2025-02-21, 18:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Bestod ljudupptagningen av delar där han stängt av för att spara batterier
Hur vet man hur långa dessa uppehållen är.

Vi vet inte varför filmen avbrytits, det kan ha handlar om att det blev jobbigt att hålla handen i samma position och samtidigt stå på ett handfat klistrad mot en vägg.

Vi vet ju inget om hur långa klippen varit. Det kan handlar om en bråkdels sekund, till längre pauser. Vi vet inte ens om det handlade om att spara bateri, men det kan ha varit en orsak också.
Citera
2025-02-21, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, tack. Men då behöver man alltså inte göra mer än ta jägarexamen för att få licens på vapen liknade de som RA hade. Fyra vapen läste jag att man kunde få licens för.

Fyra vapen som "nybörjare", sen möjlighet att få licens på två till..
Citera
2025-02-21, 19:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Tack!

Ja, de går in och rapporterar rökutvekling men inget talar om ifall rökutvecklingen fanns där när de kom in eller om den startades efter att de kom in.

Sant. Bra att vara observant.

Kanske det borde då ha rapporterats att de går in trots rökutveckling?

Min uppfattning är att de går in, blir beskjutna, sedan utlöses rökbomberna och därefter larmet. Jag håller med dig att at dock är något oklart om hur det ligger till och reserverar mig för att det kan vara på annat sätt.

Det kan alltså vara så att han kastade rökbomberna mot polisen först och sedan blev de beskjutna.

Vi får nog veta så småningom.

Vet inte hur rökbomber funkar heller. Bryter röken ut massivt direkt? Eller tar det en liten stund?
Citera
2025-02-21, 19:05
Medlem
Citat:
Personligen kan jag inte se hur han själv skulle bege sig ut att söka jobb med den starka oförmågan han hade att vistas bland folk. Han hade ju levt isolerad i åratal.

Och helt ärligt, vem skulle anställa en person som inte klarat skolan, som inte har haft jobb på evigheter och som inte ser ut att kunna föra sig normalt i sociala sammanhang?

Inte handläggarnas fel att kraven är så hårda, men någon slags flexibilitet måste det ändå finnas. Jag fattar det som onyanserat när alla dras genom samma kam, oavsett problem.

På det har arbetslösheten ökat till helt sjuka nivåer, vilket ju gör det än svårare.

Anhöriga och samhället behöver svar, och en debatt behöver infinna sig inom områden som kan ha påverkat detta hemska.
Ä, men typ att plocka skräp eller annat enkelt arbete som behövs. Klippa gräs i kommunens parker.
Citera
2025-02-21, 19:09
Medlem
Det här med rökgranaterna, folket som gömde sig i klassrummen har inte någonstans berättat att de störts på något sätt av röken från dessa, inte vad jag kunnat läsa eller höra hur som helst. Rökgranater är ju mycket gjorda för att dölja och reta andningsvägaena minimalt. Följdaktligen så kan det inte ligga mycket i påståendet om att polisen behövde gas/andningsmasker för att fortsätta förföljandet av mördaren. Vill absolut inte lägga någon skuld på de som gick in först men kan inte komma ifrån att det är lite märkligt. Kan man möjligen ha varit rädd för att röken var tårgas och direkt flydde vid åsynen av denna i rädsla för att bli förblindad och på så sätt bli lättare mål för mördaren.
Citera
2025-02-21, 19:09
Medlem
Citat:
Jag sökte i detta forum och fick 100 träffar på inlägg om rökgranat. Jag kan söka vidare men har följt tråden från början och är säker på texten att GM sköt mot de 2 poliser som var i byggnaden och efter de avlossade skotten så kastar han granaten för att försvinna i röken.

För att dribbla lite: Poliser är inte heller tillförlitliga vittnen i pressade situationer. Inte ens förr, när man behövde uppfylla vissa krav för att ens få ansöka om en plats på PHS. Nu är det värre cowboys än någonsin som antas, och platserna fylls inte trots det. Man måste ha överseende med mycket för att få aspiranter. Undermålig fysik, bristande språkkunskaper, kopplingar till gäng och mycket annat.

Om det dessutom är så att det egentligen var aspiranter som var på en trafikutbildning som var först på plats, enligt nyligen i tråden..

