2025-02-22, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Ja, det är en rättegång utöver det vanliga; tryck/yttrandefrihetsmål är tämligen ovanliga och annorlunda, första förtalsmålet mot Sara Nilsson och så självaste ämnet på det - Dumpen i sig.

Så den lär dra till sig både allmänhetens och medias intresse mer än normalt för rättegångar. Aftonbladet, som har satt Dumpen under ett antal luppar på senare tid, måste ju bara bevaka målet. Det förvånar mig inte om de kör livechatt med direktrapportering till exempel.

Någon som vet hur många dagar de avsatt för förhandlingen? (Som ett mått på hur komplext Tingsrätten bedömer det vara).
Citera
2025-02-22, 13:27
Medlem
Citat:
Den 9 maj är förtalsmålet utsatt till huvudförhandling i Göteborgs tingsrätt. Det är bara utgivaren som står åtalad och ingen annan. Utgivaransvar = ensamansvar.

Förhören tas upp på bild- och ljudfil och där finns ju ett antal aktörer som online tillhandahåller ljudet (som är offentligt till skillnad från bilden). Om man även vill höra yrkanden, inställning, sakframställningar och slutanföranden ("pläderingar"), är det enda sättet att någon är på plats och tar upp de momenten på ljudfil.

Blir det praxis om Sara torskar i rätten? Gäddan krävde väl ca 150.000 kr i skadestånd? Man kan ju tänka sig att fler gäddor blir sugna på att casha in? Hur ska Sara kunna betala kalaset 500 ggr 150.000 kr?

Då löser jag det genom att ta med mig henne utomlands.

Man måste ändå ge henne att hon tar det hela med en klackspark och typ skiter i det.
Citera
2025-02-22, 13:31
Medlem
Ankan-mannens avatar
Upp till var femte sexualbrott mot barn begås av en kvinna. Om Dumpen var representativ vore det ca. 100 gäddinnor i deras redovisningar.
Citera
2025-02-22, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tatueraren
De gör väl dumpen jämt?

Nej, de har rimligt säkra bevis som troligen skulle hålla om de prövades rättsligt (och kompletterades med IT-forensisk undersökning som visar samma sak). Men exakt hur starka bevis ska vara kan man förstås ha olika åsikter om. Det är en hel vetenskap.
Citera
2025-02-22, 13:42
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Den 9 maj är förtalsmålet utsatt till huvudförhandling i Göteborgs tingsrätt. Det är bara utgivaren som står åtalad och ingen annan. Utgivaransvar = ensamansvar.

Förhören tas upp på bild- och ljudfil och där finns ju ett antal aktörer som online tillhandahåller ljudet (som är offentligt till skillnad från bilden). Om man även vill höra yrkanden, inställning, sakframställningar och slutanföranden ("pläderingar"), är det enda sättet att någon är på plats och tar upp de momenten på ljudfil.
Vad händer om utgivaren dör. Beviset är endast kopplat till Sara och webbadressen? Tror inte ABt äger webbadressen.

Tycker det med utgivningsbevis är konstigt, i normalfallet är en tidning eller TV kanal inblandat, men när en databas är inkopplad haltar det juridiska märkligt osvenskt.
Citera
2025-02-22, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Blir det praxis om Sara torskar i rätten?

Det korta svaret är att domen inte kommer ge någon som helst vägledning. Fällande dom som går hela vägen till HD blir däremot vägledande. Friande dom kan inte överklagas. Kanske kan man däremot överklaga hur rättegångskostnaderna fördelas?
Citera
2025-02-22, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Upp till var femte sexualbrott mot barn begås av en kvinna. Om Dumpen var representativ vore det ca. 100 gäddinnor i deras redovisningar.

Det finns några galningar som skriker högt och påstår att Dumpen är representativ men 99% vet att så inte är fallet utan ser det som underhållning när Sara pungsparkar nån gris.

