2025-02-14, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
VM och OS smäller högre än världscupen tycker jag personligen...men den prion är upp till Edvin personligen att göra.
Edvin är utöver sprintdistansen även en mycket viktig kugge i Sveriges stafettlag både över sprint som traditionell distans.

Jag påstår heller inte att Edvin gjort fel via sitt flitiga tävlande.
Jag säger bara att facit kommer att ses i Trondheim.Är formen fortsatt solitt god så är allt väl.
Enskilda lopp är förstås större i VM och OS (framförallt) jämfört med enskilda lopp i världscupen. Men jag tycker det är en intressant diskussion att ha hur mycket större OS och VM är? Om man får välja, har man helst en totalseger i världscupen eller ett VM-guld?

Enligt mig har det gått till överdrift bland svenska åkare hur högt man prioriterar VM. Är VM verkligen så mycket viktigare än världscupen att man står över lopp på hemmaplan i värdscupen för att kanske ha en liten fördel under VM?. Om inte Sundling, Karlsson, Ribom och Poromaa gör fantastiska resultat på VM förtjänar de att bli rejält ifrågasatta.

Tyvärr är det väl Charlotte Kalla och Johan Olsson bl.a som har bidragit till detta. Och det är klart att deras OS och VM-guld har varit glädjande och viktiga, men när man tänker på att Charlotte (bara) har 12 världscupssegrar där 4 var hennes första Tour de Ski som 20-åring så är det något som känns skevt.

Frågan är väl: Om åkarna inte tar världscupen på allvar, varför ska vi som tittar göra det?
Citera
2025-02-14, 11:29
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda

Frågan är väl: Om åkarna inte tar världscupen på allvar, varför ska vi som tittar göra det?

Man börjar i fel ände med denna frågeställningen, vill man komma till rätta med problemen så bör man snarare ställa frågan varför tycks inte åkarna ta vc på allvar (dom flesta gör det men prioriterar mästerskap med nuvarande upplägg), och vad kan göras för att vi ska få ett högre deltagande från alla våra bästa åkare?

Sen måste folk börja förstå att skador/sjukdomar/återhämtning ställer till det och att återbud blir en naturlig del som följd men det är en annan diskussion som väldigt många tycks ha väldigt liten förståelse för.
Citera
2025-02-14, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Man börjar i fel ände med denna frågeställningen, vill man komma till rätta med problemen så bör man snarare ställa frågan varför tycks inte åkarna ta vc på allvar (dom flesta gör det men prioriterar mästerskap med nuvarande upplägg), och vad kan göras för att vi ska få ett högre deltagande från alla våra bästa åkare?

Sen måste folk börja förstå att skador/sjukdomar/återhämtning ställer till det och att återbud blir en naturlig del som följd men det är en annan diskussion som väldigt många tycks ha väldigt liten förståelse för.
Jag har förstått det som att det anses vara större prestige i ett VM-guld än totalen i värdscupen, och det är väl tankesättet hos åkarna och gemene man som måste ändras. Det kan väl knappast vara mer lönsamt ekonomiskt att vinna ett VM-guld än att vinna 5 värdscupslopp? Har inte siffror på det men det hade varit intressant.

Jag har inga åsikter om återbud pga skador/sjukdomar, det är ju absolut självklart.
Citera
2025-02-14, 14:11
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Enskilda lopp är förstås större i VM och OS (framförallt) jämfört med enskilda lopp i världscupen. Men jag tycker det är en intressant diskussion att ha hur mycket större OS och VM är? Om man får välja, har man helst en totalseger i världscupen eller ett VM-guld?

Enligt mig har det gått till överdrift bland svenska åkare hur högt man prioriterar VM. Är VM verkligen så mycket viktigare än världscupen att man står över lopp på hemmaplan i värdscupen för att kanske ha en liten fördel under VM?. Om inte Sundling, Karlsson, Ribom och Poromaa gör fantastiska resultat på VM förtjänar de att bli rejält ifrågasatta.

