2007-11-28, 14:55
Medlem
men hur långt ner tror ni ericsson går
Citera
2007-11-28, 22:42
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
3G kommer aldrig o slå igenom, förutom datatrafiken.
Trams. Givetvis kommer hur mycket som helst hända inom trådlösa kommunikationssystem och underhållningen av dessa i framtiden.

Mer korrekt är att fråga sig om Ericsson är det företag som kommer att leverera framtidens lösningar. Konkurrensen från t ex Kina, genom Huawei, har börjat göra sig hörd. Dessutom, sker inte en konsolidering i branschen? (Hittills inte speciellt lyckosam, men iaf.) Kan Ericsson vara föremål för att förvärvas?

Om så är fallet kan det vara en "hedge"; utifall vinsterna fortsätter att vara dåliga så kan man i alla fall hoppas på ett bud.
Citera
2007-11-28, 22:45
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EssAyy
men hur långt ner tror ni ericsson går

Tror den kan falla "mycket". Ingen skulle väl vara överraskad om kursen vara 10 spänn vid årsskiftet, eller?
Citera
2007-11-28, 23:34
Medlem
Ericsson är värt en 8-12 kr långsiktigt.
Hårdvaran kommer att säljas mer på rull utan några större vinster men om man gör rätt hårdvara så kan service göra så det ramlar in en del.

3g är en besvikelse.
Citera
2007-11-29, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Ericsson är värt en 8-12 kr långsiktigt.
Hårdvaran kommer att säljas mer på rull utan några större vinster men om man gör rätt hårdvara så kan service göra så det ramlar in en del.

3g är en besvikelse.

3G är bara en besvikelse för dom som överskattat hur snabbt det skulle bli stort.

Efterfrågan på 3G har inte varit så stor eftersom det har räckt med GSM. Man har inte behövt mer bandbredd hittills.

Men det kommer och det kommer att ta över. Nu när mobilerna blir mer avancerade med större skärmar och kraftigare hårdvara så kommer det så småningom skapas mer efterfråga på det, när tjänsterna finns. Sedan så kommer trådlöst bredband för bärbara datorer definitivt att bli vanligt.
Citera
2007-11-29, 01:18
Medlem
Blanka för i helvete för allt vad tygen håller!
Citera
2007-11-29, 09:37
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Vad jag tror många inte har klart för sig, är att p/e-talet kan beräknas på olika prognoser eller historiska resultat.
Allt ifrån senaste årsrapportens resultat, accumulerade senaste fyra kvartalsrapporternas resultat, uppskattat resultat för innevarande år, nästa år eller som Börsveckan; resultatet om tre år.

Ofta anger inte tidningar vad det är för p/e-tal de använder och folk i allmänhet verkar bara förutsätta att ett p/e-tal man läser i en tidning är en absolut sanning.

De flesta p/e-tal man kan läsa i tidningar bygger på innevarande eller nästa års resultat och ofta kommer prognosen från SME direkt.

Det är också här i problemet ligger. Är prognosen felaktig eller inte uppdaterad är alltså p/e-talet värdelöst.
Kan man däremot göra en vettig uppskattning om kommande årets vinst, är det både ett utmärkt och nödvändigt verktyg.

Själv föredrar jag EV/EBIT och EV/Sales istället.

P/E är väl inget annat än price/earning? Inte prognostiserade intäkter som du framställer det.
Citera
2007-11-29, 09:43
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quaere Verum
Sedan så kommer trådlöst bredband för bärbara datorer definitivt att bli vanligt.

Sanningens ord - det är här den främsta tillväxten av mobila teletekniken kommer att ligga i framtiden och här ligger Ericsson bra till.
Citera
2007-11-29, 10:01
Medlem
Stureplan1s avatar
"let the trend be your friend"

försök inte pricka in botten, köp när aktien vänt upp istället!
Citera
2007-11-29, 14:13
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
P/E är väl inget annat än price/earning? Inte prognostiserade intäkter som du framställer det.
Med earnings menar man vinsten efter skatt vid beräkning av p/e-talet och då används olika earnings, som jag listade ovan.

För att hålla oss on topic kan vi ju ta Ericsson som exempel.

Låt oss börja med att titta på Affärsvärldens hemsida. Där kan man se att Ericssons p/e-tal är 12.4 på 2007 år prognos.
Analysprogrammet Vikingen Börs har samma leverantör av analyser som AFV, men där får man även med 2008 års prognos och då får man ett p/e på 11.6.

dn.se, som också ska få sina siffror från six.se står det att p/e-talet är 9.55 men det verkar då vara beräknat på 2006 års resultat.

I tidningen Börsveckan kan man läsa att p/e-talet är 9 (vid kurs 14.87) men då är det beräknat på den uppskattade vinsten om 36 månader.

Så som du ser varierar det mellan 9 - 12.4.
Förutsättningen för att bedömma om Ericsson är billig eller inte, är alltså att du kan göra bra uppskattning om kommande vinster, men med tanke på nuvarande ledningens hantering av informationen är det lättare sagt är gjort.
Citera
2007-11-29, 22:34
Bannlyst
Nu stäms företaget i USA (stora pengar) också.
Citera
2007-11-30, 09:08
Medlem
ubersantas avatar
Och ändå så stiger aktien.

Jag köpte ett lass aktier när den var nere på 14,85 - efter tips från en som jobbar på Ericsson som jag träffade på ett företagsjippo. Efter några öl berättade han att det närmsta året ser grymt bra ut och att aktien är grovt undervärderad inom ett två årsperspektiv kan man göra sig en fin hacka om man köpte nu sa han.

Visst, jag tror att aktien kan gå ner till 10-12, men jag tror lika väl att den kan röra sig upp mot 18kr också.

I ett två årigt perspektiv tror jag på kurser närmare 24-26 när Asien börjar uppgradera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in