2025-02-20, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immutable
Såg att du fick svar om AR-15 men din fråga gällde, som jag tolkar det, för alla halvautomater.

Om det är en halvautomat i klass 1 (t.ex. AR-10) så måste du även klara högviltsprovet. Har du ingen tidigare vapenvana så kommer det att vara betydligt svårare att klara av än grundprovet som räcker för AR-15.

Högviltsprovet är älgbanan mot både stillastående och rörligt mål. Det finns inget särskilt prov för halvauto utan det är bara ammunitionsklassen som spelar roll.

Klarar du inte högviltsprovet så får du inte jaga vilt som t.ex. älg, vildsvin och björn.

Tack för superbra svar!

Jag förstår att det blir en diskrepans när jag kan tycka att man som medlem i en skytteförening borde kunna få äga en Ljungman men inte vill att vi ska ha AR-15 i Sverige.

Älskar såna här videor där vårt svenska ingenjörskonst får andra att tappa hakan och överösa oss med beröm: https://youtu.be/7u2FNHJ9Irc?si=D-I7yx4r3TK2lT_i

Tror att det är en tidsfråga tills en RA eller TZ (Stureplan -94) kör ett race med en AR-15 eller liknande stridspitt-wannabe-liknande vapen så därför tycker jag att de som framför argument som ”det har inte använts vid nån skjutning” är moo (som Joey hade sagt).

Ingen vanlig hederlig person i Sverige behöver ha licens på wannabe-stridspittars kåta vapendrömmar. Vi klarar oss som det var för 15-20 år sen.

Tack för ordet.

We will prevail.
Citera
2025-02-20, 21:05
Medlem
Citat:
Naturvårdsverkets regler för hur en halvautomat fick se ut ställde till en massa problem för jägare som sökte licens på manuellt omladdade vapen.

Det låter absurt men polisen nekade licenser genom att ta det stycket och klippa bort orden som angav att det gällde halvautomater.
Sedan slösade de bort skrämmande stora summor av skattepengar för att driva frågan i rätten (utan lagstöd).

Är och har alltid varit för tydliga lagar och regler. Låter som det du beskriver var ett problem uppkomet av otydlighet och tolkningsfrågor genom olika direktiv till olika myndigheter.
Senast redigerad av StockholmHolmes 2025-02-20 kl. 21:10.
Citera
2025-02-20, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Så det är fel att tycka att skytte är roligt och det är fel att hederliga människor kan försvara sig...

Blocktober! Du din 50+ man med grym skrivförmåga. Hoppas du svarar på mitt ”riktiga” andra svar till dig.

Kom på en fråga: med en så ståtlig ålder innanför västen borde du onekligen gjort Värnplikten och varit Krigsplacerad (inte längre förutsätter jag, då även en sån ungtupp som jag blivit utfasad sedan länge på den fronten)!!! Vill du dela med dig om hur och var?

Tack på förhand 🫡
Citera
2025-02-20, 21:11
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Tack för superbra svar!

Jag förstår att det blir en diskrepans när jag kan tycka att man som medlem i en skytteförening borde kunna få äga en Ljungman men inte vill att vi ska ha AR-15 i Sverige.

Älskar såna här videor där vårt svenska ingenjörskonst får andra att tappa hakan och överösa oss med beröm: https://youtu.be/7u2FNHJ9Irc?si=D-I7yx4r3TK2lT_i

Tror att det är en tidsfråga tills en RA eller TZ (Stureplan -94) kör ett race med en AR-15 eller liknande stridspitt-wannabe-liknande vapen så därför tycker jag att de som framför argument som ”det har inte använts vid nån skjutning” är moo (som Joey hade sagt).

Ingen vanlig hederlig person i Sverige behöver ha licens på wannabe-stridspittars kåta vapendrömmar. Vi klarar oss som det var för 15-20 år sen.

Tack för ordet.

We will prevail.

Då kommer nästa RA eller TZ eller TF ta ett annat vapen bara. Om du på allvar vill förhindra sånt, så är det mentalsjukhus du vill återinföra. Inte tramsa med utseende på vapen.
Citera
2025-02-20, 21:53
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovapan
Helt rätt. Handlar bara om hur fort du kan trycka och hur stort mag man har. Snedvinklad provskutning. Lätt att fixa 30 skotts mag till Browningen också.
Exakt, det är en fråga om utseende och kostnader i praktiken, där de mindre bemedlade tack vare plattformen AR (inte så mycket AK) har möjlighet att göra ergonomiska o funktionella förbättringar för sin jakt än jmft med de dyrare märkena som finns etablerade o saknar samma adaptivitet.

