2025-02-23, 02:34
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Det är ingen analys utan Region Örebros tidslinje som visar händelserna på Risbergska gymnasiet ur räddningstjänstens synvinkel.

Det är alltid någon som gör en analys. Ofta är den inte 100% korrekt. I denna analys nämns ett helautomatiskt vapen?
Citera
2025-02-23, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C13H16ClNO
Vad är egentligen den största drivkraften bakom att gå ut med en bang, så att säga? Om vi nu säger att Rickard inte var psykotisk och hade planerat detta under en längre tid – vill man bara bli ihågkommen? Man är ju död efteråt och kan därmed inte njuta av sin fame, som Breivik troligtvis gör.

Det enda Rickard åstadkommer här är ju att ställa till ett helvete för sin egen familj resten av deras liv – personerna som troligtvis har hjälpt honom mest. Eller tror han någonstans att detta ska leda till att skyddsnäten i Sverige fångar upp och erbjuder stöd till personer likt honom?

Han vill nog inte bli ihågkommen och sedd överhuvudtaget, det passar inte in i hur anonym han varit hela livet. Det handlar nog mer om att han vill få andra att se vad han varit med om och att människor ska förstå allvaret i situationer likt hans. Samhället har aldrig tagit honom på allvar - förrän nu.

Det är såklart en form av att bli sedd och uppmärksammad, men inte för "fame" som du uttrycker dig utan bara att bli sedd som en riktigt människa med riktiga känslor.

Den sista meningen. Det är nog exakt vad han trodde, eller åtminstone hoppades på. Att samhället ska inse att de inte kan ignorera problematiken hos en person som mår så som Rickard måste ha gjort. Här på Flashback har diskussionen kring varför han inte fått hjälp, verkligen fått fart. Nu skulle bara media och politiker också behöva se problemet istället för att tjata om vapenlagar och låsta skolor.
Citera
2025-02-23, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Eftersom RA verkar att ha varit allvarligt psykiskt sjuk under en stor del av sitt liv och som varken klarade av studier eller arbete är det konstigt att han inte hade beviljats sjukersättning (sjukpension).

Tydligen hade han ekonomiskt bistånd från socialförvaltningen,men detta ville politiker och tjänstemän dra in. Detta stressade honom och förvärrade troligen hans tillstånd.

RA:s föräldrar skall inte klandras när det är samhället och myndigheter som svek en sjuk människa.

Just det här är hela problemet i Rickards fall!
Utifrån det som har framkommit hittills så var han inte psykiskt sjuk - i medicinsk/byråkratisk mening.

Av det vi tror oss veta om Rickard så var han autistisk, hade social fobi och eventuellt (C)PTSD (trauma från bland annat mobbning). Ingen av dessa diagnoser är en sjukdom och således var han inte heller sjuk, enligt samhällets bestämmelser.

Eftersom han inte var sjuk blir han inte beviljad sjukersättning eller får den hjälpen han desperat var i behov av. Hans problematik blir förminskad och ignorerad av myndigheter för att samhället valt att kalla den för "neuropsykiatrisk funktionsnedsättning" och "syndrom" istället för sjukdom/ar.

Samma svar gäller de som ifrågasätter hur han kunde ha vapenlicens när han var "psykiskt sjuk", han kunde ha det för att han inte var psykiskt sjuk (utifrån vad som framkommit).

(Texten nedan är inte ett svar till dig Nisse Gandhi)

Jag har sagt det förut men upprepar mig själv, det finns ingenting som talar för att Rickard skulle ha varit en dålig person innan det här dådet. Hans brottsregister var rent, polisen hade ingen aning om vem han var (de har koll på folk som inte är dömda också), det har inte framkommit att han hade några betalningsanmärkningar(?) trots tajt ekonomi osv. Allt talar för att han varit en skötsam kille med stora funktionsnedsättningar.

Funktionsnedsättningar som blev ignorerade och förbisedda av myndigheterna under så många år att han till slut "put them on display" för hela världen att se. Inte för "fame", utan för att inte längre kunna bli ignorerad och förbisedd.

