2025-02-18, 14:51
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Pappan borde snacka i intervju. Han sitter förmodligen på facit. Han kan ju berätta om när han köpte grabbens första vapen och hur det var att jaga med honom.

Det hedrar Aftonbladet att fargubben aldrig kommer att glömma sekunden han fick reda på att hans avkomma är en usel bitter incel massmördare.

Det blir ingen grav för denna massmördare för den skulle givetvis aldrig få vara ifred. Brinn i helvetet vidriga avskum och familjen kommer få lida och gömma sig resten av deras liv med all rätt.

Se nu på det här incels med samma tankar. Det är inte bara erat eget liv, eller de ni mördar som ni förstör för. Alla ni någonsin haft kontakt med eller tyckt om kommer att lida tills dödsdag.

Glöm aldrig det.
Du har ett väldigt svartvitt tänkande! Du kan inte se att RA var en älskad son och bror till några personer, även om det han gjorde var helt åt helvete? Varför ska hans föräldrar och syskon straffas?
Citera
2025-02-18, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Jag vet bara att man utreds efter sin arbetsförmåga, man testar olika åtgärder så som arbetsträning och om det inte går på lägsta nivån så är man aktuell för att kunna få sjukersättning (om man tidigare haft aktivitetsersättning) när man fyller 30, men sjukersättning kan man få i vissa fall redan från man är 19 år.
"Försörjningsstödet är ett tillfälligt stöd till dess att du kan försörja dig själv genom egen inkomst och genom samhällets övriga biståndssystem."
Eftersom det ses som ett tillfälligt stöd och om man förväntar sig det för resten av livet så blir det ju lite knepigt
Men har inte soc det yttersta ansvaret även när andra instanser inte tar sitt ansvar/inte tycker det är deras bord. Yttersta ansvaret när inte andra myndigheter elkr hen själv kan ordna mat , husrum mediciner o livsnödvändigheter. Googla "yttersta ansvaret" och socialtjänstlagen.
Citera
2025-02-18, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Pappan borde snacka i intervju. Han sitter förmodligen på facit. Han kan ju berätta om när han köpte grabbens första vapen och hur det var att jaga med honom.

Det hedrar Aftonbladet att fargubben aldrig kommer att glömma sekunden han fick reda på att hans avkomma är en usel bitter incel massmördare.

Det blir ingen grav för denna massmördare för den skulle givetvis aldrig få vara ifred. Brinn i helvetet vidriga avskum och familjen kommer få lida och gömma sig resten av deras liv med all rätt.

Se nu på det här incels med samma tankar. Det är inte bara erat eget liv, eller de ni mördar som ni förstör för. Alla ni någonsin haft kontakt med eller tyckt om kommer att lida tills dödsdag.

Glöm aldrig det.

Allt pekar på att han gjort detta för att han inte blivit förstådd.

Att du visar 0% förståelse för hans situation och vad han genomgick för att komma till den här punkten är precis det som kommer få andra att göra samma sak.
Citera
2025-02-18, 15:02
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Du har ett väldigt svartvitt tänkande! Du kan inte se att RA var en älskad son och bror till några personer, även om det han gjorde var helt åt helvete? Varför ska hans föräldrar och syskon straffas?

För att dom köpte vapen till honom, ignorerade varningssignaler och kunde ha räddat 10 liv kanske?
Citera
Medlem
Då måste du ha en anställning eller vara inskriven hos AF och ha en sjukdom. Att ha en diagnos är inte att vara sjuk enligt försäkringskassan.

Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Sjukpenning finns också.

(Läs gärna på om skillnaden mellan sjukpenning och sjukersättning.)
Citera
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Han lyckades få igång en diskussion om hur samhället behandlat honom, att psykiatrin behöver en rejäl översyn och att människor som Rickard behöver förståelse och hjälp. Jag tror det var hela hans mål, och för den biten är jag tacksam om än det är förjävligt att det måste till så drastiska åtgärder för att problemen ska komma till ytan.
Kunde inte ha sagt det bättre själv, kan hitintills inte komma på något "bättre"(bättre känns som fel ord) motiv. Vi vet inte om han tänkte så, men på något sätt känns det rimligt.
Citera
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Så som jag tolkar det är det de alternativen man har som sjuk i det här samhället, jag ser i alla fall ingen annan utväg om man inte vill bli yrkeskriminell eller suga sig fast i någon annan. I många fall ger man upp på livet helt och hållet när man befinner sig i en sådan hopplös situation.
Nackdelen med arbetslinjen med dess kravbaserade ersättningssystem är att kraven aldrig tar slut innan individen är helt självförsörjande. Det kan bli för mycket för en så svag individ som GM att veta att ju mer jag klarar i exempelvis sociala kontakter ju mer kommer det att krävas av mig. Allt blir som ett oöverstigligt berg. För att utveckla en sådan människa tro jag det skulle fungera bättre att skapa en grundtrygghet i en fast försörjning och sedan mer kravlöst erbjuda utbildning, terapi eller arbetesträning.
Citera
2025-02-18, 15:03
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Allt pekar på att han gjort detta för att han inte blivit förstådd.