En klassfråga, där en jägare kanske skulle kunna lösa sina jaktliga behov med hjälp av en AR-15 istället för att tvingas köpa två andra halvautomatiska vapen för att täcka de olika behoven.

Har ingen eller vill inte ha någon AR-15, har ju en hel paljett av olika vapentyper inklusive halvautomatiska som jag behövt bygga upp över åren, till alldeles för höga kostnader.
De måste användas av principiella skäl, för kan ju inte låta en AR-15 o en AR-10 ersätta dem alla.

Då skulle man ju bli en sån där Jimmie Åke-Rambo’son o hamna på dålig kant med samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Jag är inte 100 på att det där med rättigheterna men det finns många som producerar AR15. Både delar och hela vapen. Det finns till och med en bransch som producerar hjälpmedel för att tillverka dem illegalt. Kolla exempelvis Ghost Gunner. En fräs specialgjord för att fräsa olika delar till AR15.

Men vad skulle det vara för motiv? Att de som gör fina jaktvapen inte vill ha konkurrens från billiga massproducerade vapen som kan byggas om efter smak? Långsökt faktiskt. Jag tror att slottsherrn som idkar sin traditionella Hubertusjakt på ägorna och håller storståtlig jaktmiddag efteråt är en annan kundgrupp än vapenkåte Kenta.

Tror inte jag behöver skriva dig på näsan vem som köper vilket vapen.
Tänkte fritt o frågade dig.
Men jag tror du ska vara försiktig med att sätta epitet på vem som jagar med vilket slags vapen, för det är klart att Grefven inte jagar med en AR på sitt gods, där duger väl knappast en custom Blaser för det tiofaldiga priset.

’Vapentokiga Kenta’ struntar ändå i lagar o regler, han har redan en k-pist medan hans kompiz Aziz redan har en Glock 19 innanför byxlinningen.

Fast då är det väl ändå olagliga vapen som ägs av icke laglydiga personer, som inte alls ska användas som diskussionsunderlag, inte ens hypotetiseras tillsammans med de laglydiga människorna som använder lagliga vapen?
Senast redigerad av -Andreas- 2025-02-20 kl. 22:07.
Citera
2025-02-20, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Då kommer nästa RA eller TZ eller TF ta ett annat vapen bara. Om du på allvar vill förhindra sånt, så är det mentalsjukhus du vill återinföra. Inte tramsa med utseende på vapen.

Det är självklart alltid den som håller i vapnet som ansvarar. Dock är t ex AR-15 precis som GW säger smidigare än andra gevär. Kan också ta magasin, precis som min gamla AK-5:a, som har 30 kulor i sig. Hela den grejen tycker jag som sagt känns onödig.

Två grejer:

1. GeneralRuskendrul har du gjort lumpen, och så som vad? Har du själv licens?

2. Låt oss enas om att vi är oeniga.

Edit: vem är TF?

Och ja: jag är för en reform av psyklagen som ändrades på 90-talet. Många som mår dåligt som borde omhändertas. TZ hade då k knappast snappats upp av nåt sånt.
Senast redigerad av StockholmHolmes 2025-02-20 kl. 22:06.
Citera
2025-02-20, 22:05
Medlem
Citat:

Nu gäller detta bara AR-10 men argumentationen mot AR-15 spiller även över på den modellen.

För 15-20 år sedan så jagades inte vildsvin på samma vis som nu. Har en halvautomat (ej AR-10 men samma kaliber) med mörkersikte. Även utrustad med rödpunktssikte och vapenlampa utifall oturen är framme och det blir extremt ont om tid för att få stopp på rusande vildsvin.

Moderna vapen har fästen på kolv så att alla tillbehör sitter som berget och med bästa placering. Alla reglage (t.ex. säkring) är utformade så att de är enkla att hantera när det är kolsvart.
Citera
2025-02-20, 22:11
Medlem
Citat:
Nu gäller detta bara AR-10 men argumentationen mot AR-15 spiller även över på den modellen.

För 15-20 år sedan så jagades inte vildsvin på samma vis som nu. Har en halvautomat (ej AR-10 men samma kaliber) med mörkersikte. Även utrustad med rödpunktssikte och vapenlampa utifall oturen är framme och det blir extremt ont om tid för att få stopp på rusande vildsvin.

Moderna vapen har fästen på kolv så att alla tillbehör sitter som berget och med bästa placering. Alla reglage (t.ex. säkring) är utformade så att de är enkla att hantera när det är kolsvart.

Jag förstår, tack för en utförlig förklaring, förstår mycket mer av hur man i vardagen kan ha nytta av ett sånt vapen. Tack! Försökte få in alla liknande vapen när jag skrev ”militäriska”.

