2025-02-19, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Jag håller inte riktigt med. Jag tror inte vem som helst kan inte nå den punkten att de mördar oskyldiga människor. Jag tror det krävs en väldigt förvrängd verklighetsuppfattning där personen ser på tillvaron som ett slags krig och handlar därefter. En förvrängd verklighetsuppfattning kan skapas av droger, vissa psykiska sjukdomar och tillstånd. Men bristande inlevelseförmåga och bristande empatiförmåga gör ju inte saken bättre precis.

Du skriver ju precis det jag försöker säga!
Vem som helst, som blir utsatt för tillräckligt mycket psykisk påfrestning kan komma till den punkten att man mördar.

För någon som levt ett någorlunda "problemfritt" liv så kan det nog vara väldigt, väldigt långt att nå den gränsen. Men för någon som tex Rickard som blivit utsatt för mobbning och kränkningar i 20 års tid är marginalerna betydligt mindre.

Vi såg ju bara under Coviden hur den psykiska ohälsan ökade lavinartat bara för en sån "liten detalj" som att man tog bort människors rutiner och sociala sammanhang. På bara loppet av ett år så var det många människor som tidigare varit okej som inte längre alls var okej. Jag hade själv vänner som tidigare mått bra, som förlorade inkomsten som började prata om självmord under 2020.

Hur tror du dessa människor hade mått idag om Coviden hade stått sig i 5, 10, 15 eller 20 år?

Att vara i systemet och inte bli tagen på allvar är psykisk tortyr, det kan driva vem som helst till vansinne. Frågan är inte om, utan när man bryter ihop. Vad som händer den dagen man bryter ihop / flippar är det ingen som vet innan den dagen man gör det.
Citera
2025-02-19, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Skolan hatade han nog i varje sekund han behövde tvingas att gå dit för att få sina pengar ifrån socialen.

Håller med. Skolan har nog inneburit stor stress för honom under många år och därmed ingått i hans tvångstankar.
Citera
2025-02-19, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Det verkade ju heller som att RA ville ha kontakt med dem, men som du skriver det kan ju har försökt på olika sätt att ta kontakt med honom ändå. Skrivit vanliga klassiska brev till honom, då det inte var inkommet några samtal eller att RA själv har ringt. Vad det inte han den där snubben som köpte vapenskåpet som var hans sista kontakt?

Kanske är det fortfarande i chock och sorg, det känns som att både RA och hans föräldrar har haft en fasad utåt mot varandra. Ja, pengar verkar inte vart problemet, till en viss del då han gick på socialbidrag men pengarna och kapitalet kan ha gått till att täcka upp både fasaden och annat för föräldrars skull och inte för RAs skull. Vi vet ju inte hur föräldrarna är eller hur dom resonerat i nuläget.

Nej, och det är typiskt i depression att man söker sig bort och isolerar sig. Han som köpte vapenskåpet var sista telefonsamtalet, utöver det vet vi bara att han inte skickat några sms. Vi vet ingenting om vilken kontakt han haft via sociala medier, mail eller som du säger vanliga brev. Inte heller hur ofta de träffades fysiskt, kanske hade de en rutin att de hälsade på honom varje dag? Vi vet inte.

Absolut! Som jag skrev så baserar jag det inte på deras tystnad från föräldrarna efter dådet, utan om hur tyst det är runt familjen från andra. Varför verkar ingen veta vem föräldrarna är? Varför har inga grannar, kollegor eller kassörskan på lokala ICA varit här inne och skrivit?

Jag vill verkligen inte hänga ut föräldrarna, jag tycker bara att tystnaden är anmärkningsvärd.
Citera
2025-02-19, 12:06
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Det enda jag kan konstatera är att ingenting har förändrats. Psykiatrin var kass för 20år sedan och psykiatrin är kass idag. Det du skriver är verkligheten idag, men det var även verkligheten i början av 2000-talet.

Ändå sprider man sin slogan "Det finns hjälp att få!" när det bevisligen inte är sant. Hyckleri på högsta nivå och det värsta är att folk går på det och tror att psykiatrin i det här landet fungerar. Samhället har gemensamt beslutat att man inte ska rapportera om självmord så att man effektivt kan mörka hur illa det faktiskt är.

Statistiskt kommer 2-4 personer som haft kontakt med vården att avsluta sina liv (i Sverige) innan vi går och lägger oss ikväll, förmodligen är minst 1 av dem redan död när jag skriver det här.

Sen pratar man om nollvision mot självmord och hur man inte kunde se det här dådet komma?! Det var bara en tidsfråga och fler av den här typen av dåd kommer att ske inom en snar framtid. Kanske inte specifikt skolskjutningar, men dåd av personer som fått nog av att bli förnedrade av systemet.

Jag hoppas bara att det nästa gång drabbar någon som är ansvarig för hur samhället ser ut, och inte 10 till synes helt oskyldiga människor. De som bär ansvaret kan gott få ta konsekvenserna också, men de fegisarna gömmer sig bakom låsta dörrar och SÄPO.

(Givetvis önskar jag att det inte hände alls, men det vore verklighetsfrånvänt att tro)

I höstas så var det många örebroare som tog livet av sig, mer än vanligt. Just den här kommunen verkar ha stora problem.