För mig som befinner mig i en liknande situation som Rickard (vi är många) så är jag tacksam att han belyser samhällsproblemen vi har, att han är en röst för alla oss som inte blir hörda. Men det är otroligt tragiskt att (tillsynes) oskyldiga människor skulle behöva dö för att han inte längre skulle kunna bli ignorerad.

(Jag väljer att inte blanda in de påstådda vanföreställningarna i övre tonåren då det inte finns någon konkret källa för påståendet)
Citera
2025-02-23, 03:42
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Han vill nog inte bli ihågkommen och sedd överhuvudtaget, det passar inte in i hur anonym han varit hela livet. Det handlar nog mer om att han vill få andra att se vad han varit med om och att människor ska förstå allvaret i situationer likt hans. Samhället har aldrig tagit honom på allvar - förrän nu.

Det är såklart en form av att bli sedd och uppmärksammad, men inte för "fame" som du uttrycker dig utan bara att bli sedd som en riktigt människa med riktiga känslor.

Den sista meningen. Det är nog exakt vad han trodde, eller åtminstone hoppades på. Att samhället ska inse att de inte kan ignorera problematiken hos en person som mår så som Rickard måste ha gjort. Här på Flashback har diskussionen kring varför han inte fått hjälp, verkligen fått fart. Nu skulle bara media och politiker också behöva se problemet istället för att tjata om vapenlagar och låsta skolor.

Varför tror de att en person som fått aktivitetsstöd fram tills 30- årsdagen pga en diagnos, helt plötsligt när den är fyllda 31 ; är av med sin diagnos ?
Då man är vuxen då försvinner diagnosen ?
Nope . Så är det inte . Det borde försäkringskassan förstå .
Att Försäkringskassan anser att det knappt går att sjukpensionera en person med svår diagnos är så konstigt .

Har det med pengar att göra ?

Har vi slösat så mycket på våra samhällspengar så vi inte ens har råd att låta en som vill utöva skolskjutning -skall kunna bli sjukpensionär ?

Tror vi måste omfördela pengarna lite mer genomtänkt och inte slösa dem på vissa delar utav samhället .
Det tror jag politikerna är väl medvetna om ; men Ingen vågar ändra på det göttiga som vi ger ut .

Istället blir de med svår diagnos arga på att inte en krona ges ut, när de redan kan svenska .

Jag förstår oron ,ilskan och uppgivenheten ,att inte bli sedd ,trodde ,ej heller få respons omkring sin oförmåga .

Det han sa där och då ,var sanning ; han kunde inte jobba utifrån det lärarna och soc. hade bestämt .

Det är så konstigt att han var tvungen att visa/ använda vapen för att de skulle förstå vad han menade .

De måste ha varit otroligt Icke-lyssnande på den där skolan och även socialen !

Lär behövas mer samhälleliga pengar för att kunna utbilda handläggarna på soc. så de förstår bättre vilka de handskas med och att ta dessa människor på större allvar .

Det är ju därför de går på soc. för att de inte riktigt fixat sitt liv fullt ut .

Det är många som gör .
Senast redigerad av landbandy 2025-02-23 kl. 03:53.
Citera
2025-02-23, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Varför tror de att en person som fått aktivitetsstöd fram tills 30- årsdagen pga en diagnos, helt plötsligt när den är fyllda 31 ; är av med sin diagnos ?
Då man är vuxen då försvinner diagnosen ?
Nope . Så är det inte . Det borde försäkringskassan förstå .
Att Försäkringskassan anser att det knappt går att sjukpensionera en person med svår diagnos är så konstigt .

Har det med pengar att göra ?

Har vi slösat så mycket på våra samhällspengar så vi inte ens har råd att låta en som vill utöva skolskjutning -skall kunna bli sjukpensionär ?

Tror vi måste omfördela pengarna lite mer genomtänkt och inte slösa dem på vissa delar utav samhället .
Det tror jag politikerna är väl medvetna om ; men Ingen vågar ändra på det göttiga som vi ger ut .

Istället blir de med svår diagnos arga på att inte en krona ges ut, när de redan kan svenska .

