2025-02-19, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Instämmer och tackar för läsningen till morgonkaffet.

Dumpen är unikt. I alla fall i Sverige. Det tar, tyvärr, lång tid för våra myndigheter att reagera. Personligen är jag övertygad om att Dumpen kommer falla på alla sina ekonomiska akrobatövningar snarare än principfrågor om skadorna de orsakar. Synd, men oviktigt så länge de försvinner. Sedan hoppas jag innerligt att väldigt många runt lagförs. Tyvärr är den vägen längre.
Principen att allt är ok så länge man inte åker fast växer sig allt starkare, och när en grupp människor går till attack på en enskild är det omöjligt för denne att värja sig.

I övriga samhället kallar vi det för mobbing eller att trakassera... i dumpens värld kallar vi det för rättvisa och mobbarna är hjältar.

Som vanligt sitter ni o hyllar varandra här. Trots att det är lunch här, får jag ursäkta min långsamhet att förstå? Markerade texten - menar du förövarna här? De som försöker våldta barn? Men att det är oviktigt i samhället så länge de inte lagförs? Är det inte det du förespråkar här - att de inte är lagförda o därför inte ska stå för sina handlingar?
Senast redigerad av medea1 2025-02-19 kl. 08:51.
Citera
2025-02-19, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeskB
Så här i efterhand kan jag beklaga, att jag reagerade på just ditt inlägg – du hör ju inte till dem som brukar misshandla språket "å det grövsta". Var väl bara trött på att "dechiffrera" alla (läs: "de flesta") andra inlägg, då jag efter en tids bortavaro från tråden försökte att "skumma ikapp"...

(Moderator må ingripa "efter skön"; det som följer är "åff tåpick" – eller "utanför trådens ämne", som vi brukar säga på gammelsvenska).

Jag lärde mig att läsa vid (knappt) fyra års ålder, genom att sitta vid köksbordet mitt emot min tre år äldre bror, som just hade börjat i Folkskolan. Den tidens pedagogik föreskrev, att eleven skulle följa texten – bokstav för bokstav – med en pekpinne, samtidigt med att "hen" uttalade texten; Det blev därför lätt för mig att inpränta "bokstävlarnas" (--- Gunnar Ekelöf) olika betydelser – och olika uttal i olika sammanhang.

Så småningom "kom jag att" "läsa flytande", vilket innebär att hjärnan tar in ett sjok av text och "avkodar" den till ett begripligt meddelande "i flykten". Nackdelen med det är, att alla former av språkfel överlämnas till läsaren att avkoda.

Att läsa i internetfora innebär därför ofta för mig, jämförelsevis, som att lyssna till en gammaldags stenkaka på en gammaldags resegrammofon: man måste ibland flytta pickupen för att komma vidare...

Om än så pinsamt för mig, tar jag inte illa vid mig. Mitt språk här är verkligen inget jag är stolt över. Går alldeles för fort o jag borde läsa igenom. Retar mig själv oerhört på språket i dessa sammanhang.
"Det är genom bristens ljus vi finner vår egen glans"... som han också skrev..
Senast redigerad av medea1 2025-02-19 kl. 09:41.
Citera
2025-02-19, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medea1
Som vanligt sitter ni o hyllar varandra här. Trots att det är lunch här, får jag ursäkta min långsamhet att förstå? Markerade texten - menar du förövarna här? De som försöker våldta barn? Men att det är oviktigt i samhället så länge de inte lagförs? Är det inte det du förespråkar här - att de inte är lagförda o därför inte ska stå för sina handlingar?

I Sverige är det så här, tanten, att ingen kan dömas för någonting utanför svensk domstol – oavsett hur nyvässade högafflar de högljudda dumplingarna kan uppvisa.

Om du har misstanke om att någon är fördärvlig i umgänget med barn – gör en orosanmälan till Polisen eller soc. myndigheter – de är ömsesidigt förpliktigade enligt lag att i sådana fall kommunicera med varandra.
Citera
2025-02-19, 09:19
Medlem
Citat:
Men läs dommen då så ser du.

Klart jag har läst domen som är korrekt.
1. Är han helt okänd /(random) för henne? På dumpen är det bara random.
2. Är det han som kontaktar henne? (Män som söker efter barn i sexuellt syfte?)Ska det ändras till barn som söker män i sexuellt syfte?? Blir iså fall en nyorientering på dumpen.
3. Ett ultimat bevis(enligt dumpen och sektmedlemmarna) är ju att gäddan tar sig till mötesplatsen. Här är det tvärtom.

