2025-02-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
"Vanföreställningar kan väl vara en beskrivning av "tvångstankar" som ofta hör ihop med fobier?"

Hur du än vrider och vänder på det är inte vanföreställning en beskrivning av tvångstankar.
Tvångstankar hör inte heller ihop med fobier. Tvångstankar behöver inte heller vara obefogade. Etc.

Om nu Aftonbladet tolkat det som att någon, någon gång fått för sig att att GM haft vanföreställningar är det ju inte på något som helst sätt belagt, tvärtom högst tvivelaktigt och man tittar på vad de och annan media rapporterat? De har ju rapporterat rent motstridiga uppgifter och spekulerat felaktigt och rent vilt kring saker och ting. Det är bedrövligt och många media har fått kritik för det.

Om man bygger resonemang på något extremt tvetydigt och tillsätter lite hemsnickrade, ofta felaktiga uppfattningar om än det ena, än det andra blir det sällan rätt eller påtagligt. Så 98% av inläggen blir spekulationer utan grund och de som sedan ska korrigera det och allt blir ett mischmasch av trådsanningar och felaktigheter som ingen är behjälpt av.

Du gillar fakta och exakthet, är det rätt uppfattat? Med människor uppnår man inte alltid den exakta kunskapen då vi är komplexa individer, vi är inga maskiner.

Att vi resonerar och spekulerar här inne för att försöka förstå är också en del av mänskligheten. Passar inte det kan man sitta med excelark och räkna på siffror och liknande och förhålla sig till sin fakta om man känner sig tryggare där. Tips i all välmening.
Citera
2025-02-20, 18:17
Medlem
hr4fninns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Varför anser han sig ha behov av en krypteringsnyckel? Vad gör han på nätet egentligen?

Frågan är felställd. Alla borde använda sig av krypering på nätet.

Men i hans fall så tror jag att han inte ville bli sedd. Vare sig IRL eller på nätet. Han ville inte bli upptäckt och famlade längre och längre ner i destruktivt beteende som han inte ville att någon skulle uppmärksamma.
Citera
2025-02-20, 18:18
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Ja, han är långt ifrån en grönsak som vissa tror.
Antagligen har han hållt på med massa skit på internet el. är extremt paranoid. Troligtvis både och.

Innan dådet hade lärare sett Rickard i korridorerna på skolan & låtsades prata i mobilen så han hade den med sig.
Den fann de senare på toaletten där han bytt om efteråt
Citera
2025-02-20, 18:20
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är ju bra att polisen vänder på alla stenar, men man kanske inte ska tro alltför hårt på den möjliga twisten att världens ensammaste man plötsligt hade hittat en kompis. Konstigt sätt att fira det i så fall.
Det är ju dock inte alls konstigt att tro han skulle ha diskuterat i gömda forum för han verkar ju kunna sin sak om hur man är anonym på internet så han kan mycket möjligt hittat ut på "deep web".
Citera
2025-02-20, 18:21
Medlem
Varför så många email adresser? Varför är det borttaget?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...anonymt-natliv
Citera
2025-02-20, 18:23
Medlem
Kryptonitonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Nej, du verkar inte förstå ett dugg utan kör bara på ett enkelriktat spår.

Även om det i utredningen skulle visa sig att RA hade för avsikt att träffa alla med utlandsliknande utseende så är det ff inte invandrare i första hand som han vände sin ilska emot utan förmodligen det systemet som gör att invandrare oftast´får det han själv som svensk i sitt eget land och trots alla svårigheter inte fick.
Jag kommer förhoppningsvis aldrig att kunna förstå hans gärning men jag kan förstå hans besvikelse, ilska, vrede.

På samma sätt som många av oss i tråden tycker att han borde fått mer hjälp än han fick kan vi också tycka att en våldsam invandrare bör få hjälp för att må bättre och för att inte skada andra.

Just i den här tråden diskuterar vi RA vilket kan vara anledningen till att invandrande mördare inte nämns så mycket?

Du vill återupprepande gånger skapa något som det finns ytterst lite av i den här tråden, en känsla av att svenskar är rasister överlag vilket är rasistiskt i sig, men jag vill uppmana dig till att ta en stund och fundera på hur en miljon svenskar hade mottagits i ditt hemland.

Du hade förmodligen inte gillat att bli ickearbetsför och utan bidrag, mat eller hem. Samtidigt som många svenskar fick det bara för att de kom från Sverige.
Du hade nog inte heller gillat att det är en svensk man eller kvinna som du hos myndigheter ber om förståelse för din situation men att hen trots att du har alla intyg som behövs avslår din ansökan för hen har makten och kan göra det.

När du förhoppningsvis antar min utmaning och funderar en stund kan du också tänka på att många av oss invandrare sitter idag på positioner som ger oss mandat att fatta olika beslut om många svenskars framtid, som skriver utlåtanden som påverkar, kanske hela deras liv, som behandlar eller inte behandlar många svenskars sjukdomar genom att jobba som läkare, lärare, rektorer, enhetschefer, handläggare etc.

De svenskar som du verkar hata är just de som har tillåtit oss att inta de positionerna. De har nog också betalt för våra utbildningar medans de själva återbetalar sina CSN-lån tills de är 50 år gamla.

