Flashback bygger pepparkakshus!
2025-02-20, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Vad är det som tyder på vanföreställningar? I kända fakta, alltså, inte vad oinsatta spekulerat i tråden.

Inget än så länge. Aftonbladet hade ngn källa om vanföreställningar. Det är otroligt vagt än så länge.
Citera
2025-02-20, 16:20
Medlem
Citat:
Vad är det som tyder på vanföreställningar? I kända fakta, alltså, inte vad oinsatta spekulerat i tråden.

Jag har inga kända fakta beträffande det, tänker att just vanföreställningar kan ligga nära tillhands om man isolerar sig väldigt mycket från omgivningen och utvecklar social fobi (som släkt och tidigare skolkamrater har beskrivit honom).

Misstänksamhet och vanföreställningar känns inte så långsökt utifrån det. Det kan ju också ligga när till hands att GM har snöat in på något och blivit besatt av det och utvecklat ett hat som tex mot Socialtjänsten.
Citera
2025-02-20, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misstanksam
Så han sköt sig själv med en Browning med kalibern 30-06.
Lär inte varit mycket kvar av det huvudet efter..

Uppenbarligen hade han ju något på sig som gjorde att dom kunde identifiera han ganska snabbt i och med husrannsakan samma kväll? Lämnade han medvetet telefon eller ID på sig för att dom skulle kunna identifiera han så snabbt som möjligt tro? Eller är det pga vittnesuppgifterna?
Han kan ha identifierats via vapnen, men med det sagt hade han ju inga incitament för att dölja sin identitet, och att åka lokaltrafik är ju nåt som de flesta numera hanterar via mobilen så han hade den säkert på sig av den anledningen (eller så lämnade han den på toan med gitarrfodralet och det andra).
Citera
2025-02-20, 16:21
Medlem
Man undrar ju också när någon ur GM’s familj ska ge sig till känna och berätta saker?
Citera
2025-02-20, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej. Schizofreni stämmer inte alls in på GM.

Schizofrener har en helt annan uppenbarelse än GM hade. De planerar heller inte lika väl som GM har gjort.

Läs däremot på om schizoid personlighetsstörning och bitarna faller på plats.

Jösses. Vad menar du nu skiljer i ditt tycke på "uppenbarelse"? Och vad har fått dig att tro att man inte kan planera saker som schizofren? Att hitta på egna diagnoskriterier för att sedan försöka stoppa in sin fyrkantiga kloss i den triangulära verkligheten känns inte så begåvat.
Citera
2025-02-20, 16:26
Medlem
Citat:
Det nämndes i en Aftonbladet artikel igår. Men det specificerades inget gällande vem som lämnat uppgiften, om det var en beskrivning av ett upplevt symtom eller om det var förknippat med en diagnos. Ingenting beträffande allvarlighetsgraden eller karaktären på dessa vanföreställningar framgick heller. Det framgick bara att han hade lidit av vanföreställningar under tonåren.

Personligen tycker jag att det är svårt att dra några vidlyftiga slutsatser på basis av det som framkommit. Men många vill ju gärna få det till att handla om allvarlig psykossjukdom, schizofreni och en massa annat snaskigt. Vi behöver nog invänta mer information innan det går att diskutera gärningsmannens eventuella symptombild och hur den kan ha utvecklats under barndom, tonår, tidig
vuxen ålder fram tills själva dådet.
Citera
2025-02-20, 16:26
Medlem
Citat:
Jösses. Vad menar du nu skiljer i ditt tycke på "uppenbarelse"? Och vad har fått dig att tro att man inte kan planera saker som schizofren? Att hitta på egna diagnoskriterier för att sedan försöka stoppa in sin fyrkantiga kloss i den triangulära verkligheten känns inte så begåvat.
Nej. Jag har fått mina kunskaper från dels en psykiatriker i min familj, dels från andra som arbetar med psykosvård.

