2025-02-20, 12:39
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Fast det är väl bekräftat att han bytt kläder på toaletten?
Jag tänker som du att vittnet rört till det i sina egna huvuden, men inte så kraftigt som du är inne på. Har han haft jaktkläder + en svart mössa kan jag mycket väl tänka mig att mössan blivit en rånarluva i minnet.
Ja, det är det.
Det ha varit många olika bud en sa att han skulle haft en rånarluva medan andra sett han le så det är svårt att säga
Citera
2025-02-20, 12:40
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Eller hur! Varför i hela friden har han ett paraply med sig?!
Hur gick hans tankar kring det?

Ville väl möjligen inte helt enkelt bli blöt. Det är ingen skön känsla. En dag som denna ville han nog ha perfekt tänker jag. Sen kanske han hade för vana att alltid bära med paraply vid osäkert väder.
Citera
2025-02-20, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Aha, Det hade jag inte läst. Det kan ju vara att diagnosen aspergers var fel... Det finns ju tillstånd som framstår som ganska likt. Fast det att han stördes av mycket ljud och annat på arbetsplatser och föredrog att arbeta ensam är i linje med aspergers syndrom...

Vanföreställningar kan orsakas av flera anledningar. Bland annat kan svåra depressioner ge vanföreställningar.
Citera
2025-02-20, 12:41
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
För att smälta in?

Han ser ju helt normal ut, väldigt ordentlig. Ofarlig typ som har gitarr med sig och är beredd att skydda sig, en sådan person som kollat vädret i förväg!

Han kan ha sett andra gm som förberett sig genom att klä sig och bära grejor för att se ut som vem som helst. En sådan som du snabbt glömmer.

Kanske kom det någon kraftig snöby?

https://www.vadret1.com/europe/sweden/orebro?page=past-weather#day=4&month=2

"2025 - 4 februari 1 ° / -4 ° 3,0 mm
Kraftigt snöfall
Kraftigt snöfall 3 m/s
"
Han hade väldigt mycket pick och pack, det känns som man lägger märke till det på en buss och i en skola.
Det ser ut som han är påväg till tvättstugan och gitarrlektionen samtidigt.

Han var kanske rädd att sakerna skulle bli blöta, men paraply mitt i vintern känns väldigt knepigt.
Senast redigerad av wrongdaytodie 2025-02-20 kl. 12:44.
Citera
2025-02-20, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
För att smälta in?

Han ser ju helt normal ut, väldigt ordentlig. Ofarlig typ som har gitarr med sig och är beredd att skydda sig, en sådan person som kollat vädret i förväg!

Han kan ha sett andra gm som förberett sig genom att klä sig och bära grejor för att se ut som vem som helst. En sådan som du snabbt glömmer.

Kanske kom det någon kraftig snöby?

https://www.vadret1.com/europe/sweden/orebro?page=past-weather#day=4&month=2

"2025 - 4 februari 1 ° / -4 ° 3,0 mm
Kraftigt snöfall
Kraftigt snöfall 3 m/s
"

Ja, är han autistisk och har varit mobbad så kan vi utgå ifrån att han är en mästare på att hitta sätt att inte dra till sig uppmärksamhet.

Jag hade inte kollat vädret själv, det var nån som skrev för några inlägg sedan att det inte skulle snöa och om så varit fallet hade ett paraply snarare gett motsatt effekt. Men är det som du skriver (risk för?) kraftigt snöfall så blev det genast mer begripligt.
Citera
2025-02-20, 12:45
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Men i övre Rubbergirl skrev igår att man kan ljuga om sitt hälsotillstånd på körkortstillståndet, att det skulle vara en möjlighet. Men det vet vi ingenting om.

Du har missuppfattat. Igen. Rickard har inte ”ljugit”. Isf hade inte Länsstyrelsen gjort en utredning. Men du kan välja vilken vårdkontakt du vill Länsstyrelsen ska få info från.

Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Men de sa att de INTE hittat gitarrfodralet som vittnen pratat om men att de hittat tre vapenfodral. Detta var dagarna efter dådet. Så jag påstår inte att du har fel. Jag blir bara lite konfunderad av hur virrig informationen var dagarna efteråt.

Media gick ut med att de inte hittat ngt gitarrfodral utan ist 3 vapendfodral. Några dgr senare sade polisen i P3 Krim att de hittat ett gitarrfodral.
Citera
2025-02-20, 12:48
Medlem
Majsmannen2s avatar
Undra hur lång tid han hinner skjuta innan första larmet 12:33 kommer in.

För mellan 33 och att han börjar skjuta mot polisen tar ju ungefär bara 10 minuter.

Och från 33 till att han själv tar livet av sig är det ungefär en kvart.

Han måste ju ha hunnit ha ihjäl 10 och skada 5-6 ytterligare under ett tidslinje som inträffade före första larmet kommer in tycker jag. Åtminstone majoriteten av dom som blir skjuten.

