2025-02-20, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
RA går ju runt med gitarr fodralet som Johnny Cash. When the man comes around. Skulle vara intressant om han hade ett Spotify-konto och vilken musik han gillade.

https://m.youtube.com/watch?v=k9IfHDi-2EA&pp=ygUZd2hlbiB0aGUgbWFuIGNvbWVzIGFyb3VuZA%3D%3 D#bottom-sheet

Johnny Cash - When the man comes around.

Har försökt hitta spotifykonton som kan kopplas till honom men är ju skitsvårt
Senast redigerad av Toad9995 2025-02-20 kl. 18:39. Anledning: Vill ta bort ett användarnamn som jag nämnde
Citera
2025-02-20, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hr4fninn
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/blocket-annonser-kopplar-rickard-andersson-till-anonymt-natliv

Är det här alla detaljer vi vet om Rickard Anderssons nätliv?
- De anonyma bildarkiven
- Blocket annons på vapenskåp
- Blocket annonser på linux mint utan hårddisk (Tyder på datorintresse + att han säkert förstört diskarna)
- Video av datorer postad på Rumble (Tyder på datorintresse/gillar ej cencurerad video tjänster)
- Outlook mailadress (använder sig av "burner" adresser?)
- Proton mailadress (tyder på kunskap om internet annonymitet)
- Krypteringsnycklar (Vad avses?)

Bra sammanställt.

Finns det ngn info än om vad han gjorde online 2019-2023?
2021 vet jag bl.a att han hade mailkontakt med Risbergska om mattetestet.
Men utöver det?
Citera
2025-02-20, 18:42
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Dessa hade han licens för:

Hagelgevär Mossberg modell 590 a1 kaliber 12. Enkelpipigt hagelgevär med pumpomladdningssystem. 8-skottsmagasin, men pluggat i Sverige för 2+1 för jaktlicens.

Kulgevär Browning halvautomat kaliber 30-06. En relativt kraftig kulkaliber där det går att avlossa skott i tät följd. Den laddas om av trycket när ett skott avlossas.

Kulgevär Ruger halvautomat kaliber 22. Halvautomatiskt kulgevär med klen kaliber.

Hagelgevär Winchester. En av världens mest kända vapentillverkare. Modellen är Winchester 1300 i kaliber 12, enligt Svenska Dagbladet.

Källa:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-anderssons-vapenlicenser-hagelgevar-och-kulgevar/

Tre av dessa användes alltså vid skjutningen och det sista beslagtogs i hans lägenhet.

Redan 2011 fick han jakt och vapen licens läser jag.

Så redan vid den tiden lär han ju inte ha börjat fantisera ihop om att göra något sådant här, utan det kommer nog till honom dom senaste åren.

Finns det information om hur jakt intresserad Rickard var, ifall han tillhörde något jaktlag eller om han var på skjutbanan och höll bössorna varma eller om han ofta var ute på egen hand och jagade?

För att genomföra den skjutning han gjorde på skolan så krävs det väl endel vana och erfarenhet både av vapen och hur dom beter sig när han skjuter.
Citera
2025-02-20, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Detta håller jag med om, jag har en syster med Schizoaffektivt syndrom så jag drar mina slutsatser utifrån det och mina personliga erfarenheter

Exakt. Det är sjukdomar som är väldigt missförstådda. Så därför kan jag bli rätt frustrerad när jag ser personer som bara häver ur sig att GM led av schizofreni. Det är fruktansvärda sjukdomar med väldigt hög sjukdomsbörda och en stor stigmatisering och den typen av kommentar leder bara till ökad stigmatisering. Och det är faktiskt så att personer som lider av denna typ av sjukdom utsätts för mer brott och våld än vad de utsätter sina medmänniskor för. Likställ aldrig psykisk sjukdom med våld.
Citera
2025-02-20, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Är detta en förväntad väg att ta sig till skolan? Någon som känner igen byggnaden bakom?

