Citat:
Ursprungligen postat av
dansquelcas
Det är ett vilseledande spår och lätt att smula sönder sönder genom att ställa sig frågan varför han attackerade SFI-undervisningen och inte socialtjänsten?
För några år sedan behövde mina barn kontakt på BUP efter en otäck händelse som ledde till PTSD.
Det tog mig nästan ett helt år att få kontakter.
Svaret jag fick då var att det är alldeles för många ensamkommande flyktingbarn som är i större behov av att få hjälp.
Alternativen vi fick var antingen att besöka psykakuten vid tillfälliga behov eller bearbeta trauma själva på hemmaplan.
Jag tänker att RA kanske befann sig i en liknande situation när han bad om hjälp. Han kan ha fått svar från någon tjänsteman att pengarna är slut för det är många flyktingar som är i större behov.
Jag hårddrar det nu men du förstår säkert.
När man själv är utsatt i en situation som man inte ser någon lösning på och dessutom får ett sånt svar (speciellt som etnisk svensk i sitt eget land och dessutom med diagnoser), kan jag tänka mig att förtvivlan och ilskan lätt kan vändas mot människor som är "orsaken".
Fakta vi har verkar vara att han sköt endast dem som såg ut att vara utlandsfödda men jag tror inte att han var hatisk i sig i grunden utan att han snarare var desperat och saknade förmågan att skilja på saker samt hitta lösningar.