2007-11-27, 21:16
Medlem
jumpcuts avatar
Jag tror att det är lite naivt att tro att Ericsson skulle gå i graven bara för att "alla redan har mobil". Vad är det som hindrar dem att gå samma väg som Nokia och satsa på att ta fram minidatorer av typen iPhone och så vidare?

Jag säger ingenting om företagets framtid, men just det argumentet var väl lite väl trångsynt?
Citera
2007-11-27, 21:57
Medlem
offas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag tror att det är lite naivt att tro att Ericsson skulle gå i graven bara för att "alla redan har mobil". Vad är det som hindrar dem att gå samma väg som Nokia och satsa på att ta fram minidatorer av typen iPhone och så vidare?

Jag säger ingenting om företagets framtid, men just det argumentet var väl lite väl trångsynt?

Blanda inte ihop SonyEricsson och Ericsson.
Citera
2007-11-27, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abram
Ja, från 2,96 kr...dvs ca 850 %. Från dagens nivå är det omöjligt att tio dubbla, då råder en betydligt större bubbla än den under IT-hystering.

Värderingen är korrekt idag och de som gnäller kan inte fundamental analys. Det är enkelt, räkna på bolagets sista rapport, p/e och p/s tal. Finns inget bättre!

I ericssons fall får man skylla sig själv extra mycket för man valde mellan åren 02 - 04 att ta ränta på framtida vinster, s.k diskontering och facit har vi redan i handen.
Håller med dig. MrOaikis svar gällde dock ett inlägg från 2002 som förutspådde att den skulle tiodubbla sig, vilket jag menar var ungefär korrekt siat.
Citera
2007-11-27, 23:22
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offa
Blanda inte ihop SonyEricsson och Ericsson.

Oj, dumstruten på!
Citera
2007-11-27, 23:33
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bt23
Håller med dig. MrOaikis svar gällde dock ett inlägg från 2002 som förutspådde att den skulle tiodubbla sig, vilket jag menar var ungefär korrekt siat.

Haha, sorry. Jag tog förgivet att det inte var en 5 år gammal tråd. :-) Kollade aldrig datumet.
Citera
2007-11-27, 23:43
Medlem
Citat:
Värderingen är korrekt idag och de som gnäller kan inte fundamental analys. Det är enkelt, räkna på bolagets sista rapport, p/e och p/s tal. Finns inget bättre!

Jag brukar titta på flera årsrapporter... men jag kan ingenting om fundamental analys, tack för att du lär mig.

Vidare så är jag så dålig på fundamental analys så att jag hävdar att du kan nå väldigt olika resultat genom att bara ha lite olika åsikter om vad som bör anses som en riskfri ränta, premier och sen alla andra faktorer som måste räknas in vid din analys. Tur att vi har en expert här som vet de specifika variablerna som ger ett exakt värde på Ericsson B till 14,90kr. Det är ju fantastiskt...
Citera
2007-11-28, 08:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bacon
Jag brukar titta på flera årsrapporter... men jag kan ingenting om fundamental analys, tack för att du lär mig.

Vidare så är jag så dålig på fundamental analys så att jag hävdar att du kan nå väldigt olika resultat genom att bara ha lite olika åsikter om vad som bör anses som en riskfri ränta, premier och sen alla andra faktorer som måste räknas in vid din analys. Tur att vi har en expert här som vet de specifika variablerna som ger ett exakt värde på Ericsson B till 14,90kr. Det är ju fantastiskt...

Det finns bara ett sätt att räkna.
Citera
2007-11-28, 08:48
Medlem
sånt här är knepigt. räknat på pe-tal är inte ericsson dyr alls. ligger och hoovrar runt tio vilket är ganska standard för ett industriföretag. problemet är vinstutvecklingen i framtiden. här var jag mer optimistisk förut än vad jag är idag.

personligen köpte jag ericsson när den stod i 23 kr så jag sitter med svarte petter.
Citera
2007-11-28, 09:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karl Fredrik
sånt här är knepigt. räknat på pe-tal är inte ericsson dyr alls. ligger och hoovrar runt tio vilket är ganska standard för ett industriföretag. problemet är vinstutvecklingen i framtiden. här var jag mer optimistisk förut än vad jag är idag.

personligen köpte jag ericsson när den stod i 23 kr så jag sitter med svarte petter.

Inte idag, men den var det vid 20 kr. Utsikterna är inte positiva därför tror jag på ännu lägre kurser, ca 12 kr.
Citera
2007-11-28, 13:17
Medlem
Vilket är det enda sättet du använder för att beräkna värdet?
Citera
2007-11-28, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bacon
Vilket är det enda sättet du använder för att beräkna värdet?

Kollar hur mycket som är vinst av omsättningen, räknar bort engångseffekter, p/e tal räknas efter schablonskatt likaså p/s tal. Kollar deras marginaler och om de har konkurrenter ser över och jämför, sedan tittar jag på utsikterna och makro.

P/e och p/s tal är det överlägset bästa verktyget när det gäller analysering av företagset värdering.
Citera
2007-11-28, 14:21
Moderator
ksvs avatar
Vad jag tror många inte har klart för sig, är att p/e-talet kan beräknas på olika prognoser eller historiska resultat.
Allt ifrån senaste årsrapportens resultat, accumulerade senaste fyra kvartalsrapporternas resultat, uppskattat resultat för innevarande år, nästa år eller som Börsveckan; resultatet om tre år.

Ofta anger inte tidningar vad det är för p/e-tal de använder och folk i allmänhet verkar bara förutsätta att ett p/e-tal man läser i en tidning är en absolut sanning.

De flesta p/e-tal man kan läsa i tidningar bygger på innevarande eller nästa års resultat och ofta kommer prognosen från SME direkt.

Det är också här i problemet ligger. Är prognosen felaktig eller inte uppdaterad är alltså p/e-talet värdelöst.
Kan man däremot göra en vettig uppskattning om kommande årets vinst, är det både ett utmärkt och nödvändigt verktyg.

Citat:
P/e och p/s tal är det överlägset bästa verktyget när det gäller analysering av företagset värdering.
Själv föredrar jag EV/EBIT och EV/Sales istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in