2025-02-21, 15:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
"Ja, så har jag förstått det hela tiden. Men det va ju inte det hon sa igår till expressen.
https://www.expressen.se/nyheter/sve...nde-tva-gevar/
1:10 in i klippet. Om hon inte uttrycker sig otydligt och menar att det sköts under konfrontationen.. Så kan det förstås vara, och det är väl det man har trott hela tiden.. Men jag tycker hon uttrycker sig lite förvirrande där. Då hon direkt redovisar skotten." Skrev detta till en annan användare.

På presskonferensen säger hon/dom att han skjuter mot polisen med flera skott.
Men det är ju inte bara jag som blivit förvirrad av det hon säger i Expressen...
Tex här: https://www.dagenssamhalle.se/samhalle-och-valfard/skola/rickard-andersson-avlossade-70-skott-pa-skolan/ "Massmördaren Rickard Andersson använde tre rökgranater och avlossade 70 skott vid dådet på Campus Risbergska. Endast två skott avlossades efter att polisen kom till skolan – inget av dem dödade något offer, uppger polisen på en pressträff." Och i expressen klippet säger hon att det näst sista inte riktades mot person. Alltså har inte skjutit mot dem.

Men, som sagt. Jag tror det är ett missförstånd nu i efterhand. Pga att hon säger "dom konfronteras av. Sen avlossas två skott där det ena inte riktas mot någon person" Hon utrycker sig nog bara otydligt.

De försöker nog ara så tydliga som möjligt, men ändå "vaga". Tror att de inte vill avslöja allt för mycket detaljer, det kan förvilla vittnena och deras uppgifter sedan.

Så här säger biträdande polis och regionschef Niclas Hallgren i Na:

"– Den tekniska undersökningen och utredningen visar att omgående när patruller kommer till platsen klockan 12.39 går man in i skolan. En av patrullerna utsätts ganska omgående för en beskjutning av gärningsmannen, säger Niclas Hallgren."
//
"Polismännen sökte skydd när flera skott avlossades mot dem. Rickard Andersson ska ha avlossat skotten mot polisen vid 12.43.

– Därefter hörs endast två skott inne på skolan. Det ena är ett skott är ett hagelskott som inte träffar någon person. Det andra är det skott som gärningspersonen använder för att avsluta sitt liv.
"

https://www.na.se/2025-02-20/nya-detaljer-gevaret-som-anvandes-vid-attacken/

I intervjun frågar journalisten fån NA Niclas Hallgren om hur många skott som sköts mot polisen, och får till svar att den uppgiften går de inte ut med exakt, men det är ett flertal skott mot polisen (3:33 min)

På frågan om vad det är för vapen som har använts mot polisen svarar Niclas Hallgren (min transkription) "Huvudsakligen är det då en, en, kulgevär. ett av kaliber 30- 06, som används. Vi har hittat ett annat avlossat skott och det är en haglelpatron."

Nu har jag läst och lyssnat på så mycket, så källorna blandas ihop i mitt minne. Men jag tycker att jag minns att någon av de personer som höll den senaste pressträffen har uttryckt att det var mycket kraftigt vapen som RA sköt mot polisen, och att de absolut kunde ha strukit med. De riskerade sina liv. Vet inte om jag orkar leta efter det nu, men det verkar helt klarlagt att polisen blev beskjutna, och att de vet med vilket vapen och hur många skott.
Citera
2025-02-21, 16:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steph1
Jag känner en tjej som växte upp på samma gata som Richard. Hon är mycket tillförlitlig och hon säger att familjen var som vilken familj som helst. Det är oerhört synd om Richards familj.

Jag håller med!
Dvs att jag tycker synd om RAs familj!

Nu vet vi inget om familjen, men när jag ser RA som liten, då ananr man ju att de precis som de flesta föräldrar och syskon kunnat knyta band och känna kärlek. Jag misstänker att det är de som stöttat honom med resor och kanske satt upp besparingar/aktier/fondsparande åt honom, det som han sedan spenderade upp när försörjningsstödet drogs in.

Att ens son börjar sluta sig, få problem som bra blir väre, det måste vara varje förälders mardröm. Att han inte klarar av att gå klart utbildningar, måste stångas med myndigheter... och att han till slut bara är som en skugga av sig själv.

Jag har hört att personer med depression och ångest kan bli aggressiva. De orkar inte med press, yttre krav som bara känns som sten på börda. Om hans föräldrar hade den insikten, kan de mycket väl ha varit försående, även om det har varit jobbigt.

