2025-02-22, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickardRedig12
Så han missade alltså att skjuta sig själv med Hagelgeväret och träffade istället då den här väggen?
Sedan tar han då upp 30-06 och skjuter med den där han tycker den är enklare att träffa målet med.
När målet typ då troligtvis vara hans egen skalle??

Någonting stämmer inte så fall med polisens egen lilla undersökning för även om Rickard inte jagat på länge så har han ändå tagit examen för jakt och då har han troligtvis lite skjutvana.

Båda skjuta sig med en pistol har jag löst flera som lyckats med vid självmordsförsök.
Men att missa med ett hagelgevär är dock nytt.

(Säger inte det är helt omöjligt men svårt för att tro det ligger till just så).
Även ovana skyttar brukar lyckas med ett hagelgevär.
Vad har du fått ifrån att han försökte avsluta sitt liv med hagelgevär.
Citera
2025-02-22, 19:47
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Men vad antyder du på att det skulle kunna vara då? Var i ligger polisens inkompetens här?

Kan han ha blivit stressad av polisens närvaro och råkat avlossa hagelgeväret innan han gjort sig redo för att skjuta sig själv? Kan ju vara något så enkelt bara.

Med tanke på att jag själv har jobbat i blåljusbranschen och har haft mer än tillräckligt med polisen att göra så kan jag säga det att 99 % av dagens poliser är inkompetenta.

Men det kan vi lämna där hem men ja jag skulle tro att det sista du skriver att det är nog den största anledningen till varför skottet går av.
Att han skulle först skjuta sig med hagelgeväret men råkar missa och sedan får han använda 30-06 det tror jag faktiskt inte en sekund på.

Det låter någonting som Leif GW Persson skulle fantisera ihop i sina alkohol dimmor.
Citera
2025-02-22, 19:47
Medlem
Citat:
Så han missade alltså att skjuta sig själv med Hagelgeväret och träffade istället då den här väggen?
Sedan tar han då upp 30-06 och skjuter med den där han tycker den är enklare att träffa målet med.
När målet typ då troligtvis vara hans egen skalle??

Någonting stämmer inte så fall med polisens egen lilla undersökning för även om Rickard inte jagat på länge så har han ändå tagit examen för jakt och då har han troligtvis lite skjutvana.

Båda skjuta sig med en pistol har jag löst flera som lyckats med vid självmordsförsök.
Men att missa med ett hagelgevär är dock nytt.

(Säger inte det är helt omöjligt men svårt för att tro det ligger till just så).
Även ovana skyttar brukar lyckas med ett hagelgevär.
Polisen säger att han sköt med kulgevär mot polisen. Sen efter flykt längre in i skolan (min tolkning) då skjuter han ett skott med hagelgeväret, som inte riktas mot någon person (enligt polisen, specifik uppgift som tyder på att man vet exakt vart han sköt och man vet att han bytte vapen) för att sedan byta tillbaka till kulgevär och avsluta sitt liv.

Min teori var att han hade hagelgeväret till att försöka skjuta upp en dörr eller liknande. Men det är bara en tanke, jag förstår inte varför han skjuter i tomma intet och byter vapen för att göra så, om det inte var för att han just då använde hagelbössan till något specifikt. Men det var vad som sades iaf. Orkar inte leta reda på länkarna nu.
Citera
2025-02-22, 19:49
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Vad har du fått ifrån att han försökte avsluta sitt liv med hagelgevär.

Killen som jag precis svarade det är väl ungefär han som har sagt det att han Rickard försökt att avsluta livet med hagelgevär.

Och om du nu skulle vara så att Rickard har försökt avsluta sitt liv med hagelgevär men misslyckats så undrar jag hur tusan man lyckas misslyckas med det?
Citera
2025-02-22, 19:50
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Polisen säger att han sköt med kulgevär mot polisen. Sen efter flykt längre in i skolan (min tolkning) då skjuter han ett skott med hagelgeväret, som inte riktas mot någon person (enligt polisen, specifik uppgift som tyder på att man vet exakt vart han sköt och man vet att han bytte vapen) för att sedan byta tillbaka till kulgevär och avsluta sitt liv.

Min teori var att han hade hagelgeväret till att försöka skjuta upp en dörr eller liknande. Men det är bara en tanke, jag förstår inte varför han skjuter i tomma intet och byter vapen för att göra så, om det inte var för att han just då använde hagelbössan till något specifikt. Men det var vad som sades iaf. Orkar inte leta reda på länkarna nu.

Nej men precis det där som du skriver skulle jag väl kunna tänka mig låter ganska rimligt.
Det tycker jag nog skulle kunna kännas som en ganska sannolikt scenario.

Och du behöver inte leta upp länkarna för jag tror på dig ändå.

