2025-02-20, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Två frågor till de som kan saker om vapenlicens, och sen alla AR-15-vurmare:

1. Är det någon särskild prövning/krav, eller ytterligare steg i tillståndsprocessen, för att få licens för halvautomatiska vapen?

Nej, det är samma som för vapen med "vanlig" mekanism (cylinderrepeter) eller enkelskott. Jägarexamen plus grundprov kula för AR-15.

Citat:
2. Vi klarade väl oss rätt bra i Sverige under alla år som AR-15 och liknande 'militärinspirerade'* skjutvapen inte var tillåtna och man bara fick ägna andra slags halvautomatiska pistoler och gevär? Varför är det så viktigt att få äga en AR-15?

Det har rätt lite med jakten i sig att göra utan handlar mer om att de är väldigt roliga att skjuta med, plus att de är effektiva för att försvara hus och hem (kan man fantisera om).
Citera
2025-02-20, 14:13
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PigChampion
Teaser
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...a-vapnet-ar-15

Citat:
– Det är avsett för ett militärt sammanhang eller motsvarande, som om du vill döda största möjliga antal personer på en begränsad yta, säger Leif GW Persson.

Armalite/AR-15 är från början en civil konstruktion från 1960 talet, som gav de amerikanska skyttarna o jägarna ett modernt vapen med samma goda precision på längre avstånd som tex gamla mauser gevär, fast med chans till snabbare uppföljningsskott

AR-15 har alltså inget militärt ursprung, varför Leffe redan avslöjats som en lögnhals mycket tidigt i ’intervjun’ med statsmedia.

Citat:
Kritiken mot de halvautomatiska vapnen, i synnerhet AR-15, bygger enligt Leif GW på att de kan avfyra skott varje gång man trycker av. AR-15 är också betydligt kortare och därmed lättare att bära med sig än andra jaktvapen.
Avfyra flera självomladdande skott går att göra med alla halvautomatiska modeller o fabrikat, det är liksom hela vitsen, att hinna skjuta extra skott utan att repetera dem manuellt med ena armen o således kunna fokusera fullt på viltet.

Precis som bilar med automatväxellåda ger föraren mer tid till att fokusera på sin omgivning o trafiken.
Att vapnet är en smula kortare än gamla gevärskonstruktioner från 1890 någonting samt väger mindre, det är bara positiva tillgångar för den laglydiga jägaren under en lång dag med jakt.

Citat:
– Det gör att den är lättare att använda i det kriminella sammanhanget, säger Leif GW Persson.
Fast nu har ingen AR-15 någonsin använts av kriminella i Sverige.. kriminella föredrar enligt statistik enhandsvapen såsom halvautomatiska pistoler, kulsprutepistoler eller helautomatiska maskingevär, i Sverige med omnejd/EU.

De amerikanska kriminella använder sig också hellre av pistoler än gevär, pga ’stor eldkraft’ i fickformat.

Summa summarum;
Leffe snackar skit. Och han är medveten om det.
Citera
2025-02-20, 14:23
Medlem
Tack för svar!
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Nej, det är samma som för vapen med "vanlig" mekanism (cylinderrepeter) eller enkelskott. Jägarexamen plus grundprov kula för AR-15.

Skulle kanske vara vettigt att ha någonting ytterligare krav/tester/kontroller och fler periodiska uppföljningar för licens på just halvautomatiska vapen.

Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Det har rätt lite med jakten i sig att göra utan handlar mer om att de är väldigt roliga att skjuta med, plus att de är effektiva för att försvara hus och hem (kan man fantisera om).

Jag förstår och det är vad jag misstänkt hela tiden. Därför jag också aldrig tyckt att de ska tillåtas.
Citera
2025-02-20, 15:27
Bannlyst
Citat:
Jag förstår och det är vad jag misstänkt hela tiden. Därför jag också aldrig tyckt att de ska tillåtas.

Så det är fel att tycka att skytte är roligt och det är fel att hederliga människor kan försvara sig...
Citera
2025-02-20, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Så det är fel att tycka att skytte är roligt och det är fel att hederliga människor kan försvara sig...

Det va din tolkning men inte det jag menar.

Att skytte är kul tycker jag också. Man kan ju skjuta med massa vapen som inte är AR-15 och liknande "militäriska". Syftet med att äga skjutvapen i ett civiliserat samhälle tycker jag inte ska vara för att kunna försvara sig - i USA kan man "försvara" sig till tänderna och det är inte ett samhälle att sträva efter. Jag kan förstå känslan av att Sverige kan upplevas blivit osäkrare pga gängmord och sprängningar men lösningen på det är inte att fler ska kunna äga AR-15.