Det hela slutar med en våldtäkt och en korrekt dom. Dock är inget av detta dumpens modus.
Du för gärna förklara på vilket sätt detta skulle vara dumpens modus?
Citera
2025-02-19, 09:20
Medlem
Citat:
Jag hyllar alla som sätter ord på det som är skevt med fenomenet Dumpen.
Jag menar att förövare ska lagföras. Förövare mot barn och förövare i övrigt.
Gäddorna, genom sina handlingar vis a vis dumpen, är inte förövare. Dumpen, i sitt arbetssätt, är misstänka förövare under utredning. Sara är en förövare mot samhället (skattefiffel). De runt dumpen som förtalar, trakasserar, begår skadegörelse, hot...de är förövare.
Titta på videon jag länkade till. Om inte det är ett brott så vet inte jag.
Citera
2025-02-19, 09:23
Medlem
Citat:
En av mina bekanta ("en grå hårig sjuk sköterska" på forumspråk) begärde tjänstledigt för att bevista en av Puttes "föreläsningar". "Bortkastad tid – bara rent självförhärligande", var omdömet...

Oavsett covid-pandemin, som Patrik gärna skyller sina ekonomiska problem på, hade nog inbjudningar till föreläsningar sinat ändå; Vad – av intresse för "gemeine mand" – skulle Patrik rimligen ha att "föreläsa" om?

Det finns folk som gärna lyssnar på offerkoftor som förvrider sanningen till sin egen fördel
Ingenting nytt under himlen.
Citera
2025-02-19, 09:26
Medlem
Citat:
I Sverige är det så här, tanten, att ingen kan dömas för någonting utanför svensk domstol – oavsett hur nyvässade högafflar de högljudda dumplingarna kan uppvisa.

Om du har misstanke om att någon är fördärvlig i umgänget med barn – gör en orosanmälan till Polisen eller soc. myndigheter – de är ömsesidigt förpliktigade enligt lag att i sådana fall kommunicera med varandra.

Ok, nu var det kanske andra stycket i "ovetandes" text jag inte förstod. "Tyvärr är den vägen längre.Principen att allt är ok så länge man inte åker fast växer sig allt starkare" som gjorde att jag ifrågasatte o inte förstod hans ståndpunkt då han ju är tydligt emot att man outar "gäddornas" beteende.

f.ö är det här det enda forum i mitt liv jag blir tilltalad "tant" ett vackert epitet, om än kanske inte riktigt passande mig - men jag bär det med den äran.
Senast redigerad av medea1 2025-02-19 kl. 09:42.
Citera
2025-02-19, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Jag hyllar alla som sätter ord på det som är skevt med fenomenet Dumpen.
Jag menar att förövare ska lagföras. Förövare mot barn och förövare i övrigt.
Gäddorna, genom sina handlingar vis a vis dumpen, är inte förövare. Dumpen, i sitt arbetssätt, är misstänka förövare under utredning. Sara är en förövare mot samhället (skattefiffel). De runt dumpen som förtalar, trakasserar, begår skadegörelse, hot...de är förövare.
Titta på videon jag länkade till. Om inte det är ett brott så vet inte jag.

Tycker bara att din mening "Principen att allt är ok så länge man inte åker fast växer sig allt starkare," är en princip just "gäddorna" representerar.
Att vi är oense om "gäddornas" oskyldighet är det ingen idé att vi fortsätter diskutera då vi står allt för långt ifrån varandra i detta.
Citera
2025-02-19, 09:41
Medlem
Citat:
Kan inte låta bli att svara dig. Inte för att motsäga det du säger utan mer att lägga fram motargument då jag inte som du är så säker på vad som är rätt o jag själv står väldigt ambivalent i den här frågan.

Hoppar i åldrar: personligen ser jag det som ett ganska trovärdigt scenario att barn som är ute o testar gränser går in på forum för äldre o sen erkänner sin ålder. Det har ju efterfrågats bevis här utan resultat. Vet inte hur illa jag tycker det vore. Känner inte en enda man som inte direkt skulle backa om det sen kom fram att det var ett barn. Gör man fel här bör man få kosekvenser tycker jag.

