2025-02-07, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
att dom första poliserna är lite handlingsförlamade kan säkert stämma, det var ju en blandning av aspiranter och trafikpoliser och kanske några till i yttre tjänst.
men jag ställer mig tveksam till att dom skulle haft tillgång till en layout på skolan, eller nån slags strategi för hur dom skulle agera.

insatsstyrkan är ju en insatsstyrka, just av den anledningen - att dom besitter specialkompetens och dom var på plats inom 10 minuter, vilket får ses som snabbt.

Blir verkligen förvånad om inte polisen har tillgång till samtliga layouter för alla skolor i Örebro, eftersom man har tränat i flera år på att hantera PDV, nu hände det. Och det blev fullständigt fiasko. Vad har man egentligen tränat på?
Citera
2025-02-07, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Så 15 inställelsetid , 1 h i helikoptern och säg 15 min till innan de går in. På 90 min hinns det med en väldans massa skjutning inne i en skola. Så kört med andra ord för eleverna.

Du vet att det finns andra specialenheter va, inte bara NI, som kan vara på plats snabbare? Om du på fullaste allvar vill att polisen ska kunna hantera situationer som PDV ensamma så får du först och främst övertyga staten om att höja både löner och arbetsvillkor för stackarna.
Citera
2025-02-07, 00:31
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganushpapa
Så här, när första patrullen anlände så blir man bemött med skottlossning samt pyroteknik. Vad gör man då, jo man tar skydd och sedan väntar på insatsstyrkan. Vad kunde man istället gjort? Man har med största säkerhet fått en layout på hur skolan ser ut, samt alla ingångar. Polisen kunde ha stoppat det här betydligt tidigare. Men man är så handlingsförlamad samt rädd för sitt eget liv så man gör ingenting på tio minuter. Undra hur många GM hann skjuta på dessa 10 minuter. Läs gärna om hur man ska agera under PDV om du inte har gjort det.
Ja, precis.

De ska absolut inte stå och vänta på förstärkning eller bättre vapen, skyddsvästar eller skyddsmasker eller dylikt utan göra allt i sin makt och förmåga för att fånga gärningsmans fokus.

Nu vet vi ju ännu inte exakt vad som hänt, men så som det rapporterats hittills så har de som anlände först otvivelaktigt gjort fel om de bara stod och väntade.
Citera
2025-02-07, 00:32
Medlem
Clausewitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Jag har snöat in lite på det där TV4-klippet. Jag har lyssnat och lyssnat och testat olika filter i olika mjukvaror. Hör olika saker lite beroende på hur det filtrerats, men jag hör absolut inte Europa någonstans. I så fall är det möjligen med ganska grov utländsk brytning om det är någon som möjligen uttalar Europa på det viset. I mitt senaste försök hör jag "När jag försöker jobba", men kan såklart vara vad som helst, men absolut inget med Europa enligt mig.

https://streamable.com/5l9eyx
Hör samma som du! Vore intressant att se vad polisens analytiker får fram ur ljudfilen. De har nog lite vassare pryttlar än vad folk kan tanka ner från Google Play... Och säkert bättre också än vad 4ans ljudgubbar sitter o skruvar med på fyllan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niiilz
Håller med!

Han trodde säkert att han hade nåt.
Men inga andra medier följde med. Han fick sitta i SVT och bli utfrågad om saken.

Ingen annan har fortfarande följt med i hans spår.

Efter ett tag la dom ut på Facebook om varför han publicerade. även där är det svidande kritik.

Fy fan att man kan få säga vad man vill när man har den plattformen. Är det bara klick man vill år?

