2025-02-21, 16:59
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kesolukt
Flygvärdinna är nog säkerhetklassat på sitt eget sätt. Det är ett väldigt stort ansvar dom har under flygningar så inte alls förvånad över att hon blev nekad det jobbet.

Ett högt test blir ingen fast anställd uppsagd för. Det funkar ju olika på alla ställen. Men på mitt jobb så får man testa sig 3 random tillfällen om man varit över 0.3 på ett tidigare test.
Misslyckas man med även dom blir man erbjuden vård, det är arbetsgivaren skyldig att göra.
Enkelt förklarat.

Vägrar man det är det tack och hej.
Ok men det är ju ganska human inställning ändå ju, man kanske även hjälper någon som har problem så han blir bättre liksom, så det där är jag faktiskt för, men ska de börja med peth prover på varenda jobb och anställning ser jag ett problem med det med, Ja är man fast anställd så måste man väl erbjuda behandling i förstahand, men jag som varit egen företagare vet att vill man säga upp någon verkligen så finns det många sätt, alkholism tro jag är mera vanligt och ett problem i tex restaurangbranschen men det verkar ju vara mera accepterat där och alla är det, så det ses inte på samma sätt som i kanske ditt jobb, men bra behandling ändå är det första som erbjuds vid missbruk, en missbrukare är ju inte kriminell och ska behandlas värdigt ändå trots sin problematik.
2025-02-21, 17:09
Avslutad
Fy fan vad vidrigt.

Alltså, jag kan förstå tanken bakom. Men i praktiken leder sådant här till att folk inte vågar söka vård de behöver.

Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Det sker samma sak med lob/fyllecell. Dricker du regelbundet och kommer i kontakt med staten så tar de kortet.
Jepp, men det är en annan sak. Det skiljer sig på den väldigt väsentliga punkten att du inte blir "förrådd" för att du söker vård.

Jag kan förstå poängen med detta, men helt ärligt tycker jag att det borde skötas via andra kanaler. Exempelvis att om man ska behålla körkortet så blir det en obligatorisk läkarundersökning vart 10:e år eller så, och så kanske förtäta det till vart 5:e år efter 60. Men ingen ska behöva vara orolig för att söka vård av rädsla för konsekvenser.
2025-02-21, 17:43
Medlem
Sist jag var hos optikern så kom diskussionen om lämplighet att framföra fordon pga synfel upp. Optikern beklagade sig över att h*n får in många äldre som absolut inte borde inneha körkort, trots korrigering av syn. Om folk super som fanken utan att köra bil och bara kör bil nyktra, jaha? Och med dagens rekommendationer om vad som är hög alkoholkonsumtion.. löjligt.

Optikern sa att finns massvis som inte ens kan lösa översta raden med glasögon på och ändå kör runt i trafiken. Möter faktiskt hellre någon alkis som iaf kör nykter.
Medlem
5549s avatar
Mycket bra! Dags att även alkoholen behandlas som cannabisen gör.

Det finns miljoner alkohol-pundare där ute i de svenska stugorna som behöver att förmyndarstaten bestämmer vad dom stoppar i sig på sin fritid - även om det inte påverkar deras körförmåga!

Jävla alkisar.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kesolukt
Nej. Sluta. Det stämmer inte.
Om du dricker på en söndag och tar testet på måndagen och det visar sig vara högt, då var det högt innan. Det är ett så känsligt test så att enbart EN fylla kommer inte ge nåt värde som nån läkare skulle reagera över. Spelar ingen roll om du dricker dagen innan eller tre dagar innan.
Är det högt så beror det på att du krökat rejält i flera dagar, kanske veckor.

Om du däremot fortfarande är påverkad kommer provet att skjuta i höjden.

Men går man påverkad till ett sånt test bör man nog ta ett IQ test istället för Peth.

