2025-02-19, 09:04
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Under Grips tid var det Stina/Kalla som var givna i ett stafettlag och de lyckades bärga medalj efter medalj trots varierande medspelare, Byström har haft två lika givna åkare och betydligt bättre alternativ på de övriga sträckorna men ändå inte lyckats få till det i stafetterna. Så tror egentligen inte det handlar om att man behöver ha fyra gjutna åkare utan det är något annat som gjort att Sverige underpresterat i mästerskapsstafetter senaste sex åren trots överlägsna åkare på pappret medan Grip under många år fick köra med Wikén, Britta, Rydqvist, Bleckur, (Haag) men ändå grejade medalj efter medalj.
en väsentlig skillnad är att Kalla/Stina alltid levererade i mästerskapsstafetter (undantaget Kallas sista VM då hon hade sandpappersglid) medan Ebba och Frida varit mer osäkra kort. Enda (?) gången bägge levde upp till förväntningarna (och lite till) var när de åkte med just Kalla och Stina. Så är det kanske kombinationen Kalla och Stina som nästan lyfte lagkamraterna till skillnad från Ebba och Frida?
Citera
2025-02-19, 09:28
Bannlyst
Älskar Frida Karlsson hon är så streetsmart så hon låter sig inte bli upplurad på läktaren av de svenska medierna som vill göra allt i sin makt för att skapa hat och splittringar gentemot de ryska idrottarna;

Medierna vill att hon ska hata på Ryssland vilket hon bara tar med en klackspark;

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/3MKQ5M/jonna-sundling-forvanas-over-ryska-akarnas-traning-tycker-det-ar-konstigt

Har du sett några ryssar?

– Jag har sett några ryska dräkter i spåret. Men inte så många jag känner igen.

Ingen du snackat med?

– Nej, det är svårt med språket tror jag. Jag kan heja på dem. Jag kan säga davai.

Helt sinnesjukt vad de måste ha gjort sig i byxan Aftonbladet när de såg att Frida Karlsson inte ville hata på Ryssland.

Drevet är ju rent sinnesjukt dessa dagar, istället för att förena folk genom våra idrotter (var det inte det IOK;s dåvarande president Samaranch myntade en gång i tiden när han menade att idrott ska förena och inte splittra eller gäller nya tider år 2025?) men istället så väljer medierna gå efter den dolda agendan, och sprida så mycket ovärdigt hat som möjligt gentemot de ryska idrottarna-som bevisligen inte har ett skit att göra med det krig (ni som tycker annat får gärna komma med fakta och belägg på bordet som visar på något annat) som bedrivs i nuläget (lite som att säga att de israeliska idrottarna indirekt är ansvariga för den krigsföring Benjamin Netanyahu håller på med-men bevisligen är det skillnad på folk och folk har man lärt sig genom årens gång-då vi väljer stänga ute vissa folk och inte vissa andra).

Här har vi i kontrast den manshaftiga Linn Svahns uttalande gällande ryssar (betydligt mer hatiska kommentarer från den vresige och tjurnackade Linn);

https://www.dn.se/sport/svahns-ilska-mot-ryssens-comeback-det-ar-skrammande/

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/ryska-attacken-mot-linn-svahn-hon-ar-russofob/

Det är skillnaden på människan Frida och människan Linn. Frida-den genomgode Frida fokuserar på sin egna roll och undviker hatande.

Linn väljer dock att framkalla än mer hat och splittringar. I min bok är det av den enkla anledningen man gillar Frida mer. Frida fokuserar på sitt och älskas för den goa person hon är. Linn går mer på krigsföring och "stämpeln" russofob hon fått genom åren är inte helt utan anledning. Ingen rök utan eld som det heter.

Linn Svahn borde (givet hennes unga år i åtanke) revidera sitt hat och emotionella utsvävningar, börja hålla två tankar i huvudet samtidigt (inse att fler folk där ute i vida världen är i pågående krig i rådande stund och inte bara ukrainare och ryssar varför det blir aningen skevt att hon vill stänga ute vissa idrottare men bevisligen ser samma Svahn genom fingrarna om det handlar om andra krigsförbrytande länder) och Svahn borde istället inse att längdsporten i stort bara gynnas om fler kan få tävla på lika villkor.

