Citat:
Ursprungligen postat av
tepe1
Det hade varit intressant med en kartläggning över människor i RA’s ålder i landet som faktiskt har blivit godkända sjukersättning.
En jämförelse av kriterier som de har uppfyllt som RA ev har saknat.
Och se ev skillnader mellan kommuner.
Jag skulle hamna på den listan.
Utgår vi ifrån det vi tror oss veta om Rickards hälsa = Autism, depression, social fobi, (C)PTSD så har jag allihopa. Utöver det har jag dessutom 3 kroniska sjukdomar. När jag skickade in ansökan om sjukersättning så ringde handläggaren upp mig och förklarade att mitt underlag var svagt och att jag med största sannolikhet skulle få avslag.
När jag sedan blev beviljad av beslutsfattaren så ringde samma handläggare upp mig igen och sa att han inte förstod hur jag kunde bli beviljad men att han tyckte att jag skulle fira att jag lyckades trots mitt svaga intyg!
Detta var alltså med 4 kroniska sjukdomar/tillstånd i intyget samt en omfattande utredning av arbetsförmågan från Arbetsförmedlingen. Om Rickard endast hade ovan nämnda diagnoser var han alltså chanslös mot systemet.
Det här är otroligt vanligt idag, att läkarna säger att de inte kan hjälpa en person och Arbetsförmedlingen säger att det inte finns några jobb som går att matcha med "handikappet" men Försäkringskassan beslutar ändå att personen är arbetsför. Man fastnar i en cirkel som är omöjlig att ta sig ur, för sjuk för att jobba och för frisk för att beviljas bidrag/ersättning.
Citat:
Ursprungligen postat av
tepe1
Jag tror inte han ens tänkte så långt som att visa samhället vad har har utsatts för utan att han handlade endast utifrån de oförrätterna som han kände för sin egen del och ville hämnas innan han avslutade sitt liv.
Jag håller inte med om det, jag tror absolut att han ville "berätta sin historia". Även om det här är ett vansinnesdåd så är det inte gjort på impuls i affekt. Han gick inte hem från ett möte med soc och raka vägen till vapenskåpet och vidare till skolan för att direkt skjuta ner 10 personer. Det här var mer genomtänkt än så. Vore det ren hämnd tror jag att han gett sig på någon av handläggarna i hans ärende istället.