2025-02-20, 17:16
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Det är samma idé som om man skriver 'simple as that' eller börjar en mening med 'well'. Man försöker framstå som smartare än vad man är.

Ey skulle jag inte säga. Jag svänger mig med engelska utryck ibland. Visst det kan man klaga på.
Men det är inte alls på den nivån som det jag beskriver.
Den här människan kan beskriva hur en stolpe är högre än en annan och det är så tillkrånglat att man knappt förstår vad som sagts.

Sedan brukar inte jag gå runt och säga att jag är hemskt intelligent, något den här personen gör.
Allt från den här människan är skryt.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-02-20 kl. 17:19.
Citera
2025-02-20, 17:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av snippjanne
Pratar man så är man förmodligen autistisk, sarkastisk/ironisk, från en annan tid eller någon sorts bot.

Har många kompisar som tillhör de två första kategorierna, och träffat mycket pretentiöst skitnödigt folk, men aldrig har jag hört någon prata sådär.

Var träffar du dessa människor? Min gissning är att en absolut majoritet aldrig hör någon prata på det viset, så problemet kanske ligger hos dig om du drar till dig dessa?

Nej alltså det är en människa som jag tvingas lyssna på emellanåt. Har inget val.
Nej, det är nog ganska ovanligt. Första gången jag såg det tänkte jag "wow, pretentiös idiot", men nu har man så mycket erfarenhet av det att man nästan blivit blind för det.
Det sjukaste är nog ändå inte att uttrycka sig såhär utan att det finns människor som inte genomskådar det.
Citera
2025-02-20, 17:27
Avslutad
Låter som en sån där ultranörd med extremt skört ego. De bara måste framstå som smartast i rummet annars får sig självförtroendet en törn. Självdistans och humor kommer inte på fråga, allt är blodigt allvar.

De lever med en mask livet i ut i hopp om att bli älskade och dyrkade men resultatet är att alla tar avstånd.
Citera
2025-02-20, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Alltså det är ju det jag tänker att den här människan är en dåre som vill uppfattas som smart.

Ja, det där är ju bara krystat nonsens. Jag lärde mig läsa och skriva själv när jag var tre år och jag har studerat språk och lingvistik t.o.m. D-nivån på universitetet. Jag skulle aldrig uttrycka mig så där.
Citera
2025-02-20, 17:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Ja, det där är ju bara krystat nonsens. Jag lärde mig läsa och skriva själv när jag var tre år och jag har studerat språk och lingvistik t.o.m. D-nivån på universitetet. Jag skulle aldrig uttrycka mig så där.

Exakt.
Citera
2025-02-20, 17:47
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Nej, inte så. Inte politisk korrekthet.
Jag menar folk som svänger sig med en jargong som är högtravande och komplicerad när den inte behöver det. Det handlar även om meningsbyggnad.
Exempel.

Normalt:
"Alla vet inte att banan är ett bär".

Då säger den pretentiösa idioten "Folket vetes inte sällan att bär inte delar familj med bananen".

Det är verkligen så illa.

Vet precis hur du menar, har en sån jeppe på jobbet. Tar 200 meningar och roliga historier för att säga samma sak jag kan få ut i en mening.
Citera
2025-02-20, 18:04
Medlem
AhmedtHvHs avatar
"Jag befinner mig i ett tillstånd av total okunskap och oförmåga att assimilera den semantiska essensen av den vokala eller skriftliga kommunikativa enheten som du förmedlar till mig för tillfället."
Citera
2025-02-20, 18:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vet precis hur du menar, har en sån jeppe på jobbet. Tar 200 meningar och roliga historier för att säga samma sak jag kan få ut i en mening.

Haha ja. Sedan tänk det och nästan allt som sägs är dolt skryt och självpropaganda.
Det blir ganska jobbigt att lyssna på någon som fungerar så.

Det är ju en annan sak om det faktiskt är någon som inte kan bättre, men om det är någon som högst medvetet försöker låta smart blir det rätt outhärdligt.
Citera
2025-02-20, 18:21
Medlem
Jag älskar såna typer. Man får fundera ibland på vad de faktiskt menar och det är roligt när någon vill anstänga sig med ordbajseri. Jag tror inte de är smartare men det är en bra övning i hur man kan formulera sig. Någonstans måste man få höra alla de udda orden vi har i ordboken, annars känns de lite bortkastade.
Citera
2025-02-20, 18:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AhmedtHvH
"Jag befinner mig i ett tillstånd av total okunskap och oförmåga att assimilera den semantiska essensen av den vokala eller skriftliga kommunikativa enheten som du förmedlar till mig för tillfället."

Det är värre än det där. Det är nog färre pretto-ord, men en klart mer konstlad meningsbyggnad.
Citera
2025-02-20, 18:30
Medlem
Citat:
Varför pratar en del människor så skitnödigt?
Då syftar jag inte på att man använder begrepp som svennebanan inte förstår.
Finns det bra ord skall de användas.
Jag syftar snarare på att det finns personer som pratar nästan baklänges. Vissa människor säger väldigt enkla saker på ett väldigt komplicerat sätt. Detta är ofta kombinerat med ett enormt ego, men reellt låg kunnighet.

Alltså själv tror jag ju att det handlar om att personen försöker framstå som mer intelligent än denna är.
Simple as that. Känner själv en person som gör så dagligen och jag vet de facto att den här personen är en skitsnackare av rang.

Det är medelmåttor som försöker understryka sin förmenta intelligens och bildning men har inget av betydelse att komma med.
Citera
2025-02-20, 19:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Jag älskar såna typer. Man får fundera ibland på vad de faktiskt menar och det är roligt när någon vill anstänga sig med ordbajseri. Jag tror inte de är smartare men det är en bra övning i hur man kan formulera sig. Någonstans måste man få höra alla de udda orden vi har i ordboken, annars känns de lite bortkastade.

Ja, fast det är ju om personen faktiskt utrycker sig elegant och använder rätt "svåra ord" på rätt plats osv. Här är det inte så.
Sedan kan jag tycka att ett sådant språk har sin plats. Det blir dumt när någon pratar sådär rörande extremt simpla tangegångar. Man vill liksom inte höra något som låter som att det kommer från Shakespears pantade kusin när de beskriver sin fikarast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in