2025-02-21, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Det är åklagarna som åtalar, och det har hänt många gånger att de väljer att inte yrka på utvisning av arabiska våldtäktsmän, trots att de mycket väl hade kunnat göra det.
Det är inte åklagaren som dömer. Punkt.
Citat:
Jag har aldrig skrivit något om några ingenjörer.
Sorry, blandade ihop dig med "adaptern", den andra knäppskallen i tråden.

Vet att tråden ligger under "konspirationer", men någon måtta med hitte-på får det väl ändå vara.
Citera
2025-02-21, 12:20
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är inte åklagarna som dömer.

Fan, helt sjukt vilka kunskaper du saknar. Ingenjörer kan inte matematik, och nu att åklagarna avgör straff.
Nej, inget brott misstänks väl ha skett så det räcker med ett enkelt utvisningsbeslut av Säpo
Citera
2025-02-21, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Nej, inget brott misstänks väl ha skett så det räcker med ett enkelt utvisningsbeslut av Säpo
Mm, det är väl som det ska. Om Säpo redovisar precis allt så blir plötsligt Säpo en risk mot rikets säkerhet.

Men du tänker att de bara hittade på, för att de ogillade hennes frisyr eller för att hon åt hamburgare på McDonalds?

Kan du förstå att allt inte kan vara offentligt?
Citera
2025-02-21, 12:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Är personen en fara för landet så ska denne givetvis inte få vara här men varför bara 20 år för, alla dessa domar bör alltid vara livstid.

Nästa grej, denna person blir utvisad men varför utvisar vi inte människor som utför brott efter brott efter brott?
Även om de inte räknas som en risk för landets säkerhet så är de fan i mig en risk för befolkningens säkerhet.
Citera
2025-02-21, 12:30
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Det är inte åklagaren som dömer. Punkt.

Om inte åklagaren yrkar på utvisning så kan inte den åtalade dömas till utvisning, så på ett sätt är det det.

Men här har alltså SÄPO helt sonika beslutat om utvisning i 20 år, utan någon dom öht, det har jag aldrig hört talas om tidigare och visste inte att de kunde.
Citera
2025-02-21, 12:33
Medlem
Citat:
Om inte åklagaren yrkar på utvisning så kan inte den åtalade dömas till utvisning, så på ett sätt är det det.

Men här har alltså SÄPO helt sonika beslutat om utvisning i 20 år, utan någon dom öht, det har jag aldrig hört talas om tidigare och visste inte att de kunde.
Så plötsligt är det Säpo som yrkar på utvisning, inte en åklagare?

Att man inte kan dömas hårdare eller exempelvis till utvisning för att åklagaren inte yrkat på det, kände jag inte till.
Citera
2025-02-21, 12:36
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Mm, det är väl som det ska. Om Säpo redovisar precis allt så blir plötsligt Säpo en risk mot rikets säkerhet.

Men du tänker att de bara hittade på, för att de ogillade hennes frisyr eller för att hon åt hamburgare på McDonalds?

Kan du förstå att allt inte kan vara offentligt?
Skriver inget värderande om beslutet. Säpo säger att hennes arbete kan komma att gynna Ryssland och att de därför vill utvisa henne. Ingen påstår något om att brott begåtts. Eller har jag än en gång missat något?
Citera
2025-02-21, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Skriver inget värderande om beslutet. Säpo säger att hennes arbete kan komma att gynna Ryssland och att de därför vill utvisa henne. Ingen påstår något om att brott begåtts. Eller har jag än en gång missat något?
Du har inte missat något. Migrationsverket och Säpo anser att hon ska utvisas, men såklart är skälen inte offentliga.

Man kan tycka att det är lite "Kafka", men den rätten måste en stat ha.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-02-21 kl. 12:41.
Citera
2025-02-21, 12:40
Medlem
Olduvais avatar
Alltid lättast att utvisa ljushyade kvinnor 🤔
Citera
2025-02-21, 13:07
Medlem
Terpentinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Jag är skeptisk.

Var inte det? Fysik och Matte är GRUNDBULTAR militärt stuff.t.ex lasergyroskopet som var superhemligt när det forskades fram.Ibland kan det vara svårt se vilken forskning som leder vart utan att sätta in den enskilda forskaren arbete i ett större sammanhang. Ett sammanhang som den enskilde forskaren kanske inte heller kan se.
Citera
2025-02-21, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Terpentino
Var inte det? Fysik och Matte är GRUNDBULTAR militärt stuff.t.ex lasergyroskopet som var superhemligt när det forskades fram.Ibland kan det vara svårt se vilken forskning som leder vart utan att sätta in den enskilda forskaren arbete i ett större sammanhang. Ett sammanhang som den enskilde forskaren kanske inte heller kan se.
Jag anser att matematiker och fysiker idag inte kan bidra till något nytt inom det militära.
Det sköter ingenjörerna mha AI.

Min telefon kan räkna ut sådant som inte ens datorerna på NASA kunde när dom skickade iväg folk till månen.
Senast redigerad av adaptern 2025-02-21 kl. 13:14.
Citera
2025-02-21, 13:13
Medlem
Alltså, lyssna på avsnittet konflikt på Sveriges radio, där tar dom upp detta fall.

Som vanligt har Säpo och andra myndigheter bättre koll och slänger inte ut nån bara sådär.

Tex så har hon en professor/lärare på sitt universitet i Ryssland och detta universitet har sedan länge förknippats med Rysslands militär och tex usa har sedan länge infört sanktioner mot detta universitet också.
Ger mig fan på att hennes lärare är nån föredetta KGB gubbe eller nåt och nu lär dom ut hur elever ska spionera på andra länder.
Inte så svårt att inse att en ung kvinna som ska studera lättare kan få tag i informationen och just kvinnor är något som alla underrättelsetjänsten användt sig av för att komma åt information.

Lägg då till att ett universitet i Sverige har reagerat på hennes sätt att var och själva rapporterat henne till Säpo så inser man att det är nåt som inte stämmer.
Att universitet fattar misstankar om spioner är väldigt sällsynt.
Sen fick hon ju kicken av sin egen freds organisation också då dom upplevde att hon försökte skapa konflikter och splittring redan 2022.

Ni som tror hon är oskyldig är förmodligen samma personer som luras av Aftonbladets snyftreportage om ensamkommande 30 åriga barnen från Mellanöstern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in