Jag hittade själv nu. TV4-mannen kallar klippet "verifierat" för att två "experter" som jobbar med ljud på TV4 har kommit fram till vad som sägs oberoende av varandra. Detta är helt jävla otroligt. Confirmation bias i sin sjukaste form. Man förväntar sig rasistiskt motiv, därför hör man vad man vill höra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123
Jag är inte säker på att allmänheten har all info om förloppet

Allmän info? Jag har info från människor som var på plats, som överlevde, som gömde sig på en toalett mitt i huvudkorridoren i mer än två timmar . Som även hörde mer än en GM, bland annat en kvinna. Men det kommer väl förmodligen aldrig komma ut i media så länge polisen inte får reda på identiteten.
Citera
Medlem
mosucks avatar
Citat:
att dom första poliserna är lite handlingsförlamade kan säkert stämma, det var ju en blandning av aspiranter och trafikpoliser och kanske några till i yttre tjänst.
men jag ställer mig tveksam till att dom skulle haft tillgång till en layout på skolan, eller nån slags strategi för hur dom skulle agera.

insatsstyrkan är ju en insatsstyrka, just av den anledningen - att dom besitter specialkompetens och dom var på plats inom 10 minuter, vilket får ses som snabbt.
I stort sett alla byggnader har ju brandkartan precis innanför dörren!
Citera
Medlem
Sagodjurs avatar
Vi har ju väskförbud i Sverige om man ska gå på konsert och ska du på fotboll och stå i klacken så blir dui visiterad på vägen in.

Då kan man ju tycka att åtminstone ingången till en skola ska vara låst/bemannad.

Tidigare idag kom det ju in en 25-åring med kniv på en gymnasieskola i Trollhättan...
Citera
2025-02-07, 00:33
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrashCeasar
6 tjänster, kan det stämma eller kan det innebära det att det är fler omkomna än vad som har annonserats?

Men herregud! Hur många stolpskott finns det här inne? Är ni incels hela bunten? Två dygn efter dådet tror ni att kommunen söker nya socialsekreterare?!
Citera
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aumievri
Nja, är bostaden värt ett belopp så pass högt att försäljning kan ge inkomst under en längre period så kommer kravet bli att sälja och istället hyra bostad. Undantag har ju gjorts när försörjningsstödet varar under kortare period, eller när bostadens värde inte är särskilt högt. Medlemsavgiften är ju en sak, men finns lån så blir ju utgifterna plötsligt betydligt högre, vilket ekonomiskt bistånd inte ser till. Men nu var det ju en hyresrätt det var tal om så kanske kvittar...
Att äga en bil är dock väldigt individuellt och beror ofta på bilens värde men framförallt behovet av den. Kan definitivt se varför man godkänt (?) att bil var okej i detta fall om det var så att MGM inte klarade att åka kollektivt pga social fobi, men bilen verkar inte stå registrerad på honom.

Nej, jag är själv utbildad inom förvaltingsjuridik, och har en del bekanta som jobbar som biståndshandläggare som har bekräftat det här för mig, så det är inte min uppfattning. Det är alltid en individuell bedömning, givetvis, men som regel är detta sällan ett hinder numera. Så här skriver socialstyrelsen som är vägledande myndighet: När det gäller ekonomiskt bistånd ger rättspraxis exempel på den enskildes rätt till självbestämmande såsom val av boendeform och bostadsort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clausewitz
Hör samma som du! Vore intressant att se vad polisens analytiker får fram ur ljudfilen. De har nog lite vassare pryttlar än vad folk kan tanka ner från Google Play... Och säkert bättre också än vad 4ans ljudgubbar sitter o skruvar med på fyllan

Det är helt sjukt att en företrädare för TV4 sitter och pratar om det som ett vedertaget faktum att gärningsmannen skulle säga något om "ut ur Europa".
Citera
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
"TV4:s nyhetschef Fredrick Malmberg säger till Dagens Media att det finns en skyldighet i att publicera när uppgifter verifierats av oberoende källor, framför allt när nyhetsvärdet är stort."

Tv4: "vi har fått tag på en bandinspelning, det låter som det kan vara nåt rasistiskt som sägs, eller vad säger ni andra?"

Tv4 "eh... ja kanske, men vi kan väl inte publicera det bara för vi i fikarummet tycker det låter som det?"

Tv4 "nä, men vi låter en expert lyssna, 50/50 att han tycker som vi!"

Tv4 "där satt den! experten fick det till nåt rasistiskt också, nyhetsvärdet är stort... jag menar det är stort för aktieägarna att vi går ut med det här, det är vår skyldighet"

Inte en expert. Flera av varandra oberoende experter har kommit fram till samma slutsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in