2025-02-18, 20:00
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Varför vaska vårt starkaste kort?

Äras den som äras bör?

(lite en hedersbetygelse med glimten i ögat)
Citera
2025-02-18, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det förstår ju jag också. Jag la ju till en smileys efter min fråga men fick bara tondöva svar tillbaka.
sorry, missade smileyn........
Citera
2025-02-18, 21:15
Medlem
Citat:
Ja, du vill uppenbarligen ha ett auktoritärt ledarskap i längdlandslaget. Till skillnad mot dig tror jag inte att det leder till en optimering av prestationerna på VM.
Nej jag vill ha en grupp som vill umgås och vara tillsammans. Som Skidskyttelandslaget som har det. Det är ledarskapet bakom som har skapat det. Det ledarskapet saknas i lägndlandslaget och då gör de som de vill
Citera
2025-02-18, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Distansloppen naturligtvis:

https://www.svt.se/sport/langdskidor/frida-karlsson-siktar-pa-att-kora-alla-distanslopp-i-langdskid-vm

Citat:
Det förstår ju jag också. Jag la ju till en smileys efter min fråga men fick bara tondöva svar tillbaka.
Det framgår väl inte att det bara gäller distansloppen?
Sen håller jag med er att det är högst osannolikt att hon skulle åka eller ens platsa i sprint.
Citera
2025-02-18, 21:26
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Det framgår väl inte att det bara gäller distansloppen?
Sen håller jag med er att det är högst osannolikt att hon skulle åka eller ens platsa i sprint.

Citat:
– Jag hoppas att jag är hel nog att köra alla distanser, det är min målbild, säger hon till SVT Sport.

Sprint i fristil är ju dessutom Fridas sämsta gren.
Citera
2025-02-18, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golfdaren
Nej jag vill ha en grupp som vill umgås och vara tillsammans. Som Skidskyttelandslaget som har det. Det är ledarskapet bakom som har skapat det. Det ledarskapet saknas i lägndlandslaget och då gör de som de vill
Vad du vill är fullständigt oväsentligt. Längdlandslaget har dessutom större framgångar än skidskyttelandslaget och när man provade ditt recept fungerade det inte alls. Dessutom tvivlar jag på att det leder till bra laganda
Citera
2025-02-18, 22:10
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golfdaren

Svårt att göra samma då det är så skilda förutsättningar. I skidskytte så bor alla i Östersund och alla har samma tränarteam. Alla åker också allt. Så fungerar det inte i längdskidor och framgångarna som längdlandslaget har uppnått är ju för att man bejakat olikheter och skillnader mellan åkarna.

Och man kan inte tvinga fram att man vill umgås och vara tillsammans med varandra hela tiden.
Citera
2025-02-18, 22:44
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Äras den som äras bör?

(lite en hedersbetygelse med glimten i ögat)
Om Frida ska köra sista, så blir väl laget Linn - Ebba - Jonna - Frida, inte dåligt men mer outsider än favorit
Citera
2025-02-18, 23:43
Moderator
Hjv9s avatar
Det viktigaste för det svenska stafettlaget nu är att vi hittar en trygg och stabil uppställning som alla känner sig nöjda med. Har varit alldeles för mycket hattande med olika åkare på olika sträckor och personer in och ut i laget senaste fem åren. Laget i Trondheim bör optimalt vara detsamma i nästa OS och i VM 2027.
Citera
2025-02-19, 07:02
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Det viktigaste för det svenska stafettlaget nu är att vi hittar en trygg och stabil uppställning som alla känner sig nöjda med. Har varit alldeles för mycket hattande med olika åkare på olika sträckor och personer in och ut i laget senaste fem åren. Laget i Trondheim bör optimalt vara detsamma i nästa OS och i VM 2027.
Förutsatt att ala är friska, skadefria och rimlig form så är väl det givna alternativet Linn - Frida - Ebba - Jonna? Enda som kan ändra det är om Fridas form i fristil är densamma som i klassiskt, för då kan man överväga att göra en rockad på Sollefteåmittlåset. Men, jag tycker LFEJ känns som en given uppställning som också håller två år till
Citera
2025-02-19, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Under Grips tid var det Stina/Kalla som var givna i ett stafettlag och de lyckades bärga medalj efter medalj trots varierande medspelare, Byström har haft två lika givna åkare och betydligt bättre alternativ på de övriga sträckorna men ändå inte lyckats få till det i stafetterna. Så tror egentligen inte det handlar om att man behöver ha fyra gjutna åkare utan det är något annat som gjort att Sverige underpresterat i mästerskapsstafetter senaste sex åren trots överlägsna åkare på pappret medan Grip under många år fick köra med Wikén, Britta, Rydqvist, Bleckur, (Haag) men ändå grejade medalj efter medalj.
Citera
2025-02-19, 09:02
Medlem
Förra VM var det ganska klart i mitt huvud vad som hände och jag har tjatat om det förut, men Maja gjorde en bättre än väntad 10:a och Jonna en något sämre. Såhär i efterhand förmodligen mest bereonde på att Salomon var det bästa skidmärket den dagen. Sen har Maja och Jonna helt olika personligheter, där Maja har en obändig tro på sin egna förmåga. Jag tror det spelade in, när ledningen tänkte att de skulle vara extra smarta genom att ta in den "formstarka" Maja och ställa över Jonna, trots att hon tagit det planerade VM-guldet i sprint och är en bevisat utmärkt stafettåkare.

Den fingertoppskänslan verkar ha stressat upp hela laget, där varje åkare verkade känna en press att de måste avgöra på sin sträcka så att det inte spelar nån roll att vi har det svagaste kortet på sista sträckan. Sen gick själva loppet som det gick, Ebba ramlar, Frida åker stressat och Maja har inget att komma med. Förhoppningsvis har man lärt sig något.

Jag hör inte till dem som tycker Byström gör fel i alla lägen, men det där var ett misstag. Inte minst gav laguttagningen en otrolig mental boost till Norge, som inte kunde förstå sin tur.
Senast redigerad av Fiskebein 2025-02-19 kl. 09:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in