Citat:
Jag har länge ansett att autism inte är någon bred diagnos.
Som jag skrev så förstår jag inte hur någon med en intellektuell funktionsnedsättning kan få en diagnos som autism eftersom det borde vara omöjligt att se om en individ har autism om det finns en intellektuell funktionsnedsättning i grunden.
Min mor har en bekant vars son tydligen har "grav autism". Han kan inte klä på sig själv, han kan inte gå på toaletten själv och han kan inte räkna ut enkla saker som 1+1. Han har enligt läkare samma mentala förmåga som en 2-åring.
Hur har man då kommit fram till att han har autism? Han har ju självklart en svår intellektuell funktionsnedsättning och ingenting annat. Min poäng är att det antagligen finns otroligt många som är feldiagnostiserade som autister.
Autister tänker ju bara lite annorlunda, ofta logiskt.
De är inte efterblivna:
https://my.clevelandclinic.org/health/articles/autism
Jag tror att Rickard Andersson förmodligen blev feldiagnostiserad när han var 13-14.
Om han var schizofren, vilket det mesta tyder på nu, så är det troligt att psykologen misstog hans schizofreni med autism eftersom de sociala svårigheterna med schizofreni kan likna autism i vissa fall.
Det var många i tråden som misstänkte detta redan för två veckor sedan.
- Han förändrades plötsligt.
- Han "gick in i sig själv".
- Allmänt märkligt beteende. Plötsliga aggressioner.
- Isolerade sig.
= Schizofreni.
Han kan givetvis ha haft autism men det finns ingenting nu som tyder på att han behöver ha haft det.
Som jag skrev så förstår jag inte hur någon med en intellektuell funktionsnedsättning kan få en diagnos som autism eftersom det borde vara omöjligt att se om en individ har autism om det finns en intellektuell funktionsnedsättning i grunden.
Min mor har en bekant vars son tydligen har "grav autism". Han kan inte klä på sig själv, han kan inte gå på toaletten själv och han kan inte räkna ut enkla saker som 1+1. Han har enligt läkare samma mentala förmåga som en 2-åring.
Hur har man då kommit fram till att han har autism? Han har ju självklart en svår intellektuell funktionsnedsättning och ingenting annat. Min poäng är att det antagligen finns otroligt många som är feldiagnostiserade som autister.
Autister tänker ju bara lite annorlunda, ofta logiskt.
De är inte efterblivna:
https://my.clevelandclinic.org/health/articles/autism
Jag tror att Rickard Andersson förmodligen blev feldiagnostiserad när han var 13-14.
Om han var schizofren, vilket det mesta tyder på nu, så är det troligt att psykologen misstog hans schizofreni med autism eftersom de sociala svårigheterna med schizofreni kan likna autism i vissa fall.
Det var många i tråden som misstänkte detta redan för två veckor sedan.
- Han förändrades plötsligt.
- Han "gick in i sig själv".
- Allmänt märkligt beteende. Plötsliga aggressioner.
- Isolerade sig.
= Schizofreni.
Han kan givetvis ha haft autism men det finns ingenting nu som tyder på att han behöver ha haft det.
Jaha. Case closed.
För om du anser att allt man numer känner till kring autism är fel är det givetvis så.
Det kan du härleda till din mammas bekants son, så det ställer ju all samlad kunskap och studier på ända.
Och det ligger antagligen väldigt mycket i vad du säger eftersom du kan ställa diagnoser i efterhand baserat på utdrag av utdrag av beskrivningar av beteende som passar in på en uppsjö av diagnoser.
Jag förstår att många vill förenkla händelsen och GM in absurdum för att kunna ta in det. Men det är jävligt tröttsamt att desamma försöker övertyga omvärlden om att deras inbillade version utan stöd i något stämmer. Hela tråden är nedlusad av tangentbordspsykologer som inte ens orkar googla diagnoser de uttalar sig tvärsäkert om och hänvisningar till bekantas kusinbarn och liknande.
Man undra verkligen vilka det egentligen är som uppvisar schizofrena tecken och villfarelser?
Det GÅR inte att förutse eller efterhandskonstruera en enskild individs görande och låtande endast baserat på en diagnos av någon typ.