2025-02-21, 15:58
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kesolukt
Vi pratar om olika saker. Gränsen för Peth då läkare reagerar är 0.3. Det var det jag utgick ifrån.
Efter 4 veckor är det under 0.3.
Jag tänkte enbart ur det perspektivet.

Men visst har du rätt. Det dröjer längre tills det är runt 0.05

Alla människor har mätbart Peth. Även nykterister får ett värde men såklart väldigt väldigt lågt. Därför man suttit dessa gränser.
ok ja men då förstår jag dig mycket bättre, och håller med dig på 0.3 ska man helt klart vara ren på fyra veckor nästan med marginal, och ja alla människor har runt 0.05 som är minsta värdet man ska ha klart för sig alla levande organismer och livsformer innehåller ju alkohol naturligt med dock väldigt lite som ett hårstrå på en huvud dock , det sa min NA lärare, men jag hade 0.6 för 18 dagar sedan och han vill inte testa mig än för han säger jag inte är ren, men kan återkoppla här när provtillfället var och vad värdet blev, om intresse finnes, kan tillägga att jag hade druckit dagen förej ag lämnade mitt test då det var ett såkallat oannonserat test så någon halv promille kan ha funnits i blodet med, det vet jag inte säkert men det var inget de sa något om varken före eller efter, det finns fö pisstickor som ger utslag för alkohol med numera, har en vän som jobbar på HVB hem han sa jättemånga åker dit så för de vet inte de finns, lite OT men testmetoderna verkar bli flera och användas inom flera områden numera vilket både är bra och dåligt.
2025-02-21, 16:00
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Halveringstiden är mellan 4 och 10 dagar. Vissa har till och med snabbare.
Man brukar säga en vecka för att täcka in dom flesta.

Enligt min erfarenhet spelar ålder, vikt osv ingen större roll. Det ligger mellan 4-7 dagar för nästan alla.
Nej jag grundade det enbart på jag läste metabolismen kan spela roll inget annat, så jag spekulerar en del med, men tio dagar är en jävla skillnad emot 5 iaf, vilket då ger en dubbelt så lång tidsperiod för bli ren eller få bra värde, och när du skriver så, så tror jag att jag har fått lite bättre kläm på det ändå, så tack för infon.
2025-02-21, 16:11
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Jag har en gång haft 0.38. Och då hade jag druckit väldigt mycket under sommaren.
Så dom som påstår sig ha högt värde fast dom inte dricker snackar skit.

Jag har över 40 kollegor som gör samma test varje år och det är sällan nån som kommer över 0.3 om det inte varit nån semester eller så.
Och jag vet att många av dom dricker betydligt mer än mig, det krävs mycket alkohol för ett högt Peth värde. Så är det bara.
Jag är helt överens med dig här, och det är ologiskt man skulle kunna bygga upp ett högt pethvärde på en kort tid, det hoppas jag alla här i gruppen förstår, och det är därför testet är svårt manipulera för de mäter tid tillbaka, och gör man oannonserade test på folk kan de ljuga om sin konsumtion hur mycket de vill det finns ju svart på vitt, det är en jävla skillnad på detta provet och tex CDT som mäter själva levervärdena ett sådant test är ju i den bemärkelsen mycket sämre än det här om man ska mäta konsumtion, jag har aldrig haft problem med några levervärden liksom men jag kan tydligen ha högt peth ändå liksom. Har du varit tvungen göra någon form av behandling emot alkoholproblem? Och isf vad om jag får fråga av ren nyfikenhet.
2025-02-21, 16:15
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Jag har en gång haft 0.38. Och då hade jag druckit väldigt mycket under sommaren.
Så dom som påstår sig ha högt värde fast dom inte dricker snackar skit.

Jag har över 40 kollegor som gör samma test varje år och det är sällan nån som kommer över 0.3 om det inte varit nån semester eller så.
Och jag vet att många av dom dricker betydligt mer än mig, det krävs mycket alkohol för ett högt Peth värde. Så är det bara.
En fråga bara om du har tid och lust, tror du det finns något sätt påskynda processen få ut peth ur blodet? De säger ju det inte går och jag vet inte heller något sätt det går på men jag har ju teorier om vad som skulle kunna fungera, men det kanske man inte ska skriva här
2025-02-21, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Så länge man har 0.0 promille vid ratten ska dom väl fullständigt skita i om man är redlös varenda dag? Vad fan är det här?