Att du visar 0% förståelse för hans situation och vad han genomgick för att komma till den här punkten är precis det som kommer få andra att göra samma sak.

Nej då, vi kan lära av misslyckade föräldrar. Bara dom kan prata lite istället för att gömma sig.

Breiviks pappa och Dylans mamma är två bra exempel. Även Adam Lanzas pappa berättade om sina misstag och tog ansvar.

Citat:
Peter Lanza confirmed that his son had been diagnosed with Asperger’s syndrome — a diagnosis Adam refused to accept — and the article details the many times that Peter and Nancy sought professional help. Nancy “would build the world around him and cushion it,” Peter noted.

Lanza, who at Adam’s request hadn’t seen his son for two years before the shooting, said that he has had “gut-wrenching” meetings with two of the victims’ families. He said he was speaking publicly in the hopes that his information could help the families or help prevent a future event.

“How much do I beat myself up about the fact that he’s my son?” Lanza asked. “A lot.”
Citera
2025-02-18, 15:04
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Nackdelen med arbetslinjen med dess kravbaserade ersättningssystem är att kraven aldrig tar slut innan individen är helt självförsörjande. Det kan bli för mycket för en så svag individ som GM att veta att ju mer jag klarar i exempelvis sociala kontakter ju mer kommer det att krävas av mig. Allt blir som ett oöverstigligt berg. För att utveckla en sådan människa tro jag det skulle fungera bättre att skapa en grundtrygghet i en fast försörjning och sedan mer kravlöst erbjuda utbildning, terapi eller arbetesträning.
Exakt så. En person behöver stabiliseras innan det går att bygga upp dem igen.
Citera
2025-02-18, 15:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Boendestöd är inte en rättighet enligt LSS, utan en service som en kommun kan erbjuda - och dom sysslar med saker som att t.ex. stötta i städning. På vilket sätt skulle det ha förhindrat skolskjutningen? Kontaktperson kunde han säkert ha fått, men han har ju inte ens pratat med sina nära anhöriga, vad får dig att tro att han skulle ta emot stöd med sociala aktiviteter? Daglig verksamhet, sitta med ett gäng downies och spela Fia med knuff?

Pension vet jag inte vad du menar med, vi har inte förtidspension i Sverige längre. Däremot har han ju haft nån typ av försörjning, och den har ju kommit från samhället.

Jo, stöd i boendet finns enligt LSS, om bostaden är inom LSS, och i vissa kommuner kan man få det enligt LSS i egen bostad. Men enligt SOL är väl också OK? Att det aktivt kommer hem någon som har som bisyssla att slå larm om man mår för dåligt. DV finns alla möjliga, det finns något som i min kommun heter extern DV där man jobbar på ett vanligt jobb, vissa kommuners interna DV är inte bara på så låg nivå. De flesta utför arbete. Förtidspension pga obotbar sjukdom heter aktivitetsersättning eller sjukersättning. Men bara att han hade haft ekonomin hade hjälpt mycket.
Citera
2025-02-18, 15:07
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakaniPrag
Men har inte soc det yttersta ansvaret även när andra instanser inte tar sitt ansvar/inte tycker det är deras bord. Yttersta ansvaret när inte andra myndigheter elkr hen själv kan ordna mat , husrum mediciner o livsnödvändigheter. Googla "yttersta ansvaret" och socialtjänstlagen.
Jo, men uppenbarligen finns det brister
Citera
2025-02-18, 15:08
Medlem
Många handläggare på försörjningsstöd saknar socionomutbildning numera, en följd är att det sitter en hel del stolpskott där numera. Jag vill inte lägga hela skulden på någon, men det är ytterligare en sak som kan förvärra såna här fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in