Och som jag skrivit i andra inlägg om sånt här: jag har skjutit mycket med AK-5:an under lumpen och det var superkul. Har också släktingar som är jägare, och skötsamma, som jag fått skjuta med sedan jag var ett litet barn så har inga problem med att vettigt folk ska kunna äga skjutvapen i syfte att kunna vara med i skytteklubbar och jaga ute i skogarna.
Citera
2025-02-20, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
AR står för Armalite, och inte Assault rifle eller något sådant som vissa tror. Armalite är ett varumärke precis som Volvo och Karlssons klister.

Ja, ungefär som SCHUKO eller USB. En viss konstruktion som många använder. Jag har någonstans i bakhuvudet att alla rättigheter löpt ut så den som så önskar kan göra kopior.

Sen kan i stort sett allting bytas så det ena vapnet är något helt annat än det andra. Pipa, stock och framstock, sikten osv.
Citera
2025-02-20, 17:36
Medlem
Kanske kan någon vapenkunnig svara på en undring jag har efter att ha sett programmet.
Med AR15 så pangade skytten på så snabbt det gick att trycka av (tror jag) - man fick nästan känsla av ett automatvapen
Med BAR så verkade han vänta en stund mellan varje skott (och bara två skott)

Men.... hade inte BAR kunnat skjuta lika snabbt som AR15 om skytten bara hade pangat på så fort det gick?

Jag trooooor att det är så, och då var reportaget missvisande - man ville undvika att visa att BAR är lika? snabbskjutande och bara framhålla hur lik AR är ett militärt vapen som pumpar ut mängder med skott på kort tid
Citera
2025-02-20, 17:37
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Ja, ungefär som SCHUKO eller USB. En viss konstruktion som många använder. Jag har någonstans i bakhuvudet att alla rättigheter löpt ut så den som så önskar kan göra kopior.

Sen kan i stort sett allting bytas så det ena vapnet är något helt annat än det andra. Pipa, stock och framstock, sikten osv.
Ok intressant att läsa.
Skulle man kunna ana, ur ett marknadsekonomiskt perspektiv, att sådana anpassningsbara AR-15 grundbottnar är en nagel i ögat på de sedan länge etablerade vapentillverkarna som tex SAKO, Benelli, Tikka, Beretta, Browning, Mauser, Blaser o FN?

Kan det även finnas ekonomiska motiv till att förbjuda AR-15 modeller/plattformar i Sverige o kanske hela Europa, utöver de motiv som grundats på okontrollerade o obefogade rädslor?
Citera
2025-02-20, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Med finkalibrig ammunition menas < 20 mm. Grovkalibrig är >60 mm.

Du får inte jaktlicens på 12,7x99 i Sverige, än mindre mellan eller grovkalibriga vapen.

-

GW:s inslag var för övrigt skit. Även jag som är av motsatt åsikt vad gäller frågan tycker att 'förbudssidan' borde företrädas av någon mer lämplig person.

20 och 60 mm ammunition!!!! Inga dåliga bössor det😂🤣 Det är ju granatkastare för fan. Var söker man licens för kulvapen större änn 60 mm. Söte jesus.
Citera
2025-02-20, 17:46
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olleibyn
Kanske kan någon vapenkunnig svara på en undring jag har efter att ha sett programmet.
Med AR15 så pangade skytten på så snabbt det gick att trycka av (tror jag) - man fick nästan känsla av ett automatvapen
Med BAR så verkade han vänta en stund mellan varje skott (och bara två skott)

Men.... hade inte BAR kunnat skjuta lika snabbt som AR15 om skytten bara hade pangat på så fort det gick?

Jag trooooor att det är så, och då var reportaget missvisande - man ville undvika att visa att BAR är lika? snabbskjutande och bara framhålla hur lik AR är ett militärt vapen som pumpar ut mängder med skott på kort tid
Han hade kunnat spruta iväg kulorna lika fort ur Browningen som han gjorde med den AR-15 han gjorde så med… självfallet för att ge tittarna en falsk uppfattning om att de två är helt väsensskilda skapelser.
Citera
2025-02-20, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Med finkalibrig ammunition menas < 20 mm. Grovkalibrig är >60 mm.

Du får inte jaktlicens på 12,7x99 i Sverige, än mindre mellan eller grovkalibriga vapen.

-

GW:s inslag var för övrigt skit. Även jag som är av motsatt åsikt vad gäller frågan tycker att 'förbudssidan' borde företrädas av någon mer lämplig person.
Finkalibrig ammunition då vi snackar jakt är verklgen inte 20 millmeter. Du verkar ha noll koll?
Berätta annars gärna om vilket jaktgevär man kan köpa med den kalibern.
Du får dessutom gärna visa på en AR med en pipa som fixar en kula på +60 mm
Citera
2025-02-20, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Han hade kunnat spruta iväg kulorna lika fort ur Browningen som han gjorde med den AR-15 han gjorde så med… självfallet för att ge tittarna en falsk uppfattning om att de två är helt väsensskilda skapelser.

Helt rätt. Handlar bara om hur fort du kan trycka och hur stort mag man har. Snedvinklad provskutning. Lätt att fixa 30 skotts mag till Browningen också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in