2025-02-20, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Jag har länge ansett att autism inte är någon bred diagnos.

Som jag skrev så förstår jag inte hur någon med en intellektuell funktionsnedsättning kan få en diagnos som autism eftersom det borde vara omöjligt att se om en individ har autism om det finns en intellektuell funktionsnedsättning i grunden.

Min mor har en bekant vars son tydligen har "grav autism". Han kan inte klä på sig själv, han kan inte gå på toaletten själv och han kan inte räkna ut enkla saker som 1+1. Han har enligt läkare samma mentala förmåga som en 2-åring.

Hur har man då kommit fram till att han har autism? Han har ju självklart en svår intellektuell funktionsnedsättning och ingenting annat. Min poäng är att det antagligen finns otroligt många som är feldiagnostiserade som autister.

Autister tänker ju bara lite annorlunda, ofta logiskt.

De är inte efterblivna:

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/autism

Jag tror att Rickard Andersson förmodligen blev feldiagnostiserad när han var 13-14.

Om han var schizofren, vilket det mesta tyder på nu, så är det troligt att psykologen misstog hans schizofreni med autism eftersom de sociala svårigheterna med schizofreni kan likna autism i vissa fall.
Det var många i tråden som misstänkte detta redan för två veckor sedan.

- Han förändrades plötsligt.
- Han "gick in i sig själv".
- Allmänt märkligt beteende. Plötsliga aggressioner.
- Isolerade sig.

= Schizofreni.

Han kan givetvis ha haft autism men det finns ingenting nu som tyder på att han behöver ha haft det.

Jaha. Case closed.
För om du anser att allt man numer känner till kring autism är fel är det givetvis så.
Det kan du härleda till din mammas bekants son, så det ställer ju all samlad kunskap och studier på ända.
Och det ligger antagligen väldigt mycket i vad du säger eftersom du kan ställa diagnoser i efterhand baserat på utdrag av utdrag av beskrivningar av beteende som passar in på en uppsjö av diagnoser.

Jag förstår att många vill förenkla händelsen och GM in absurdum för att kunna ta in det. Men det är jävligt tröttsamt att desamma försöker övertyga omvärlden om att deras inbillade version utan stöd i något stämmer. Hela tråden är nedlusad av tangentbordspsykologer som inte ens orkar googla diagnoser de uttalar sig tvärsäkert om och hänvisningar till bekantas kusinbarn och liknande.
Man undra verkligen vilka det egentligen är som uppvisar schizofrena tecken och villfarelser?

Det GÅR inte att förutse eller efterhandskonstruera en enskild individs görande och låtande endast baserat på en diagnos av någon typ.
Citera
2025-02-20, 16:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
För att besvara exemplet med din mors bekants son: en person kan ha intellektuell funktionsnedsättning (if) men ändå ha det lätt socialt, vara kontaktsökande, tycka om ögonkontakt och kroppskontakt, inte störas av sinnesintryck typ ljud, inte ha problem med att rutiner bryts etc.

Så äckel-Jonas/smuts-Rikard kan mycket väl ha haft if och autism samtidigt.
Läste att en mycket liten procent av autister kan ha autistisk psykopati. Vet ej om det stämmer.

Bra exempel, personer som enbart har intellektuell funktionsnedsättning är väl snarare ofta till och med kontaktsökande?
Citera
2025-02-20, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Jag har länge ansett att autism inte är någon bred diagnos.

Som jag skrev så förstår jag inte hur någon med en intellektuell funktionsnedsättning kan få en diagnos som autism eftersom det borde vara omöjligt att se om en individ har autism om det finns en intellektuell funktionsnedsättning i grunden.

Min mor har en bekant vars son tydligen har "grav autism". Han kan inte klä på sig själv, han kan inte gå på toaletten själv och han kan inte räkna ut enkla saker som 1+1. Han har enligt läkare samma mentala förmåga som en 2-åring.