Jag tror att tusentals föräldrar stångas mot myndigheter, kämpar på med sin barn för att de ska få hjälp. Många lämnas ensamma i de olösta situationerna som det innebär när barnet blir myndigt, den unga inte klarar sig på egen hand. Många bor kvar hemma trots att de är överåriga.

Man vill inte att ens barn ska hamna på gatan, utan bostad eller annat stöd, hamna i missbruk.

Jag tycker att det är fruktansvärt att viss anklagar föräldrarna. Empati verkar saknas hos en del, och insikt om hur det kan te sig i de här svårare fallen.

Inte tror jag att föräldrarna hade den blekaste aning om att det här kunde hända!
Citera
2025-02-21, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Tycker polisen utsagor genom media är förvirrande. Kan bero på att polisen gick in i två grupper och informationen då skiljer sig beroende på vilken grupp det rör. Någon har sagt att han tände rökgranaterna ett par minuter innan polisen gick in. Larmet går vid 12.38 och GM bör ha skjutit sig själv tidigast 12.41 filmtid. Sannolikt 1-5 minuter senare, vår tid. 12.42 filmtid känns inte osannolik. De sista fyra skotten skjuts i följd (12.41) med ca 2, 3 och 4s mellan. Under följande minut finns klipp och kanske missades de sista två skotten av filmaren.

Jag tänker att polisen säger att det bara är två skott de har hört efter att ha gått in så borde det innefatta all polis oberoende av hur många grupper det ev var.

Larmet går 12.38 av RA´s rökgranat
Polisen går in 12.40, alltså 2 minuter efter och blir beskjutna.
Två skott avlossas enl polisens utsaga men 4 skott skjuts i följd kl 12.41.

Någonting stämmer ju inte för det var isf minst 4 skott (troligtsvis ännu fler) efter att polisen gick in.

Polisen sa att han sköt sig själv 12.45. Därför borde det avlossats minst ett till skott efter dessa 4 i följd 4 minuter tidigare.

Jag ogillar stort att infon vi fick igår inte verkar stämma. Det känns inte alls bra efter all annan kritik.
Citera
2025-02-21, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag håller med!

Nu vet vi inget om familjen, men när jag ser RA som liten, då ananr man ju att de precis som de flesta föräldrar och syskon kunnat knyta band och känna kärlek. Jag misstänker att det är de som stöttat honom med resor och kanske satt upp besparingar/aktier/fondsparande åt honom, det som han sedan spenderade upp när försörjningsstödet drogs in.

Att ens son börjar sluta sig, få problem som bra blir väre, det måste vara varje förälders mardröm. Att han inte klarar av att gå klart utbildningar, måste stångas med myndigheter... och att han till slut bara är som en skugga av sig själv.

Jag har hört att personer med depression och ångest kan bli aggressiva. De orkar inte med press, yttre krav som bara känns som sten på börda. Om hans föräldrar hade den insikten, kan de mycket väl ha varit försående, även om det har varit jobbigt.

Jag tror att tusentals föräldrar stångas mot myndigheter, kämpar på med sin barn för att de ska få hjälp. Många lämnas ensamma i de olösta situationerna som det innebär när barnet blir myndigt, den unga inte klarar sig på egen hand. Många bor kvar hemma trots att de är överåriga.

Man vill inte att ens barn ska hamna på gatan, utan bostad eller annat stöd, hamna i missbruk.

Jag tycker att det är fruktansvärt att viss anklagar föräldrarna. Empati verkar saknas hos en del, och insikt om hur det kan te sig i de här svårare fallen.

Inte tror jag att föräldrarna hade den blekaste aning om att det här kunde hända!
Jag tror exakt som du i allt du säger. Det är precis så normala föräldrar fungerar.
Citera
2025-02-21, 16:24
Medlem
Citat:
Jag måste antagligen ha mycket sämreljudupptagning på min dator, eller så hör jag dåligt. Jag kan inte uppfatta alla ljud som du verkar höra.

Jag tycker t ex vid 12:38 prasslar filmaren mycket genom att han ändrar läge, pustar ut just då. Men samtidigt ser det lite ut som att han spärrar upp ögonen något, så något är det väl?

Polisen har ju sagt att deras distraktionsgranater kan ha felaktigt uppfatttats som skott.

Ja, det är inte så lätt att avgöra alla ggr. Jag har valt att kalla dem explosioner eftersom deras karaktär är så lika de andra explosionerna. Men inget är ju skrivet i sten. Nu är det ju tre par explosioner, varav de sekundera mycket väl kan vara ekon, och det stämmer ju då, så här i efterhand, med det antal som polisen säger att de använt. Jag noterar också att jag inte hittat något skott som jag misstänkt komma från hagelbössa eller annat kulgevär men har väl inte ansträngt mig för att göra det heller. Man behöver kanske se smällarna i ljuddiagram för att få mer klarhet. Eller åtminstone lyssna ytterligare ett par ggr med sådan avsikt. Orka…
Citera
2025-02-21, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Förstår inte varför han hade orken att sitta därinne på Wc så pass länge ?

