2025-02-25, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag får inte heller ihop det utifrån vad polisen har sagt om att han sköt mot dem men det låter för mig som att polisen gick ut med fel info iaf beträffande de två sista skotten som ju är fyra.
Vi får hoppas på att de utreder detta och informerar allmänheten för det de har sagt hittills är ytterst förvirrande.
ja precis.
I vilket fall så stämmer det inte med skott mot polisen direkt när dom går in. Sedan flykt. Sedan två skott.
Men, dom sista skotten man hör i filmen är jag ganska säker på att två av dom är hagelskott. Han kan ju skjuta två med hagel. Även om dom bara hittar en hylsa. Haglet skjuter ju bara ut hylsa när du gör pumprörelsen. Men i så fall är det ju 4 skott han skjuter i samband med att han tar livet av sig, inte 2. Ja.. Ska bli intressant att se vad fan dom kommer fram till Väldigt röriga uppgifter.

Med facit tror jag polisen skulle väntat med att släppa någon detaljerad information alls.

Jag litar på polisen i normalfallet och tar deras uppgifter som dom rätta, i huvudsak.
Men den här killen på toan, han är sjukt skarp. Väldigt sammanbiten. Och hur han bemöter polisen när dom kommer in osv. Han har ju varit på första parkett, hört allting, går upp på handfatet för att inte stå rakt bakom dörren, Så säger han att dom sista skotten var 4, då är det så. Helt klart.
EDIT: Jag är dessutom tveksam till att han byter vapen under dom fyra skotten. Jag har skjutit många många skott både inne och ute. Jag kan inte på ljudet avgöra vilket vapen det är, men att det är samma vapen tycker jag inte det råder någon tvekan om. Och jag tycker mig höra pumprörelsen efter i alla fall dom två första skotten. Så någon har fel här... Om dom fyra skotten var dom sista skotten från GM.
Senast redigerad av IngenBom 2025-02-25 kl. 16:06.
Citera
2025-02-25, 16:01
Medlem
Citat:
Filmaren bekräftade på sin YT-kanal att de fyra skotten i slutet är de sista och att det blev tyst efter det.
Så SVT hade rätt i sin kartläggning.

Då stämmer polisens uppgifter dåligt.
Citera
2025-02-25, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Finns det en längre video än den här?
https://m.youtube.com/watch?v=Tl8sAzhGqoE

Var i så fall?

Inte vad jag vet ivf. Det är den.
Citera
2025-02-25, 16:05
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Förstår vad du menar.

Tror dock inte han bar runt på en väska också under skjutning, förutom alla gevär och magasin.
Det känns som att han i övrigt har planerat detta väldetaljerat och nästan felfritt för att sen gå och bära på onödiga saker. Men man vet aldrig.
Jag håller med, men kan inte låta bli att få upp en bild i huvudet där han även bär med sig paraplyet under hela dådet
Nej, nu ska jag bete mig igen - han hade garanterat inte med sig någonting som skulle störa och vara ivägen.
Citera
2025-02-25, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
ja precis.
I vilket fall så stämmer det inte med skott mot polisen direkt när dom går in. Sedan flykt. Sedan två skott.
Men, dom sista skotten man hör i filmen är jag ganska säker på att två av dom är hagelskott. Han kan ju skjuta två med hagel. Även om dom bara hittar en hylsa. Haglet skjuter ju bara ut hylsa när du gör pumprörelsen. Men i så fall är det ju 4 skott han skjuter i samband med att han tar livet av sig, inte 2. Ja.. Ska bli intressant att se vad fan dom kommer fram till Väldigt röriga uppgifter.

Med facit tror jag polisen skulle väntat med att släppa någon detaljerad information alls.

Jag litar på polisen i normalfallet och tar deras uppgifter som dom rätta, i huvudsak.
Men den här killen på toan, han är sjukt skarp. Väldigt sammanbiten. Och hur han bemöter polisen när dom kommer in osv. Han har ju varit på första parkett, hört allting, går upp på handfatet för att inte stå rakt bakom dörren, Så säger han att dom sista skotten var 4, då är det så. Helt klart.

De två första skotten låter lika varandra men annorlunda än de två sista som i sin tur liknar varandra. Två par, typ. Det skulle kunna vara två bössor men kan lika gärna vara två olika skjutriktningar.

Jag lämnar det nog öppet, vem som har rätt här, polisen eller en hårt pressad filmare. Polisen borde ju ha egna band.
Citera
2025-02-25, 16:11
Medlem
Citat:
Jag får inte heller ihop det utifrån vad polisen har sagt om att han sköt mot dem men det låter för mig som att polisen gick ut med fel info iaf beträffande de två sista skotten som ju är fyra.
Vi får hoppas på att de utreder detta och informerar allmänheten för det de har sagt hittills är ytterst förvirrande.