Om jag inte missminner mig så fick han väl inte ens aktivitetsersättning tills han fyllde 30? Han fick det väl bara mellan 2008 och 2014 om jag minns rätt?

Rickard fyllde 30år 2019 så det är 5år han blivit nekad(?) redan innan sin 30års dag.

I övrigt har jag inga invändningar mot dina tankar och funderingar, det kan absolut vara som du säger.
Citera
2025-02-23, 03:49
Medlem
När arresteras Socialförvaltningen --Tänker lite högt här nu

Vi har en videofilm där mördaren är under inspektion
Vi hat JO anmälan där Soc vägrar lämna fram, papper jämte Offentlighetsprincipen / Grundlag
Vi har fackmänniskors beskrivning rörande fenomenologin nyliberalismens det egna ansvaret Där konstigt språkbruk med mera gör det svårt att förstå skeendet eller ritualen som I och för sig dem kan skita fullständigt i

Att pressen JO anmäler pekar åt att man kör den om " Sekretess " men hemlighållandet är exakt det som Offentlighetsprincipen ser till inte kan gälla " Så långt möjligt Under öppna Former "
och det finns även talesätt4et " Samma dag Räcker "

Insynen skapar garantier gentemot maktmissbruk .DETTA ställer dem inte upp på

Örebro ' är rätt stort 130 000 säg 1 % behöver socialhjälp det är 1300 I detta nu under maltutövning.Livsavgörande maktutövning där myndigheten tjänstestället bryter mot Grundlagen
Antidemokrati

Risken är ju att det sker mer andra hemskheter i detta nu där sekretessen inte skyddar de utsatta utan potentiellt Brottslingarna som kan fortsätta i detta NU
Samtidigt som, Snutens arbete att finna orsaker försvåras eller saboteras bort.

Säg såhär Pressen kanske kan kvittera fram papperna Soc vägrar visa av snuten

typ
" Ni skall utreda detta då sitter det papper på Soc inte vi kan få men ni måste få dessa som insatspremisser
i era utredningar tex hur många ggr Mördaren nekats bidrag .. Kopiorna tack Har inte ni heller fått kopiorna yrkar vi på den fria pressen att socialkontoret häktas i avvaktan på bättre demokratisk Lojalitet
Citera
2025-02-23, 04:00
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Om jag inte missminner mig så fick han väl inte ens aktivitetsersättning tills han fyllde 30? Han fick det väl bara mellan 2008 och 2014 om jag minns rätt?

Rickard fyllde 30år 2019 så det är 5år han blivit nekad(?) redan innan sin 30års dag.

I övrigt har jag inga invändningar mot dina tankar och funderingar, det kan absolut vara som du säger.

Jo .....
Jag undrar varför Försäkringskassan gör det så svårt för människor att bli sjukpensionärer om de faktiskt behöver få bli det ?
Vad vinner försäkringskassan på det ?
Vad skall försäkringskassan ha sina pengar till då ?
Vi har ju så mycket pengar verkar det ju som så varför jävlas med de som behöver hjälpen ?
Jag undrar verkligen ?

Varför får bara vissa hjälp i livet ?
Jättekonstigt ....

Tycker RA hade rätt till hjälp . Då hade det inte blivit så här .
Hoppas soc. tänker sig för nästa gång innan de drar in en människas existensminimum .

Nu vet vi att inte bara gäng och gängmedlemmar kan bli arga och besvikna ; utan även de med diagnoser som blir förfördelade och egentligen alla människor kan bli arga på orättvisor .
För jag tycker att RA blev felbehandlad utav de sociala instanserna .
Utifrån hans problematik så har de betett sig avskyvärt mot honom .
Bra att det kom fram hur de hönsade med honom och hela tiden påpekade hans fel och brister .

Dålig stil . Näst intill vuxenmobbning
Senast redigerad av landbandy 2025-02-23 kl. 04:14.
Citera
2025-02-23, 04:14
Medlem
Citat:
Jo .....
Jag undrar varför Försäkringskassan gör det så svårt för människor att bli sjukpensionärer om de faktiskt behöver få bli det ?
Vad vinner de på det ?
Vad skall försäkringskassan ha sina pengar till då ?

