2025-02-23, 12:46
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Jag förstår hur du menar men... samhället har nog sett det som en hjälp. Om vi säger att han skulle fått ett krav på sej att prata med psykolog 2ggr i veckan för att få bidrag, hade vi inte haft samma problem? ...eller ska vi bara betala och låta honom sitta isolerad i lägenheten?
Om vi öser in pengar till alla dessa människor så försvinner inte problemen, säg att vi lyckas täcka 99% av alla dessa människor, vilket skulle bara de vara en riktig bedrift i världsklass, så är det fortfarande 1% kvar.
Undrar tiden med aktivitetsersättning provar man ALLT för att kunna bli arbetsför.
Citera
2025-02-23, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jo, som jag skrev senare så har SVT helt enkelt fattat fel. Att de ovanpå det hävdar att det är polisen som säger att det är självmordsskottet som hörs i toafilmen gör bara allting ännu konstigare. Men i övrigt tycker jag SVT hade gjort en hyfsat pedagogisk genomgång av hur han rörde sig i skolan etc.
Okej, det missade jag. Men ja, jag tyckte den var bra. Ja jag tror man får vänta lite med att göra sammanställningar med tidsintervaller tills utredningen är klar. Blir ju otroligt svårt när det går ut olika uppgifter och vissa saker går dom inte ut med. Och andra saker är väldigt specifika... Som hans sista skott.
Citera
2025-02-23, 12:50
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Exakt. Det har ju även framgått att även AF kommit fram till detta.
Vid aktivitetsersättning så samarbetar ofta AF med FK för att mäta din arbetsförmåga och du har kontakt med båda när det är aktuellt så att han helt plötsligt blir av med försäkringskassans stöd vid varaktig nedsatt arbetsförmåga och förväntas söka arbete är helt galet. Där någonstans begick någon ett extremt stort misstag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Undrar tiden med aktivitetsersättning provar man ALLT för att kunna bli arbetsför.

Ja det hoppas man ju, även med autism måste han ju bedömts som högfungerande tror jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Med tanke på att många av offren var från samma klass (6 st) så är det sannolikt att det började i ett klassrum eller precis utanför medan de flesta fortfarande var utanför klassrummet. Det är lite oklart eller ?

De allra flesta ska sedan reagerat på skotten och sprungit iväg eller in i klassrummen och låst om sig.

Sett lite bilder och även filmer på miljön inne i skolan. Man kan säga att det är långa korridorer som korsar varandra. En ganska wolfenstein-liknande miljö, vilket kan ha påverkat valet av plats om han nu gillat spela skjuta-spel.

Ett vittne från klassrummet med 6 döda har ju vittnat om att gm plötsligt stod i dörren och öppnade kort därefter eld. Innan dess hade ingen i klassrummet reagerat på skott så med största sannolikhet började dådet där.
Citera
2025-02-23, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ae123
Det är många som får bidrag i Sverige idag, och ett antal av dem är förmodligen i liknande situation som GM befann sig i. Det finns riktlinjer att följa, för det går inte att enbart ha ett okontrollerat utflöde av bidrag.

Att GM ej beviljades eller blev förtidspensionär kan jag förstå då han ej hade fysiska eller mentala hinder för att utföra arbetsuppgifter - han hade grava svårigheter med sociala omgivningarna de flesta jobb existerar i.

Handläggarna trodde nog att GM's situation skulle förbättras eller förändras, vilket är konstigt utan att något faktiskt gjordes för att detta skulle kunna ske.

Om det finns liknande fall som RA som får bidrag så borde rimligtvis även RA ha fått det. Eventuella geografiska skillnader el personliga bedömningar (trots läkarutlåtande) borde inte få göras av FK.

RA hade läkarutlåtande om varaktigt nedsatt arbetsförmåga. Vad det exalt grundades i vet vi inte men det lutar åt det mentala.
Även om han hade grava svårigheter med sociala omgivningarna som du skriver är det ff mentala hinder. Kan omöjligt tillhöra den fysiska delen, eller menar du att det finns en tredje kategori?`

Handläggarna får tro lite vad de vill men de bör nog följa läkarnas utlåtanden i sina tjänster. Annars fyller ju inte utlåtanden sitt syfte och är helt onödigt.
Citera
2025-02-23, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Man får inte ner det i ett gitarrfodral för helvete

Märkligt då att det just är gitarrfodral man ser på bilderna.
Han kanske förutom att vara en galning även är en trollkarl..

Ditt mongo
Citera
2025-02-23, 12:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Jag skrev ett långt inlägg om det här efter någon kritiserat polisen på plats. Men valde att inte posta för jag bemödar mig inte att möta kritik när jag vet att det inte går att vända på den som ger kritiken, oftast. Eftersom det är människor med en bestämd åsikt. Och jag kan respektera det. Men ibland blir det lite "Det spelar ingen roll om det är sant eller inte, det är förjävligt ändå".

Ja, man kan bli bättre i Sverige generellt. Hela världen kan bli bättre.. Metoder för att få ut skadade snabbare och använda den "terräng" som är säkrad är något jag tror man måste kika lite på. Polis och Ambulansen tränar och övas på på katastrofscenario, Men väl där så ska det väntas och väntas. I övningarna släpper man nästan alltid in räddningspersonalen snabbare än i verkligheten.
Och man övar på platser som oftast är kända för deltagaren.

