2025-02-22, 17:26
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Går väl smidigt förvara i en ryggsäck om inte annat.

Jag tror absolut kläderna hade en psykologisk effekt.
Låter som en riktigt bra idé, rent taktiskt, att behöva lägga ner geväret och dra fram ryggsäcken för att byta magasin!

Eller inte....
Tänk lite för fan...
Citera
2025-02-22, 17:27
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Jag är med dig i första stycket. Alltså att det var helt slumpartat vilka han dödade.

Men jag är övertygad om att det handlar om mer än att han ville dö och ta med sig fler in i döden. Han ville utföra just en skolskjutning, det är vad jag tror. Och jag tror absolut att han kände någon form av agg mot just detta Komvux som han själv läst på.
Ja det håller jag med om.
De som utför sk utvidgat självmord känner säkert någon form av agg/hämnd.
Citera
2025-02-22, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Ja tyvärr har det i vissa förvaltningar och myndigheter blivit lite tokigt. Även inom vård och psykiatrin. Man prioriterar i vissa lägen de som är nyanlända och har ett större behov, är mer traumatiserade, har sämre tänder etc. Dessa går före i köer och behöver inte betala. Det slår lite snett när det går ut över befintlig befolkning som de facto bidragit till vår välfärd.

Som sagt i vissa fall och jag har stött på det själv så jag har egen erfarenhet av det och det känns rätt provocerande och fel.

Det här kan man tycka utan att vara emot invandrare eller för den delen vara rasist. Det är en fråga om den fördelningspolitik som förs i vårt land.

Så är det och det är viktigt att få lyfta viss fakta och diskutera saker så som de är.

Ibland verkar yttrandefrihet i Sverige gälla alla andra än just etniska svenskar, om man vill skippa påhopp och bli kallad för rasist.

Jag tror verkligen inte att RA var rasist på något sätt. Han ville nog bara ha ett stöd så han kan klara sig ekonomiskt men till slut sprack det för honom.
Orättvisor kan nog alla känna ibland. Som tur är går bara ett fåtal till attack.
Citera
2025-02-22, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Precis..
Har en anhörig som fick ångest varje gång han passerade sin gamla skola, där han var mobbad i ungdomen.
När sen arbetsförmedlingen ville att han skulle praktisera/arbetsträna som elevassistent på en högstadieskola, blev det ännu värre med ångesten...

Som parentes så fick han ingen direkt hjälp av vården med sitt mående. Nåt enstaka besök hos kurator/psykolog som gav en klapp på huvudet och sa
- Du är så klok så det här kommer att gå bra.
Sen blev det inget mer..

Han fick sen hjälp hos en psykologelev dit han gick regelbundet i ett halvår.
Mående blev betydligt bättre.
Ångest kommer och går, inte lika starkt och han fick verktyg att jobba med så det går åt rätt håll.
Dom jobb han haft har han ordnat själv.
Arbetsförmedlingen var inget större stöd..

Så jag förstår verkligen hur starkt symbolvärde en skola kan ha, ffa för en som inte mått bra, i livet, och i skolan.

Tänk själv, hela grundskolan med skolplikt och det funkade inte alls för honom i skolan.

Sen som vuxen tvingas gå i en ännu värre skola - 17 000 kvadrat - och säkert en massa stök med hans svårigheter och funktionsnedsättning. Det har nog varit omöjligt för honom att vara där, än mindre studera.

Jag skulle tippa att det är motivet faktiskt. Att han avskydde skolan, platsen och vad den gjorde med honom.
Senast redigerad av Mellanting 2025-02-22 kl. 17:43.
Citera
2025-02-22, 17:36
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Vet att bussarna har bytt turer nyligen .

En tanke kan vara att många föräldrar till de som läser SFI ( särskilt tjejerna) har varit oroliga över att deras döttrar stått och väntat på en ny buss för att komma hem . Bussbyten är ju lite vanskligt för alla när det är mörkt osv.

Så för att känna att deras ungdomar inte hamnade i trubbel centralt -( nu ligger ju inte Centralstationen så himla centralt utan busshållsplatsen före är centralare, även fast själva centrumgatan ligger en backe upp ifrån Kulturhuset.
- så tror jag deras föräldrar kände en lättnad när deras ungdomar helt enkelt inte ens behövde stiga av bussen till och från skolan utan snarare hade sittplats från dörr till dörr .....utifrån deras tänk om att inte hamna i " tråkigheter " vad nu det innebär ????

Själv har man fått klara bussbyten kors och tvärs när man skulle till skolan i dimma ,i mörker ,i snöglopp o spöregn = vänta ,vänta ,och ännu lite mera väntande ,så jao....