Håller helt med om att det drabbar de anhöriga till gäddorna. Har lite mer ambivalent syn på detta dock. Visst gäddornas barn drabbas absolut. Fruktansvärt synd om dem. Sanningen om vad deras pappa sysslar med måste vara fruktansvärd dock inte lika fruktansvärt som att deras pappa faktiskt skulle hunnit våldta ett barn. Måste vara mindre jobbigt att veta att han "bara" snuskat sig på nätet sas. Dock tror jag att människan är ganska god o att de möts med medkänsla o stöd o att de reser sig. Dock är de flesta gäddornas barn vuxna de som har några.
Som partner till en gädda är det såklart inte roligt men om man inte gillar att leva i en livslögn skulle iaf jag vilja veta o ha chansen att få leva med en annan man som jag respekterar.
På andra sidan sitter det x antal trasiga barn som hänger på nätet o drabbas av dessa män. Konsekvenserna för dessa är betydligt allvarligare o de är barn. Gäddorna är vuxna o tar själva ett beslut att ta dessa risker trots att nästan samtliga vet att de riskerar att träffa dumpen enl chattarna.
Att det gäddorna inte skulle ragga annat än fiskare köper jag inte öht. Många av de som anses för gamla o fula har domar på sig för liknande brott. Det finns statistik som med jämna mellanrum publiceras o slaktas i denna tråd - men faktum kvarstår; detta var ett problem innan dumpen o föregås idag.

Denna "cirkus" som du nämner o "rätten att ta lagen i egna händer". Först o främst tänker inte jag ta rätten i egna händer o säga att de är olagliga heller, så länge det heller inte finns ngra bevis. Själva syftet med det hela är ju att försöka just ändra lagar o lyfta frågan. Cirkusen är en "Rosa Parks", suffragetterna i England, jasminupproret, stonewall-upproret osv. Det som görs i denna frågan räcker inte. Man behöver göra mer för att stävja såna här brott o det behövs göras ngt åt det nu. Det är ungdomar som drabbas som är vår framtid. Önskar att det exempelvis fanns ngn som lyft problemen med ungdomar som inte mår bra i förorterna för länge sedan.

Håller helt med om skammen hos offer osv men det är ju just för att minska dessa offer Dumpen kämpar. Utifrån det jag vet om offer; är att de flesta inte vill att det ska drabba ngn annan o att de flesta känner ngn slags upprättelse av att deras förövare avslöjas. Också att det minskar känslan av "var det mitt fel?". Finns säkert undantag men tror verkligen att detta är vad som dominerar.

Nu var det jag som blev långrandig.

Många (faktiskt bara en del som blivit dömda för sexualbrott) är inte samma sak som alla.
Suffragetterna , Rosa Parks och Stonewall drabbade mängder av oskyldiga eller??
Att uppmärksamma ett problem är inte samma sak som att mängder av oskyldiga drabbas.
De uppmärksammade problemen utan att oskyldiga drabbades. Konstigt va?
Citera
2025-02-19, 09:44
Medlem
Citat:
Tycker bara att din mening "Principen att allt är ok så länge man inte åker fast växer sig allt starkare," är en princip just "gäddorna" representerar.
Att vi är oense om "gäddornas" oskyldighet är det ingen idé att vi fortsätter diskutera då vi står allt för långt ifrån varandra i detta.

Man kan ju också applicera det på skattefifflare – eller i stort sett vilket brott som helst...
Citera
2025-02-19, 09:51
Medlem
Citat:
Ok, nu var det kanske andra stycket i "ovetandes" text jag inte förstod. "Tyvärr är den vägen längre.Principen att allt är ok så länge man inte åker fast växer sig allt starkare" som gjorde att jag ifrågasatte o inte förstod hans ståndpunkt då han ju är tydligt emot att man outar "gäddornas" beteende.

f.ö är det här det enda forum i mitt liv jag blir tilltalad "tant" ett vackert epitet, om än kanske inte riktigt passande mig - men jag bär det med den äran.

Jag är lättövertalad när jag finner någon "fnissighet" som jag kan använda – en av mina många svagheter...
Citera
2025-02-19, 09:53
Medlem
Citat:
Man kan ju också applicera det på skattefifflare – eller i stort sett vilket brott som helst...

Absolut. I ett annat sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in