Tyvärr är det väl Charlotte Kalla och Johan Olsson bl.a som har bidragit till detta. Och det är klart att deras OS och VM-guld har varit glädjande och viktiga, men när man tänker på att Charlotte (bara) har 12 världscupssegrar där 4 var hennes första Tour de Ski som 20-åring så är det något som känns skevt.

Den där lilla fördelen kan ju göra att man faktiskt tar guldet eller tar en medalj istället för att att blir utan medalj så då är det väl rimligt att göra allt i sin makt för att marginalerna på sin sida.

Frida har ju haft fotproblem så det är ju delvis därför hon avstått världscuptävlingar, trots det har hon tagit två överlägsna segrar på klassiskt denna säsong så är hon bara i bra form så har jag svårt vem som skall hindra henne från att vinna guldet på 10 km klassiskt. Och hennes chans att vinna totala världscupen försvann ju ganska tidigt på säsongen samtidigt som hon har en ganska många VM-medaljer men inget VM-guld. Så att hon denna säsong har att ta ett VM-guld som sitt främsta mål ser jag inget konstigt med.

Och om man vill ladda upp på höjd inför VM, när skall man då göra det om inte nu? Problemet är ju att FIS har envisats om att lägga in tävlingarna i Falun just denna helg (istället för någon annan helg) vilket gör det omöjligt att kombinera med höghöjdsuppladdning.

Tar man som åkare bara världscupen på allvar om man åker alla tävlingar? Eller kan man ta den på allvar även om man avstår vissa tävlingar?

Vad du gör som tv-tittare är väl upp till dig? Om du inte tycker det är intressant att titta på dessa tävlingar från Falun trots att du uppenbart är intresserad av längdskidor, då skall du naturligtvis inte titta. Det finns ingen annan som tvingar dig att titta.
Citera
2025-02-14, 14:14
Medlem
Alkibiadess avatar
Jag tycker det är bra för Jonnas guldchanser på VM med det Linn visade upp idag. Det är bra för Jonna om någon mer kan sätta press på Skistad så att hon inte alltför lätt kan gå i rygg på Jonna.
Citera
2025-02-14, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tycker det är bra för Jonnas guldchanser på VM med det Linn visade upp idag. Det är bra för Jonna om någon mer kan sätta press på Skistad så att hon inte alltför lätt kan gå i rygg på Jonna.
Nja, nå er det jo to gullutfordrere i stedet for en.
Citera
2025-02-14, 14:35
Medlem
Johaug står for øvrig over Falun i helgen og skal trene i stedet.
Citera
2025-02-14, 14:46
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:

Ja och nej. Ja just för det du nämner, nej för att Linn kan ge sig in i matchen om guldet på allvar med tanke på det hon visade idag. Ja, klassiskt idag och fristil på VM, men det vi såg av Linn idag har vi inte sett på hela säsongen när det kommer till kapacitet och taktiskt utförande. Håller dock Jonna som störst favorit, känns som att hon har fortsatt utvecklat sin hoppskate just för Trondheim och den långa, sega backen: https://youtu.be/PCDrXLKmJVg?si=QCUoHK4SUEF-96sU&t=233

Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Johaug står for øvrig over Falun i helgen og skal trene i stedet.

Funderade om jag skulle komma med en syrlig passning (inte riktat specifikt mot dig) men jag hoppar det.
Citera
2025-02-14, 14:47
Medlem
Helt enig!
Citera
2025-02-14, 14:55
Medlem
Citat:
Den där lilla fördelen kan ju göra att man faktiskt tar guldet eller tar en medalj istället för att att blir utan medalj så då är det väl rimligt att göra allt i sin makt för att marginalerna på sin sida.