Fast ungar går väl inte på SFI, de går väl i vanlig grundskola eller gymnasie med anpassad studiegång om de behöver extra för att lära sig språket?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Jag tror absolut att han kopplade skolan med någonting dåligt och därför valde den platsen och det är unikt med en skolskjutning på en vuxenskola. Om han hade gjort det 18 år gammal hade det känts mer logiskt men nu står vi här. Antingen var han bitter på någon speciell, bara platsen och vad den förknippas med och ville göra sin "röst" hörd eller så är det mer diffust i riktningen att ville han ha en ursäkt för att rikta vapnet mot sig själv för om han bara ville skjuta sig själv hade det sett annorlunda ut.
Det hade varit tragiskt nog med en person som mådde så dåligt att denne vill dö men att må så dåligt att ta med andra är så fruktansvärt.
Ja sen är ju skolan den egentligen enda plats han kan kopplas till, mer än vardagliga saker som inköp osv, eller släkt. Det verkar ju som att det är den enda plats han vistats på. Jag skulle väl hellre jämföra detta med "Postman Patrik" snarare än en skolskjutning, precis som du säger så är det ju ovanligt skolskjutning på vuxenskola. Men vuxna på arbetet förekommer ju.
EDIT: Patrick ska det va. Med C.
Citera
Medlem
landbandys avatar
Tänkte på en sak .
GM gick ju Sfi - matten .

Lite konstigt att han blev ogiltigförklarad utav läraren men att de andra får hjälp pga de inte kunde/ kan svenska .

De kan ju i alla fall tala ; typ sitt eget språk eller engelska .

GM kunde ju inte ens tala . Hans ord kom ju inte fram . Inte ens hans eget svenska språk ; så aningens orättvist kan man ju lugnt säga att det var .

Även vissa personer med " svenskt vitt utseende " (ursäkta skrivningen men ändå,så såg vi ut för 100 år sen ,typ) -
behöver få hjälp i stor utsträckning när det gäller inlärning .

Det stora felet i detta Är och Var att han "hamnade mellan stolarna" på något sätt .

Han blev felbehandlad utifrån sin svåra diagnos och var på fel ställe för inlärning och blev missförstådd ,utpekad och ogiltigförklarad på denna skola .

Vad kan hända då om en person med diagnos blir utom sig och ingen lyssnar ; ej heller försöker förstå problemet som byggdes upp som ett " blixt- och dundermoln" inom honom ?

Ja vi såg ju nu - hur det gick ....

Om det blev enligt kommunen ekonomiskt billigare ,så vet jag inte hur jag mår i denna händelse som infann sig .

Ibland måste det kosta Att ta hand om ALLA slags människor ; även dem som vi inte får applåder för ; att vi tar hand om .

Alla har ju lika värde och det för mig känns som att RA : s värde var det ingen som direkt brydde sig om .

Han blev mer eller mindre utraderad !
Senast redigerad av landbandy 2025-02-22 kl. 17:50.
Citera
2025-02-22, 17:39
Medlem
Citat:
Tänkte på en sak .

Lite konstigt att han blev ogiltigförklarad utav läraren men att de andra får hjälp pga de inte kunde/ kan svenska .

GM kunde ju inte ens tala . Hans ord kom ju inte fram . Inte ens hans eget svenska språk ; så aningens orättvist kan man ju lugnt säga att det var .
Varifrån har du fått det? Finns absolut ingen rimlighet i det påståendet.
Senast redigerad av Zymbal 2025-02-22 kl. 17:43.
Citera
2025-02-22, 17:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Tänkte på en sak .

Han gick väl inte svenska för invandrare (SFI) öht? Har du redan börja grogga?
Citera
2025-02-22, 17:46
Medlem
C13H16ClNOs avatar
Vad är egentligen den största drivkraften bakom att gå ut med en bang, så att säga? Om vi nu säger att Rickard inte var psykotisk och hade planerat detta under en längre tid – vill man bara bli ihågkommen? Man är ju död efteråt och kan därmed inte njuta av sin fame, som Breivik troligtvis gör.

Det enda Rickard åstadkommer här är ju att ställa till ett helvete för sin egen familj resten av deras liv – personerna som troligtvis har hjälpt honom mest. Eller tror han någonstans att detta ska leda till att skyddsnäten i Sverige fångar upp och erbjuder stöd till personer likt honom?
Citera
2025-02-22, 17:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Larm har ju kommit in om skjutna i den delen, men det kan lika gärna betyda att de träffade lyckats förflytta sig dit för att komma bort från där skytten var aktiv.

På den interaktiva karta från NA som du la upp på gofile, kan man se två punkter utsatta i SFI- delen, samt en punkt utanför F-entrén. Vi vet inget om det är skadade, eller dödsoffer?

https://gofile.io/d/Ug5zDK

Jag vet iaf en, eller troligen två som gick på SFI. Kamar och kanske även Bassam? Dessvärre vet vi inget om de skadade.

"12.59.52: Ny inringare från skolan uppger att han är skjuten. Säger att han är på SFI-skolan."

https://www.na.se/2025-02-22/dokument-larmen-inifran-risbergska/

Dödsoffren:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RzXgw8/skolskjutningen-i-orebro-det-har-vet-vi-om-personerna-som-mordades
Citera
2025-02-22, 17:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Var rökgranater inte till för att distrahera poliserna? Sa de inte det själva?
Otydligt...

Jag trodde han kastade dom för att dra igång brandlarmet så alla skulle utrymma och således kunna skjuta fler?

Polisens teori verkar vara att distrahera polisen. Efter att de utvecklades, försvann han utom synhåll och tog efter att ha skjutit ett hagelskott sitt liv lite längre in i byggnaden.

Men det kan faktiskt varit så att hans tanke kan ha varit att lura ut offren.

Men innan polisen kom utlöstes inga rökbomber, vilket han kanske borde ha gjort om syftet var att lura ut offren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in