2025-02-19, 20:03
Medlem
notknapparens avatar
Dn, länk:

Åklagare begär hjälp från utlandet efter masskjutningen i Örebro

"Åklagare Elisabet Andersson var förundersökningsledare men sex dagar senare, den 10 februari, meddelade hon att hon hade lämnat över utredningen till Polismyndigheten. Detta eftersom gärningsmannen Rickard Andersson hade identifierats och var avliden."
//
"Nu har åklagare kopplats in igen, enligt dokument som DN tagit del av.

Det skedde redan den 13 februari. Fem dagar senare, den 18 februari, skickades en begäran om rättslig hjälp till ett annat land.
"

Det framgår inte vilket land som man begärt hjälp från, inte heller med vad man önskar hjälp.
Enligt artikeln är även Europol involverat för att skanna information efter ev nya skolskjutare.
Citera
2025-02-19, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Dn, länk:

Åklagare begär hjälp från utlandet efter masskjutningen i Örebro

"Åklagare Elisabet Andersson var förundersökningsledare men sex dagar senare, den 10 februari, meddelade hon att hon hade lämnat över utredningen till Polismyndigheten. Detta eftersom gärningsmannen Rickard Andersson hade identifierats och var avliden."
//
"Nu har åklagare kopplats in igen, enligt dokument som DN tagit del av.

Det skedde redan den 13 februari. Fem dagar senare, den 18 februari, skickades en begäran om rättslig hjälp till ett annat land.
"

Det framgår inte vilket land som man begärt hjälp från, inte heller med vad man önskar hjälp.
Enligt artikeln är även Europol involverat för att skanna information efter ev nya skolskjutare.

För att fler gärningsmän är inblandade!
Citera
2025-02-19, 20:11
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskolle
Expressens senaste uppdatering, vad kan det betyda?

Åklagare inkopplad i Örebro igen – begär hjälp från utlandet
Åklagaren hade lämnat över utredningen om massmordet i Örebro till polisen eftersom gärningsmannen var död. Men nu har åklagare återigen kopplats in, rapporterar DN.
Åklagaren har tidigare sagt att han höll sig informerad om det skulle komma fram nya uppgifter i fallet.
Åklagaren har också bett om stöd från ett annat land, men det framkommer inte vilket i de handlingar som DN tagit del av. Begäran om stöd från annat land skickades den 18 februari.
Åklagaren Per-Erik Rinsell vill inte gå in på vad begäran handlar om, skriver DN

Jag gissar/misstänker att man hittat något intressant som då har samband med RA:s olika utlandssemestrar där man bedömer att man hittat någonting som behöver utredas.
(Tror definitivt inte på att det skulle ha att göra med att det finns ”fler gärningsmän” utan mer att det ges utvidgade resurser till utredarna om åklagare är inkopplad).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Du har redan besvarat mitt inlägg en gång med orden att du inte har för avsikt att fortsätta ordväxlingen. Så nu har du ändrat dig efter att du blev kränkt eller något?

Du skrev bokstavligen att vem som helst har förutsättningen att begå mord vid tillräcklig psykisk påfrestning. Mot detta invänder jag att det stämmer inte, de flesta kommer inte begå mord även vid höga nivåer av psykisk stress. Så vad är det du skriker om? Måste jag bokstavligt skriva ut något som alla människor kan läsa mellan raderna?

Att ha förutsättning och faktiskt begå mord är två helt skilda saker. Släpp det bara.
Citera
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
För att flera gärningsmän är inblandade. Har sagt det hela tiden

Tror du har helt fel.
Citera
2025-02-19, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Jag gissar/misstänker att man hittat något intressant som då har samband med RA:s olika utlandssemestrar där man bedömer att man hittat någonting som behöver utredas.
(Tror definitivt inte på att det skulle ha att göra med att det finns ”fler gärningsmän” utan mer att det ges utvidgade resurser till utredarna om åklagare är inkopplad).

Eller att man har hittat att han har kommunicerat med någon gällande planeringen av dådet, kanske ingått något nätverk eller liknande med likasinnade?
Citera
2025-02-19, 20:17
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Att ha förutsättning och faktiskt begå mord är två helt skilda saker. Släpp det bara.

Nu var det inte ens så användaren uttryckte sig, det var min omformulering, men spela roll?

Alla förstår vad som avses. Jag har släppt det och hade inte för avsikt att interagera med användaren igen förrän denne åter svarade på mitt inlägg.
Citera
2025-02-19, 20:18
Avstängd
Citat:

Åklagaren hade lämnat över utredningen om massmordet i Örebro till polisen eftersom gärningsmannen var död. Men nu har åklagare återigen kopplats in, rapporterar DN.
Åklagaren har tidigare sagt att han höll sig informerad om det skulle komma fram nya uppgifter i fallet.
Åklagaren har också bett om stöd från ett annat land, men det framkommer inte vilket i de handlingar som DN tagit del av. Begäran om stöd från annat land skickades den 18 februari.
Åklagaren Per-Erik Rinsell vill inte gå in på vad begäran handlar om, skriver DN

Det är ett möjligt att svara på men på länken nedan kan du läsa mer om vilka olika former av rättslig hjälp som åklagare kan framställa till andra länder; t.ex. att förhör ska hållas med person i annat land eller att egendom ska tas i beslag. Om man ska spekulera så har de vid genomgången av hans digitala trafik fått misstankar om att någon person i ett annat land haft kännedom eller kanske uppmuntrat till attentatet alternativt att hårddisk med information eller liknande kopplat till GM ska tas i beslag.

Det är ett intressant sammanträffande med presskonferensen som polisen ska hålla i morgon kl 12. Förhoppningsvis klarnar det då vad begäran om rättslig hjälp avser.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2000562-om-internationell-rattslig-hjalp-i_sfs-2000-562/#K3
Citera
2025-02-19, 20:19
Medlem
Citat:

Det kanske har med något av offren att göra där hemlandet kräver utredning trots att GM inte lever längre.
Citera
2025-02-19, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soursour88
Men va? Varför ändrar han sig undrar man ju då.
Det är ju inte lätt att göra ett rätt uttalande ett dygn efter dådet och inte ha tillgång till rätt fakta. Nu har han väl både fått uppgifter om händelser samt mera fakta.
Citera
2025-02-19, 20:21
Avstängd
DN ger en bättre förklaring ”Begäran innebär att åklagare och domstolar i Sverige och utomlands bistår varandra i brottsutredningar. Det kan till exempel gälla hjälp att förhöra någon, beslagta något, eller genomföra en husrannsakan. Att det är åklagaren och inte polisen som begär hjälp, beror på att det är Åklagarmyndigheten som är behörig myndighet.
Det framgår inte i de dokument som DN har tagit del av vad den svenska åklagaren vill ha hjälp med, eller vilket land som har tillfrågats.”
Citera
2025-02-19, 20:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Nu var det inte ens så användaren uttryckte sig, det var min omformulering, men spela roll?

Alla förstår vad som avses. Jag har släppt det och hade inte för avsikt att interagera med användaren igen förrän denne åter svarade på mitt inlägg.

Ett tips: kanske kan ni tjafsa privat i meddelanden istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in