Citat:
Enskilda lopp är förstås större i VM och OS (framförallt) jämfört med enskilda lopp i världscupen. Men jag tycker det är en intressant diskussion att ha hur mycket större OS och VM är? Om man får välja, har man helst en totalseger i världscupen eller ett VM-guld?
VM och OS smäller högre än världscupen tycker jag personligen...men den prion är upp till Edvin personligen att göra.
Edvin är utöver sprintdistansen även en mycket viktig kugge i Sveriges stafettlag både över sprint som traditionell distans.
Jag påstår heller inte att Edvin gjort fel via sitt flitiga tävlande.
Jag säger bara att facit kommer att ses i Trondheim.Är formen fortsatt solitt god så är allt väl.
Edvin är utöver sprintdistansen även en mycket viktig kugge i Sveriges stafettlag både över sprint som traditionell distans.
Jag påstår heller inte att Edvin gjort fel via sitt flitiga tävlande.
Jag säger bara att facit kommer att ses i Trondheim.Är formen fortsatt solitt god så är allt väl.
Enligt mig har det gått till överdrift bland svenska åkare hur högt man prioriterar VM. Är VM verkligen så mycket viktigare än världscupen att man står över lopp på hemmaplan i värdscupen för att kanske ha en liten fördel under VM?. Om inte Sundling, Karlsson, Ribom och Poromaa gör fantastiska resultat på VM förtjänar de att bli rejält ifrågasatta.
Tyvärr är det väl Charlotte Kalla och Johan Olsson bl.a som har bidragit till detta. Och det är klart att deras OS och VM-guld har varit glädjande och viktiga, men när man tänker på att Charlotte (bara) har 12 världscupssegrar där 4 var hennes första Tour de Ski som 20-åring så är det något som känns skevt.
Frågan är väl: Om åkarna inte tar världscupen på allvar, varför ska vi som tittar göra det?