GM var inte schizofren.
Citera
2025-02-20, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvitter-Splitter
Det nämndes i en Aftonbladet artikel igår. Men det specificerades inget gällande vem som lämnat uppgiften, om det var en beskrivning av ett upplevt symtom eller om det var förknippat med en diagnos. Ingenting beträffande allvarlighetsgraden eller karaktären på dessa vanföreställningar framgick heller. Det framgick bara att han hade lidit av vanföreställningar under tonåren.

Personligen tycker jag att det är svårt att dra några vidlyftiga slutsatser på basis av det som framkommit. Men många vill ju gärna få det till att handla om allvarlig psykossjukdom, schizofreni och en massa annat snaskigt. Vi behöver nog invänta mer information innan det går att diskutera gärningsmannens eventuella symptombild och hur den kan ha utvecklats under barndom, tonår, tidig
vuxen ålder fram tills själva dådet.

Tror vi helt kan släppa psykosspåret tills vi får en trovärdig källa som t.ex. utdrag från journal. Själv har jag haft episoder av derealisation. Dessa har uppkommit under stark stress och för folk utan kunskap så skulle det kunna uppfattas som vanföreställningar som är något annat.

Random källa på Google men är den gängse uppfattningen.

Citat:
Personer med schizofreni eller psykos upplever ofta hallucinationer eller vanföreställningar som är svåra att skilja från verkligheten. Individer med DR kan känna sig konstiga om sig själva eller sin omgivning, men de upplever vanligtvis inte hallucinationer eller vanföreställningar. De är också oftare medvetna om att något är "off" och kan ha lättare att beskriva sina symtom som oförenliga med verkligheten.

Det är viktigt att notera att personer med schizofreni också kan uppleva derealisering, men medvetenhet om symtom är nyckeln för att hjälpa till att skilja mellan de två tillstånden.
Citera
2025-02-20, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Jag har inga kända fakta beträffande det, tänker att just vanföreställningar kan ligga nära tillhands om man isolerar sig väldigt mycket från omgivningen och utvecklar social fobi (som släkt och tidigare skolkamrater har beskrivit honom).

Misstänksamhet och vanföreställningar känns inte så långsökt utifrån det. Det kan ju också ligga när till hands att GM har snöat in på något och blivit besatt av det och utvecklat ett hat som tex mot Socialtjänsten.

Ja, då hittar du på utifrån vad du tycker verka rimligt, eller i alla fall inte är långsökt?
Om man försöker bygga ett resonemang på felaktiga ingångsvärden blir det högst sannolikt fel.
Att man drar sig undan kan ha väldigt många orsaker. Det är inte alls likställt med social fobi. Och varken eller har någon koppling till vanföreställningar. Som det inte finns några som helst tecken eller bevis för.
Citera
2025-02-20, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Tror vi helt kan släppa psykosspåret tills vi får en trovärdig källa som t.ex. utdrag från journal. Själv har jag haft episoder av derealisation. Dessa har uppkommit under stark stress och för folk utan kunskap så skulle det kunna uppfattas som vanföreställningar som är något annat.

Random källa på Google men är den gängse uppfattningen.

Jag håller med om att det är lönlöst att diskutera när vi inte vet mer vem som gjort bedömningen, hur man gjort bedömningen o.s.v.
Citera
2025-02-20, 16:36
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting

Vanföreställningar kan väl vara en beskrivning av "tvångstankar" som ofta hör ihop med fobier?
Om han är rädd för folk, han är rädd att de ska tycka han är konstig (han vet själv att han är sjuk och det kanske syns?), att någon ska prata med honom och ställa en simpel fråga han inte kan svara på och det där "tänk om..."spelar non-stop när han måste ut bland folk till den grad att det ger fysiska stressymptom?
Citera
2025-02-20, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej. Jag har fått mina kunskaper från dels en psykiatriker i min familj, dels från andra som arbetar med psykosvård.

GM var inte schizofren.

Aha! Och de har påstått att schizofrena inte kan planera? Och du tänkte inte på alla bevis om motsatsen som finns? Och kände dig så säker på påståendet att du ville dela med dig till Flashback med facit och rätta andra?
Du får nog a) dubbelkolla och b) på ett snyggt sätt tala om för dina bekanta att det är jättedåligt om de faktiskt arbetar med något med felaktiga uppfattningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in