2025-02-21, 19:30
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Helga
I annonsen om vapenskåpet skriver han att han fått det av en släkting? Samma släkting som jagar och har hjälpt honom med annat omkring licens, träna att skjuta, jägarexamen, kanske har jaktmark osv?

Denna "släktingen" kanske sitter på den försvunna extra nyckeln till vapenskåpet...

Enligt han som köpte det:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/anders-kopte-vapenskap-av-massmordaren-rickard-andersson
Citera
2025-02-21, 19:31
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
I annonsen om vapenskåpet skriver han att han fått det av en släkting? Samma släkting som jagar och har hjälpt honom med annat omkring licens, träna att skjuta, jägarexamen, kanske har jaktmark osv?

Den släktingen känns för mig att det är pappan...
Citera
2025-02-21, 19:32
Medlem
Är det någon som har en tanke kring vem som kan ha tagit bilden?

https://www.friatider.se/polisens-nya-bild-pa-skolmordaren-vadjar-om-hjalp
Citera
2025-02-21, 19:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Förstår inte hur han skulle behöva få det indraget om det faktiskt fanns denna typ av symptom och hans läkare tycker han har hade varaktigt nedsatt arbetsförmåga

Vet inte om han inte sökt om att förnya period (man kan ha det för 1-3 år sedan gör man ny bedömning). Eller att man gjort en annan bedömning.

Jag vet inte om man kan bli av med ersättningen om man inte följer det man ska. Sådana ersättningar har ofta en viss administration som ska följas men som kan bli skitrörigt för någon med funktionshinder så de får sanktioner med avdrag.

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/funktionsnedsattning/aktivitetsersattning/aktivitetsersattning-vid-nedsatt-arbetsformaga-for-dig-under-30-ar
Citera
2025-02-21, 19:33
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Är det någon som har en tanke kring vem som kan ha tagit bilden?

https://www.friatider.se/polisens-nya-bild-pa-skolmordaren-vadjar-om-hjalp

Kameran från Resecentrum.
Citera
2025-02-21, 19:35
Medlem
Citat:

Eller så var det ett svepskäl för att mörka att han hade vapen men sålde skåpet för att han behövde pengar?
Citera
2025-02-21, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Kameran från Resecentrum.

Tack! Det är alltså en videoövervakningskamera? Varför får man inte se själva filmen då?
Citera
2025-02-21, 19:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ä, men typ att plocka skräp eller annat enkelt arbete som behövs. Klippa gräs i kommunens parker.

Jag kan se nedanför vårt hus att det kommer en bil från kommunen med regelbundna mellanrum, men det är alltid flera i bilen. De jobbar snabbt och effektivt, verkar kunna samrbeta. Det handlar om gräsklippning på maskin som rullas av flaket, det handlar om att gå med kantklippare och ibland beskära träden.

Helt klart svårt för någon som kanske har svårt att samarbeta och vara ute bland folk. Jag tror inte det skulle passa RA, men vem vet.

Jag läste även att han hade svårt med dygnrytmen, vilket verkar vara vanligt vid olika NPF diagnoser. Det kan finnas jobb som hade passat RA bättre, men det kanske krävs en handläggare på arbetsförmedlingen som har rutin och kontakter.

Nu vet vi inte hur det var på biluthyrningsfirman, det jobb han trivdes med, men han gillade att köra bil. Vet inte om det funkade dåligt där, då köra bil delen ändå borde vara en liten del av jobbet? Man måste väl städa,tvätta dom, kolla skador, mm, inte bara flytta bilarna?

Samtidigt kan jag se, att det borde gå att anpassa arbetsuppgifer för personer lite efter deras förmåga och svagheter. Samhall, men fett förnedrande med loggan tycker jag.

Grannen hade hjälp med att beskära stora träd på tomten. Företaget anlitade i sin tur samhall för att ta hand om grenar, mm. Det var stor skillnad på hur de arbetade. En man var väldigt effektiv, fattar inte varför han inte kunde få jobb på annat ställe? Medan en person gick med en liten kvist i taget till flaket.

Det kan nog kännas förnedrande för personer utan problem med nedsatt kognitiv förmåga.

