Citat:
Ursprungligen postat av
aumievri
Nja, är bostaden värt ett belopp så pass högt att försäljning kan ge inkomst under en längre period så kommer kravet bli att sälja och istället hyra bostad. Undantag har ju gjorts när försörjningsstödet varar under kortare period, eller när bostadens värde inte är särskilt högt. Medlemsavgiften är ju en sak, men finns lån så blir ju utgifterna plötsligt betydligt högre, vilket ekonomiskt bistånd inte ser till. Men nu var det ju en hyresrätt det var tal om så kanske kvittar...
Att äga en bil är dock väldigt individuellt och beror ofta på bilens värde men framförallt behovet av den. Kan definitivt se varför man godkänt (?) att bil var okej i detta fall om det var så att MGM inte klarade att åka kollektivt pga social fobi, men bilen verkar inte stå registrerad på honom.
Nej, jag är själv utbildad inom förvaltingsjuridik, och har en del bekanta som jobbar som biståndshandläggare som har bekräftat det här för mig, så det är inte min uppfattning. Det är alltid en individuell bedömning, givetvis, men som regel är detta sällan ett hinder numera. Så här skriver socialstyrelsen som är vägledande myndighet:
När det gäller ekonomiskt bistånd ger rättspraxis exempel på den enskildes rätt till självbestämmande såsom val av boendeform och bostadsort.