Linn Svahn borde ställa sig frågan, är det inte mer värdigt att vinna ett lopp med Neppy och de övriga som motståndare än enbart Stavås Skistad som konkurrent helg efter helg?

Då kanske hon ställer det enorma inre hatet åt sidan och förstår att det handlar om värnandet av idrottens bästa som prio 1.

Men Linn Svahn har mognat och kommer mogna, det vet vi ju som observerade henne slå sönder mobilen i snön efter en tävling där allt inte gick vägen för Linn för ett par år sedan. Bevisligen skäms hon för det än idag då hon säger att skidorna inte är allt för henne längre;

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/Jo4G5m/svahns-utbrott-efter-finalmissen

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/41m94q/hon-betedde-sig-som-en-trotsig-tonaring

Den trotsiga tonåringen det talas om därute i stugorna kommer en dag minsann även rannsaka sina personliga utsvävningar angående Ryssland och bara inse att hat föder hat. Hennes uttalanden spär bara på ännu mer splittringar i den trots allt så lilla lilla skidvärlden.

Den dagen, när Linn väl mognat fullt ut så kommer samma Linn Svahn titta tillbaka i kulan och tänka att det var mycket mer passande att tävla mot de bästa så länge den aktiva karriären varade-i kontrast mot att vinna medaljer när enbart "vissa" av de bästa faktiskt var med och deltog.
Citera
2025-02-19, 09:39
Medlem
Citat:
Under Grips tid var det Stina/Kalla som var givna i ett stafettlag och de lyckades bärga medalj efter medalj trots varierande medspelare, Byström har haft två lika givna åkare och betydligt bättre alternativ på de övriga sträckorna men ändå inte lyckats få till det i stafetterna. Så tror egentligen inte det handlar om att man behöver ha fyra gjutna åkare utan det är något annat som gjort att Sverige underpresterat i mästerskapsstafetter senaste sex åren trots överlägsna åkare på pappret medan Grip under många år fick köra med Wikén, Britta, Rydqvist, Bleckur, (Haag) men ändå grejade medalj efter medalj.
Jag är inte Byströms största fan men det är att göra det enkelt för sig. Sverige var ganska klar andrahandsfavorit alla gånger bakom Norge (utom Sotji) och levererade som förväntat. Kalla gjorde det bra alla gånge r förutom 2017 och Stina fick väldigt enkla uppgifter 2015 och 2017 men svårare 2018 och 2019 där hon klarade det ena gången. Övriga åkare blandade och gav rejält men var ändå tillräckligt för att ta säkra medaljer.

Byström har tagit medalj 2/3 och den gången man missade var det pga en grov vallabom. Att Sverige skulle varit stora favoriter alla tre gångerna tycker jag inte stämmer. Snarare så att konkurrensen om medalj varit större efter att under stora delar av 10-talet främst varit Norge och Finland.
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Förra VM var det ganska klart i mitt huvud vad som hände och jag har tjatat om det förut, men Maja gjorde en bättre än väntad 10:a och Jonna en något sämre. Såhär i efterhand förmodligen mest bereonde på att Salomon var det bästa skidmärket den dagen. Sen har Maja och Jonna helt olika personligheter, där Maja har en obändig tro på sin egna förmåga. Jag tror det spelade in, när ledningen tänkte att de skulle vara extra smarta genom att ta in den "formstarka" Maja och ställa över Jonna, trots att hon tagit det planerade VM-guldet i sprint och är en bevisat utmärkt stafettåkare.

Den fingertoppskänslan verkar ha stressat upp hela laget, där varje åkare verkade känna en press att de måste avgöra på sin sträcka så att det inte spelar nån roll att vi har det svagaste kortet på sista sträckan. Sen gick själva loppet som det gick, Ebba ramlar, Frida åker stressat och Maja har inget att komma med. Förhoppningsvis har man lärt sig något.