Jag är första generations invandrare som kom till Sverige som vuxen och känner nästan en skyldighet att skriva det här tydliga svaret till dig för alla vänliga människors skull i det här landet, speciellt som en invandrare till en annan, vilket jag antar att du är utifrån vad du skriver. Rätta mig gärna om detta är fel.

När du har funderat klart och backat ett steg från din ditt rasistiska och fientliga sätt att se på saker och ting kan du antingen acceptera att saker är inte riktigt så som du ser dem eller så får du fortsätta må dåligt av något som du själv har skapat i ditt huvud.
Då hoppas jag att du kan få den hjälpen du behöver oavett vilket ursprung du har.

Och ja, jag är medveten om att en invandrare aldrig blir som en svensk men jag själv strävar inte efter det heller. Jag är stolt över min bakgrund, lever det bästa från båda kulturerna, har i flera decennier bidragit till detta land, har uppfostrat mina barn till att göra så gott de kan för att försörja sig själva.
Jag kan vara kritisk ibland när det kommer till orättvisor av en enda anledning, jag vill att det ska vara ännu bättre.
Vad mer kan man önska sig av ett från början helt främmande land. Testa att känna tacksamhet ibland för jag kan lova dig att det finns massor att vara tacksam över, speciellt om du är invandrare som jag.

Tack för ditt svar. Nej jag är inte invandrad till Sverige. Och jag anser inte på långa vägar att svenskar generellt är rasister. Det får stå för din tolkning tagen från ingenstans. Jag uttalade mig om Flashback.

Jag anser och kommer fortsätta anse att många på Flashback uttrycker sig rasistiskt och att den här förståelsen så många försöker sig på gällande RA:s handlingar, ofta saknas i relation till personer som de anser "inte vara svenskar". Det är återkommande och genomgående ett tema.

Och nej, det är inte rasism från min sida att jag belyser det. Tvärtom.
Senast redigerad av Kryptonitonia 2025-02-20 kl. 18:28.
Citera
2025-02-20, 18:24
Medlem
hr4fninns avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...anonymt-natliv

Är det här alla detaljer vi vet om Rickard Anderssons nätliv?
- De anonyma bildarkiven
- Blocket annons på vapenskåp
- Blocket annonser på linux mint utan hårddisk (Tyder på datorintresse + att han säkert förstört diskarna)
- Video av datorer postad på Rumble (Tyder på datorintresse/gillar ej cencurerad video tjänster)
- Outlook mailadress (använder sig av "burner" adresser?)
- Proton mailadress (tyder på kunskap om internet annonymitet)
- Krypteringsnycklar (Vad avses?)
Citera
2025-02-20, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
1) Nä, han är ju död numera.

2) Om han inte fixade praktiken i butiken för att "det var för mycket folk" så ligger det väl nära till hands att ställa frågan om "social fobi". Särskilt när det gäller en person som i unga år har haft ett statligt stöd som just är avsett att unga med funktionshinder ska få ekonomiskt stöd och aktivitet för att inte bli isolerade.

My 600lb life är inte exakt förnedrings tv även om tjockisar som vill normalisera sitt självförvållade handikapp kanske vill uppfatta det så och inte vill se ett självskadebeteende för vad det är.

En socionom som blir irriterad på en klient kanske inte snappar det om hen tycker att klienten ger hyfsat gott intryck på tu man hand.

Nä. Återigen är social fobi ett begrepp.
Som inte framkommit att han någonsin diagnosticerats för. Så att först sätta den diagnosen ogrundat och därefter spekulera på sin egen diagnos är straw man i sin renaste form.

Att man blir låst eller överstimulerad när det är för mycket intryck, inkluderat människor, behöver inte hänga ihop med det. Då är det situationsanpassat och inte relaterat till socialt samspel.

Många med NPF har såklart social fobi, ännu fler svårt med för mycket intryck, men det går absolut inte att generalisera och att lägga beteende X och Y på den här enskilde individen baserat på diagnosen, som ju är så populärt.
Citera
2025-02-20, 18:26
Medlem
hr4fninns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Det är ju dock inte alls konstigt att tro han skulle ha diskuterat i gömda forum för han verkar ju kunna sin sak om hur man är anonym på internet så han kan mycket möjligt hittat ut på "deep web".

I och med att han har proton mailadress och linux mint datorer så har han med all säkerhet också använda sig av Tor eller andra krypterade nät tjänster.
Citera
2025-02-20, 18:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är ju bra att polisen vänder på alla stenar, men man kanske inte ska tro alltför hårt på den möjliga twisten att världens ensammaste man plötsligt hade hittat en kompis. Konstigt sätt att fira det i så fall.

Han kanske groomats av någon online?
Citera
2025-02-20, 18:28
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Vad saknade du?

Ex vis:
Vad gjorde polisen för att avbryta PDV? Inte bara att - utan hur
Varför uteslöts rökgranaten från tidslinjen? - här har polisen sekund-nära information från kroppskameror
Varför uteslöts brandlarmet från tids linjen? - här har polisen sekund-nära information från kroppskameror
Citera
2025-02-20, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ex vis:
Vad gjorde polisen för att avbryta PDV? Inte bara att - utan hur
Varför uteslöts rökgranaten från tidslinjen? - här har polisen sekund-nära information från kroppskameror
Varför uteslöts brandlarmet från tids linjen? - här har polisen sekund-nära information från kroppskameror
På fråga ett svarar jag: De avbröt PDV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in