Citat:
Ursprungligen postat av
Rovapan
Helt rätt. Handlar bara om hur fort du kan trycka och hur stort mag man har. Snedvinklad provskutning. Lätt att fixa 30 skotts mag till Browningen också.
Exakt, det är en fråga om utseende och kostnader i praktiken, där de mindre bemedlade tack vare plattformen AR (inte så mycket AK) har möjlighet att göra ergonomiska o funktionella förbättringar för sin jakt än jmft med de dyrare märkena som finns etablerade o saknar samma adaptivitet.
En klassfråga, där en jägare kanske skulle kunna lösa sina jaktliga behov med hjälp av en AR-15 istället för att tvingas köpa två andra halvautomatiska vapen för att täcka de olika behoven.
Har ingen eller vill inte ha någon AR-15, har ju en hel paljett av olika vapentyper inklusive halvautomatiska som jag behövt bygga upp över åren, till alldeles för höga kostnader.
De måste användas av principiella skäl, för kan ju inte låta en AR-15 o en AR-10 ersätta dem alla.
Då skulle man ju bli en sån där Jimmie Åke-Rambo’son o hamna på dålig kant med samhället.
Citat:
Ursprungligen postat av
Perkulatorkaffe
Jag är inte 100 på att det där med rättigheterna men det finns många som producerar AR15. Både delar och hela vapen. Det finns till och med en bransch som producerar hjälpmedel för att tillverka dem illegalt. Kolla exempelvis Ghost Gunner. En fräs specialgjord för att fräsa olika delar till AR15.
Men vad skulle det vara för motiv? Att de som gör fina jaktvapen inte vill ha konkurrens från billiga massproducerade vapen som kan byggas om efter smak? Långsökt faktiskt. Jag tror att slottsherrn som idkar sin traditionella Hubertusjakt på ägorna och håller storståtlig jaktmiddag efteråt är en annan kundgrupp än vapenkåte Kenta.
Tror inte jag behöver skriva dig på näsan vem som köper vilket vapen.
Tänkte fritt o frågade dig.
Men jag tror du ska vara försiktig med att sätta epitet på vem som jagar med vilket slags vapen, för det är klart att Grefven inte jagar med en AR på sitt gods, där duger väl knappast en custom Blaser för det tiofaldiga priset.
’Vapentokiga Kenta’ struntar ändå i lagar o regler, han har redan en k-pist medan hans kompiz Aziz redan har en Glock 19 innanför byxlinningen.
Fast då är det väl ändå olagliga vapen som ägs av icke laglydiga personer, som inte alls ska användas som diskussionsunderlag, inte ens hypotetiseras tillsammans med de laglydiga människorna som använder lagliga vapen?