2025-02-19, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medea1
Tycker bara att din mening "Principen att allt är ok så länge man inte åker fast växer sig allt starkare," är en princip just "gäddorna" representerar.
Att vi är oense om "gäddornas" oskyldighet är det ingen idé att vi fortsätter diskutera då vi står allt för långt ifrån varandra i detta.
Oskuld i lagens mening borde inte vara en fråga. Oskyldig i så mån att inget offer finns är heller inte en fråga.
Oskyldig i meningen opassande uppförande - ingalunda. Så skyldiga som skyldig kan bli.
Och ja, den principen gäller alla.
Citera
2025-02-19, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Många (faktiskt bara en del som blivit dömda för sexualbrott) är inte samma sak som alla.
Suffragetterna , Rosa Parks och Stonewall drabbade mängder av oskyldiga eller??
Att uppmärksamma ett problem är inte samma sak som att mängder av oskyldiga drabbas.
De uppmärksammade problemen utan att oskyldiga drabbades. Konstigt va?

personligen tycker jag att det är oerhört många. Speciellt då det handlar om ett så stigmatiserat grymt brott.

Jag skulle vilja påstå att det definitivt drabbade väldigt många oskyldiga. även de som inte ingick i de här minoriteterna men inte tillhörde rörelserna utsattes för förföljelse, diskriminering och våld. Fråga valfri iranier i ditt land hur revolutionerna drabbat dem o huruvida de var aktiva.

Som sagt ser inte vuxna män som tar medvetna beslut att agera ut på sin sexualitet gentemot barn som oskyldiga. Ingen hemlig auktion ifrån dumpens sida direkt. De har all möjlighet att undvika detta till skillnad emot barn.

Om du syftar på att ecpat o childhood uppmärksammar problemen utan att ngn oskyldig drabbas, skulle jag säga att de inte räcker till då de funnits i årtionden o problemet växer.
Senast redigerad av medea1 2025-02-19 kl. 10:21.
Citera
2025-02-19, 10:17
Medlem
PROLIFICs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Fast nu verkar du ha snurrat till det ordentligt, Patrik behöver en näsa för varje gädda och Sara behöver byta blöja, detta har dom sagt i flera poddar.
Det här är ju varit en stor fråga under många år nu och den har kommit väldigt nära de här olika arrangörerna i samband med Göteborg är lika med de andra två internationella tävlingarna. Vi har gjort en turné där vi träffar ridsportförbundet. Det gör vi också. Vi bjuder in och diskuterar och utvärdera vårt arbete.

Va?
Citera
2025-02-19, 10:35
Medlem
https://www.blt.se/2025-02-19/dejtingranare-med-dumpen-hot-vill-slippa-fangelse-havdar-att-kidnappning-var-till-offrets-fordel/

Citat:
attackerats och hotats med uthängning på pedofiljägarsajten Dumpen.
Citat:
Nu vill de få lindrigare straff – inte minst för att bortförandet i mannens skåpbil borde ses till hans fördel.

Ja, hur fan nu en kridnappning kan vara till offrets fördel.
Men Dumpens legacy är just detta, massa misshandel, vandalism, hot och dejtingrånare.
Citera
2025-02-19, 10:38
Medlem
Citat:
Som sagt ser inte vuxna män som tar medvetna beslut att agera ut på sin sexualitet gentemot barn som oskyldiga. Ingen hemlig auktion ifrån dumpens sida direkt. De har all möjlighet att undvika detta till skillnad emot barn.
Vuxna som tar beslut ej värdiga att kallas "vuxna" är inget nytt, tyvärr inte heller vis a vis barn.
Vi ser också många vuxna som inte är kapabla att ta vuxna beslut. De förefaller vara överrepresenterade gällande gäddor. Att förstöra livet för människor med den typen svårigheter är avskyvärt.
Citera
2025-02-19, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Vuxna som tar beslut ej värdiga att kallas "vuxna" är inget nytt, tyvärr inte heller vis a vis barn.
Vi ser också många vuxna som inte är kapabla att ta vuxna beslut. De förefaller vara överrepresenterade gällande gäddor. Att förstöra livet för människor med den typen svårigheter är avskyvärt.