Tekniskt har inte allmänheten ett skit med det att göra och det åligger ingen att informera för att de inte ska bli förvirrade. Förvirringen står allmänheten själv för i den här tråden och annorstädes. Det spelar liksom ingen roll vad fakta är när det spekuleras hejvilt och skapas trådsanningar.

Men det ska utredas. För att ta lärdom. Och inte av polisen själva.
https://www.expressen.se/debatt/debatt-polisen-gor-allt-for-att-skydda-sig-fran-kritik/
Citera
2025-02-25, 16:14
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
ja precis.

EDIT: Jag är dessutom tveksam till att han byter vapen under dom fyra skotten. Jag har skjutit många många skott både inne och ute. Jag kan inte på ljudet avgöra vilket vapen det är, men att det är samma vapen tycker jag inte det råder någon tvekan om. Och jag tycker mig höra pumprörelsen efter i alla fall dom två första skotten. Så någon har fel här... Om dom fyra skotten var dom sista skotten från GM.
Jag håller med dig där, men den här videon kom ju ut väldigt fort och det var många frågetecken om de stått helt handfallna och inte ingripit och därför var polisen nog lite pressade att komma ut med deras version.
Din edit är spännande, vi får förhoppningsvis veta noggrannare senare.
Citera
2025-02-25, 16:17
Medlem
Citat:
ja precis.

Håller med. Bättre att inte säga något alls än att säga fel, speciellt polisen och specieltt i ett sånt fall.
Men jag tror att kritiken satte för stor press, det blev bråttom, och då blev det som det blev.
Viktigt dock att göra rätt för sig nu i efterhand och rätta till alla felaktiga uppgifter.

I o m att filmen blev släppt tidigt så vet ju allmänheten mer än i normalfall och då borde man bemöta det.
De flesta har nog förståelse i slutändan för att vi människor gör fel ibland, så även polisen.

Killen är exemplarisk på alla sätt och vis. Ingen hade nog kunnat göra något bättre i den givna situationen. Tagit skydd, hållit sig lugn och sansad och filmat. En stjärna!
Citera
2025-02-25, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Jag håller med, men kan inte låta bli att få upp en bild i huvudet där han även bär med sig paraplyet under hela dådet
Nej, nu ska jag bete mig igen - han hade garanterat inte med sig någonting som skulle störa och vara ivägen.

Paraplyet kan han behövt ha för att kunna hålla sig torr utomhus i flera timmar eller för att inte dra blickarna till sig på gatan och bussen.

Hade man lagt märke till honom så hade man nog ganska snabbt förstått att det inte är en gitarr han bär på ryggen.
Citera
2025-02-25, 16:25
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie

Jag tycker det är troligt att han använde paraplyet för att hålla folk på avstånd på vägen till skolan. Vanligt med paraply vid social distansering som coviden men även om man ogillar att folk kommer för nära.
Citera
2025-02-25, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Tekniskt har inte allmänheten ett skit med det att göra och det åligger ingen att informera för att de inte ska bli förvirrade. Förvirringen står allmänheten själv för i den här tråden och annorstädes. Det spelar liksom ingen roll vad fakta är när det spekuleras hejvilt och skapas trådsanningar.

Men det ska utredas. För att ta lärdom. Och inte av polisen själva.
https://www.expressen.se/debatt/debatt-polisen-gor-allt-for-att-skydda-sig-fran-kritik/

Så är det såklart men jag tänker att man i ett sånt här fall kanske vill att folk i allmänhet liksom media ska kunna lita på det som kommuniceras ut och inte ifrågasätta eller känna sig förvirrade.
Citera
2025-02-25, 16:31
Medlem
privatlisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorenida737
Han hade två sidor, men på Rickards huvudsakliga Facebook-sida fanns bilder på honom med sina vapen. Efter husrannsakan raderade polisen sidan, så det är möjligt att de även tog bort andra sociala medier. Som jag förstod det hann ingen ta screenshots innan sidan togs bort.

Det här tar jag med en jävligt stor skopa salt. Med tanke på att den andra fb-sidan du nämner (badmössan) tillhörde en kille med samma namn men som var anställd på ett åkeri. Skulle snarare tro att personen i fråga blev trött på anklagelser (såg kommentarer själv) och tog ner/gjorde sin sida ej sökbar. Oerhört märkligt om det skulle komma fram att han hade sociala medier (dessutom med vapen?!) först efter 2000+ sidor på flashback. Njäeru.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in