Det är otroligt många faktorer som spelar in här. Man ska ha medhörning på flera kanaler och det är olika enheter som jobbar mot samma mål. I en grupp om fem personer lyssnar på sin grupp. Men samtliga i gruppen har ju medhörning på andra kanaler för att höra andra grupper, men man kan inte ha medhörning på samtliga kanaler, För då skulle man bli lika koko som RA.. utan man måste välja en eller ett par varsin, typ... förenklat. Men oavsett vad det blir ett jävla kacklande. Det blir ju ett Kaos, men jag vill kalla det ordnat kaos. Det måste få vara kaos också... Dessutom har man olika beväpning och därför olika verkan och "skjutgränser", i huvudet har man en tanke om vart man sannolikt inte bör skjuta. Det går inte att få en sån här insats 100% smooth. Det perfekta vi ser på tv och film kan i vissa fall vara på riktigt, när man går in i låt säga iranska ambassaden på 80talet, eller vad som helst så är det insatser som planerats länge, med kartor och i många fall bygger man upp mindre övningsområden som ser ut som platsen man skall gå in i. Vid ett sådant här scenario finns inte den tiden och möjligheten. Utan man måste gå in med full kraft utan planering. Okänt antal springande elever, betong väggar blandat med gips/träväggar och okänt antal GM gör ju att allt måste hållas väldigt flytande. Dessutom har man tydliga regelverk och lagar som man måste följa. Och på det kommer snackas otroligt mycket på 20talet kanaler. Och det mänskliga hjärnan har ju en gräns för hur mycket information man kan bearbeta. Det kommer att utredas och det kommer med 100% säkerhet ske förändringar efter detta. Men dessa förändringar kommer inte hjälpa nästa gång. Då förutsättningarna kommer vara helt andra. Så efter nästa masskjutning blir det nya förändringar efter ny kritik. Osv in i en oändlighet

Man får tänka så här, att det inte är meningsfullt att försöka omvända meningsmotståndare, men att din röst ändå är en röst som är värd att höras, och att det finns andra som är mer mottagliga för andras synunkter i en diskussion!
Citera
2025-02-23, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA

Ditt mongo
Det finns vapenfodral vilka är formade som gitarrfodral, iofs: https://cedarmillfirearms.com/firearm-cases/discreet-concealment-guitar-rifle-case/
Citera
2025-02-23, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA

Ditt mongo

Ja inte omöjligt
Citera
2025-02-23, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Det hade varit intressant med en kartläggning över människor i RA’s ålder i landet som faktiskt har blivit godkända sjukersättning.
En jämförelse av kriterier som de har uppfyllt som RA ev har saknat.
Och se ev skillnader mellan kommuner.

Jag skulle hamna på den listan.

Utgår vi ifrån det vi tror oss veta om Rickards hälsa = Autism, depression, social fobi, (C)PTSD så har jag allihopa. Utöver det har jag dessutom 3 kroniska sjukdomar. När jag skickade in ansökan om sjukersättning så ringde handläggaren upp mig och förklarade att mitt underlag var svagt och att jag med största sannolikhet skulle få avslag.

När jag sedan blev beviljad av beslutsfattaren så ringde samma handläggare upp mig igen och sa att han inte förstod hur jag kunde bli beviljad men att han tyckte att jag skulle fira att jag lyckades trots mitt svaga intyg!

Detta var alltså med 4 kroniska sjukdomar/tillstånd i intyget samt en omfattande utredning av arbetsförmågan från Arbetsförmedlingen. Om Rickard endast hade ovan nämnda diagnoser var han alltså chanslös mot systemet.

Det här är otroligt vanligt idag, att läkarna säger att de inte kan hjälpa en person och Arbetsförmedlingen säger att det inte finns några jobb som går att matcha med "handikappet" men Försäkringskassan beslutar ändå att personen är arbetsför. Man fastnar i en cirkel som är omöjlig att ta sig ur, för sjuk för att jobba och för frisk för att beviljas bidrag/ersättning.

Citat:
Jag tror inte han ens tänkte så långt som att visa samhället vad har har utsatts för utan att han handlade endast utifrån de oförrätterna som han kände för sin egen del och ville hämnas innan han avslutade sitt liv.

Jag håller inte med om det, jag tror absolut att han ville "berätta sin historia". Även om det här är ett vansinnesdåd så är det inte gjort på impuls i affekt. Han gick inte hem från ett möte med soc och raka vägen till vapenskåpet och vidare till skolan för att direkt skjuta ner 10 personer. Det här var mer genomtänkt än så. Vore det ren hämnd tror jag att han gett sig på någon av handläggarna i hans ärende istället.
Citera
2025-02-23, 13:05
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Bara en fråga.. bestämmer man själv att man ska ha en förvaltare och ansöker om det hos Tingsrätten efter att själv ha insett att man är psykiskt sjuk eller intellektuellt funktionshindrad , eller vem gör det?

Hans läkare har uppenbart inte ens sett till att dra in vapenlicenser trots utlåtande om funktionsnedsättning.

Det brukar vara andra som söker för att personen är ofta så sjuk att hen inte inser att hen är sjuk, typ psykoser. En annan grupp är dementa. Och ibland kan bli som en trappa, först "God man" där fortfarande personen har rättskapacitet om personen är hyfsat psykiskt frisk (men av någon anledning lätt får det rörigt med räkningar och liknande för att hen ofta hamnar på sjukhus eller liknande).

Det är oftast familj eller myndigheter (exempelvis socialförvaltning som fått larm via hemtjänst eller liknande) som "anmäler" till överförmyndarmyndighet
om att behov verkar finnas.

Det är dock inte nödvändigt att de omedelbart framstår som uppenbart sjuka till den nivå att de har förmyndare. Har jobbat på ett ställe där man har mycket kontakt med allmänheten och när man möter dem kan de inledningsvis verka helt normal och trevligt sansad konversationsförmåga men efter ett tag drar de iväg med helt fantastiska saker.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2025-02-23 kl. 13:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in