Ja gudars.. då ska vi alltså ändå tycka att det är lite förmildrande då. De har inte spärren i sig att man inte våldtar eller sexchattar med barn. Det gäller väl alla som gör fel. En man som slår sin fru. Ska han inte heller kastas ut o uteslutas förrän efter en eventuell rättegång? Som i sexuella brott emot barn leder de flesta åtal inte till åtal o ännu mer sällan till fällande domar. Han har inte förmågan att bearbeta sin ilska? Ska han inte stå för sina handlingar då? Får frun inte berätta för släkt o vänner? Om det sprids på stan. Är det synd om honom med? Nej det finns ingen organisation som dumpen i dessa fall. Där finns vuxna kvinnor som kan tala för sig o lagarna här hänger med hyfsat väl.
Citera
2025-02-19, 11:17
Medlem
Citat:
Ja gudars.. då ska vi alltså ändå tycka att det är lite förmildrande då. De har inte spärren i sig att man inte våldtar eller sexchattar med barn. Det gäller väl alla som gör fel. En man som slår sin fru. Ska han inte heller kastas ut o uteslutas förrän efter en eventuell rättegång? Som i sexuella brott emot barn leder de flesta åtal inte till åtal o ännu mer sällan till fällande domar. Han har inte förmågan att bearbeta sin ilska? Ska han inte stå för sina handlingar då? Får frun inte berätta för släkt o vänner? Om det sprids på stan. Är det synd om honom med? Nej det finns ingen organisation som dumpen i dessa fall. Där finns vuxna kvinnor som kan tala för sig o lagarna här hänger med hyfsat väl.
Alla ska stå för sina handlingar. Det är inte synonymt med att krossa deras liv i ett brutalt drev med skadegörelse, hot, misshandel, mordförsök...
Citera
2025-02-19, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Alla ska stå för sina handlingar. Det är inte synonymt med att krossa deras liv i ett brutalt drev med skadegörelse, hot, misshandel, mordförsök...

Jo men det har ju inte med dumpen att göra. Det är väl alla överens om, att folk som gör sådant ska lagföras. Senaste gäddan mordhotade väl dessutom Sara som han f.ö kallade skalleper
det är fint att man värnar om alla människor o ser deras svagheter med förståelse - har själv gjort det. Dock tror jag att många här skulle behöva läsa igenom o se hur dessa gäddor resonerar.
Citera
2025-02-19, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
https://www.blt.se/2025-02-19/dejtingranare-med-dumpen-hot-vill-slippa-fangelse-havdar-att-kidnappning-var-till-offrets-fordel/

Ja, hur fan nu en kridnappning kan vara till offrets fördel.
Men Dumpens legacy är just detta, massa misshandel, vandalism, hot och dejtingrånare.
Dumpen driver en samhällsviktig verksamhet för att skapa debatt.. hahaha yeah right
Citera
2025-02-19, 11:37
Medlem
Citat:
Jo men det har ju inte med dumpen att göra. Det är väl alla överens om, att folk som gör sådant ska lagföras. Senaste gäddan mordhotade väl dessutom Sara som han f.ö kallade skalleper
det är fint att man värnar om alla människor o ser deras svagheter med förståelse - har själv gjort det. Dock tror jag att många här skulle behöva läsa igenom o se hur dessa gäddor resonerar.
Dumpen möjliggör till 100%. Det hade varit så enkelt att inte krossa liv. De fortsätter ändå. Avskyvärt på alla sätt.
Citera
2025-02-19, 12:40
Avstängd
Citat:
personligen tycker jag att det är oerhört många. Speciellt då det handlar om ett så stigmatiserat grymt brott.

Jag skulle vilja påstå att det definitivt drabbade väldigt många oskyldiga. även de som inte ingick i de här minoriteterna men inte tillhörde rörelserna utsattes för förföljelse, diskriminering och våld. Fråga valfri iranier i ditt land hur revolutionerna drabbat dem o huruvida de var aktiva.

Om du syftar på att ecpat o childhood uppmärksammar problemen utan att ngn oskyldig drabbas, skulle jag säga att de inte räcker till då de funnits i årtionden o problemet växer.

