2025-02-21, 13:13
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terpentino
Var inte det? Fysik och Matte är GRUNDBULTAR militärt stuff.t.ex lasergyroskopet som var superhemligt när det forskades fram.Ibland kan det vara svårt se vilken forskning som leder vart utan att sätta in den enskilda forskaren arbete i ett större sammanhang. Ett sammanhang som den enskilde forskaren kanske inte heller kan se.
Samtidigt är matte och liknande något ryssarna har bred och djup kunskap inom. Tror men kan inte veta att det mest rör sig om att man inte vill ha relationer inom kvalificerade områden med ryssland överhuvudtaget.
Citera
2025-02-21, 13:13
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Kan det vara att S Ä P O här befarar en potentiell Honungsfjälla ?

Spekulation: Kan svenska forskare ha frotterat sig med Daria och pratat bredvid mun om vårt allra hemligaste? Om du är forskare på de enheter som berörs har du då belagts med munkavle / yttrandeförbud i ärendet? Era spontana teorier?
Jag tror inte på att någon haft olämpliga relationer med henne. Jag tror mer på att hon haft kontakt med GRU eller liknande myndighet i Ryssland och att SÄPO upptäckt detta.
Citera
2025-02-21, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Jaha, matematikforskaren Daria ska minsann utvisas i 20 år utan att ens ha dömts för något brott om jag förstår saken rätt, men arabiska våldtäktsmän brukar åklagarna inte ens yrka på utvisning för.

Araberna kan istället få en miljon kronor. Framför allt om de är lärare. Samt bibehållen lön.
Citera
2025-02-21, 13:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Även Stockholms universitet har fattat misstankar mot Daria Rudneva.

Våren 2022 ska hon ha gjort flera påstridiga kontaktförsök med personal på en institution hon inte var inskriven på och ställt frågor som upplevdes som konstiga.
https://www.sverigesradio.se/artikel...m-sakerhetshot

Klassisk spiontecken. SVR utbildad förmodligen. Detta med att tex direkt skapa en organisation ryssar mot kriget är också en del av det. Hon jobbar för moder Ryssland!

Ser söt ut så har säkert även varit tänkt som en Red Sparrow aka honungsfälla. Om 20 år kommer hon ju inte kunna vara en bra och effektiv sådan.
Senast redigerad av Zaedrews 2025-02-21 kl. 13:23.
Citera
2025-02-21, 13:32
Medlem
Terpentinos avatar
I radioprogramet framkommer en splittrad bild, man kan höra att
Forskare på extremt hög nivå anser hennes arbeta saknar miltitärt intresse, ren grundforskning.
Hon var initiativtagare till fredsrörelsen "Ryssar mot kriget"
Hon petades efter några månader då man i rörtelsen såg henne problematisk då hon hela tiden väckte frågor som splittrade rörelsen
Man reagerade på att hon besökte andra institutioner med märkliga frågor som låg utanför hennes område.

Hon reste tillbaka till Ryssland trotsande varningar om risker. I Ryssland låg hon inte alls lågt, postade flitigt på sociala media. Notera nu att den rörelse hon var med om att starta och var ganska aktiv nu var klassad "Oönskad" i Ryssland
Hon fick dock ingen påhälsning av FSB
En tid senare reste en annan medlem i organisationen hem till Ryssland. Denna tjej blev haffades och förhördes av Rysk Polis och blev t,o,m, tillfrågad om medverkan efter åtekomst till Sverige.
Daria fick komma till tals beträffande allt detta och skrattade väldigt mycket. Nu ogillar hon Sverige och menar att vi är Ryssofober och har varit det i generationer.
Det jag ser som graverande är just hennes syn på Ryssofobi.Samt att man i Ryssland helt struntade i henne enligt henne själv.Den bild jag har av Rysk säkerhetstjänst är att självklart har de pratat med henne ELLERså BEHÖVER de inte det eftersom hon verkar för dem.
Hade de FÖRHÖRT henne hade hon sagt det till SR.
Hennes uppgifter i Sverige då?Att starta rörelsen Ryssar mot kriget kan vara ett sätt att samla ryssarna under ett o samma paraply för att sedan splittra dem och krossa rörelsen.
Kan vara att se vilka forskare som kan vara lämpliga måltavlor för kompromettering.Sprida en förvirrande bild av ryssland ibland kollegor.
Utvisningen beror på den sammantagna bilden som SÄPO fått tillhanda, inte någon enskild händelse.
Att hon anses farlig beror på de kretsar hon rör sig i, nämligen toppskiktet av vårt vetande.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt...t-sakerhetshot
Senast redigerad av Terpentino 2025-02-21 kl. 13:44. Anledning: lade in en länk
Citera
2025-02-21, 13:56
Medlem
Citat:
Eller så beror det på att åklagarna är rädda för att bli stämplade som rasister, och ryssar är den enda grupp det är okej att vara rasistisk mot i Sverige.
Under 2024 verkställde gränspolisen i Sverige 341 utvisningar av personer dömda för brott. Det var många ryssar det!
Citera
2025-02-21, 14:26
Medlem
Citat:
Jaha, matematikforskaren Daria ska minsann utvisas i 20 år utan att ens ha dömts för något brott om jag förstår saken rätt, men arabiska våldtäktsmän brukar åklagarna inte ens yrka på utvisning för.