Jag hör inte till dem som tycker Byström gör fel i alla lägen, men det där var ett misstag. Inte minst gav laguttagningen en otrolig mental boost till Norge, som inte kunde förstå sin tur.
En mer logisk förklaring är att vallningen helt enkelt var dålig. Ribom och Andersson fick staka i de flesta backarna då fästet inte var tillräckligt bra för att göra skillnad (vilket Ebba säkert kunnat med tanke på hur hon åkte på tremilen).

Att Karlssons skidor var jättedåliga är väl ställt utom allt tvivel även om det tydligen fortfarande är folk som förnekar det.

Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
en väsentlig skillnad är att Kalla/Stina alltid levererade i mästerskapsstafetter (undantaget Kallas sista VM då hon hade sandpappersglid) medan Ebba och Frida varit mer osäkra kort. Enda (?) gången bägge levde upp till förväntningarna (och lite till) var när de åkte med just Kalla och Stina. Så är det kanske kombinationen Kalla och Stina som nästan lyfte lagkamraterna till skillnad från Ebba och Frida?
Känns också som en väldigt enkel förklaring. Ebba har varit bra i varenda stafett hon åkt förövrigt (fallet i Planica borträknat).
Citera
2025-02-19, 09:43
Medlem
Skillnaden är främst att Linn står upp för principer. Hon hoppar inte för att fotografen säger hoppa, hon konfronterar reportern när denne kommer med nedvärderande kommentarer mot tjejer och hon säger att ryska idrottare inte har i internationella sammanhang att göra så länge landet begår krigsförbrytelser, är satt under hårda sanktioner och diktatorn är internationellt efterlyst.

All heder till Linn.
Citera
2025-02-19, 11:07
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Känns också som en väldigt enkel förklaring. Ebba har varit bra i varenda stafett hon åkt förövrigt (fallet i Planica borträknat).
Jag påstod inte att Eba kört dåligt
Och min kommentar var mer menat som en fundering än som ett påstående
Senast redigerad av bcdefg 2025-02-19 kl. 11:20.
Citera
2025-02-19, 11:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Reserver till VM-truppen på plats i Trondheim:

Märta Rosenberg, Trillevallens SK (sprint)
Gustaf Berglund, IFK Mora SK (distans)
Truls Gisselman, Rehns BK, (distans)
Anton Grahn, IFK Mora SK (sprint)

Citat:
– Vi har tagit ut fyra reserver som kommer vara med på plats på VM under olika perioder. Vi har även anmält flera namn som också kan bli aktuella reserver även fast de inte är på plats, men då enbart om det inträffar sjukdomar eller skador, säger Anders Byström
Citera
2025-02-19, 12:23
Medlem
Citat:
Jag påstod inte att Eba kört dåligt
Och min kommentar var mer menat som en fundering än som ett påstående
Jag tycker inte Ebba levererat sämre än Stina och Kalla överhuvudtaget vilket du skrev
Citera
2025-02-19, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Reserver till VM-truppen på plats i Trondheim:

Märta Rosenberg, Trillevallens SK (sprint)
Gustaf Berglund, IFK Mora SK (distans)
Truls Gisselman, Rehns BK, (distans)
Anton Grahn, IFK Mora SK (sprint)
Inga överraskningar där tycker jag.
Citera
2025-02-19, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Jag tycker inte Ebba levererat sämre än Stina och Kalla överhuvudtaget vilket du skrev

Jag hör till de som brukar hamna i nån sorts försvarsposition för Ebba, men jag kan inte påminna mig att hon gjort nån FANTASTISKL sträcka sådär som Kalla, Stina och för den delen Jonna gjort. 5 och 7.5 är lite för kort för henne, hennes topphastighet är inte så hög. Det är nog inte att Ebba är dålig, men hon är inte en stafettavgörare direkt.