Samtidigt borde ju larm kunna komma in ganska snabbt inpå, fast det tog väl kanske ett tag innan det gick upp för många vad det faktiskt handlade om, då vittnen beskriver att det först lät som ett slagsmål eller smällar i dörrar etcetera.
Citera
2025-02-20, 12:50
Medlem
Ska man tolka ”ett hagelskott som inte träffade någon och direkt efter ett som avslutade hans liv” som att han sköt med 30-06 tills han böt till hagel, sköt ett sista och sedan sig själv? Om han skjutit fler hagelpatroner kan man väl inte veta att just det sista inte tog någon stans? Eller låg han långt ifrån offren kanske och man därför kunnat räkna ut vilka skotthål som va dom sista tro? Polisen lär ju hört två smällar iaf.. men jag fattade det som att han var försvunnen innan han sköt sig själv? Vet vi någonting om vilka vapen han använt? Och vilka han tog med? Idag va första gången jag hört om att han använt hagel också. 30-06an hör man ju hyllsan ifrån på toa filmen. Så den var ju liksom bekräftad redan
Citera
2025-02-20, 12:52
Medlem
wrongdaytodies avatar
Polisen bekräftade en hel del information och försvarade sin insats som man kan förstå men annars var det inte mycket nytt förutom bilden och att det finns ett glapp dem behöver hjälp från allmänheten att fylla i. Hoppas människor minns något och kan berätta för polisen så det blir lite mer logiskt. Jag förväntade personligen något om det om hjälp från utlandet eftersom det kom ut samtidigt i media om detta och pressträffen men vi förstår alla att det fortfarande pågår en förundersökning och det gör ju att det är mycket information som inte går att dela ut.
Citera
Medlem
rubbergirls avatar
”Chefsåklagare Per-Erik Rinsell har nu lämnat tillbaka utredningen till polis efter att ha begärt hjälp från utlandet.”

https://www.sverigesradio.se/artikel/aklagare-vill-ha-svar-om-detalj-lamnar-tillbaka-utredning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Ja, det är det.
Det ha varit många olika bud en sa att han skulle haft en rånarluva medan andra sett han le så det är svårt att säga
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Han hade väldigt mycket pick och pack, det känns som man lägger märke till det på en buss och i en skola.
Det ser ut som han är påväg till tvättstugan och gitarrlektionen samtidigt.

Han var kanske rädd att sakerna skulle bli blöta, men paraply mitt i vintern känns väldigt knepigt.

Det finns ju förvisso olika typer av rånarluvor med olika stor öppning för munnen, men jag tänker ändå att en mössa skulle passa bättre in i berättelserna där några sett ansiktet och några sett "mörkt tyg".

Jag håller med om att det sticker ut, åtminstone har ingen paraply där jag bor. Kan han ha använt det på bussen? Antingen för att spärra av platsen intill honom eller för att ingen av de andra passagerarna skulle kunna se ner i påsarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Ville väl möjligen inte helt enkelt bli blöt. Det är ingen skön känsla. En dag som denna ville han nog ha perfekt tänker jag. Sen kanske han hade för vana att alltid bära med paraply vid osäkert väder.

Inte alls omöjligt, det känns dock lite avvikande i mitt huvud.
Citera
2025-02-20, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Ska man tolka ”ett hagelskott som inte träffade någon och direkt efter ett som avslutade hans liv” som att han sköt med 30-06 tills han böt till hagel, sköt ett sista och sedan sig själv? Om han skjutit fler hagelpatroner kan man väl inte veta att just det sista inte tog någon stans? Eller låg han långt ifrån offren kanske och man därför kunnat räkna ut vilka skotthål som va dom sista tro? Polisen lär ju hört två smällar iaf.. men jag fattade det som att han var försvunnen innan han sköt sig själv? Vet vi någonting om vilka vapen han använt? Och vilka han tog med? Idag va första gången jag hört om att han använt hagel också. 30-06an hör man ju hyllsan ifrån på toa filmen. Så den var ju liksom bekräftad redan

Dessa hade han licens för:

Hagelgevär Mossberg modell 590 a1 kaliber 12. Enkelpipigt hagelgevär med pumpomladdningssystem. 8-skottsmagasin, men pluggat i Sverige för 2+1 för jaktlicens.

Kulgevär Browning halvautomat kaliber 30-06. En relativt kraftig kulkaliber där det går att avlossa skott i tät följd. Den laddas om av trycket när ett skott avlossas.

Kulgevär Ruger halvautomat kaliber 22. Halvautomatiskt kulgevär med klen kaliber.

Hagelgevär Winchester. En av världens mest kända vapentillverkare. Modellen är Winchester 1300 i kaliber 12, enligt Svenska Dagbladet.

Källa:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-anderssons-vapenlicenser-hagelgevar-och-kulgevar/

Tre av dessa användes alltså vid skjutningen och det sista beslagtogs i hans lägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in