2025-02-21, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte vad som krävs för att få vapenlicens, förutom att du ska ha tagit jägarexamen, vara 18 år och anses av polisen vara lämplig, dvs inte begått brott eller andra olämpliga handlingar.

Måste man t ex vara med i ett jaktlag?
Måste man visa på att man jagar eller har jagat inom en viss tid?

Funderar på om han någonsin har jagat, då med sin familj eller?

Det finns en bild på RA när han är liten, i full jägarmundeing, vilket får mig att tro att familjen jagar.
Kanske har de jagat tillsammans? Kanske har de tyckt att detta var en möjlighet att få ut honom i naturen, vara tillsammans?

Eller var det tvärtom? De visste inget om vapnen? Men varifrån kom vapenskåpet? Kanske var det ändå sant det som stod i annonsen, att han fått det fyra år tidigare av en släkting?

Lätt att vara efterklok, och kanske föräldrarna inte såg detta komma. Han pratade ju nästan inget, svarade knappt på tilltal.

Jag tror att man som förälder lätt kan också förminska eller i varje fall trycka undan farhågor man har. Kanske rädd att förlora den lilla bit av förtroende man har.

Men visst, jag skulle nog oraoa mig för att han skulle ta livet av sig, vilket ju visat sig vara sant. Man vet ju inte, kanske har de faktiskt luftat sin oro, velat att han skulle göra sig av med vapnen? Kanske det var så skåpet en gång kom in i hans lägenhet? Kanske blev han arg och tyckte att dt inte var deras sak. Vi får nog aldrig veta, men detta är något som vi alla behöver tänka på när vi vet att någon anhörig inte "borde" ha vapen.

Föräldrarna har nog det oerhört svårt nu, med skuldkänslor och sorg. Sorg över att sonen är död, sorg och förmodligen ilka över RAs beslut, sorg över allt som hänt alla offer. Det här är något som de måste leva med resten av sitt liv, inklusive syskonen.

På 80talet krävdes intyg på jaktmarker, och att man hade erfarenhet..
När brorsan skaffade vapen intygade hans svärfar att han hade vana att jaga, och han fick ett arrende på småvilt i present
Sen infördes krav på jägarexamen.
Då räknas jägarexamen som en godkänd anledning till att få tillstånd att inneha vapen med ändamål jakt..
Citera
2025-02-21, 17:52
Medlem
Citat:
Enligt aftonbladet var han nu helt utan inkomst om jag fattar det rätt:

"Enligt Aftonbladets uppgifter fick han tidigare ekonomiskt bistånd från kommunen. Detta ska dock ha dragits in på grund av att 35-åringen inte sökt jobb i den utsträckning som Arbetsförmedlingen krävt.

– Detta har gjort att han stått helt utan inkomst, säger en källa
."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaLLM/uppgifter-skolskjutningen-i-orebro-kan-ha-varit-riktad-mot-socialen

Jag tror (misstänker) att svångremmen dragits hårt åt, och då kan det falla onyanserat ut beroende på vem som är handläggare. Man har ju genom åren försökt att samordna, bedöma, men jag tänker att hans diagnoser och svårigheten att kanske vara bland folk, själv söka jobb mm kan stöka till det rejält.

Jag har oerhört svårt att se att han ska ut på arbetsmarknaden och självständigt söka x- antal jobb i veckan för att kunna få försörjningsstöd.

Här behövs hjälp med att hitta uppgifter. Samhall passar inte alla och kanske känns som en stämpel i ryggen att behöva gå med deras logga på kläderna.

Jag vet en son till en bekant som fick hjälp av arbetsförmedlingen genom en särskild avdelning för den här typen av personer. Han fick jobb på ett företag att hjälpa till att typ reboota datorer. Han fick sitta utan att bhöva vara med andra så mycket, vilket passade honom. Hans mamma berättade sedan att man dragit in den avdelningen pga politiska beslut.

Föräldrar kan förstås ha ansvar över hur de uppfostrar sitt barn. Det kan vara misshandel och andra uppfostringsmetoder som är skadliga.

Men säg den förälder som inte gör fel! Särskild krav ställs förstås på föräldrar med barn som RA. Då får man vara mer förlåtande över dom, med tanke på hur svårt det kan ha varit under uppväxten. Man kanske inte pratade så mycket om diagnoser på det vis man gör idag, och hur mycket fattade andra såsom skolan vad som pågick?

Det är så det funkar om du har minsta arbetsförmåga. Du måste söka jobb som du är kvalificerad för. Du behöver inte nödvändigtvis söka som kärnkraftsinspektör eller kranförare men kanske kan du hitta något? Lagstiftningen är sådan så man ska kanske inte skylla på handläggarna, de är ju också människor. Men det är hårt för den som är sjuk och beroende av bidrag. J-vligt hårt.
Citera
2025-02-21, 17:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Kan du länka till den infon? Det måste jag ha missat isf.

Så uppfattar jag det också:

Polisen:

Drygt fem minuter senare är poliser på plats och går direkt in på Campus Risbergska.