Jag undrar verkligen ?

Jag kan tyvärr inte svara på det..

Givetvis ska det vara svårt att bli beviljad sjukersättning, ett "bidrag" som beviljas fram till pensionen. Det är ingenting som vem som helst ska få igenom, för vad som helst. Men i fall likt Rickards så måste myndigheterna kunna förstå att det inte fungerar efter alla misslyckade försök, vad mer fanns det att försöka? Han hade försökt läsa upp betygen och han hade försökt arbetsträna, men inget av det var hållbart över tid. Dessutom har en läkare skrivit ett intyg om att hans arbetsförmåga är varaktigt nedsatt.

Vem som helst, förutom de som arbetar på myndigheter i Sverige, kan förstå att Rickard aldrig någonsin hade kunnat ha ett normalt arbete. Trots det skulle han tvingas in i den mallen med hot om förlorad inkomst. Ett hot som till slut blev verklighet när han återigen misslyckades med att leva upp till de helt orimliga förväntningarna som samhället ställde på honom.

Jag hoppas att alla som var inblandade i Rickards ärende sover dåligt om nätterna, en lång tid framöver.
Citera
2025-02-23, 04:26
Medlem
landbandys avatar
Ja de borde granska RA: s ärende nu efteråt och se på de oro s moment som måste ha märkts av, omkring hans personliga problematik.

Lite SKAM borde infinna sig hos dem .

Att "Köra över" en människa bara rakt av genom att ta bort ekonomin är ju ingen direkt hit.

Han behövde väl inte läsa matte för att köra taxi ?
Eftersom han var en tyst person så hade han ju passat vid ratten i en taxi medans alla fyllebultar och skojiga skämtare hade kunnat gormat och hojtat i bilen .

Han hade ju också på det sättet fått lite social stimulans på grund utav sitt jobb + att han blev glatt bemött när han körde folk dit de ville ,så tacksamhet fick han på köpet .
Senast redigerad av landbandy 2025-02-23 kl. 04:45.
Citera
2025-02-23, 04:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Och trots din beskrivning här tyckte polisen trots allt ändå att mitt tips var tillräckligt intressant för att dom defakto ringde upp mig mitt i natten efter att jag skickat dom bilderna som Blomkruka lade ut….
Just därför har jag anledning att tro att du har fel för om Blomkruka’s foton INTE varit tagna inifrån Risbergska skolan så hade dom knappast lagt ner möda på att ringa upp mig mitt i natten….
Just say’in…..

Det är ju fler i tråden som har kännedom om platsen som har bekräftat att bilderna är tagna i byggnaden intill. Men de kanske ljuger bara då?

Eller så var även det området avspärrat och behövdes genomsökas av polisen, men var då inte lika välövervakat som den huvudsakliga brottsplatsen. Därav polisens intresse när någon nisse snokar runt där den inte ska.
Citera
2025-02-23, 04:49
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Det är ju fler i tråden som har kännedom om platsen som har bekräftat att bilderna är tagna i byggnaden intill. Men de kanske ljuger bara då?

Eller så var även det området avspärrat och behövdes genomsökas av polisen, men var då inte lika välövervakat som den huvudsakliga brottsplatsen. Därav polisens intresse när någon nisse snokar runt där den inte ska.

Kan du säga ungefärligt nummer på hans inlägg ,så jag kan kika på bilderna . Jag har ju gått på skolan och haft gymnastik i huset bredvid ,så vore intressant att se bilderna .Kanske kan jag avgöra var det är ?
Citera
2025-02-23, 04:52
Avslutad
Citat:
Kan du säga ungefärligt nummer på hans inlägg ,så jag kan kika på bilderna . Jag har ju gått på skolan och haft gymnastik i huset bredvid ,så vore intressant att se bilderna .Kanske kan jag avgöra var det är ?

Javisst. Ursprungsinlägget med de påstådda bilderna från skolan:

(FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - 10 döda samt gärningsmannen (2025-02-04)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in