"Under hösten tog ovanligt många länsbor sitt liv. Siffran låg hög över hur det brukar se ut.

Örebroaren Arvid Persson kunde för några år sedan ha varit en av dem."

Det är ju plusmeny men det räcker ju att läsa rubriken.....

https://www.na.se/2024-01-18/ovanligt-manga-sjalvmord-arvid-vill-sprida-hopp
Citera
2025-02-19, 12:14
Medlem
Jag funderar angående hans sista samtal på telefonen som handlade om vapenskåpet veckan innan jul. Efter det inga ingående eller utgående samtal. Även om han distanserade sig från familjen så borde väl familjen försöka skicka hälsningar till honom?
Citera
2025-02-19, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Han hade bra betyg i psykologi i nåt fler ämne på gymnasiet, och klarade jägarexamen, så helt korkad var han ju inte...
Jägarexamen anno 2010 klarade ALLA.
Citera
2025-02-19, 12:18
Medlem
Citat:
Nej, och det är typiskt i depression att man söker sig bort och isolerar sig. Han som köpte vapenskåpet var sista telefonsamtalet, utöver det vet vi bara att han inte skickat några sms. Vi vet ingenting om vilken kontakt han haft via sociala medier, mail eller som du säger vanliga brev. Inte heller hur ofta de träffades fysiskt, kanske hade de en rutin att de hälsade på honom varje dag? Vi vet inte.

Absolut! Som jag skrev så baserar jag det inte på deras tystnad från föräldrarna efter dådet, utan om hur tyst det är runt familjen från andra. Varför verkar ingen veta vem föräldrarna är? Varför har inga grannar, kollegor eller kassörskan på lokala ICA varit här inne och skrivit?

Jag vill verkligen inte hänga ut föräldrarna, jag tycker bara att tystnaden är anmärkningsvärd.

Han hade inga sociala medier, och vi vet ju inget om föräldrarnas försök till kontakt. Men får en känsla av att det inte riktigt att det orkade att bry sig till slut varken med kontakt eller med pengar. Det tar nog på krafterna i slutändan… Sedan efter den intervjun med pappan i Aftonbladet, så har jag den känslan om pappan att han inte såg vidden av RAs liv.

Tycker också det är anmärkningsvärt att det inte hörs mer om föräldrarna eller av syskonen av andra. Kanske är det att ingen villl sätta sig i skiten, göra sig obekväm eller ovän med dom. Finns många tänkbara scenarier, som sagt vi vet ju inte hur föräldrarna eller syskonen är, resonerat, fått för uppfattningar av RA i nuläget.
Citera
2025-02-19, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
I höstas så var det många örebroare som tog livet av sig, mer än vanligt. Just den här kommunen verkar ha stora problem.

"Under hösten tog ovanligt många länsbor sitt liv. Siffran låg hög över hur det brukar se ut.

Örebroaren Arvid Persson kunde för några år sedan ha varit en av dem."

Det är ju plusmeny men det räcker ju att läsa rubriken.....

https://www.na.se/2024-01-18/ovanligt-manga-sjalvmord-arvid-vill-sprida-hopp

Ja, nu är det svårt att se alla kopplingar till Rickard med en låst artikel. Men vi kan lugnt konstatera att hela Sverige har enorma problem, jag kan garantera att det inte är bättre i min stad.

Jag tycker att man läser om vansinnesdåd av psykiskt sjuka som inte fått någon hjälp nästan varje vecka eller åtminstone varje månad. Det är såklart ytterst ovanligt att såhär många dör vid ett och samma tillfälle, men det är ändå alldeles för många sammanlagt.

Skulle man göra en lista på alla dåden som gjorts av gärningsmän som psykiatrin misslyckats med, om än bara sista 5 åren, så skulle det bli en ordentligt lång lista. Alltifrån att elda ner ICA butiker, till att sticka ner familjen med kniv, skjuta grannen med hagelgevär, sticka ut ögonen på sin egna pappa eller nu Rickards fall.

Psykiatrins och systemets misslyckande är anmärkningsvärt.
Citera
2025-02-19, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Jägarexamen anno 2010 klarade ALLA.

Nej det gjorde inte alla.
Även om teorin var lättare då.

Och har alla höga betyg i psykologi också, enligt dig?
Citera
2025-02-19, 12:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ja det är ofattbart!

Fast man försöker förstå. Förstå varför.

Tänker på de som befann sig i korridoren, de som hördes gråta. Skrika på hjälp.
För mig blir det också svårt att förstå hur man inte kunde släppa in dem i klassrummet, lärarrummet eller på toaletten. Men förstår ju även faran i det - att fler skulle bli mördade. Men ändå. Det måste också vara svårt att leva med efteråt. Och ambulanspersonalen som var tvungna att vänta med att gå in, det sa de ju enligt vad jag läste, att det var svårt. Att frivilliga gick in istället och riskerade sina liv.

Hur kan man orsaka så mycket lidande, hur kan man hata så mycket utan att någon endaste själ i ens omgivning märkt något?