Jag bara tyckte det kändes så fruktansvärt konstigt att en person använde ett hagelgevär för att avsluta sitt liv som vissa har insinuerat i tråden och samtidigt misslyckats med.
Citera
2025-02-22, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Det här skottet träffar ju en dörr/dörrkarm där toalettmannen är. Kan det varit en av skotten som skjutits mot polisen som var där först på plats?
https://youtu.be/Tl8sAzhGqoE?si=R-cpC2jTntH9yzb8&t=399
Orkar inte titta på den där filmen igen. Sett den tusen gånger och det ekar i skallen. Men folk påstår ju att han dog strax efter larmet gick... Larmet har ju gått bra jävla länge när det skottet avlossa har jag för mig. Jag tror att det vi hör efter larmet gått är regionala som säkrar rum/korridorer. Men visst, dom första smällarna man hör efter larmet gått kan ju iof vara hagelskottet och självmordet. Men det finns dom som granskat tidslinjen så det är ganska enkelt att kolla upp.
Citera
2025-02-22, 19:52
Medlem
Citat:

Jag håller med dig att han kan ha försökt skjuta bort loser på en dörr. Eller att han sköt hagelskott in i röken mot polisen så han trodde att det stoppar upp dom ett tag. En hagelsvärm känns lite tryggare än en kula in i röken
Citera
2025-02-22, 19:53
Avslutad
Citat:
Med tanke på att jag själv har jobbat i blåljusbranschen och har haft mer än tillräckligt med polisen att göra så kan jag säga det att 99 % av dagens poliser är inkompetenta.

Men det kan vi lämna där hem men ja jag skulle tro att det sista du skriver att det är nog den största anledningen till varför skottet går av.
Att han skulle först skjuta sig med hagelgeväret men råkar missa och sedan får han använda 30-06 det tror jag faktiskt inte en sekund på.

Det låter någonting som Leif GW Persson skulle fantisera ihop i sina alkohol dimmor.

Okej, jag tror det blev lite snurrigt här. Polisen har inte antytt att han skulle ha försökt ta sitt liv med hagelgeväret, bara konstaterat att det avfyrades endast ett skott där.

Där teoriserade jag vidare att han kanske hade hagelgeväret redo för att avsluta sitt liv med.
Är rätt trött i skallen efter flera nätter med dålig sömn, så borde kanske ta en paus från skärmen.
Senast redigerad av EnSoftPotatis 2025-02-22 kl. 20:23.
Citera
2025-02-22, 19:56
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Orkar inte titta på den där filmen igen. Sett den tusen gånger och det ekar i skallen. Men folk påstår ju att han dog strax efter larmet gick... Larmet har ju gått bra jävla länge när det skottet avlossa har jag för mig. Jag tror att det vi hör efter larmet gått är regionala som säkrar rum/korridorer. Men visst, dom första smällarna man hör efter larmet gått kan ju iof vara hagelskottet och självmordet. Men det finns dom som granskat tidslinjen så det är ganska enkelt att kolla upp.
Du menar att det skulle kunna vara regionala insatsstyrkan som drar iväg random skott i byggnaden?
Citera
2025-02-22, 19:56
Medlem
Citat:
Nej men precis det där som du skriver skulle jag väl kunna tänka mig låter ganska rimligt.
Det tycker jag nog skulle kunna kännas som en ganska sannolikt scenario.

Och du behöver inte leta upp länkarna för jag tror på dig ändå.

Jag bara tyckte det kändes så fruktansvärt konstigt att en person använde ett hagelgevär för att avsluta sitt liv som vissa har insinuerat i tråden och samtidigt misslyckats med.
En intressant sak är ju att man hittat en hagelhylsa. Vilket jag tolkar som att han skjutit, repeterat ut hylsan och då pumpat in med en ny patron. Sen bytt vapen. Något har ju skett i hans huvud här. Antingen lyckats skottet göra det han vill, eller så anser han det lönlöst. Men byter vapen och skjuter sig själv. Man blir ju nyfiken på hur han resonerar. Men det kommer vi väl aldrig få veta... Om dom inte kommer ut med att dom hittar en klickad hagelpatron i loppet på hagelbössan eller så.
Citera
2025-02-22, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Det här skottet träffar ju en dörr/dörrkarm där toalettmannen är. Kan det varit en av skotten som skjutits mot polisen som var där först på plats?
https://youtu.be/Tl8sAzhGqoE?si=R-cpC2jTntH9yzb8&t=399
Nej, i och med att han drog sig bortåt/inåt efter att ha beskjutit polisen så bör det vara de fyra skotten mellan 8:13-8:22 som sköts mot poliserna. Först då slutar han skjuta (förutom de två sista skotten, hagel + självmordet, som ej kom med i toafilmen). Skottet du länkar till är vid 6:43.
Citera
2025-02-22, 19:58
Avstängd
-Nigger-s avatar
Vem var det som la upp bilder inne i byggnaden efter skjutningen? Har du möjlighet att ge oss nån update om hur det ser ut där inne nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in