Citat:
Ursprungligen postat av
Refraktor
Ä, men typ att plocka skräp eller annat enkelt arbete som behövs. Klippa gräs i kommunens parker.
Jag kan se nedanför vårt hus att det kommer en bil från kommunen med regelbundna mellanrum, men det är alltid flera i bilen. De jobbar snabbt och effektivt, verkar kunna samrbeta. Det handlar om gräsklippning på maskin som rullas av flaket, det handlar om att gå med kantklippare och ibland beskära träden.
Helt klart svårt för någon som kanske har svårt att samarbeta och vara ute bland folk. Jag tror inte det skulle passa RA, men vem vet.
Jag läste även att han hade svårt med dygnrytmen, vilket verkar vara vanligt vid olika NPF diagnoser. Det kan finnas jobb som hade passat RA bättre, men det kanske krävs en handläggare på arbetsförmedlingen som har rutin och kontakter.
Nu vet vi inte hur det var på biluthyrningsfirman, det jobb han trivdes med, men han gillade att köra bil. Vet inte om det funkade dåligt där, då köra bil delen ändå borde vara en liten del av jobbet? Man måste väl städa,tvätta dom, kolla skador, mm, inte bara flytta bilarna?
Samtidigt kan jag se, att det borde gå att anpassa arbetsuppgifer för personer lite efter deras förmåga och svagheter. Samhall, men fett förnedrande med loggan tycker jag.
Grannen hade hjälp med att beskära stora träd på tomten. Företaget anlitade i sin tur samhall för att ta hand om grenar, mm. Det var stor skillnad på hur de arbetade. En man var väldigt effektiv, fattar inte varför han inte kunde få jobb på annat ställe? Medan en person gick med en liten kvist i taget till flaket.
Det kan nog kännas förnedrande för personer utan problem med nedsatt kognitiv förmåga.
Har man som RA problem med depression, ångest, kanske med social fobiförutom kanske autism, då kan man väl ändå att det kan vara svårt om inte omöjligt att kräva att personen ska ut och söka ett antal jobb varje vecka. Det är ett systemfel enligt mig att systemet är för kategoriskt och inte kan anpassa kraven efter individen.
Det kan ju ha tippat RA över gränsen.
Men... hans val är helt oförsvarbart!
Finns inga ursäkter!
Oförlåtligt!
Oavsett att han hamnat mellan stolarna.
Där har jag noll empati.