mig att det bara var en dag utsatt, men ej säker.

Vid fällande dom kan Sara överklaga. Det ska väl inte uteslutas att HD vill ha ett eller annat ord med i laget vad det lider, så om målet väl når Bondeska palatset kan det hända att justitieråden lägger sig i det hela. Först därefter har vi ett prejudikat.

Det kan bli mycket svårt att betala för Sara, om hon fälls i flera framtida mål. Obetalda skulder ligger på bevakning hos fogden.

Om utgivaren dör, inträder ställföreträdande utgivare om sådan finns. Annars är det den som bedriver sändingsverksamheten som ansvarar tills ny utgivare är utsedd. Om en åtalad utgivare dör under målets handläggning, ska rätten avskriva målet, det vill säga inte pröva åtalet i sak. Så sker alltid när den åtalade går bort.

Beslut om rättegångskostnader i samband med dom får överklagas särskilt, så den delen går att överklaga i målet.
Otroligt intressant att se hur det här går!
Citera
2025-02-23, 15:22
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy

Synnerligen intressant! Det ska också bli intressant att se om andra är beredda att åtala när domen väl har fallit.
Citera
2025-02-23, 15:35
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Synnerligen intressant! Det ska också bli intressant att se om andra är beredda att åtala när domen väl har fallit.
Ja precis, det beror väl delvis på hur det faller, även om det egentligen känns ologiskt att Dumpen skulle vinna. Debatten borde ha tagit mer fart nu igen, men kanske har alla olika bud runt Dumpens verksamhet kommit i vägen för frågan om varför ett Dumpen kan uppstå, hyllas och uppfattas fylla ett så pass stort tomrum att de kan hålla på med en, låt oss säga gränsöverskridande verksamhet, i åratal.

Jag hoppas media ger utrymme till det viktiga, varför polisen inte har mer mandat och verksamhet att utföra bevisprovokation för att skydda barn och unga online.
Citera
2025-02-23, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mowglino
Grabb? Det var en vuxen karl för tusan, som dessutom var gift! Det tog hus i helvetet när hans fru fick reda på vad som hänt..

Dumpen hänger ut lite vem som helst, spelar ingen roll om man söker efter barn eller inte, vem som helst riskerar att hamna på Dumpen.
Viktigaste är att Swishdonationerna rullar in som dom ska till Sara Nilsson och Patrik "daddy" Sjöbergs nästa Thailandsresa.

Undrar vilken grupp av män som här näst kommer hamna på Dumpen? När antalet "gäddor" går ner. Blir det alla torskar som handlar av prostituerade, eller gängkriminella som säljer droger till våra barn?
Jag gissar på det förstnämnda!

Du har rätt, jag fick för mig att det var en grabb i 15-17 års åldern som den kvinnliga terapeuten sög av mitt under sessionen men det var alltså en vuxen man. Hur motiverar Sara denna uthängning på Dumpen? Ska hon bredda Dumpen till en skvallerblogg?
Mannen slapp alltså uthängning medan terapeuten fick sin karriär förstörd? Mannen fick sitt straff med den arga frun vilket får ses som tillräckligt men hellre det än att hamna bland dessa runkgubbar på Dumpen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Du tar orden ur munnen på mig Mr Pussy.
Citera
2025-02-23, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Kan du ge något exempel?

Jag kan tänka mig att det kan bli fallet ifall det handlar om människohandel och "volontärerna" väljer att dra det inför domstol
Kan jag säkert leta rätt på en dag när jag orkar.
Det handlar främst om människor som bidrar till värdeskapande över längre tid. De måste alltså vara viktiga för verksamhetens drift.
Citera
2025-02-23, 17:05
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Det är expertens ord i länkad artikel att kvinnliga förövare hittar offer bland närstående. Det är min kvalificerade gissning att de inte använder nätet för att kontakta närstående. Eller tror du att de går via kontaksajter för det? 😂 Ja, det är oftast mer traumatiserande att bli utsatt för närstående, men det försvarar inte övriga övergrepp mot barn.
Johanna Lätth som din länk länkar till, här på i ljudfil på SR, hon pratar om belastande delar i livet som utlöser, och de jobbar med att stärka individen. Dvs tvärt emot vad en uthängning gör.

https://www.sverigesradio.se/artikel/7624367
Dumpen skapar sexbrottslingar i vissa fall genom sitt agerande!

En person kan också ha en sårbarhet utan att begå något brott så länge livet fungerar bra, men när till exempel en skilsmässa eller att förlora jobbet kan bidra till att utlösa ett brott, säger Johanna Lätth.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in