Bilden är tagen vid hissarna bakom järnvägsstationen. Han är på väg mot busshållplatserna som ligger längs med spåren.
Så ja, han går åt rätt håll.
Citera
2025-02-20, 18:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygerOmkring
Jag tolkar det inte heller som positivt att en polischef har gjort en olycksfallsanmälan till arbetsmiljöverket då personen känner sig "starkt påverkad av det inträffade då jag i situationen upplevt en kraftig stress och hanterat flertalet svårt skadade personer".
Arbetsmiljöverket sätter in ett specialteam som ska arbeta med ett 30-tal ärenden kring detta.

Ponera att det blir krig och poliser måste rycka in.
Ska de entledigas från frontlinjen för att de upplever sig stark påverkad av det inträffade?
Vilket daltande det är med dessa poliser.

Ja fast här har det väl ändå kan vara rimligt att efterhand bearbeta det via företagshälsovård om det behövs. Sådant här kan väl ge ptsd i framtiden. Sekretess ger ju också att man kanske inte kan dryfta det med nära och kära om vad jobbigt som hänt på jobbet.

En anmälan är väl inte nödvändigt att han har en "skada" idag.

Har du länk till det där med Arbetsmiljöverket, är de 30 ärenden som refereras till denna händelse?

AMV brukar ju utreda själva olyckorna men också för att förbättra rutiner för att förebygga skador. Kanske svårt att förutse vad man får se en dag för patrullerande poliser?

Lärare, och måhända elever var kanske också omfattade av de försäkringarna om de går där genom något program via AF?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2025-02-20 kl. 18:47.
Citera
2025-02-20, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmygerOmkring
Jag tolkar det inte heller som positivt att en polischef har gjort en olycksfallsanmälan till arbetsmiljöverket då personen känner sig "starkt påverkad av det inträffade då jag i situationen upplevt en kraftig stress och hanterat flertalet svårt skadade personer".
Arbetsmiljöverket sätter in ett specialteam som ska arbeta med ett 30-tal ärenden kring detta.

Ponera att det blir krig och poliser måste rycka in.
Ska de entledigas från frontlinjen för att de upplever sig stark påverkad av det inträffade?
Vilket daltande det är med dessa poliser.

Det är lite det du nämner som jag känner oro för.
Förstår att de som tur är inte är vana vid att se det de såg på skolan men samtidigt är de enda tränade vi har i såna här lägen.
Om de då inte pallar med det, vem ska då göra det kan man fundera.

Även om de kanske gjorde mera rätt än vad vi kan förstå har de säkerligen inte gjort allting rätt. Det räcker då om de själva är medvetna och jobbar på att bli bättre men att gång på gång nästan försöka tvinga en egen sanning på folk blir ju aldrig bra.

Vid PDV ska man konfrontera GM. På konferensen idag säger talaren plötsligt att det var GM som konfronterade polisen istället. Där i ligger nog delvis förklaring till varför polisen inte avlossade ett enda skott.
Gemene man har förståelse för att polisen inte kan skjuta utan att ha någon bra sikt men inte ett enda skott är lite svårare att förstå.
De flesta var inlåsta och granater ryker i några minuter. Insatsstyrkan var på plats.

Vidare säger han såhär:

"Jag kan konstatera att de första patrullerna som är på platsen har avbrutit det pågående dödliga våldet, säger Niklas Hallgren, biträdande regionpolischef, under pressträffen."

Det är väl inte polisen som har avbrutit GM på något sätt. De har ju inte ens sett honom på ca en timme då de var utanför byggnaden.
GM valde väl därmed själv att avsluta dådet och sitt eget liv och anträffades död en timme efter att han påbörjade skjutning.
Eller har jag missförstått/missat något?
Senast redigerad av tepe1 2025-02-20 kl. 19:01.
Citera
2025-02-20, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Det är väldigt intressant hur många här som försöker förstå RA:s beteenden, mående och orsak till skjutningen. "Vem han var."

Jag kan inte låta bli att undra dock, hur många i detta forum som på samma sätt försöker förstå och sätta sig in i våldsdåd som begås av en person som ser ut att ha utländskt påbrå eller som invandrat till Sverige?

Extremt få, tror jag. Törs vi gissa på noll?!
Ingen märklig diskrepans i sig, tvärtom helt naturligt. En etnisk svensk som fötts och växt upp i det samhälle vi har skapat och väljer att göra det RA gjorde, blir något av ett kollektivt ansvar – det är Sverige som har fuckat upp. Det är något vi behöver gräva djupare i och förstå alla delar av för att undvika att sånt händer.