Hoppas inte att han satt och googlade på hur man genomför en skolskjutning ,och peppade upp sig för att våga ,brrrr
rysligt ...i så fall ..

(Spekulation)
Vem skulle suttit länge på toa? Du menar han som filmade
Citera
2025-02-21, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Nu blir jag jätteförvirrad. Detta har jag missat från igår...
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/massmordarens-tva-sista-minuter-anvande-tva-gevar/
"Polisen går in i skolan, konfronteras direkt av gärningspersonen, Det sker två skott" Vidare säger hon att dom har kunnat se att det första inte riktas mot person och det andra avslutar GMs liv. Så han sköt aldrig mot polisen?

EDIT: Menar hon kanske att "konfrontationen" innehåller skott också? Kanske bara jag som tolkar det konstigt och överanalyserar.
Det blir skottlossning mot polisen 2-3 skott från 30-06. GM kastar rökgranat sedan de de honom inte. På sin flykt slänger han ytterligare 2 rökgranat ( Totalt 3 st)
Sedan hörs näst sista skottet från hagelgeväret och strax efter sista skottet
Senast redigerad av Benka60 2025-02-21 kl. 16:39. Anledning: Fel siffra
Citera
2025-02-21, 16:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jag håller med!

Fast jag tycker det är lite konstigt om de var bekväm med att han hade vapen. Inte nödvändigtvis för att de skulle gissa att han skulle döda och skada andra men om han är deprimerad så kanske man skulle vara oroad för suicid. Förvisso kan en människa ta bort sig med många saker som normalt finns i ett hem (än mer om man är sjuk och har mediciner) men ofta är väl
självmord en impulshandling och skjutvapen kanske lättare, eller föredras mer bland män?
Citera
2025-02-21, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Exakt 0 offer var anställda av socialtjänsten. Många var anställda av socialFÖRVALTNINGEN, alltså den arbetsgivare inom kommunen som förser Örebroarna med uskor, biträden, stödassistenter, boendestödjare, hemtjänst osv.

Tack för rättelsen. Ursäkta mig, men Socialtjänsten är väl också en del av Socialförvaltningen? Jag har inte gjort skillnad tidigare men nu har jag lärt mig.
Citera
2025-02-21, 16:42
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast jag tycker det är lite konstigt om de var bekväm med att han hade vapen. Inte nödvändigtvis för att de skulle gissa att han skulle döda och skada andra men om han är deprimerad så kanske man skulle vara oroad för suicid. Förvisso kan en människa ta bort sig med många saker som normalt finns i ett hem (än mer om man är sjuk och har mediciner) men ofta är väl
självmord en impulshandling och skjutvapen kanske lättare, eller föredras mer bland män?
Just precis.
Kan RA varit diabetiker ... lite relevant.
Citera
2025-02-21, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag tänker att polisen säger att det bara är två skott de har hört efter att ha gått in så borde det innefatta all polis oberoende av hur många grupper det ev var.

Larmet går 12.38 av RA´s rökgranat
Polisen går in 12.40, alltså 2 minuter efter och blir beskjutna.
Två skott avlossas enl polisens utsaga men 4 skott skjuts i följd kl 12.41.

Någonting stämmer ju inte för det var isf minst 4 skott (troligtsvis ännu fler) efter att polisen gick in.

Polisen sa att han sköt sig själv 12.45. Därför borde det avlossats minst ett till skott efter dessa 4 i följd 4 minuter tidigare.

Jag ogillar stort att infon vi fick igår inte verkar stämma. Det känns inte alls bra efter all annan kritik.
Rökgranat kastas när polisen är i byggnaden.
Brandlarmet var inte igång när poliserna gick in
Citera
2025-02-21, 16:49
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Jag håller med!

Eftersom RA verkar att ha varit allvarligt psykiskt sjuk under en stor del av sitt liv och som varken klarade av studier eller arbete är det konstigt att han inte hade beviljats sjukersättning (sjukpension).

Tydligen hade han ekonomiskt bistånd från socialförvaltningen,men detta ville politiker och tjänstemän dra in. Detta stressade honom och förvärrade troligen hans tillstånd.

RA:s föräldrar skall inte klandras när det är samhället och myndigheter som svek en sjuk människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in