Citat:
Ursprungligen postat av
SmygerOmkring
Jag tolkar det inte heller som positivt att en polischef har gjort en olycksfallsanmälan till arbetsmiljöverket då personen känner sig "starkt påverkad av det inträffade då jag i situationen upplevt en kraftig stress och hanterat flertalet svårt skadade personer".
Arbetsmiljöverket sätter in ett specialteam som ska arbeta med ett 30-tal ärenden kring detta.
Ponera att det blir krig och poliser måste rycka in.
Ska de entledigas från frontlinjen för att de upplever sig stark påverkad av det inträffade?
Vilket daltande det är med dessa poliser.
Det är lite det du nämner som jag känner oro för.
Förstår att de som tur är inte är vana vid att se det de såg på skolan men samtidigt är de enda tränade vi har i såna här lägen.
Om de då inte pallar med det, vem ska då göra det kan man fundera.
Även om de kanske gjorde mera rätt än vad vi kan förstå har de säkerligen inte gjort allting rätt. Det räcker då om de själva är medvetna och jobbar på att bli bättre men att gång på gång nästan försöka tvinga en egen sanning på folk blir ju aldrig bra.
Vid PDV ska man konfrontera GM. På konferensen idag säger talaren plötsligt att det var GM som konfronterade polisen istället. Där i ligger nog delvis förklaring till varför polisen inte avlossade ett enda skott.
Gemene man har förståelse för att polisen inte kan skjuta utan att ha någon bra sikt men inte ett enda skott är lite svårare att förstå.
De flesta var inlåsta och granater ryker i några minuter. Insatsstyrkan var på plats.
Vidare säger han såhär:
"Jag kan konstatera att de första patrullerna som är på platsen har avbrutit det pågående dödliga våldet, säger Niklas Hallgren, biträdande regionpolischef, under pressträffen."
Det är väl inte polisen som har avbrutit GM på något sätt. De har ju inte ens sett honom på ca en timme då de var utanför byggnaden.
GM valde väl därmed själv att avsluta dådet och sitt eget liv och anträffades död en timme efter att han påbörjade skjutning.
Eller har jag missförstått/missat något?