Men om en inkräktare som Rakhmat Akilov, en uzbekisk medborgare som kommer till Sverige och söker asyl men får definitivt avslag två år senare, väljer att klösa sig fast mot vår vilja ytterligare ett år för att sedan ta en lastbil och meja ner folk på Drottninggatan, så har svenskarna som kollektiv absolut noll delaktighet i att ha format honom till det han är. Vi har inte underlåtit att sätta in rätt åtgärder när han var barn och tonåring. Vi har inte haft kontroll över hans uppväxt, socioekonomiska situation eller eventuella vårdinsatser i Uzbekistan. Det finns inget att gräva i som angår oss, inget intressant att förstå.

Vi har fallerat i så måtto att det jävla aset tilläts såväl komma in som att hänga sig kvar här istället för att kastas ut direkt efter avslaget, men det är en helt annan sak och har ingenting att göra med det faktum att pissländer från resterna av Sovjetunionen producerar terrorister som Akilov eller Bostonbombarna Tsarnaev-bröderna.
Citera
2025-02-20, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Nä. Återigen är social fobi ett begrepp.
Som inte framkommit att han någonsin diagnosticerats för. Så att först sätta den diagnosen ogrundat och därefter spekulera på sin egen diagnos är straw man i sin renaste form.

Att man blir låst eller överstimulerad när det är för mycket intryck, inkluderat människor, behöver inte hänga ihop med det. Då är det situationsanpassat och inte relaterat till socialt samspel.

Många med NPF har såklart social fobi, ännu fler svårt med för mycket intryck, men det går absolut inte att generalisera och att lägga beteende X och Y på den här enskilde individen baserat på diagnosen, som ju är så populärt.

Om jag förstår dig rätt; du stör dig på att människor här inne diskuterar och ”spekulerar” gällande GM’s ev diagnoser? Du hävdar med bestämdhet att det inte finns någon fakta som styrker något.

Sätter du ett likhetstecken mellan diskussioner om hans hälsotillstånd och att människor försöker hitta ursäkter till hans handlande?

I så fall tror jag nog att du har fått det om bakfoten.
Citera
2025-02-20, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ingen märklig diskrepans i sig, tvärtom helt naturligt. En etnisk svensk som fötts och växt upp i det samhälle vi har skapat och väljer att göra det RA gjorde, blir något av ett kollektivt ansvar – det är Sverige som har fuckat upp. Det är något vi behöver gräva djupare i och förstå alla delar av för att undvika att sånt händer.

Men om en inkräktare som Rakhmat Akilov, en uzbekisk medborgare som kommer till Sverige och söker asyl men får definitivt avslag två år senare, väljer att klösa sig fast mot vår vilja ytterligare ett år för att sedan ta en lastbil och meja ner folk på Drottninggatan, så har svenskarna som kollektiv absolut noll delaktighet i att ha format honom till det han är. Vi har inte underlåtit att sätta in rätt åtgärder när han var barn och tonåring. Vi har inte haft kontroll över hans uppväxt, socioekonomiska situation eller eventuella vårdinsatser i Uzbekistan. Det finns inget att gräva i som angår oss, inget intressant att förstå.

Vi har fallerat i så måtto att det jävla aset tilläts såväl komma in som att hänga sig kvar här istället för att kastas ut direkt efter avslaget, men det är en helt annan sak och har ingenting att göra med det faktum att pissländer från resterna av Sovjetunionen producerar terrorister som Akilov eller Bostonbombarna Tsarnaev-bröderna.

Tack för att du orkade svara på denna återkommande, efterblivna spaning. Borde klistras i trådstarten.
Citera
2025-02-20, 18:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViolinaX
Bilden är tagen vid hissarna bakom järnvägsstationen. Han är på väg mot busshållplatserna som ligger längs med spåren.
Så ja, han går åt rätt håll.

Ok, tack!
Citera
2025-02-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Sedan har du ju vapen nummer kopplat till vapenregister. När du fått personnummer så kommer de långt.

Så minns jag det, att RA identifierades genom sina vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in