Du har fel, oklart hur jag kan övertyga dig så skiter i det. Det är en sak hur testet fungerar och en helt annan sak hur folk TROR det fungerar.
2025-02-21, 18:09
Medlem
Ja det där med peth är knepiga saker.. Sköter mitt jobb exemplariskt,har dock druckit ca 5-6 starköl varje kväll eft jobbet en längre tid. Inte bra,jag vet. Drack inte alls på 2 veckor inför pethprov.HADE 2.0 på provet. Att dricka ( i min värld) lite varje dag är förödande. Just saying...
2025-02-21, 18:16
Medlem
Erpatjoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovapan
Ja det där med peth är knepiga saker.. Sköter mitt jobb exemplariskt,har dock druckit ca 5-6 starköl varje kväll eft jobbet en längre tid. Inte bra,jag vet. Drack inte alls på 2 veckor inför pethprov.HADE 2.0 på provet. Att dricka ( i min värld) lite varje dag är förödande. Just saying...

Det är ju ett prov för att se alkoholintag över tid, att sänka en sjuttis kosken en kväll på fyra veckor ger ju inte samma utslag som två vinnare per kväll i fyra veckor. Däremot är det helt galet att dra in körkortet för att man missbrukar och inte kör full
2025-02-21, 18:22
Medlem
Jo jag vet. Och ja,det är för jävligt.
2025-02-21, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Du har fel, oklart hur jag kan övertyga dig så skiter i det. Det är en sak hur testet fungerar och en helt annan sak hur folk TROR det fungerar.

Jag har ju testat det själv runt 20 gånger, jag lovar att jag VET hur det fungerar. Har 40 kollegor som också VET exakt hur testet fungerar.
Vi är levande exempel på hur det fungerar.

Och du får ett högt Peth värde om du dricker STORA mängder alkohol över tid. Punkt slut.
2025-02-21, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Ok men det är ju ganska human inställning ändå ju, man kanske även hjälper någon som har problem så han blir bättre liksom, så det där är jag faktiskt för, men ska de börja med peth prover på varenda jobb och anställning ser jag ett problem med det med, Ja är man fast anställd så måste man väl erbjuda behandling i förstahand, men jag som varit egen företagare vet att vill man säga upp någon verkligen så finns det många sätt, alkholism tro jag är mera vanligt och ett problem i tex restaurangbranschen men det verkar ju vara mera accepterat där och alla är det, så det ses inte på samma sätt som i kanske ditt jobb, men bra behandling ändå är det första som erbjuds vid missbruk, en missbrukare är ju inte kriminell och ska behandlas värdigt ändå trots sin problematik.

Jag är själv starkt emot att testen ökat så mycket. Jag fattar att jag själv får ta dom för mitt jobb, men en mekaniker behöver inte göra det.
Vad folk gör på sin fritid ska arbetsgivaren skita i. Tycker jag. Även transportstyrelsen.
2025-02-21, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Sist jag var hos optikern så kom diskussionen om lämplighet att framföra fordon pga synfel upp. Optikern beklagade sig över att h*n får in många äldre som absolut inte borde inneha körkort, trots korrigering av syn. Om folk super som fanken utan att köra bil och bara kör bil nyktra, jaha? Och med dagens rekommendationer om vad som är hög alkoholkonsumtion.. löjligt.

Optikern sa att finns massvis som inte ens kan lösa översta raden med glasögon på och ändå kör runt i trafiken. Möter faktiskt hellre någon alkis som iaf kör nykter.
Ja reglerna är helt underbara.
Har behövt glasögon sen jag tog körkort för typ 25 år sen, hade dock inga glasögon då.
Och på nått sätt så glömdes det bort att göra en synundersökning på mig när jag övningskörde på körskolan.
Idag har jag VÄLDIGT starka glasögon och ser väldigt suddigt utan glasögon.
Endå står det ingenting om att glasögon är ett krav för mig på mitt körkort (Villkorskod 01.06 finns inte)
2025-02-21, 21:04
Medlem
Kaffemedaffes avatar
PEth trodde jag var för känsligt och inte användes i sammanhanget körkort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in