Jag undrar varför sektmedlemmar har en benägenhet att missförstå eller misstolka inlägg.
Beror det på strategi eller ren dumhet??
Rosa Parks agerade för en minoritet som utsattes för en fruktansvärd rasism. På vilket sätt drabbades oskyldiga? Det samma gäller suffragetter och Stonewall.
Oskyldiga i sammanhanget är närstående och eventuella barn , men du vill förflytta fokus och påstå att jag gärna avser gäddor. Vanlig dumpenstrategi, men inte gångbart bland tänkande individer.
Vad har du för belägg att problemet har ökat?? Har det att göra med att avslöjanden har ökat? För 20-30 år sedan och självklart tidigare lyftes inte problemet som om det inte fanns.
Katolska kyrkan, Anglikanska kyrkan i UK , barnhem, missionärer, pedofilringar, kändisar, miljardärer etc. Avslöjat bland annat av Ecpat och anmälningar som tagits på allvar, dock ej av dumpen.
Vad är hönan och vad är ägget? Har våldtäkter ökat eller har anmälningarna ökat pga polisens ändrade agenda?
Att personligen tycka att det är oerhört många är subjektivt och i högsta grad relativt. Sen är det illa nog med faktiska och lagförda övergrepp, men det gäller ju inte alla gäddor.
Slutligen.Du menar att förföljelse , mobbing , förstörelse av egendom och ibland misshandel av gäddor och närstående inte har med dumpen att göra? Du kan få svara på om detta hade hänt utan uthängningar?
Nyfiken!!
Senast redigerad av Takanashi 2025-02-19 kl. 13:17.
Citera
2025-02-19, 12:41
Medlem
Citat:
Kan inte låta bli att svara dig. Inte för att motsäga det du säger utan mer att lägga fram motargument då jag inte som du är så säker på vad som är rätt o jag själv står väldigt ambivalent i den här frågan.

Hoppar i åldrar: personligen ser jag det som ett ganska trovärdigt scenario att barn som är ute o testar gränser går in på forum för äldre o sen erkänner sin ålder. Det har ju efterfrågats bevis här utan resultat. Vet inte hur illa jag tycker det vore. Känner inte en enda man som inte direkt skulle backa om det sen kom fram att det var ett barn. Gör man fel här bör man få kosekvenser tycker jag.

Håller helt med om att det drabbar de anhöriga till gäddorna. Har lite mer ambivalent syn på detta dock. Visst gäddornas barn drabbas absolut. Fruktansvärt synd om dem. Sanningen om vad deras pappa sysslar med måste vara fruktansvärd dock inte lika fruktansvärt som att deras pappa faktiskt skulle hunnit våldta ett barn. Måste vara mindre jobbigt att veta att han "bara" snuskat sig på nätet sas. Dock tror jag att människan är ganska god o att de möts med medkänsla o stöd o att de reser sig. Dock är de flesta gäddornas barn vuxna de som har några.
Som partner till en gädda är det såklart inte roligt men om man inte gillar att leva i en livslögn skulle iaf jag vilja veta o ha chansen att få leva med en annan man som jag respekterar.
På andra sidan sitter det x antal trasiga barn som hänger på nätet o drabbas av dessa män. Konsekvenserna för dessa är betydligt allvarligare o de är barn. Gäddorna är vuxna o tar själva ett beslut att ta dessa risker trots att nästan samtliga vet att de riskerar att träffa dumpen enl chattarna.
Att det gäddorna inte skulle ragga annat än fiskare köper jag inte öht. Många av de som anses för gamla o fula har domar på sig för liknande brott. Det finns statistik som med jämna mellanrum publiceras o slaktas i denna tråd - men faktum kvarstår; detta var ett problem innan dumpen o föregås idag.

Denna "cirkus" som du nämner o "rätten att ta lagen i egna händer". Först o främst tänker inte jag ta rätten i egna händer o säga att de är olagliga heller, så länge det heller inte finns ngra bevis. Själva syftet med det hela är ju att försöka just ändra lagar o lyfta frågan. Cirkusen är en "Rosa Parks", suffragetterna i England, jasminupproret, stonewall-upproret osv. Det som görs i denna frågan räcker inte. Man behöver göra mer för att stävja såna här brott o det behövs göras ngt åt det nu. Det är ungdomar som drabbas som är vår framtid. Önskar att det exempelvis fanns ngn som lyft problemen med ungdomar som inte mår bra i förorterna för länge sedan.