Hur har man då kommit fram till att han har autism? Han har ju självklart en svår intellektuell funktionsnedsättning och ingenting annat. Min poäng är att det antagligen finns otroligt många som är feldiagnostiserade som autister.

Autister tänker ju bara lite annorlunda, ofta logiskt.

De är inte efterblivna:

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/autism

Jag tror att Rickard Andersson förmodligen blev feldiagnostiserad när han var 13-14.

Om han var schizofren, vilket det mesta tyder på nu, så är det troligt att psykologen misstog hans schizofreni med autism eftersom de sociala svårigheterna med schizofreni kan likna autism i vissa fall.
Det var många i tråden som misstänkte detta redan för två veckor sedan.

- Han förändrades plötsligt.
- Han "gick in i sig själv".
- Allmänt märkligt beteende. Plötsliga aggressioner.
- Isolerade sig.

= Schizofreni.

Han kan givetvis ha haft autism men det finns ingenting nu som tyder på att han behöver ha haft det.
Nej. Schizofreni stämmer inte alls in på GM.

Schizofrener har en helt annan uppenbarelse än GM hade. De planerar heller inte lika väl som GM har gjort.

Läs däremot på om schizoid personlighetsstörning och bitarna faller på plats.
Citera
2025-02-20, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misstanksam
Så han sköt sig själv med en Browning med kalibern 30-06.
Lär inte varit mycket kvar av det huvudet efter..

Uppenbarligen hade han ju något på sig som gjorde att dom kunde identifiera han ganska snabbt i och med husrannsakan samma kväll? Lämnade han medvetet telefon eller ID på sig för att dom skulle kunna identifiera han så snabbt som möjligt tro?
Sedan har du ju vapen nummer kopplat till vapenregister. När du fått personnummer så kommer de långt.
Citera
2025-02-20, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Jaha. Case closed.
För om du anser att allt man numer känner till kring autism är fel är det givetvis så.
Det kan du härleda till din mammas bekants son, så det ställer ju all samlad kunskap och studier på ända.
Och det ligger antagligen väldigt mycket i vad du säger eftersom du kan ställa diagnoser i efterhand baserat på utdrag av utdrag av beskrivningar av beteende som passar in på en uppsjö av diagnoser.

Jag förstår att många vill förenkla händelsen och GM in absurdum för att kunna ta in det. Men det är jävligt tröttsamt att desamma försöker övertyga omvärlden om att deras inbillade version utan stöd i något stämmer. Hela tråden är nedlusad av tangentbordspsykologer som inte ens orkar googla diagnoser de uttalar sig tvärsäkert om och hänvisningar till bekantas kusinbarn och liknande.
Man undra verkligen vilka det egentligen är som uppvisar schizofrena tecken och villfarelser?

Det GÅR inte att förutse eller efterhandskonstruera en enskild individs görande och låtande endast baserat på en diagnos av någon typ.

Bra skrivet! Det finns säkert en npf-diagnos eller två sen skolåldern sen har han säkert utvecklat andra mer psykiatriska tillstånd såsom extrem social fobi, vanföreställningar osv.
Citera
2025-02-20, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
De två sista kan i så fall vara salvan han sköt mot poliserna.
Expressen har en ny artikel med lite mer tidslinje-matnyttigt:

12.39 kom första polispatrullen på plats.
12.40 gick de in i lokalen.
12.43 sköt RA flera skott mot dem med Browning 30-06 (troligen de 4 sista skotten som hörs i toavideon under 9 sek mellan 8:13-8:22)
Sen drog sig RA tillbaka längre in i byggnaden.
Där avlossade han ett hagelskott som inte skadade någon (näst sista skottet)
12.45 Polisen hörde när han sköt sig.
Han hittades i en korridor intill ett klassrum, "en bit in i skolan".