"Hongäddan" satt som en fläskläpp för Dumpenfolket då dom verkligen behövde den och den ger en viss tyngd i deras viktiga arbete. Skitkul när Sara har sitt allvarssamtal med kärringen. "Det är fruktansvärt"
Citera
2025-02-22, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regislator
Nej, de har rimligt säkra bevis som troligen skulle hålla om de prövades rättsligt (och kompletterades med IT-forensisk undersökning som visar samma sak). Men exakt hur starka bevis ska vara kan man förstås ha olika åsikter om. Det är en hel vetenskap.
De visar inte alla sina "bevis". Bara de som gynnar deras story.
Citera
2025-02-22, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regislator
Det korta svaret är att domen inte kommer ge någon som helst vägledning. Fällande dom som går hela vägen till HD blir däremot vägledande. Friande dom kan inte överklagas. Kanske kan man däremot överklaga hur rättegångskostnaderna fördelas?
Rent juridiskt har du rätt. Prejudikat blir det väl först när HD uttalat sig. Vi kan väl dock vara eniga om att en fällande dom inte talar till Saras fördel samt kan trigga en hel del andra att stämma henne.
Citera
2025-02-22, 14:34
Medlem
Citat:
Det finns några galningar som skriker högt och påstår att Dumpen är representativ men 99% vet att så inte är fallet utan ser det som underhållning när Sara pungsparkar nån gris.

"Hongäddan" satt som en fläskläpp för Dumpenfolket då dom verkligen behövde den och den ger en viss tyngd i deras viktiga arbete. Skitkul när Sara har sitt allvarssamtal med kärringen. "Det är fruktansvärt"
Representativt för vad undrar jag haha För att gamla gubbar är kåta och törstar efter uppmärksamhet? Min favorit är nog terapeuten som fick livet raserat för hon sög av en kåt patient som ångrade sig.
DET mina vänner är en farlig människa där det är viktogt att allmänheten vet vem hon är!!
Vilken jävla fars detta är!!!
Citera
2025-02-22, 14:48
Bannlyst
Citat:
Blir det praxis om Sara torskar i rätten? Gäddan krävde väl ca 150.000 kr i skadestånd? Man kan ju tänka sig att fler gäddor blir sugna på att casha in? Hur ska Sara kunna betala kalaset 500 ggr 150.000 kr?

Då löser jag det genom att ta med mig henne utomlands.

Man måste ändå ge henne att hon tar det hela med en klackspark och typ skiter i det.

Obs! Du får även inkludera rättegångskostnader i totalsumman. Den är antagligen lika stor, om inte större.

Nej, hon verkar inte ta det med en klackspark. Svarta änkan är bara lömsk som få och lever på sådana naiva lättlurade karlslokar som du.

Ta du med svarta änkan utomlands om du så gärna vill det. Oddsen på att du kommer hittas i en lyktstolpe dinglades som de tidigare friarna ger inte ens pengarna tillbaks.
Citera
2025-02-22, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Representativt för vad undrar jag haha För att gamla gubbar är kåta och törstar efter uppmärksamhet? Min favorit är nog terapeuten som fick livet raserat för hon sög av en kåt patient som ångrade sig.
DET mina vänner är en farlig människa där det är viktogt att allmänheten vet vem hon är!!
Vilken jävla fars detta är!!!

Ja vad fan hade den där porrnovellen på Dumpen att göra? Grabben var väl 15+ och jag kan lova att han inte mådde dåligt innan hans mamma berättade det för honom. Det hade kunnat bli en bra story i hytten på kryssningen men nu fick Dumpenfolket tyvärr nys om det så det gick åt helvete.

Citat:
Ursprungligen postat av blompissare
Obs! Du får även inkludera rättegångskostnader i totalsumman. Den är antagligen lika stor, om inte större.

Nej, hon verkar inte ta det med en klackspark. Svarta änkan är bara lömsk som få och lever på sådana naiva lättlurade karlslokar som du.

Ta du med svarta änkan utomlands om du så gärna vill det. Oddsen på att du kommer hittas i en lyktstolpe dinglades som de tidigare friarna ger inte ens pengarna tillbaks.

Försökte kolla med AI hur mycket Sara kommer bli skyldig men det gick inte att greppa. Självklart behöver hon och jag reda ut ett och annat innan vi startar nytt utomlands t ex så är jag inte det minsta intresserad av att spela fjortis och runka upp gubbar på fritiden, möjligtvis om jag får bra pröjs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in