Nja.... just i de ögonblick man kör bil skall man förstås vara nykter. Men det finns mer att fundera på, tycker jag. Vad skulle hända om någon dricker så pass att de riskerar tex medvetslöshet (se fotnot) utan föregående tecken att något kommer att hända? Eller om långvarigt supande påverkar syn/hörsel även när man är nykter?

I sådana fall tycker jag att det är rätt att dra in körkort tills personen varit nykter ett bra tag.

--------------------
Fotnot:
jag är inte på något vis medicinskt utbildad, och bara drar till med medvetslöshet för att det är helt klart olämpligt att bli medvetslös när man kör bil. Om det är en möjlig effekt av att supa för mycket eller inte vet jag inte, och det spelar egentligen ingen roll för mina argument: om medvetslöshet (trots nykterhet i ögonblicket) inte är en möjlig effekt av att supa för mycket kan du ersätta medvetslöshet med något annat som inte är lämpligt när man kör bil.
2025-02-21, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
En fråga bara om du har tid och lust, tror du det finns något sätt påskynda processen få ut peth ur blodet? De säger ju det inte går och jag vet inte heller något sätt det går på men jag har ju teorier om vad som skulle kunna fungera, men det kanske man inte ska skriva här
Nej det finns nog inte det. Har också läst och hört om allt möjligt men inget som nån kan bevisa.

Det som funkar är att inte dricka.
2025-02-21, 16:23
Medlem
Citat:
Jag är helt överens med dig här, och det är ologiskt man skulle kunna bygga upp ett högt pethvärde på en kort tid, det hoppas jag alla här i gruppen förstår, och det är därför testet är svårt manipulera för de mäter tid tillbaka, och gör man oannonserade test på folk kan de ljuga om sin konsumtion hur mycket de vill det finns ju svart på vitt, det är en jävla skillnad på detta provet och tex CDT som mäter själva levervärdena ett sådant test är ju i den bemärkelsen mycket sämre än det här om man ska mäta konsumtion, jag har aldrig haft problem med några levervärden liksom men jag kan tydligen ha högt peth ändå liksom. Har du varit tvungen göra någon form av behandling emot alkoholproblem? Och isf vad om jag får fråga av ren nyfikenhet.
Nej. Jag har inga alkoholproblem.
Testerna jag tar är tack vare mitt jobb som är säkerhetsklassat.
2025-02-21, 16:40
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Nej. Jag har inga alkoholproblem.
Testerna jag tar är tack vare mitt jobb som är säkerhetsklassat.
Ok det var som fan men det verkar börja bli vanligt med detta test i fler jobb hade ju en tjejvän som blev nekad jobb som flygvärdinna pgr av ett högt pethprov, skulle du i princip kunna bli uppsagt för ett för högt pethprov över tid eller hur går det till om jag får fråga?
2025-02-21, 16:42
Avstängd
Inspirit81s avatar
Kan tillägga i tråden att har man tre LOB under en viss tid så ryker lämpet och även körkortet om man inte kan klara av rena prover under en viss tid
2025-02-21, 16:45
Medlem
Citat:
Ok det var som fan men det verkar börja bli vanligt med detta test i fler jobb hade ju en tjejvän som blev nekad jobb som flygvärdinna pgr av ett högt pethprov, skulle du i princip kunna bli uppsagt för ett för högt pethprov över tid eller hur går det till om jag får fråga?
Flygvärdinna är nog säkerhetklassat på sitt eget sätt. Det är ett väldigt stort ansvar dom har under flygningar så inte alls förvånad över att hon blev nekad det jobbet.

Ett högt test blir ingen fast anställd uppsagd för. Det funkar ju olika på alla ställen. Men på mitt jobb så får man testa sig 3 random tillfällen om man varit över 0.3 på ett tidigare test.
Misslyckas man med även dom blir man erbjuden vård, det är arbetsgivaren skyldig att göra.
Enkelt förklarat.

Vägrar man det är det tack och hej.
2025-02-21, 16:47
Medlem
Borde vara noll. Alkohol är en drog. Punkt slut.
2025-02-21, 16:47
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidi75
Borde vara noll. Alkohol är en drog. Punkt slut.
Men vi har inte råd att vara oklara på denna punkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in