Edit: Eftersom han släpade med sig hagelbössan utan att använda den trodde jag länge att den var särskilt avsedd för ändamålet att ta sig själv av daga. Att han gjorde sig besväret att byta från Browning till hagel utan att det ens fanns nån att skjuta mot, känns lite som att avsikten var att använda det mot sig själv men att det i situationen blev fel och att han använde ett av gevären som plan B.
Senast redigerad av CrispyKreem 2025-02-20 kl. 16:16.
Citera
2025-02-20, 16:09
Medlem
Citat:

Uppenbarligen hade han ju något på sig som gjorde att dom kunde identifiera han ganska snabbt i och med husrannsakan samma kväll? Lämnade han medvetet telefon eller ID på sig för att dom skulle kunna identifiera han så snabbt som möjligt tro? Eller är det pga vittnesuppgifterna?

Citat:
Ursprungligen postat av ViolinaX
Har för mig att de låg på toaletten där han hade klätt om.
Jag har för mig att identiteten hittades via hans registrerade vapen.
Citera
2025-02-20, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Expressen har en ny artikel med lite mer tidslinje-matnyttigt:

12.39 kom första polispatrullen på plats.
12.40 gick de in i lokalen.
12.43 sköt RA flera skott mot dem med Browning 30-06 (troligen de 4 sista skotten som hörs i toavideon under 9 sek mellan 8:13-8:22)
Sen drog sig RA tillbaka längre in i byggnaden.
Där avlossade han ett hagelskott som inte skadade någon (näst sista skottet)
12.45 Polisen hörde när han sköt sig.
Han hittades i en korridor intill ett klassrum, "en bit in i skolan".
OK. Tack.

Det rätar ut en del frågetecken.
Citera
2025-02-20, 16:13
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:

Uppenbarligen hade han ju något på sig som gjorde att dom kunde identifiera han ganska snabbt i och med husrannsakan samma kväll? Lämnade han medvetet telefon eller ID på sig för att dom skulle kunna identifiera han så snabbt som möjligt tro? Eller är det pga vittnesuppgifterna?

Usch, inget kvar..

Browning A-bolt 30-06
https://youtu.be/_kK_yLrCWj0?t=494
Citera
2025-02-20, 16:13
Medlem
Citat:
För att besvara exemplet med din mors bekants son: en person kan ha intellektuell funktionsnedsättning (if) men ändå ha det lätt socialt, vara kontaktsökande, tycka om ögonkontakt och kroppskontakt, inte störas av sinnesintryck typ ljud, inte ha problem med att rutiner bryts etc.

Så äckel-Jonas/smuts-Rikard kan mycket väl ha haft if och autism samtidigt.
Läste att en mycket liten procent av autister kan ha autistisk psykopati. Vet ej om det stämmer.

Det finns inget som ger stöd för någon intellektuell funktionsnedsättning, snarare har ju GM gått i en Asperger/högfungerande autism klass på gymnasiet vilket ger stöd för det motsatta.

Med det sagt finns det även personer med grav autism från tidig ålder som även har intellektuell funktionsnedsättning och andra diagnoser.
Citera
2025-02-20, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Bra skrivet! Det finns säkert en npf-diagnos eller två sen skolåldern sen har han säkert utvecklat andra mer psykiatriska tillstånd såsom extrem social fobi, vanföreställningar osv.

Vad är det som tyder på vanföreställningar? I kända fakta, alltså, inte vad oinsatta spekulerat i tråden.
Citera
2025-02-20, 16:17
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Antagligen något i den stilen ja. Brukar bli ungefär det resultatet när jägare tar sig av daga med sådana vapen.
Varför kunde aset inte nöja sig med att ta sitt eget liv eller nöja sig med att plocka sina päron.

Om jag ska ge mig till en gissning baserat på amatörmässigt guesstimate så kanske han tyckte andra elever samt lärarna i skolan var jobbiga.
Han skulle helst sluppit gå till skolan men han var tvungen att gå dit för annars har han inte tak över huvudet och mat i magen av socialtjänsten.

(Om jag fattat det rätt har han varit i projekt och praktik v via AF och där man kommit till slutsats att han inte är arbetsför, bl.a. för att han verkar ha någon fobi mot folk. Om jag har fel om detta så stämmer nog inte min teori ovan)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in