· Kort därefter rapporterar poliserna om rökutveckling.
"

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/bergslagen/2025/februari/poliserna-mottes-av-ett-inferno-vid-skolskjutningen-i-orebro/

Efter att rökgranaterna utlösts borde brandlarmet gå.
Citera
2025-02-21, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
När brorsan skaffade vapen intygade hans svärfar att han hade vana att jaga, och han fick ett arrende på småvilt i present
Då räknas jägarexamen som en godkänd anledning till att få tillstånd att inneha vapen med ändamål jakt..
Du fick ju även göra ett teoriprov på skjutbana av en godkänd person av polisen samt ett skjutprov. Tror det var 2x4skott på stillastående älg. Samt en bedömning av hantering av vapen till o från skjutbanan.
Tog vapenlicens för jakt 1984 samt började hjälpa till på skjutbanan vid licensprov.
Citera
2025-02-21, 18:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det är så det funkar om du har minsta arbetsförmåga. Du måste söka jobb som du är kvalificerad för. Du behöver inte nödvändigtvis söka som kärnkraftsinspektör eller kranförare men kanske kan du hitta något? Lagstiftningen är sådan så man ska kanske inte skylla på handläggarna, de är ju också människor. Men det är hårt för den som är sjuk och beroende av bidrag. J-vligt hårt.

Personligen kan jag inte se hur han själv skulle bege sig ut att söka jobb med den starka oförmågan han hade att vistas bland folk. Han hade ju levt isolerad i åratal.

Och helt ärligt, vem skulle anställa en person som inte klarat skolan, som inte har haft jobb på evigheter och som inte ser ut att kunna föra sig normalt i sociala sammanhang?

Inte handläggarnas fel att kraven är så hårda, men någon slags flexibilitet måste det ändå finnas. Jag fattar det som onyanserat när alla dras genom samma kam, oavsett problem.

På det har arbetslösheten ökat till helt sjuka nivåer, vilket ju gör det än svårare.

Anhöriga och samhället behöver svar, och en debatt behöver infinna sig inom områden som kan ha påverkat detta hemska.
Citera
2025-02-21, 18:04
Medlem
Citat:
Du har gjort ett fint arbete med att lägga in ljudupptagningen från filmen i tidslinjen.
Bestod ljudupptagningen av delar där han stängt av för att spara batterier
Hur vet man hur långa dessa uppehållen är.
Citera
2025-02-21, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KMX1yM/uppgifter-35-aringen-gomde-vapnen-i-gitarrliknande-vaska?utm_source=iosapp&utm_medium=share

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polisen-beskriver-handelseforloppet-ett-inferno

Du får nog låsa om tråden från början

Tack, det var vänligt!

I den första länken finns ingen info om rökutvekling vad jag kunde se.

I den andra står det såhär:

"Drygt fem minuter efter att larmet inkom anländer den första polispatrullen och går direkt in i skolan.
Det rapporteras sedan om kraftig rökutveckling i lokalerna. Något som gjorde det svårt för polisen att gå in i skolan utan särskild skyddsutrustning."

Jag tolkar det som att polisen inte kunde gå in utan skyddsutrustning pga rök, inte att han kastade rökgranaten efter att polisen kom dit.
Kanske min misstolkning men varken det ena eller det andra alternativet bekräftas här.
Vi vet alltså ff inte när rökgranaten tänds.
Citera
2025-02-21, 18:27
Medlem
Citat:
Så uppfattar jag det också:

Polisen:

Drygt fem minuter senare är poliser på plats och går direkt in på Campus Risbergska.

· Kort därefter rapporterar poliserna om rökutveckling.
"

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/bergslagen/2025/februari/poliserna-mottes-av-ett-inferno-vid-skolskjutningen-i-orebro/

Efter att rökgranaterna utlösts borde brandlarmet gå.

Tack!

Ja, de går in och rapporterar rökutvekling men inget talar om ifall rökutvecklingen fanns där när de kom in eller om den startades efter att de kom in.
Citera
2025-02-21, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det stämmer det du säger. Larmet gick efter 5.33 kl 12:38:03 film- & vår tid. Fem hemska minuter. Allt var nog över runt 12:42 filmtid, med pauser 3 - max 5 min senare, troligen 2-3, gissar jag. Det är inte så lång tid egentligen.

Hemskt ja. För oss 5 korta minuter men för de inblandade troligtvis en evighet.
Citera
2025-02-21, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Tack, det var vänligt!

I den första länken finns ingen info om rökutvekling vad jag kunde se.

I den andra står det såhär:

"Drygt fem minuter efter att larmet inkom anländer den första polispatrullen och går direkt in i skolan.
Det rapporteras sedan om kraftig rökutveckling i lokalerna. Något som gjorde det svårt för polisen att gå in i skolan utan särskild skyddsutrustning."

Jag tolkar det som att polisen inte kunde gå in utan skyddsutrustning pga rök, inte att han kastade rökgranaten efter att polisen kom dit.
Kanske min misstolkning men varken det ena eller det andra alternativet bekräftas här.
Vi vet alltså ff inte när rökgranaten tänds.
Jag sökte i detta forum och fick 100 träffar på inlägg om rökgranat. Jag kan söka vidare men har följt tråden från början och är säker på texten att GM sköt mot de 2 poliser som var i byggnaden och efter de avlossade skotten så kastar han granaten för att försvinna i röken.
Citera
2025-02-21, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Jag sökte i detta forum och fick 100 träffar på inlägg om rökgranat. Jag kan söka vidare men har följt tråden från början och är säker på texten att GM sköt mot de 2 poliser som var i byggnaden och efter de avlossade skotten så kastar han granaten för att försvinna i röken.

Tack! Jag kan kolla själv också vid tillfälle. Det har skrivits så mycket pga så lite information vi har haft men nu vill man gärna att det som sägs också bekräftas på något sätt och att det är tydligt.
Citera
2025-02-21, 18:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman

Ok, tack. Men då behöver man alltså inte göra mer än ta jägarexamen för att få licens på vapen liknade de som RA hade. Fyra vapen läste jag att man kunde få licens för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in