Frida har ju haft fotproblem så det är ju delvis därför hon avstått världscuptävlingar, trots det har hon tagit två överlägsna segrar på klassiskt denna säsong så är hon bara i bra form så har jag svårt vem som skall hindra henne från att vinna guldet på 10 km klassiskt. Och hennes chans att vinna totala världscupen försvann ju ganska tidigt på säsongen samtidigt som hon har en ganska många VM-medaljer men inget VM-guld. Så att hon denna säsong har att ta ett VM-guld som sitt främsta mål ser jag inget konstigt med.

Och om man vill ladda upp på höjd inför VM, när skall man då göra det om inte nu? Problemet är ju att FIS har envisats om att lägga in tävlingarna i Falun just denna helg (istället för någon annan helg) vilket gör det omöjligt att kombinera med höghöjdsuppladdning.
Du förstår nog inte poängen med mitt inlägg. Mitt inlägg handlade generellt om att svenskars fokus på VM är överdrivet. Att Frida har VM-guld som sitt främsta mål är det nog ingen som ser något konstigt med, men det behöver ju inte utesluta alla andra mål. VM är viktigt, jag vill mest diskutera rimligheten i hur högt det hålls i förhållande till världscupen.

Just att "då är det väl rimligt att göra allt i sin makt för att marginalerna på sin sida." är det som blir väldigt överdrivet enligt mig. Om man ska göra allt i sin makt för att vinna VM-guld så betyder det ju praktiskt taget att världscupen är helt irrelevant i förhållande till VM.

Citat:
Tar man som åkare bara världscupen på allvar om man åker alla tävlingar? Eller kan man ta den på allvar även om man avstår vissa tävlingar?
Hoppar man över värdscupstävlingar inför svensk publik när resten av världseliten verkar tycka att det går bra att köra trots VM så tycker jag att man tar det på för lite allvar.

Citat:
Vad du gör som tv-tittare är väl upp till dig? Om du inte tycker det är intressant att titta på dessa tävlingar från Falun trots att du uppenbart är intresserad av längdskidor, då skall du naturligtvis inte titta. Det finns ingen annan som tvingar dig att titta.
Vad jag väljer att göra är tämligen ointressant. Min poäng var att konsekvensen av att de bästa inte deltar i världscupen ens på hemmaplan gör att färre kommer intressera sig för tävlingarna.

Jag tycker ju att det är en intressant diskussion att ha: Varför hålls VM så mycket högre än världscupen för svenskarna speciellt?
Citera
2025-02-14, 17:08
Medlem
Ja..inte fan ser Edvin Anger ut att ligga väl till för toppform Trondheim.

En utvilad och vältränad Linn Svahn är annan femma vid jämförelse.

Tävling innebär icke bara tävling,det innebär losad träningstid och förlorad vila via ändlöst resande.

Nils van der Pool sa detta till oss alla.Den store och legendariske Nils Svensson.

Frida Karlsson och Linn Svahn kommer att skörda denna naturliga innebörd i Trondheim.

Jonna Sundling har fattat sedan länge..snart tre raka VM Guld med OS GULD insprängt däremellan.Ett OS Guld till i Val Di Fiemme och Jonna är störst i svensk skidhistoria på damsidan..Kalla och Gustavsson/Rönnlund får allt maka på sig.

William kommer också han att kunna nå den toppform som Edvin Anger lagt i spåren innan Trondheim.

Läxor att lära..har man inte total överlägsen kapacitet som Husflottet har..så gör man bäst att implementera noggrann planering inför de stora mästerskapen..om man vill ha medalj.

I Trondheim kommer inte Edvin Anger att ta individuell medalj..trots att alla förutsättningar för att han skall göra det nu föreligger.

Det är cirka 1 år till OS.

Upp till Anger och hans gang följdaktligen.
Senast redigerad av Lookalike 2025-02-14 kl. 17:30.
Citera
2025-02-14, 17:34
Medlem
Att visa upp superform på genrepet behöver inte betyda något. Minns Danne inför VM i Holmenkollen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in