Citat:
Ursprungligen postat av
Ovetade
Både förhandlingarna och utfallet blir oerhört intressant. En friande dom är juben indirekt legalisering av Dumpen, om ej än så i juridiska termer.
En fällande dom kan få rejäla svallvågor i form av ytrerligare stämningar osv.
En friande dom blir ju inte vägledande på samma sätt som en fällande dom kan bli (gå ända till HD), så det säger inget om hur andra Dumpenfall kan komma att bedömas. En fällande dom kommer sannolikt att påverka benägenheten hos fler att vilja åtala.
Citat:
Ursprungligen postat av
Regislator
Någon som vet hur många dagar de avsatt för förhandlingen? (Som ett mått på hur komplext Tingsrätten bedömer det vara).
Jag har för mig att det bara var en dag utsatt, men ej säker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gipsy-tears
Blir det praxis om Sara torskar i rätten? Gäddan krävde väl ca 150.000 kr i skadestånd? Man kan ju tänka sig att fler gäddor blir sugna på att casha in? Hur ska Sara kunna betala kalaset 500 ggr 150.000 kr?
Då löser jag det genom att ta med mig henne utomlands.
Man måste ändå ge henne att hon tar det hela med en klackspark och typ skiter i det.
Vid fällande dom kan Sara överklaga. Det ska väl inte uteslutas att HD vill ha ett eller annat ord med i laget vad det lider, så om målet väl når Bondeska palatset kan det hända att justitieråden lägger sig i det hela. Först därefter har vi ett prejudikat.
Det kan bli mycket svårt att betala för Sara, om hon fälls i flera framtida mål. Obetalda skulder ligger på bevakning hos fogden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Vad händer om utgivaren dör. Beviset är endast kopplat till Sara och webbadressen? Tror inte ABt äger webbadressen.
Om utgivaren dör, inträder ställföreträdande utgivare om sådan finns. Annars är det den som bedriver sändingsverksamheten som ansvarar tills ny utgivare är utsedd. Om en åtalad utgivare dör under målets handläggning, ska rätten avskriva målet, det vill säga inte pröva åtalet i sak. Så sker alltid när den åtalade går bort.
Citat:
Ursprungligen postat av
Regislator
Det korta svaret är att domen inte kommer ge någon som helst vägledning. Fällande dom som går hela vägen till HD blir däremot vägledande. Friande dom kan inte överklagas. Kanske kan man däremot överklaga hur rättegångskostnaderna fördelas?
Beslut om rättegångskostnader i samband med dom får överklagas särskilt, så den delen går att överklaga i målet.