Är du överraskad över ryss-hatare agerande? Patetiskt är bara förnamnet.
Citera
2025-02-21, 14:31
Medlem
Citat:
Om inte åklagaren yrkar på utvisning så kan inte den åtalade dömas till utvisning, så på ett sätt är det det.

Men här har alltså SÄPO helt sonika beslutat om utvisning i 20 år, utan någon dom öht, det har jag aldrig hört talas om tidigare och visste inte att de kunde.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Så plötsligt är det Säpo som yrkar på utvisning, inte en åklagare?

Att man inte kan dömas hårdare eller exempelvis till utvisning för att åklagaren inte yrkat på det, kände jag inte till.

Lagen om särskild kontroll av vissa utlänningar kan tillämpas på misstänkta spioner och terrorister som utgör ett hot mot Rikets säkerhet.

Den kategorin kan utvisas på blotta misstanken.
Citera
2025-02-21, 14:57
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Under 2024 verkställde gränspolisen i Sverige 341 utvisningar av personer dömda för brott. Det var många ryssar det!
Menar du att de var ryssar?
Citera
2025-02-21, 14:59
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Lagen om särskild kontroll av vissa utlänningar kan tillämpas på misstänkta spioner och terrorister som utgör ett hot mot Rikets säkerhet.

Den kategorin kan utvisas på blotta misstanken.
Man kan väl alltid utvisa ens utan misstankar så länge de inte har uppehållstillstånd? Antar att hon var här på något slags forskningsvisum
Citera
2025-02-21, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Menar du att de var ryssar?
Nej, jag var ironisk visavi den jag citerade.
Citera
2025-02-21, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
RU-ättade Ms. Daria R kom till Sverige 2021 från Mockba i ett universitetsutbyte för att forska inom matematik och fysik på Stockholms universitet.

Enligt SR Ekots uppgifter bedömer S Ä P O att hennes forskning kan bli till nytta för RU och kan användas av dess militär eller andra sanktionerade enheter.

Forskaren utvisas och Mig.verket förbjuder henne att återvända till Sverige och Schengenområdet de närmaste 20 åren. Ett så långt återreseförbud kan bara ges när hotet mot säkerheten anses vara särskilt allvarligt.

Ekots granskning säges utvisa [sic] att fler än S Ä P O och Mig.verket reagerat på denna lärda donna.

Källa, länk till artikel, ref. till programformatet Konflikt som görs av Sveriges Radio: https://www.sverigesradio.se/artikel...m-sakerhetshot

Detta är konspir.forumet. Ärendet synes inte uppmärksammats i något forum.

Att seriöst diskutera:

Kan det vara att S Ä P O här befarar en potentiell Honungsfjälla ?

Spekulation: Kan svenska forskare ha frotterat sig med Daria och pratat bredvid mun om vårt allra hemligaste? Om du är forskare på de enheter som berörs har du då belagts med munkavle / yttrandeförbud i ärendet? Era spontana teorier?

Vi reagerar även på att nu på senare f.m. så synes SVT ha avlägsnat sin på morgonen hygglo stort uppslagna artikel om fallet.
Brukar inte forskare vara folkbokförda i Sverige?
Daria Rudneva är inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in