Well. Om de absolut första rapporterna från polis på plats inte korrelerar med teknisk bevisning i efterhand blir i alla fall inte jag särskilt förvånad. Att någon "kände" sig beskjuten, till exempel.

Som tidigare nämnts är det ju polisen som utreder sin egen insats, så det bör bedömas därefter. Det är ett demokratiskt systemfel att inte en totalt opartisk, objektiv utredning tillsätts. Och det gäller alla myndigheter, vårdinstanser etc. där första och oftast enda steget är att man utreder sina egna kollegor och sin egen instans.
Citera
2025-02-21, 19:10
Medlem
Citat:
Bestod ljudupptagningen av delar där han stängt av för att spara batterier
Hur vet man hur långa dessa uppehållen är.

Citat:
Vi vet inte varför filmen avbrytits, det kan ha handlar om att det blev jobbigt att hålla handen i samma position och samtidigt stå på ett handfat klistrad mot en vägg.

Vi vet ju inget om hur långa klippen varit. Det kan handlar om en bråkdels sekund, till längre pauser. Vi vet inte ens om det handlade om att spara bateri, men det kan ha varit en orsak också.

Han sparade batteri. Han hade bara 3% kvar. Tyvärr. Vi vet inte hur långa uppehållen var men mot bakgrund av polisens tidsaxel måste de ha varit korta. Vi kan se att några handlat om några få sekunder. Övriga vet vi inte.
Citera
2025-02-21, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
För att dribbla lite: Poliser är inte heller tillförlitliga vittnen i pressade situationer. Inte ens förr, när man behövde uppfylla vissa krav för att ens få ansöka om en plats på PHS. Nu är det värre cowboys än någonsin som antas, och platserna fylls inte trots det. Man måste ha överseende med mycket för att få aspiranter. Undermålig fysik, bristande språkkunskaper, kopplingar till gäng och mycket annat.

Om det dessutom är så att det egentligen var aspiranter som var på en trafikutbildning som var först på plats, enligt nyligen i tråden..

Well. Om de absolut första rapporterna från polis på plats inte korrelerar med teknisk bevisning i efterhand blir i alla fall inte jag särskilt förvånad. Att någon "kände" sig beskjuten, till exempel.

Som tidigare nämnts är det ju polisen som utreder sin egen insats, så det bör bedömas därefter. Det är ett demokratiskt systemfel att inte en totalt opartisk, objektiv utredning tillsätts. Och det gäller alla myndigheter, vårdinstanser etc. där första och oftast enda steget är att man utreder sina egna kollegor och sin egen instans.

Ligger mycket i det. Vi måste granska kritiskt.
Citera
2025-02-21, 19:16
Medlem
K.Blomkvists avatar
Jag såg att RA hade det svårt att sälja sina varor.

Han sänkte priset på datorn till 400:.

Vapenskåpet till 7000:-

https://www.tiktok.com/@familjenlcentrum/photo/7473711248291630358

Rickard gjorde 5 annonser men svt kan bara hitta 3🤔
Senast redigerad av K.Blomkvist 2025-02-21 kl. 19:20.
Citera
2025-02-21, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag såg att RA hade det svårt att sälja sina varor.

Han sänkte priset på datorn till 400:.

Vapenskåpet till 7000:-

https://www.tiktok.com/@familjenlcentrum/photo/7473711248291630358

Fan vad bra. Då har vi löst gåtan!
Citera
2025-02-21, 19:21
Medlem
Anna-Helgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
På 80talet krävdes intyg på jaktmarker, och att man hade erfarenhet..
När brorsan skaffade vapen intygade hans svärfar att han hade vana att jaga, och han fick ett arrende på småvilt i present
Sen infördes krav på jägarexamen.
Då räknas jägarexamen som en godkänd anledning till att få tillstånd att inneha vapen med ändamål jakt..
I annonsen om vapenskåpet skriver han att han fått det av en släkting? Samma släkting som jagar och har hjälpt honom med annat omkring licens, träna att skjuta, jägarexamen, kanske har jaktmark osv?
Citera
2025-02-21, 19:28
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Helga
I annonsen om vapenskåpet skriver han att han fått det av en släkting? Samma släkting som jagar och har hjälpt honom med annat omkring licens, träna att skjuta, jägarexamen, kanske har jaktmark osv?

Kan ju vara en ren lögn också för att undvika frågor om vart han kommer förvara sina vapen efter köparen knatar iväg med skåpet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in