Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Jag har inte sagt emot det, jag bara konstaterar att RA:s två sista skott inte kom med i den filmen. De sista skott som hörs i den är fyra stycken på samma avstånd från toaletterna, med samma vapen, inom loppet av 9 sekunder. Sen är det inga fler skott i toafilmen, bara larmtjut och tilltagande polisnärvaro.
Polisen går in vid 12:40, då beskjuts de och möts av rök. Då måste också brandlarmet startats ganska omgående.
Vi vet att de två sista skotten kom fem minuter efter detta, 12:45. Det är då RA dör.
I filmen startar brandlarmet 5:33 min in i filmen.
Under de följande fem minuterna händer föjande med 4 avbrott (vi vet inte hur långa):
Filmaren byter vid ca 5:55 in i filmen fokus, från att ha filmat mot dörren, filmar han istället sitt ansikte, kan ha varit ett avbrott som är något att räkna med som
paus.
Vid 6:20 hörs först några skrapande ljud vid/på toadörren, då strax efter det att filmaren vid 6:18 bytt fokus
(paus).
6:41 in i filmen ett skott och
6:43 ett väldigt nära toan.
6:46 ytterligare ett,
6:49,
6:51,
7:01,
7:03.
8:14 hörs ett skott, man hör typ mantelljud, måste var precis utanför dörren
8:15 ett till
8:19 ett till
8:22 ett sista skott som hörs i filmen, dvs det har bara gått ca 3 minuter från att brandlarmet startat
10:02 byter han fokus igen (liggande bild),
paus
10.22 nytt byte fokus
(paus)
10:33, alltså exakt fem minuter in i filmen efter att brandlarmet gått hörs manliga röster och filmaren ser lättad ut
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------
10:45 hörs argt skrikande manlig röst
11:03 igen
11.30 hörs röster prata
11:43 viskar filmaren in i kameran (säger han något med polis?) Då har det gått minst 6 minuter efter det att brandlarmet gått
12:22 klättrar han ner från toan
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------
Möjligt att de skott som hörs vid första vändan efter att brandlarmet gått är från RA, och kanske även den andra rundan? Man hör väl mantelljud eller?
Polisen ska ha använt distraktionsgranater som de förklarat kunnat förväxlats som att gm fortsatt att skjuta då det låter lite som skott.
Men av toafilmarens film/ljuduptagning kan jag inte höra de två sista skotten som ska vara de sista i RA liv. Han kan väl ha gått längre in i byggnaden, så att ljuden dämpades?