Vad tycker du själv skulle kunna vara en lösning/väg framåt då? Behålla såna vapen och ha fler kontroller/krav eller liknande?
Citera
2025-02-20, 22:13
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:

Tror att du ödslar tid över att logiskt o förnuftigt förklara hur saker o ting fungerar, iaf om mottagaren är helt styrd av känslor o sedan använder sina tyckanden som en slags sköld mot din logik.
Men men, vi får se om +50 år gammal man kan agera sin ståtliga ålder, mirakel händer.
Citera
2025-02-20, 22:26
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Vad tycker du själv skulle kunna vara en lösning/väg framåt då? Behålla såna vapen och ha fler kontroller/krav eller liknande?
Många tror att en ny politiskt oberoende sk Viltvårdsmyndighet skulle kunna sköta vapenärenden bättre än vad polisen gör, det kan göra gott med nytt blod i ådror som inte har gamla o inte sällan felaktiga metoder i bagaget.
Finns att googla, ’Viltvårdsmyndighet’.

En sådan, Naturvårdsverket, att Försvarets materielverk får yppa sig vad gäller även denna vapenmodell, med flera andra, skulle kunna vara en bra start till att börja med för att få svar på huruvida en AR objektivt sett är ett tjänligt jaktvapen.

Enstaka dårar, eller en vart trettionde år typ, hur tänker du att samhället skulle kunna göra för att upptäcka en sådan terrorist innan det sker dåd?

Hur skulle du kunna känna dig tryggare med att en halv miljon svenskar som äger vapen lagligt, sköter detta lika bra som de alltid gjort, med undantag för Örebro/RA utan att det blir rena rama lekstugan i media med känslosamma o röstberättigade människor?
Senast redigerad av -Andreas- 2025-02-20 kl. 22:36.
Citera
2025-02-20, 22:28
Medlem
Citat:
Jag förstår, tack för en utförlig förklaring, förstår mycket mer av hur man i vardagen kan ha nytta av ett sånt vapen. Tack! Försökte få in alla liknande vapen när jag skrev ”militäriska”.

Vi har en extrem brist på skjutbanor för sportskytte. Bättre att få licens på den typen av vapen via föreningsintyg (social kontroll) men där finns ett annat stort hinder. Vi har en märklig uppdelning på licens för sportskytte och jakt. Du får inte använda sportskyttevapen till jakt även om de uppfyller krav och du har tagit jägarexamen.

Därför vill många sportskyttar ha vapen på jaktlicens hellre än sportskytte. En ipsc-skytt får köpa två halvautomater istället för en med de gamla reglerna. En unik uppdelning som inte finns i andra länder.

Jag vet många hemvärnsmän som skaffat AR-15. De vill helt enkelt bli duktigare. Det finns lagstöd för att ge dem licens utan att gå via jakt men polisen har vägrat skriva ut sådana licenser. Där kan vi tala om individer som kontrollerats minst lika mycket som sportskyttar.

Ser ingen enkel lösning men en bra start vore att återetablera skjutbanor på bred front. Villkora användningen med någon form sv engagemang i totalförsvaret (undantaget ungdomar).
Citera
2025-02-20, 22:45
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:

Citat:
Vi har en extrem brist på skjutbanor för sportskytte. Bättre att få licens på den typen av vapen via föreningsintyg (social kontroll) men där finns ett annat stort hinder. Vi har en märklig uppdelning på licens för sportskytte och jakt. Du får inte använda sportskyttevapen till jakt även om de uppfyller krav och du har tagit jägarexamen.

Därför vill många sportskyttar ha vapen på jaktlicens hellre än sportskytte. En ipsc-skytt får köpa två halvautomater istället för en med de gamla reglerna. En unik uppdelning som inte finns i andra länder.

Jag vet många hemvärnsmän som skaffat AR-15. De vill helt enkelt bli duktigare. Det finns lagstöd för att ge dem licens utan att gå via jakt men polisen har vägrat skriva ut sådana licenser. Där kan vi tala om individer som kontrollerats minst lika mycket som sportskyttar.

Ser ingen enkel lösning men en bra start vore att återetablera skjutbanor på bred front. Villkora användningen med någon form sv engagemang i totalförsvaret (undantaget ungdomar).
Som både jägare OCH sportskytt ser jag direkt problemet med det du kallar ’social kontroll’.

Finns skyttesportsledare i våra klubbar som, tyvärr, inte alltid drar jämnt med varenda medlem o då riskerar den medlemmen att nekas intyg för eget sportskyttevapen om det finns personliga problem sinsemellan.

Det är som sagt inte lättare heller att jägare, kan, ses som ’allmogen slusk’ av sportskyttar eller att det finns dåliga tankar vice versa från jägarnas håll.
Annars håller jag med dig om mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in