Jag glömde den något bristfälliga vallan tidvis i Planica. Som vanligt svårt att säga hur mycket det påverkar i varje lopp.
Citera
2025-02-19, 14:18
Medlem
Citat:
Jag hör till de som brukar hamna i nån sorts försvarsposition för Ebba, men jag kan inte påminna mig att hon gjort nån FANTASTISKL sträcka sådär som Kalla, Stina och för den delen Jonna gjort. 5 och 7.5 är lite för kort för henne, hennes topphastighet är inte så hög. Det är nog inte att Ebba är dålig, men hon är inte en stafettavgörare direkt.

Jag glömde den något bristfälliga vallan tidvis i Planica. Som vanligt svårt att säga hur mycket det påverkar i varje lopp.
Stina har väl egentligen inte heller gjort något fantastiskt lopp. Hon gick ut lika med Pärmäkoski två gånger och spurtade ned henne (jämför med Sundling som tog in nästan lika mycket som Kalla). Fick stryk av Björgen en gång och höll undan för Johaug en annan.

Ebba mer stabil och visst stämmer det att hon nog föredragit lite längre.
Citera
2025-02-19, 14:47
Medlem
Citat:

Nej, att spika ett lag i förväg är knappast ett vinnande koncept.

Citat:
Förra VM var det ganska klart i mitt huvud vad som hände och jag har tjatat om det förut, men Maja gjorde en bättre än väntad 10:a och Jonna en något sämre. Såhär i efterhand förmodligen mest bereonde på att Salomon var det bästa skidmärket den dagen. Sen har Maja och Jonna helt olika personligheter, där Maja har en obändig tro på sin egna förmåga. Jag tror det spelade in, när ledningen tänkte att de skulle vara extra smarta genom att ta in den "formstarka" Maja och ställa över Jonna, trots att hon tagit det planerade VM-guldet i sprint och är en bevisat utmärkt stafettåkare.

Den fingertoppskänslan verkar ha stressat upp hela laget, där varje åkare verkade känna en press att de måste avgöra på sin sträcka så att det inte spelar nån roll att vi har det svagaste kortet på sista sträckan. Sen gick själva loppet som det gick, Ebba ramlar, Frida åker stressat och Maja har inget att komma med. Förhoppningsvis har man lärt sig något.

Jag hör inte till dem som tycker Byström gör fel i alla lägen, men det där var ett misstag. Inte minst gav laguttagningen en otrolig mental boost till Norge, som inte kunde förstå sin tur.

Att peta Jonna var ett oförsvarligt misstag.

Citat:

Kan det inte vara så att åkarna hade ett större förtroende för Grip och Ingesson än de har för Byström, snarare än att det är lagkamraterna som påverkar.

Förutom Maja och Frida 2022 har det heller inte varit några dåliga prestationer.

Citat:

Å andra sidan har hon heller inte gjort en dålig sträcka. Hon har aldrig åkt 7.5 km på mästerskap förut så det återstår att se vad hon kan göra där.
Citera
2025-02-19, 15:35
Medlem
Ezzelinos avatar
Några av de svenska skiddamerna funderar lite på vad som väl kan kallas det slödder som med stor sannolikhet kommer att utgöra en del av den norska publiken i Trondheim:

https://www.svt.se/sport/langdskidor/svenska-skidstjarnorna-om-buropen-chockad

Citat:
--- – Jag är fullt medveten om att det kan vara lite tråkig stämning med burop. Jag vet hur det känns, men kanske inte i den utsträckning det eventuellt kan bli nu i Trondheim, säger Sundling.

Emma Ribom berättar att laget redan pratat om publikens bemötande efter förra årets erfarenheter i Norge.

– Vi pratade om det idag att det var ganska tydligt hur vi blev behandlade av publiken i Norge förra året med mycket burop, vi är förberedda på det och får ta det som tändvätska säger Ribom.

Frida Karlsson säger att det inte är något hon direkt åker runt och tänker på.

– Det är lite osportsligt. Man vill skapa en positiv stämning tänker jag, det är roligare.---"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in