2025-02-19, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Brexit är alla jag har mött i UK väldigt besvikna över, även de som röstade för. Inget har blivit bättre. I synnerhet immigrationen har blivit värre, med mängder av ” small boats” som dagligen hystar albaner, afrikarner, syrier, afghaner etc iland på sydkusten. De kommer via Frankrike som mer än gärna skickar dem över kanalen!

Det märkliga är ju denna gigantiska invandring de verkar ha trots all misär, vad lockar liksom?
Britterna har hanterat Brexit sensationellt uselt. Leveranser dit är helt hopplöst efter Brexit och jag vet flera företag som leverera till exakt alla länder i hela världen utom Ryssland och England.
Citera
2025-02-19, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det märkliga är ju denna gigantiska invandring de verkar ha trots all misär, vad lockar liksom?
Britterna har hanterat Brexit sensationellt uselt. Leveranser dit är helt hopplöst efter Brexit och jag vet flera företag som leverera till exakt alla länder i hela världen utom Ryssland och England.

Jag antar att Storbritannien lever på något sorts rykte om bra bidrag för ” flyktingar”. Och visst, tar du dig in får du leva på hotell och har allt förspänt. Men jag vet ju att den enorma kostnaden för dess hotell är en rejäl nagel i ögat på vanliga britter. Sedan är det väl kriminella gäng som importerar dessa för att råna och stjäla. I London vågar ju få ha mobilen framme längre pga av alla rån.
Jag brukade handla från England men efter Brexit är det nada med alla tullavgifter och restriktiktioner, och jag är nog inte den enda som resonerar så…
Citera
2025-02-19, 09:01
Avslutad
Jag följer några kanaler på Youtube som besöker olika städer i England, och slås alltid av hur nergånga många bostadsområden är med förfallna hus och enorma mängder skräp överallt. Är nog svårt för oss svenskar som inte har sett detta att förstå vilken misär många där lever i. Finns inga områden i Sverige som ens kommer i närheten. Jag lovar!

Dessutom så är det ytterst sällan man ser en engelsman som inte har dåliga tänder och enorm mage, men jag antar att man blir så om man endast lever på öl och fish and chips.
Citera
2025-02-19, 10:13
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crator
inte har råd att koka potatis?

Bara en fysikkommentar: Att värma upp en halvliter vatten från 20 C till 100 C, kräver energin 4,18 * 500 * 80 J= 0,17 MJ = 0,05 kWh, på ett ungefär. Naturligtvis finns det förluster i praktiken, räkna med 0,2 kWh och ett kilowattpris på ett par kronor, så hamnar vi hur man än gör, under en krona, vad beträffar elkostnaden. Ingen större anledning att äta potatisen rå.
Senast redigerad av Prora 2025-02-19 kl. 10:15.
Citera
2025-02-19, 10:45
Medlem
Finns en livestream på en engelsk pub som går 24/7 på youtube,kolla in den om ni vill få er ett gott skratt 😆
Citera
2025-02-19, 11:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Finns en livestream på en engelsk pub som går 24/7 på youtube,kolla in den om ni vill få er ett gott skratt 😆

Har du länken dit? Har sökt men hittar den inte.
Citera
2025-02-19, 11:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
"Landets femåringar är i medeltal sju centimeter kortare än jämnåriga i Nordeuropa"
Det är ju faktiskt helt sinnessjukt! Trodde att det var nån cm , men 7!!