Håller helt med om skammen hos offer osv men det är ju just för att minska dessa offer Dumpen kämpar. Utifrån det jag vet om offer; är att de flesta inte vill att det ska drabba ngn annan o att de flesta känner ngn slags upprättelse av att deras förövare avslöjas. Också att det minskar känslan av "var det mitt fel?". Finns säkert undantag men tror verkligen att detta är vad som dominerar.

Nu var det jag som blev långrandig.

Det här med att hoppa i åldrar är sannolikt något som sker utanför själva fiskandet, och därför ser jag det som en icke-fråga i sammanhanget. I jämförelse med allt annat dumt och klandervärt Dumpen sysslar med så är det här närmast en petitess. Och vi kan väl ändå vara överens om att när åldern väl kommer fram, ja då är det där och då den vuxna ska tacka för sig och dra sig ur.

Nu har jag inte suttit och lusläst varenda chattlogg, så jag kan inte svara på om det har hänt att någon faktiskt brutit kontakten efter att åldern blivit under 15 och ändå hängts ut. Har det skett, ja då är det förstås extra illa. Sen kan jag personligen tycka att allt under 18 med en vuxen är fel, men det är just det, en personlig åsikt. Lagen säger att 15+ är okej, och det är de ramarna vi har att förhålla oss till.

Däremot är vi helt överens om att den som chattar med en minderårig i sexuellt syfte kan gott och väl förtjäna ett straff. Men det ska vara ett riktigt straff, utdömt i en domstol, inte den här moderna skampålen där en pöbel får fritt spelrum att förstöra liv efter eget godtycke.

Sen har vi frågan om anhöriga. Klart att det är mildare för dem att veta att det ”bara” varit chatt och inget faktiskt offer. Men den informationen går ju att få fram på andra sätt. Det krävs inte en offentlig uthängning för det. Och just den delen, själva uthängningen, skapar ju bara mer lidande. Fullständigt onödigt lidande dessutom. För det är ju inte bara den uthängda som drabbas. Barn kan bli mobbade i skolan, vuxna kan få problem på jobbet, och plötsligt tvingas en hel familj hantera en situation de aldrig bett om. De får sin möjlighet att själva avgöra hur de vill hantera saken helt fråntagen, eftersom någon bestämt att det ska ske så offentligt som möjligt.

Och så har vi argumentet om att ”det kunde ha funnits offer” eller att ”det kan komma offer i framtiden”. Ja, men det är inget argument för att kasta någon i skampålen. För det är precis där våra lagar och rättsväsen kommer in. Det ska gå den jobbiga, långsamma och byråkratiska vägen, för det är den enda rättssäkra vägen vi har. Varken du eller jag har rätt att döma någon annan utifrån vad vi personligen tycker är fel. Hade vi velat ha den makten, ja då skulle vi ha studerat till domare.

Att likställa Dumpens verksamhet med några av de historiska demonstrationer du nämner är respektlöst mot de som faktiskt kämpade för något på riktigt. Demonstrationer handlar om att påverka genom protester, att framföra krav på förändring. Dumpen sysslar inte med protester, det de gör är att hänga ut människor på nätet, och det är något helt annat. Den enda gemensamma nämnaren, om vi nu verkligen ska anstränga oss, är att de säger sig vilja ha en förändring. Men om det var demonstrationer de ville hålla på med, ja då hade de ju kunnat göra just det. Det gör de inte. Så släpp det där snacket om att det är en protest. Det är det inte.

Sen finns det de som faktiskt arbetar seriöst med att skydda barn på nätet. Ta ECPAT som exempel. De bedriver opinionsbildning, de samarbetar med rättsväsendet, de försöker faktiskt göra skillnad. Men de förstår också något som Dumpen och deras anhängare verkar helt ointresserade av, att uthängningar bara leder till mer lidande. Inte minst för de oskyldiga anhöriga.

Vi kan diskutera organisationer och lösningar i all evighet, men det är inte det den här diskussionen handlar om. Och jag tänker inte dra en hel avhandling om det här och nu, jag är långrandig nog som det är.

Om man verkligen vill göra skillnad och stötta en organisation som arbetar för förändring, då finns det seriösa alternativ. Dumpen är inte ett av dem. Det de gör är något helt annat, och det är hög tid att vi slutar låtsas som att det är något ädelt i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in