Har man som RA problem med depression, ångest, kanske med social fobiförutom kanske autism, då kan man väl ändå att det kan vara svårt om inte omöjligt att kräva att personen ska ut och söka ett antal jobb varje vecka. Det är ett systemfel enligt mig att systemet är för kategoriskt och inte kan anpassa kraven efter individen.

Det kan ju ha tippat RA över gränsen.

Men... hans val är helt oförsvarbart!
Finns inga ursäkter!
Oförlåtligt!
Oavsett att han hamnat mellan stolarna.

Där har jag noll empati.
Citera
2025-02-21, 19:37
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Tack! Det är alltså en videoövervakningskamera? Varför får man inte se själva filmen då?

Sekretess. Det är ett pågående ärende hos polisen.
Citera
2025-02-21, 19:42
Medlem
Karlekskrigares avatar
Swebbtv går iut med att skytten inte var ensam..
Enligt uppgifter från en man som analyserat ljudfilen som spelades in på en av toaletterna(videon finns på youtube)... massa sjuka saker som enligt uppgift kan höras.. någon slags uppgörelse.. helskumt. VEt inte hur tillfäörlitligt detta är, men ändå intressant. Sverige ska väl ha sin beskärda del av psyops också.. samtelet sker i slutet av denna video: https://swebbtv.se/w/miCSn2YoaTGYxyHveJTLHd
Citera
2025-02-21, 19:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
För att dribbla lite: Poliser är inte heller tillförlitliga vittnen i pressade situationer. Inte ens förr, när man behövde uppfylla vissa krav för att ens få ansöka om en plats på PHS. Nu är det värre cowboys än någonsin som antas, och platserna fylls inte trots det. Man måste ha överseende med mycket för att få aspiranter. Undermålig fysik, bristande språkkunskaper, kopplingar till gäng och mycket annat.

Om det dessutom är så att det egentligen var aspiranter som var på en trafikutbildning som var först på plats, enligt nyligen i tråden..

Well. Om de absolut första rapporterna från polis på plats inte korrelerar med teknisk bevisning i efterhand blir i alla fall inte jag särskilt förvånad. Att någon "kände" sig beskjuten, till exempel.

Som tidigare nämnts är det ju polisen som utreder sin egen insats, så det bör bedömas därefter. Det är ett demokratiskt systemfel att inte en totalt opartisk, objektiv utredning tillsätts. Och det gäller alla myndigheter, vårdinstanser etc. där första och oftast enda steget är att man utreder sina egna kollegor och sin egen instans.

Jag är nästan säker på att jag tidigt läste om en patrull som vara ute på yttre tjänst som tafikpoliser. Därför tror jag att det kan ha varit två olika patruller som väldigt snabbt på plats och att de ev kan ha amarbetat?

I reporaget här, berättar enpolis väldigt gripande om hur det var. Han säger vid något tillfälle, "vi tre" nickade minns jag, medan han själv verkade vara tillsammans med en helt ny kollega:

https://tv.aftonbladet.se/video/380833/polisen-daniel-vi-rusade-in-pa-skolan

Har sett intervjun på något annat ställe också, men minns ej var. Möjligen kan det ha varit två olika intervjuer men med samma polis.

Att någon "kände sig beskjuten" är nu bevisat stämma med den tekniska undersökningen och annan bevisning vad jag hörde på pressträffen.
Citera
2025-02-21, 19:52
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlekskrigare
Swebbtv går iut med att skytten inte var ensam..
Enligt uppgifter från en man som analyserat ljudfilen som spelades in på en av toaletterna(videon finns på youtube)... massa sjuka saker som enligt uppgift kan höras.. någon slags uppgörelse.. helskumt. VEt inte hur tillfäörlitligt detta är, men ändå intressant. Sverige ska väl ha sin beskärda del av psyops också.. samtelet sker i slutet av denna video: https://swebbtv.se/w/miCSn2YoaTGYxyHveJTLHd

Det inlägget (påståendet) hittar du här så du slipper kolla hela:

https://swebbtv.se/w/miCSn2YoaTGYxyHveJTLHd?start=5m30s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in