Ja, de är ett småväxt folk, har alltid varit det (även om det tydligen bara blir värre). De är även genetiskt kortare än vi, det ser man ju bara man googlar fram längden på t.ex. kungligheter och andra kändisar som INTE vuxit upp under fattiga eller trashiga förhållanden utan precis tvärtom. På foto och film ser de så beundransvärda ut, men när man kollar deras längd så är de pyttesmå, tiny people, nästan som hobbits. Reagerade även på detta när jag var på Madame Tussaud's vaxkabinett förresten. Att vaxdockorna av britter jag beundrat var så små.
Citera
2025-02-19, 12:26
Medlem
Enligt historiken Ruth Goodman åt arbetarklassen förr bröd eller potatis förr som basföda ibland gröt men sällan frukt och grönsaker, det åts däremot av de högre klasserna som hade egna odlingar, köksträdgårdar https://youtu.be/5Ncn_LoAQXk?feature=shared&t=539
Citera
2025-02-19, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Brexit är alla jag har mött i UK väldigt besvikna över, även de som röstade för. Inget har blivit bättre. I synnerhet immigrationen har blivit värre, med mängder av ” small boats” som dagligen hystar albaner, afrikarner, syrier, afghaner etc iland på sydkusten. De kommer via Frankrike som mer än gärna skickar dem över kanalen!
Jag haller med om immigrationen.Vi ar valdigt trotta pa alla batflyktingar.
har dar jag bor rostade nastan alla for Brexit. Sen kom Covid,lockdown och kriget i Ukraina. Trots det har jag inte traffat nagon som angrar att de rostade pa Brexit. Allt krangel med att skicka paket mm, ar oftast EUs fel om man graver lite. Till exempel gar det alldeles utmarkt att ta med sig en skinkmacka fran Frankrike till England. Men det ar forbjudet att ta med sig en skinkmacka fran England till Frankrike.
Allt for att straffa England.
Citera
2025-02-19, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, de är ett småväxt folk, har alltid varit det (även om det tydligen bara blir värre). De är även genetiskt kortare än vi, det ser man ju bara man googlar fram längden på t.ex. kungligheter och andra kändisar som INTE vuxit upp under fattiga eller trashiga förhållanden utan precis tvärtom. På foto och film ser de så beundransvärda ut, men när man kollar deras längd så är de pyttesmå, tiny people, nästan som hobbits. Reagerade även på detta när jag var på Madame Tussaud's vaxkabinett förresten. Att vaxdockorna av britter jag beundrat var så små.
Det kan ha sina fordelar. Min mamma som var 155cm lang kom och halsa pa for nagra ar sen. Hon ville handla klader, sa jag tog henne till en affar som hade en avdelning for kortavuxna. Det var 1a gangen hon nagonsin kant sig lang. Och jeansen hon kopte behovde inte sys upp.
Citera
2025-02-19, 15:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crator
I dagens Guardian finns en artikel som handlar om att förstoppning bland barn ökar lavinartat i Storbritannien. Barnförstoppning kan leda till stort fysiskt och psykiskt lidande hos barnen och är ett tillstånd som behöver tas på allvar.

I artikeln diskuteras tänkbara bakomliggande orsaker och en förklaring kan vara att barnen får i sig för lite fiber. Här framkommer uppgifter som måste beskrivas som chockerande.

https://www.theguardian.com/uk-news/2025/feb/18/primary-age-child-constipation-rates-up-60-in-england-and-wales

Vafan?! Hur illa ställt är det med Storbritannien egentligen om barnen blir sjuka för att folk inte har råd att koka potatis?

Var detta ett problem ens på 1800-talet? Varför utbryter inte kravaller?

Jag har inte varit i Storbritannien på 15 år. Kan någon med färskare erfarenheter berätta?

Råder misär?

Har varit flera gånger i England senaste åren och tycker att folk verkar ganska välmående. Britter är fula, alkade och röker men restaurangerna är fulla med folk som garvar så SÅ jävla dåligt kan de inte ha det.
Citera
2025-02-19, 15:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av industristad
Det kan ha sina fordelar. Min mamma som var 155cm lang kom och halsa pa for nagra ar sen. Hon ville handla klader, sa jag tog henne till en affar som hade en avdelning for kortavuxna. Det var 1a gangen hon nagonsin kant sig lang. Och jeansen hon kopte behovde inte sys upp.

Vad var fördelen, menar du? Jag har för övrigt en väninna som är extremt kortvuxen, fast "värre" än din mor, hon är bara drygt 140 cm. (Hon svalt sig under de åren som skulle ha varit puberteten, hennes föräldrar och syskon är normallånga.)

Hon kan bara ha barnkläder, eftersom hon inte bara är kort utan dessutom aldrig genomgick pubertetsutveckling, så hon har inte en vuxen kvinnas höfter eller bröst. Som sagt, hon måste handla på barnavdelningen och hon är så less på att kläderna antingen är rejäla och fritidsbetonade för att leka ute i i alla väder, eller så extremflickiga kalasklänningar av sammet med stora rosetter, slåar, puffärmar och spetsar o.s.v.. Som ung brukade hon åka till Asien och handla, för där fanns det fortfarande normala kvinnokläder i hennes storlek för 25 år sedan, men nu har kinesiskorna och japanskorna också vuxit om henne och blivit kraftigare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in