Det gör ont att tänka på dessa offer för vansinnesdådet, kvinnan som skrek, om hon dog där och då, mannen som stönar av smärta, nej det är bara för hemskt, och den här skräcken att det kan hända igen, att det finns så sjuka människor i samhället som ingen såg förrän det var försent.

Det är en man som överlevde som berättar just det som du tar upp; att han mår dåliigt över att han inte kunde hjälpa den som var utanför.

Det är väl en tanke man har, att man känner att man "måste" öppna.

Vad jag förstår, är det dock något som den sk inrymningen innebär, att man ska barrikadera sig i ett låst rum, låsa, inte gå ut, mörklägga fönster och stapla bord för dörrar mm.

Det är kanske lite som det som gäller för blåljuspersonal, att om de går in under fara, kan de själva bli skadade, dödade. Då kan de inte hjälpa x antal personer heller.

Om du öppnar en dörr, skytten står utanför, kan han komma in i rummet och döda många fler.

Naturligtvis behöver det finnas strategier inför dåd som detta, och ibland fastnar man i lösningar som skulle kunna förhindra liknade situationer. Inte fel, men man hamnar i lite quick- fix strategier som inte löser det hela och kanske missar de mest jobbiga, långsiktiga och kostsamma strategierna.

Såg att i någon artikel nämndes det förutom övervakningskameraror, låste dörrar, legitemering mm så har tankar om att dörrar inom skolan skulle kunna spärras under pågående skjutning.

Läskigt för de som då blir inlåsta med en mördare. Ett sådant tänk är utilitaristiskt. Vi får offra några för de flestas bästa.

Man skulle då, tänker jag i nästa tanke, kunna ha övervakningssystem i hela skolan, där man kan i nödsituation skulle aktivera systemet för just detta syfte. Steg för steg kunna minska utrymmet för en mördare...vakter på skolan?

Det blir tankefel.

Insatserna behöver i fösta hand inriktas efter vad forskningen säger. Varför sker detta? Hur kan vi åtgärda det. Det är långsiktiga och kostsamma åtgärder.

Detta behöver göras inte enbart för att minska risken för masskjutningar. Naturligtvis behövs det för att fler ska kunna ha ett drägligt liv, göra det bästa av de förmågor/icke förmågor vi har.

Skydda med inymning och övning, naturligtvis.

Tänker på att när det har hänt hemska mord och liknande, kan man efteråt läsa om hur personen nyligen, ibland samma dag som dådet, sökt hjälp från psykiatrin. Men blivit avvisad.

Människor får ibland vänta i månader för en tid när de hamnat i kris. Hr själv hört om personer som går i psykiatrin, får en tid var tredje månad, 5- 10 minuters läkarbesök, receptförnyelse. Inget mer, trots att personen inte upplever att medicineringen funkar, inte kan ta den regelbunet pga av starka biverkningar.

Eller en annan ung person som fått antidepressiva utskrivet för ett helt år! Sedan nytt recept, utan en enda läkarkontakt! Vet de om att denna människa som endast är i 20- års åldern, av och till tänker på självmord, inte tycker att medicinen hjälper och tycker att livet är meningslöst? Har de frågat? Nej.

Vad hade hänt om RA själv sökt hjälp? Hade han fått en tid om tre månader? Eller ökning av en medicin han redan har, utan läkarkontakt?

Eftersom RA är en myndig person, är det säkerligen svårt för anhöriga att göra så mycket, om det inte är tydliga tecken, såsom att han yttrar sig om att ta sitt liv eller andras. Om han själv inte vill medverka, vill säga. Då är det ju LPT som styr.

Så hur ska vi kunna hjälpa andra att få hjälp från samhället när vi ser tecken på att någon mår mycket dåligt, när vi ser hur enormt svårt det är att få hjälp?

Expressen, debattartikel länk:

DEBATT: Folk förstår inte hur poliser jobbar i kaos

"Tidig upptäckt av psykisk ohälsa, tecken på radikalisering och extremistiska intressen och att skapa utrymme för unga att bli sedda och lyssnade på är inte bara önskvärt – det är avgörande.

Med andra ord: att fånga upp dem som håller på att falla mellan stolarna är livsviktigt. Skola, polis, vård, socialtjänst och varje vuxen i ett barns liv måste bli en del av lösningen.
"
Citera
2025-02-19, 12:29
Medlem
Citat:

Jag förstår nu vad du menar gällande föräldrarna.

Det är en person som har skrivit att hens föräldrar känner ett par som känner RA´s föräldrar och att de är trevliga.
Det är allt jag har sett hittills men jag har också med avsikt hoppat över mycket i tråden.

Tänker att en del diagnoser är ärftliga och att en eller båda föräldrarna kan ha egna diagnoser som har gjort att de också har levt lite i hemlighet.
Dock borde de ha/haft kollegor ivf. Vet inte om det är rätt person men pappans namn förekommer ivf i Örebro som transportledare på Axfood.
Citera
2025-02-19, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Nej det gjorde inte alla.
Även om teorin var lättare då.

Och har alla höga betyg i psykologi också, enligt dig?
Och alla med VG i psykologi har högt IQ, enligt dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in